De Nieuwe Ducati Scrambler

Aanstaande vrijdag gaat mijn Scrambler voor de tweede grote beurt. Ik laat ook weer een nieuwe achterband erop zetten. Dan gaat nummer 3 er dus op. Met achterband 1+2 heb ik dan 25.000 km gereden...
...En er gaat een nieuwe ketting/tandwielset op. Als ik vaker mijn ketting had gesteld (shame on me) dan had die nog wel langer meegekund, maar ik heb er eigenlijk nooit wat aan gedaan. Ik rij er alleen veel mee. Maar ik heb wil nu mijn leven verbeteren.

Zo dat is al een flinke km-stand. Ik heb op mijn BMW K100RS na nooit een motor lang genoeg gehad om er zoveel km's op te zetten.
Ik vind de standaard banden ook top. Ik las ergens dat de voorband een vrij zachte compound heeft afgeleid van de sportieve Pirelli Diablo Rosso II banden en de achterband een wat harder toer georiënteerde compound ten behoeve van de levensduur.

Ik vind overigens de levensduur van de kettingset ook netjes. Zeker gezien het onderhoud ;)
Ondanks dat het een nobel streven is om je leven te beteren denk ik niet dat je ontzettend veel langer met de kettingset gaat doen, die moderne kettingen zijn er toch minder gevoelig voor. Wel zal alles mooier en soepeler lopen.

Heeft iemand toevallig ook een idee hoe lang de voorrem blokken zo'n beetje meegaan?
 
Laatst bewerkt:
Onder de indruk van de Scrambler Cafe Racer, echter zie ook nog best veel Sport Classics te koop die ik ook wel mooi vind.

Sport Classic vind ik qua uitstraling wat "meer" motor, de Scrambler oogt wat "brommer"-achtig. De Sport Classic lijkt/is wat extremer zit tov de Scrambler.

Iemand ervaring met beide ?
 
@Skippy: Levensduur remblokken? Als er iets afhankelijk is van je rijstijl, dan is het dat wel! Het scheelt ook heel veel of je regelmatig in de bergen rijdt of door veel stof en zand zonder de remmen regelmatig schoon te maken. Vooral achter slijt 1 blokje al snel harder dan het andere als er vuil tussen blijft zitten.
Gelukkig kun je de slijtage in 1 oogopslag controleren. Blokken zijn simpel te vervangen en een vermogen kosten ze ook weer niet.
 
Onder de indruk van de Scrambler Cafe Racer, echter zie ook nog best veel Sport Classics te koop die ik ook wel mooi vind.

Sport Classic vind ik qua uitstraling wat "meer" motor, de Scrambler oogt wat "brommer"-achtig. De Sport Classic lijkt/is wat extremer zit tov de Scrambler.

Iemand ervaring met beide ?

Het zijn inderdaad andere formaten motoren. Als je wat groter van stuk bent (> 1,85) dan ben je misschien te groot voor een Scrambler. Maar dat kun je uiteindelijk alleen zelf bepalen door erop te rijden. De Classic is een wat 'grotere' motor. Op een Scrambler zit je rechtop en op de Classic heb je een meer actievere houding die voorovergebogen is. (Op een cafe racer heb je overigens ongeveer dezelfde zit als op de Classic) Dat is wel een behoorlijk verschil tussen de twee. Eenieder heeft hierin een eigen voorkeur.

Qua rijden. De Scrambler is een 'gooi-en-smijtfiets', zoals een brommer inderdaad, en staat garant voor Heel. Veel. Fun. De Classic is meer een 'motor' en rijd ook meer zoals je misschien al gewend bent.

Het voordeel van de Scrambler? Voor mij, en de meeste hier, is het een 'alles' fiets. Stad, onverhard, rijksweg (daar zijn overigens de meningen over verdeeld) en dijkwegen. Allemaal geen probleem voor de Scrambler. Oh, en je kunt snoeihard over rotondes gaan omdat hij zo licht en wendbaar is. Het is een opstappen-en-gaan-fiets.

Ik heb ook op de Scrambler Cafe Racer gereden (ik blijf het een vreemde naam-constructie vinden, maar goed) en die ziet er fantastisch uit! Maar rijdt toch echt wel heel erg anders dan de 'gewone' Scrambler. Ik zou mijn huidige Icon er niet voor ruilen, ondanks de fantastische looks van de Cafe Racer.

De Classic is meer een motor-motor en rijdt dus ook zo. Eigenlijk zoals de meeste motoren rijden maar dan met een klassieke (hele ok overigens) uitstraling. Gewoon goed dus.

De Scrambler weegt ongeveer 30 kilo lichter dan de Classic en dat merk je in alles. Handelbaarheid, acceleratie, wendbaarheid. Maar, dat moet je willen en bij je passen natuurlijk.

