De Nieuwe Ducati Scrambler

Ik zag ook deze nog voorbij komen van Ducati Zaltbommel. Aangezien de Scrambler dag daar verleden jaar ook best geslaagd was zijn er misschien nu ook leden die misschien een testritje willen maken op de nieuwe Scrambler 1100 of 1 van de andere (nieuwe) modellen.
Jammer dat het weer er nog niet helemaal geweldig uitziet.
20180306-DZ-headers-08d.jpeg
 
Even op de kaart gekeken. Ja, daar is een (leuk?)druk Randstadrondje van te maken. Zelf rij ik toch liever in een wat minder verkeersdrukke omgeving. Vergaderingen dwars door de drukte heen zijn er al genoeg. Het kan een goed plan zijn, maar niet voor mij. So sorry.
Op 2 juni is het de Open Museum Dag. Dan zijn open:

  • Italiaans Motor Museum in Amsterdam
  • Gilera Museum, Rijssenhout
  • Moto Morini Museum, Sassenheim
  • Aermacchi Museum, Weesp

Daar kan je wel een leuk rondje van maken :]
 
Even op de kaart gekeken. Ja, daar is een (leuk?)druk Randstadrondje van te maken. Zelf rij ik toch liever in een wat minder verkeersdrukke omgeving. Vergaderingen dwars door de drukte heen zijn er al genoeg. Het kan een goed plan zijn, maar niet voor mij. So sorry.

Ik weet niet hoe het bij de andere drie locaties is, maar alleen het Italiaans Motor Museum in Amsterdam is al een dagje Randstad meer dan waard. Nog nooit zoveel fraaie oude Italiaanse eenpitters bij elkaar gezien.
 
Italiaans Motor Museum in Amsterdam
Gilera Museum, Rijssenhout
Moto Morini Museum, Sassenheim
Aermacchi Museum, Weesp

Ik heb de adressen van deze musea opgezocht (en ik hoop dat ze kloppen) en er met Tyre een kronkelroute langs watertjes enz. voor gemaakt. Je kunt beginnen in Sassenheim en dan via Rijsenhout en A'dam-Oost naar Weesp rijden. Dat is in totaal 63 km., maar ja, je moet ook nog heen en terug naar huis én rondkijken in de musea! Als het meesturen lukt, vind je de route in de bijlage.

Wie heeft er zin in op 2 juni (dan zouden de musea open moeten zijn)?
 
Route als bijlage lukt dus niet. Wie het wil, stuur ik de route als privé-email.
Italiaans Motor Museum in Amsterdam
Gilera Museum, Rijssenhout
Moto Morini Museum, Sassenheim
Aermacchi Museum, Weesp

Ik heb de adressen van deze musea opgezocht (en ik hoop dat ze kloppen) en er met Tyre een kronkelroute langs watertjes enz. voor gemaakt. Je kunt beginnen in Sassenheim en dan via Rijsenhout en A'dam-Oost naar Weesp rijden. Dat is in totaal 63 km., maar ja, je moet ook nog heen en terug naar huis én rondkijken in de musea! Als het meesturen lukt, vind je de route in de bijlage.

Wie heeft er zin in op 2 juni (dan zouden de musea open moeten zijn)?
 
Italiaans Motor Museum in Amsterdam
Gilera Museum, Rijssenhout
Moto Morini Museum, Sassenheim
Aermacchi Museum, Weesp

Ik heb de adressen van deze musea opgezocht (en ik hoop dat ze kloppen) en er met Tyre een kronkelroute langs watertjes enz. voor gemaakt. Je kunt beginnen in Sassenheim en dan via Rijsenhout en A'dam-Oost naar Weesp rijden. Dat is in totaal 63 km., maar ja, je moet ook nog heen en terug naar huis én rondkijken in de musea! Als het meesturen lukt, vind je de route in de bijlage.

Wie heeft er zin in op 2 juni (dan zouden de musea open moeten zijn)?

Goed bezig. Ik vrees alleen dat met 4 musea en de rit dit veel te veel tijd gaat kosten. Zelfs met een half uur per museum ben je net de rit mee al zeker 3 uur bezig (ga je niet eens redden denk ik...).