De Scrambler Icon past mij persoonlijk als een handschoen en ik rij er ongeveer 11.000 km per jaar mee. (Overigens met een grote en permanente glimlach). En omdat de Scrambler zo licht is is het een knappe motor die mij bij het stoplicht bijhoud als ik met de Scrambler wegstuif. Tot ongeveer 120km/h dan, want daarna word ik weer ingehaald door motoren die eruitzien alsof ze van Pluto geland zijn.

Dus aan jou de keuze: wil je een kleine wendbare motor of een grote stabiele motor. :]

Ga met beide proefrijden en je antwoord komt vanzelf en misschien wil je ze wel beiden. Ik zou er overigens zo een Classic bijkopen als ik er niet al een Monster naast had staan. Misschien gaat dat nog wel eens gebeuren.

Kun je hier wat mee?
 
Laatst bewerkt:
Onder de indruk van de Scrambler Cafe Racer, echter zie ook nog best veel Sport Classics te koop die ik ook wel mooi vind.

Sport Classic vind ik qua uitstraling wat "meer" motor, de Scrambler oogt wat "brommer"-achtig. De Sport Classic lijkt/is wat extremer zit tov de Scrambler.

Iemand ervaring met beide ?

Ik sluit me helemaal aan bij het verhaal van Kees-Jan. Ik ben bijzonder verrast en onder de indruk door de veelzijdigheid van de Scrambler. Ik moest ook wel wennen aan dat kleine/ brommer achtige maar waardeer deze kwaliteit nu juist te meer.
Een hoop hangt af van wat je er mee wil doen. Als je er bijvoorbeeld ook mee wilt reizen of bagage mogelijkheden wil dan is er voor de Scrambler denk ik ook meer te koop.
Ik vind de Sport Classics ook prachtig maar zie ik meer als een motor voor erbij die je mooi wil houden. Ook het ontbreken van een ABS systeem zie ik tegenwoordig als een groot min punt. Toen ik een paar weken geleden op de autobahn reed in de stortregen geeft me dat een buitengewoon prettig gevoel. Ook het feit dat de Scrambler nieuw is en dus twee jaar garantie heeft lijkt me ook wel een plus.
Ik rijd nu zo'n 24 jaar motor en heb er best wat gehad (altijd 1000cc en 200kg plus) en kan eerlijk zeggen dat dit de fijnste motor is die ik ooit heb gehad, ondanks dat sommige motoren bijna 2 keer zo duur waren.

Ik zou zeggen ga er gewoon eens op rijden en wat dat brommer achtige betreft, met een dikke uitlaat neemt dat al een eind af en naast bijvoorbeeld de nieuwe Bonneville's en R nineT racer en Pure oogt het niet eens zo heel anders kwa formaat.

Hier naast een RnineT Racer.
4uzc79.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag ook de ketting maar weer eens goed schoon gemaakt met WD-40 en daarna weer ingespoten met S100 witte kettingspray (echt een top product!).
Onderweg tijdens mijn reis naar Duitsland heb ik de ketting ook nog een keer gesmeerd maar dat was toch wel een gedoe zonder middenbok of standaard.
Toen ook de uitlaat bochten maar weer een beetje opgepoetst nu hij toch op de Abba stand stond. Staat hij er alvast netjes bij voor volgende week ;)
Ook heb ik nog een aluminium ketting beschermer besteld om de kunstoffen te vervangen (vind dat een beetje een iel ding). Hoop dat deze van de week nog binnenkomt voor de toertocht.
20170809_134542.jpg

20170809_151621.jpg

20170809_152255.jpg
 
Laatst bewerkt:
@ Skippy: Goed bezig...
Probeer voor de toertocht ook nog ff tijd te vinden voor een lekkere poets-sessie.
Duurt nog ff, dus moet wel gaan lukken.
 
@Skippy: Levensduur remblokken? Als er iets afhankelijk is van je rijstijl..

Ja dat is uiteraard helemaal waar maar er zijn soms ook wel remblokken die legendarisch hard slijten.
Mijn Buell S1 had een super voorrem, zes zuiger tang van Nissin, maar die blokken sleten als een gek en waren ook best prijzig.
Maar is inderdaad goed zelf te controleren en te vervangen.
 
Kettingsmering: Ik kan iedereen aanraden een OSCO te monteren. Schoonmaken? Doe ik niet. Hoeft ook niet als je niet te veel door zand rijdt. Smering heb je aan de motor zitten als je die nodig hebt. Mijn vorige motor heb ik met die OSCO-smering ingeruild na 36.000 km en de dealer heeft hem met dezelfde ketting en tandwielen doorverkocht; wat volgens mij verantwoord was.
Ik heb de OSCO nu op 3 verschillende motoren gebruikt (Multistrada, Tiger en de Scrambler)en ik kan niks beters bedenken. Als je nieuwe olie nodig hebt dan koop je NIET-biologisch afbreekbare kettingzaagolie en die meng je zelf met Molycote. Je ketting krijgt niet het eeuwige leven, maar wel een heel eind in die richting voor mensen die toch nooit zoveel rijden.....
 