Ik heb er wel zin maar vraag me af of dit handig is. Ik zou zeggen liever iets meer rondrit en minder musea misschien.
 
Denk dat je gelijk hebt, Skip.
Zat zelf te denken aan een rit, halverwege een goeie lunch.
Dan naar een museum, en vervolgens de rit afmaken.
Vanaf daar nog een drankje en naar huis.

Iets in die geest. 4 musea op 1 dag is iets te veel van het goede denk ik.
 
2 juni: Inderdaad te veel om te doen (dacht ik ook al, maar ff kijken hoe fanatiek iedereen is!). Zelf denk ik dat het Italiaans motormuseum het meest te bieden heeft. Andere ideeën?
Een route vinden/maken met een planning zoals MacJunk aangeeft, moet ook te doen zijn / wil ik wel maken. Met startpunt kunnen we rekening houden met de vertrekplekken van deelnemers.
Goed idee? Wie wil mee?
 
Rondje is bijna 90 km. Met heen en terug en museum lijkt het me lang genoeg.
Als ik weet wie van waaruit moet komen, dan zoek ik desgewenst een geschikte startplek.
 
Rondje is bijna 90 km. Met heen en terug en museum lijkt het me lang genoeg.
Als ik weet wie van waaruit moet komen, dan zoek ik desgewenst een geschikte startplek.

90km is goed te doen. Ik kom uit de richting van Goes. Dit zou een dag van een km of 4/500 opleveren hetgeen nog wel te doen is ;)
 
Ik kom uit de richting van Utrecht.
Doe in de zomer wel vaker een rondje 'het Gooi'.
Ga dan naar Hilversum, Laren, Blaricum, Baarn en Eemnes.
Schitterende omgeving met veel groen, mooie huizen en dito auto's.
Vooral die typische Gooise huizen met de rieten dakjes, schitterend.
 
Aankomende zaterdag eindelijk m'n eerste ritje op een scrambler! :D Vorig jaar ook geprobeerd bij de Ducati live experience een 35 kW model te testen maar die was toen niet beschikbaar. Daarom gisteren even gebeld naar Ducati Zaltbommel en daar hebben ze er wel eentje beschikbaar! :)

Ik ben heel erg benieuwd, al is het dan 'maar' de 35kw versie. Het is wel m'n eerste ervaring als bestuurder van een Ducati! :D
 
Aankomende zaterdag eindelijk m'n eerste ritje op een scrambler! :D Vorig jaar ook geprobeerd bij de Ducati live experience een 35 kW model te testen maar die was toen niet beschikbaar. Daarom gisteren even gebeld naar Ducati Zaltbommel en daar hebben ze er wel eentje beschikbaar! :)

Ik ben heel erg benieuwd, al is het dan 'maar' de 35kw versie. Het is wel m'n eerste ervaring als bestuurder van een Ducati! :D

Gaaf! Die 35kw is onderin nog knap rap heb ik gehoord.
Zit zelf ook nog te dubben of ik naar Zaltbommel rij van het weekend, ik wil stiekem toch eigenlijk best een stukje rijden op de nieuwe 1100...
 
Vandaag mijn Scrambler uit het vet gehaald. Had enige tijd geleden al het oliefilter en olie gewisseld voor verse spullen. Dus lekker gewassen en her en der wat gepoetst.

Daarna eindelijk mijn nieuwe stuur (zelfde als Full Throttle, orgineel van Ducati) en de bar end mirrors van Rizoma gemonteerd. Verder nog wat rode CNC kapjes zonder montagemogelijkheid van de standaard spiegels geplaatst. Zo zou hij eigenlijk uit de fabriek moeten rollen. Hij heeft nu een echte retro uitstraling. Vorige week ook al de andere knippers achter gemonteerd. Heb gekozen voor de orginele Scrambler LED pinkers. Deze hebben een giga lichtopbrengst. Heb nu nog 2 bar end knippers van MotoGadget liggen, de benodigde verloopkabels en 2 rode CNC kappen voor op het motorblok (koppen). Hier maak ik een nieuw projectje van, en pak dat op als ik tijd heb. Had ook nog andere handvaten, maar die passen niet lekker. Effe kijken wat ik daar mee doe. Als we weer een rondje gaan rijden kunnen jullie het irl aanschouwen. Ben er nu al meer dan content mee...
 