@kees-Jan en Skippy bedankt voor jullie reactie.

Een Ducati gaat het sowieso worden, ik heb al de 900SSC, Monster 900IE en 748S gehad dus heb een grote voorliefde voor Ducati....

Ik hou wel van een actievere houding dus de Café Racer lijkt me daarom het meest geschikt, ik heb ook een BMW GS gehad en vond dat uiteindelijk niks, je kon er wel ontzettend hard mee rijden !

Staat een mooie Sport Classic op MP, maar deze heeft bijna dezelfde prijs als een Scrambler nieuw dus dat schiet niet erg op, daarbij zie ik dat ze bijna niet meer van eigenaar verwisselen en dit komt imho door de Scrambler.

Enigste probleem wat ik heb waar kan ik een Café Racer proef rijden....., woon in het meest zuidelijke puntje van het land en Ducati dealers zijn er niet meer helaas in de buurt.

@Kees-Jan waar heb jij proef gereden op de Café Racer ?
 
...
Staat een mooie Sport Classic op MP, maar deze heeft bijna dezelfde prijs als een Scrambler nieuw dus dat schiet niet erg op, daarbij zie ik dat ze bijna niet meer van eigenaar verwisselen en dit komt imho door de Scrambler.

Enigste probleem wat ik heb waar kan ik een Café Racer proef rijden....., woon in het meest zuidelijke puntje van het land en Ducati dealers zijn er niet meer helaas in de buurt.

@Kees-Jan waar heb jij proef gereden op de Café Racer ?

Ja die gele Sport Classic op marktplaats is echt prachtig(als je die bedoelt) en voorzien van heel veel smaakvolle onderdelen.

Ik denk dat Ducati Zaltbommel de dichtst bijzijnde dealer is die een Cafe Racer heeft staan. Volgens hun site hebben ze de hele collectie op voorraad. Moto Puro zit wat dichter in de buurt maar daar zie ik niet of ze er 1 hebben.
Gezien je Ducati verleden vermoed ik wel dat de proefrit je gaat bevallen ;)
 
@Skippy, nee het is die rode op MP ook met vele extra's.

Zal Motopuro en Zaltbommel eens mailen wat ik kan proefrijden, als ze de Café Racer niet hebben wordt het wel moeilijk ....
 
@Skippy, nee het is die rode op MP ook met vele extra's.

Zal Motopuro en Zaltbommel eens mailen wat ik kan proefrijden, als ze de Café Racer niet hebben wordt het wel moeilijk ....

Ja die is ook fraai. Was een hoop technisch aan verbeterd, met name aan de voorkant.
Ik woon zelf in Zeeland en moest ook naar Bodegraven voor de Scrambler, maar ja dat is maar 1 a 2 keer en verder kan ik wel dichterbij terecht voor onderhoud(is ook maar eens in de 12000km dus dat is wel te overzien). Ik denk dat je sowieso in Zaltbommel wel kan proef rijden maar zeker even bellen of op de site kun je een aanvraag doen specifiek voor welk type.
 
@ Skippy: Goed bezig...
Probeer voor de toertocht ook nog ff tijd te vinden voor een lekkere poets-sessie.
Duurt nog ff, dus moet wel gaan lukken.

Haha, dank je maar zo mooi als jou bochten zijn ze nog niet helaas :}
Ik ben toch benieuwd naar welke specifieke schuurpad jij gebruikt. De poetsmiddelen die je gebruikte heb ik nog wel onthouden.
 
@Kees-Jan waar heb jij proef gereden op de Café Racer ?

Tijdens een Ducati demo dag bij Ducati Zaltbommel op 8 juli. Het zou goed kunnen dat de motoren van Ducati Nederland af kwamen. Maar een telefoontje naar een paar Ducati dealers zou meer duidelijkheid moeten geven vermoed ik.
 
Nu lees ik dat ook de Cafe Racer net als de Desert Sled een gewijzigd efi en ander gashendel buis hebben(net als alle andere Scramblers vanaf 2017).
Ondanks dat er veel klachten waren over schokkerig en te fel oppakken onderin(iets waarvan ik persoonlijk vind dat dit snel went en nu waardeer ik de manier waarmee hij onderin oppakt)zijn er ook mensen die klagen dat het nu te tam is en te langzaam.
Het is ook nooit goed... ;)
Hier is er meer over te lezen in ieder geval en de oplossing schijnt simpelweg de gashendel buis van een oud model te monteren als je het te tam vind of als je oude Scrambler te wild is dan bestel je dus zo'n nieuwe buis van de Desert Sled of Cafe Racer.