Laatst bewerkt:
Vandaag mijn Scrambler uit het vet gehaald. Had enige tijd geleden al het oliefilter en olie gewisseld voor verse spullen. Dus lekker gewassen en her en der wat gepoetst.

Daarna eindelijk mijn nieuwe stuur (zelfde als Full Throttle, orgineel van Ducati) en de bar end mirrors van Rizoma gemonteerd. Verder nog wat rode CNC kapjes zonder montagemogelijkheid van de standaard spiegels geplaatst. Zo zou hij eigenlijk uit de fabriek moeten rollen. Hij heeft nu een echte retro uitstraling. Vorige week ook al de andere knippers achter gemonteerd. Heb gekozen voor de orginele Scrambler LED pinkers. Deze hebben een giga lichtopbrengst. Heb nu nog 2 bar end knippers van MotoGadget liggen, de benodigde verloopkabels en 2 rode CNC kappen voor op het motorblok (koppen). Hier maak ik een nieuw projectje van, en pak dat op als ik tijd heb. Had ook nog andere handvaten, maar die passen niet lekker. Effe kijken wat ik daar mee doe. Als we weer een rondje gaan rijden kunnen jullie het irl aanschouwen. Ben er nu al meer dan content mee...

Goed bezig.Ik ben benieuwd hoe het er nu allemaal uit ziet.
Heb vandaag heerlijk gereden na nog wat kleine aanpassingen aan de achtervering (iets meer voorspanning en rebound demping) en ben aan het overwegen zelf de olie te verversen. Voordeel is dat ik dan de olie kan gebruiken die ik wil en ik hoef er niet ver voor te rijden.
Welk merk olie filter gebruik jij en wat voor oliefilter sleutel heb je?
Ik heb er al een en ander over gelezen en lees 5mm imbus voor de olieaftap plug en 76mm oliefiltersleutel.
Ik lees ook dat bij Ducati de filters nogal eens willen lekken. Heb je misschien nog wat goede tips.
 
Ik heb bij Olie Handel Shell Advance 4T Ultra 15W-50 besteld. Deze heb ik vorig voorjaar er ook in gekieperd en wordt door Ducati aanbevolen. Top-olie. Schakelde als een mes door de boter, nagenoeg nooit valse neutralen. Ik heb de Ducati dop die past op het orginele olie-filter. Omdat het filter met de opening naar boven gemonteerd zit onder het blok vul ik meestal het filter voor 3/4 met olie. Nadat je de oude olie er uit heb laten lopen kun je het oude filter verwijderen. Het best na een ritje met warm blok. Olie loopt er warm makkelijker uit. Dan met een doek of wat stukken keukenpapier de ruimte en de zitting voor het filter goed schoon maken. Van het nieuwe filter de rubberen pakking even insmeren met een beetje olie en dan monteren. Aandraaien met 10 tot 12Nm, dat is bijna niks (handvast). Ik doe dat dus met de dop en momentsleutel, maar op gevoel kan ook. Ik heb nog nooit een lekkend oliefilter gehad.

Dan de magneet van de aftapplug effe schoon maken en plaatsen met ca 23 tot 25Nm. Vergeet het koperen ringetje niet, deze kun je best meerdere keren gebruiken. Vervolgens olie vullen. Ik gooi er meestal iets van 2,5 liter in en wacht tot ik de olie voor het ruitje zie verschijnen. Motor moet rechtop staan, dus niet op de standaard en niet op een bok o.i.d. Dan de motor effe een minuutje of wat stationair laten lopen en uitzetten. Wacht een minuut of 5 tot 10 totdat alle olie weer in naar beneden gezakt is en vul eventueel nog wat bij. That’s it. Op YT heb je een zekere Albe’s Adv, die heeft hier ook nog een filmpje van gemaakt. Het is niet moeilijk en een klusje van een half uurtje.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb bij Olie Handel Shell Advance 4T Ultra 15W-50 besteld. Deze heb ik vorig voorjaar er ook in gekieperd en wordt door Ducati aanbevolen. Top-olie. Schakelde als een mes door de boter, nagenoeg nooit valse neutralen. Ik het de Ducati dop die past op het orginele olie-filter. Omdat het filter met de opening naar boven gemonteerd zit onder het blok vul ik meestal het filter voor 3/4 met olie. Nadat je de oude olie er uit heb laten lopen kun je het oude filter verwijderen. Het best na een ritje met warm blok. Olie loopt er warm makkelijker uit. Dan met een doek of wat stukken keukenpapier de ruimte en de zitting voor het filter goed schoon maken. Van het nieuwe filter de rubberen pakking even insmeren met een beetje olie en dan monteren. Aandraaien met 10 tot 12Nm, dat is bijna niks (handvast). Ik doe dat dus met de dop en momentsleutel, maar op gevoel kan ook. Ik heb nog nooit een lekkend oliefilter gehad.

Dan de magneet van de aftapplug effe schoon maken en plaatsen met ca 23 tot 25Nm. Vergeet het koperen ringetje niet, deze kun je best meerdere keren gebruiken. Vervolgens olie vullen. Ik gooi er meestal iets van 2,75 liter in en wacht tot ik de olie voor het ruitje zie verschijnen. Motor moet rechtop staan, dus niet op de standaard en niet op een bok o.i.d. Dan de motor effe een minuutje of wat laten lopen en uitzetten. Wacht een minuut of 5 tot 10 totdat alle olie weer in naar beneden gezakt is en vul eventueel nog wat bij. That’s it. Op YT heb je een zekere Albe, die heeft hier ook nog een filmpje van gemaakt. Het is niet moeilijk en een klusje van een half uurtje.

Dat is precies de olie die ik ook wil bestellen. De tip van het oliefilter vullen is handig, ik vroeg me zelf ook af of dat niet handig was, gezien de plaatsing, om snel oliedruk op te bouwen.
Het filmpje van Albe heb ik inderdaad bekeken en verder is het niet erg ingewikkeld, ik ben alleen altijd bang voor afbrekende bouten en dat soort narigheid(vaak omdat mensen voor mij het een en ander niet helemaal goed hebben gedaan...).
Ga dus maar wat olie, filter, ringetjes en wat gereedschap bestellen en dan zal het goed moeten komen.
Dan is de olie in ieder geval weer dik in orde tot de eerste desmo kleppenstel beurt bij 12000km. Nu nog kijken waar ik dit laat uitvoeren, de opties in de buurt zijn dun gezaaid...
 
Laatst bewerkt:
Voor het filter kun je ook zo’n apparaatje gebruiken met een stalen bandje. Deze zijn niet duur en werken prima. Nogmaals, draai het filter niet te strak, want dan draai je de pakking kapot en moet je een nieuw filter aanschaffen. Ik heb een werkplaatsmanual, en uitgerekend het aanhaalmoment van de olieplug staat foutief vermeld, veel te hoog in dit geval!!. Vorig jaar heb ik dat aangehouden, met als gevolg dat ik de plug doordraaide. Nu hebben ze dat bij Ducati gelukkig zo geregeld dat je dan de zitting van de plug kapot draait en niet de draad in het blok. Pfew, daar was ik wel blij mee. Toen voor een paar euro een nieuwe plug opgehaald en opgelost. Dus rond de 23Nm aanhalen (en dus geen 40Nm of iets in de buurt!!). Wat is er bij jou dan afgebroken? Sommige bouten zijn inderdaad van pisbakken-ijzer...

Kleppen stellen zou ik in mijn geval bij Goedhart laten doen. Je kunt een leenmotor vragen. Haal je hem bijv. de volgende dag op.
 