2017 Scrambler EFI % Throttle Improvements? - Ducati Scrambler Forum

Buying a Cafe Racer - any tips?
 
Tijdens een Ducati demo dag bij Ducati Zaltbommel op 8 juli. Het zou goed kunnen dat de motoren van Ducati Nederland af kwamen. Maar een telefoontje naar een paar Ducati dealers zou meer duidelijkheid moeten geven vermoed ik.

In principe is er een proefrit gepland voor zaterdag bij Ducati Zaltbommel op een Cafe Racer :)
 
Laatst bewerkt:
In principe is er een proefrit gepland voor zaterdag bij Ducati Zaltbommel op een Cafe Racer :)

Cool! :t Ben benieuwd wat je er van vindt. Is trouwens een mooie zaak met een hoop mooi spul, tijdens de Scrambler dag stond er ook nog een Sport Classic met kuip in de showroom dus kun je het misschien goed vergelijken.
 
Cool! :t Ben benieuwd wat je er van vindt. Is trouwens een mooie zaak met een hoop mooi spul, tijdens de Scrambler dag stond er ook nog een Sport Classic met kuip in de showroom dus kun je het misschien goed vergelijken.

Idd benieuwd na het vermogen van de Cafe Racer, iets waar ik me wel een beetje zorgen over maak...., ik denk wat stuur gedrag zal het wel loslopen.
 
Haha, dank je maar zo mooi als jou bochten zijn ze nog niet helaas :}
Ik ben toch benieuwd naar welke specifieke schuurpad jij gebruikt. De poetsmiddelen die je gebruikte heb ik nog wel onthouden.

Ik heb een paar pads van mijn werk meegekregen. Ik zit in de machinebouw voor de voedingsmiddelen industrie. Alles van RVS dus... Tja, wie appelen vaart zal appelen eten.

Ik gebruik Bluing Remover en Metal Polish van AutoSol en de grijs bruine pads van Scotch Brite in fijne en grove uitvoering. Even in een bakje water dompelen en poetsen maar. De producten van AutoSol staan al veel gedemonstreerd op YouTube. Maarre, jou pijpie ziet er ook erg goed uit hoor...
 
Ik heb een paar pads van mijn werk meegekregen. Ik zit in de machinebouw voor de voedingsmiddelen industrie. Alles van RVS dus... Tja, wie appelen vaart zal appelen eten.

Ik gebruik Bluing Remover en Metal Polish van AutoSol en de grijs bruine pads van Scotch Brite in fijne en grove uitvoering. Even in een bakje water dompelen en poetsen maar. De producten van AutoSol staan al veel gedemonstreerd op YouTube. Maarre, jou pijpie ziet er ook erg goed uit hoor...

Ik gebruik de paarse Scotch brite pads maar ik kan moeilijk terugvinden op sites of dat nu groffer of fijner is dan de grijs bruine die jij gebruikt. Ik zal deze ook eens proberen.
Ik bebruik Mothers en Belgom polish momenteel maar heb het idee dat de Belgom toch het beste werkt. Autosol ga ik ook eens proberen.
 
IMG-20170811-_WA0000.jpg

De DHL man was zowaar vroeg vanochtend dus kon ik vanmiddag nog even aan de slag. De afwerking is netjes en het materiaal van een mooie solide dikte. Dus eerst de oude eraf...mm die boutjes gaan niet samenwerken met het nieuwe kettingschermpje :N
Dus op naar de Hubo voor wat m5 inbusboutjes van rvs. 1 hiervan inkorten want het kortste wat er te koop is was 20mm dus daar moest wat vanaf (het boutje dat je vanaf de voorkant ziet en haaks op de ketting staat). Ook blijft er wat ruimte op het tweede bevestigings punt maar dit kon ik keurig opvullen met een rubbertje dat ik nog had liggen (nooit iets weggooien als je sleutelt ;) )
Verder wel tevreden met het eindresultaat, stuk fraaier als het originele plastic geval.
Voor...
20170811_134505.jpg

Na!
20170811_144659.jpg

Ruimte opgevuld met rubber ring:
20170811_144711.jpg
 
Laatst bewerkt:
@Skippy: ik durf niet meer te komen op 20-07. Dit ziet er zó gelikt en zeker super-gepoetst uit. En ik maar steeds zeggen: Ik poets alleen technisch, de rest maakt niet uit. Een wereld van (niet-glimmend) verschil.
In 1 woord Gaaf.
 
Terug
Bovenaan Onderaan