Laatst bewerkt:
Voor het filter kun je ook zo’n apparaatje gebruiken met een stalen bandje. Deze zijn niet duur en werken prima. Nogmaals, draai het filter niet te strak, want dan draai je de pakking kapot en moet je een nieuw filter aanschaffen. Ik heb een werkplaatsmanual, en uitgerekend het aanhaalmoment van de olieplug staat foutief vermeld, veel te hoog in dit geval!!. Vorig jaar heb ik dat aangehouden, met als gevolg dat ik de plug doordraaide. Nu hebben ze dat bij Ducati gelukkig zo geregeld dat je dan de zitting van de plug kapot draait en niet de draad in het blok. Pfew, daar was ik wel blij mee. Toen voor een paar euro een nieuwe plug opgehaald en opgelost. Dus rond de 23Nm aanhalen (en dus geen 40Nm of iets in de buurt!!). Wat is er bij jou dan afgebroken? Sommige bouten zijn inderdaad van pisbakken-ijzer...

Kleppen stellen zou ik in mijn geval bij Goedhart laten doen. Je kunt een leenmotor vragen. Haal je hem bijv. de volgende dag op.

Bij de Ducati is er gelukkig nog nooit wat afgebroken maar ik heb in heel mijn sleutelende leven genoeg zien breken. Ik heb ook lang in de techniek gewerkt en het "grappige" is dat het afbreken(en andere dingen die tegen kunnen zitten) alleen lijkt te gebeuren als ik voor mijzelf bezig ben.. B|
Dat van het foutieve aanhaal moment heb ik inderdaad al meerdere malen gelezen.
Voor het oliefilter wil ik een 8 kantige dop van 76mm bestellen. Dit zou het handigst moeten werken.
Ook ben ik van plan om bij de aftap plug ringetjes ook nog een reserve aftapplug mee te bestellen voor de zekerheid.
 
Laatst bewerkt:
Bij de Ducati is er gelukkig nog nooit wat afgebroken maar ik heb in heel mijn sleutelende leven genoeg zien breken. Ik heb ook lang in de techniek gewerkt en het "grappige" is dat het afbreken(en andere dingen die tegen kunnen zitten) alleen lijkt te gebeuren als ik voor mijzelf bezig ben.. B|
Dat van het foutieve aanhaal moment heb ik inderdaad al meerdere malen gelezen.
Voor het oliefilter wil ik een 8 kantige dop van 76mm bestellen. Dit zou het handigst moeten werken.
Ook ben ik van plan om bij de aftap plug ringetjes ook nog een reserve aftapplug mee te bestellen voor de zekerheid.

Het plugje en de ringen:
Beter mee verlegen dan om verlegen...
Ik meen dat ik voor die plug iets van 13 euro of zo betaald heb.
Die heb ik toen trouwens in Zaltbommel opgehaald, die had ze op voorraad.
Dus als je daar nog heen gaat om op een 1100 te rijden, 1 + 1 = 2...😊

Ja, zo’n dop heb ik ook, maar als je dat filmpje van Albe’s Adv heb gezien kun je ook een K&N filter bestellen.
Dit zijn ook gewoon erg goede filters en die kan je met een normale dop vastdraaien.
Scheelt weer pecuniaatjes...

Succes 👍
 
Laatst bewerkt:
Olie filter verwisselen? Nog nooit gereedschap gebruikt.Filter steekt ver genoeg uit om er opzij een priem, grote spijker of kruiskopschroevendraaier in te slaan, waarmee je een mooie hefboom hebt. Zo doe ik het al tientallen jaren. Dan hoef je ook geen gereedschapje te kopen dat je bijna nooit nodig hebt.
Natuurlijk moet je wel een goede inbussleutel hebben voor de aftapschroef en die inderdaad weer precies vast genoeg aandraaien.
 
Op 9 september is de eerste Scramblerdag van de Ducaticlub. Gisteren sprak ik iemand van de organisatie. Iedereen die op dit forum zit, is welkom; je hoeft geen clublid te zijn of dat te worden (mag wel natuurlijk).
Het is te doen in Heino, Canadastraat 9, 8141AA. Vanaf 10.00 uur.
Als het enigszins mogelijk is, ga ik er naar toe.
 
Terug
Bovenaan Onderaan