De Nieuwe Ducati Scrambler

In de praktijk blijkt dat warm of koud controleren niet zoveel uitmaakt, als de olie tenminste de tijd heeft gekregen om naar beneden te zakken. En tussen min en max zit best wel wat speling. Laatst een stukje 165 km/uur gereden en daarbij is toch wel wat olie verdwenen en de ketting moest acuut gesteld worden. Net rondje regio van DCN gedaan. Drie regiocafés bezocht en ruim 300 km verder.
Moet je hem morgen nog een keer checken.
Volgens het boekje moet je olie checken bij koude motor.
Wellicht nog een heel klein beetje toevoegen.

Olie komt me bekend voor...😄
 
Het verschil zal inderdaad niet zo groot zijn. Echter, als je er net nieuwe olie in hebt gegooid wil je eigenlijk het level op max hebben.

@ Skip:
Enne, hoe bevalt bij jou de Shell olie?
De dealer gooit er Motorex in.
Ik ben geen fan van die olie.
Met de voorgeschreven olie loopt hij gewoon lekkerder.
 
Het verschil zal inderdaad niet zo groot zijn. Echter, als je er net nieuwe olie in hebt gegooid wil je eigenlijk het level op max hebben.

@ Skip:
Enne, hoe bevalt bij jou de Shell olie?
De dealer gooit er Motorex in.
Ik ben geen fan van die olie.
Met de voorgeschreven olie loopt hij gewoon lekkerder.

Ondanks dat het warm of koud niet veel uitmaakt is het toch wel tricky om het niveau precies op de bovenste streep te krijgen. Ik vrees ook dat ik net ietsje te hoog zit als ik koud check. Warm kort na het rijden pakt nog net iets hoger uit. Wel is het lastig checken omdat je de motor netjes recht moet houden terwijl je kijkt. Ik kijk het nog even aan anders laat ik er iets uit maar koud is er in ieder geval nog ruimte in het glaasje dus het is niet heel extreem. Ik denk dat ik er 2,8 liter in heb gegooid.

Ik weet niet wat er eerst inzat maar de motor schakelt nu wel lekkerder. Op gaat wat trefzekerder en neer voelt het vooral wat prettiger. Voorheen voelde het omlaag schakelen vaak wat ruw met vaak een stevige klak, dat is nu wat minder.
Verder was na een rit van een km of 80 alles keurig droog en zweete de linker olieplug ook niet meer.
 
Ja, klopt.
Zoveel heb ik er ook ongeveer in gegooid.
Volgens het boekje moet je er, als je ook het filter vervangt, 3.4 liter in gooien.
Dan heb je hem onderhand afgetankt zou ik zeggen....

En ach, ieder heeft zo zijn maniertjes om e.e.a. uit te voeren.
Linker plug nu lekker droog --> kijk, dat zijn berichten!
 
Ja, klopt.
Zoveel heb ik er ook ongeveer in gegooid.
Volgens het boekje moet je er, als je ook het filter vervangt, 3.4 liter in gooien.
Dan heb je hem onderhand afgetankt zou ik zeggen....

En ach, ieder heeft zo zijn maniertjes om e.e.a. uit te voeren.
Linker plug nu lekker droog --> kijk, dat zijn berichten!

Ja die 3,4 dat is echt als je hem uit elkaar haalt en droog maakt denk ik ;)
Een half litertje zal er wel blijven hangen in de oliekoeler en bijbehorende slangen en aan de wanden van het blok.
Al met al was het een leuk klusje en het is toch wel fijn als je het zelf doet. Als je alweer zo'n veel te losse aftap plug aantreft geeft dat wel weer te denken.
Eerst volgende keer dat ik bij de Ducati dealer ben zal ik alvast weer een oliefilter meenemen voor volgend jaar :)
 
Laatst bewerkt:
Merk maakt niks uit. Kwaliteit wel. Maar met nieuwe olie van een goede kwaliteit gaat het altijd net een ietsje beter (en dat wordt langzaam weer slechter, haha)
Ja, klopt.
Zoveel heb ik er ook ongeveer in gegooid.
Volgens het boekje moet je er, als je ook het filter vervangt, 3.4 liter in gooien.
Dan heb je hem onderhand afgetankt zou ik zeggen....

En ach, ieder heeft zo zijn maniertjes om e.e.a. uit te voeren.
Linker plug nu lekker droog --> kijk, dat zijn berichten!
 
Het is nogal stil hier de laatste tijd... ;)
Het is ook nog niet echt veel weer geweest om te rijden.
Mac-Junk in de tussentijd nog wat projectjes afgerond? Daar was het wel lekker weer voor helaas.
 
Ja, ik heb wat projectjes afgerond.
Maar dat was op mijn werk, daar zal je wel niet in geinteresseerd zijn...

Tijdens de montage van mijn stuur heb ik de bekabeling aan de rechter kant niet goed laten lopen.
Dit ga ik nog veranderen en dan neem ik gelijk de bar-end-knippers en de TomTom steun mee.
Dan heb ik nog 2 rode kapjes voor op het motorblok liggen, maar de orginele gaan er lastig af.
Als dit gelukt is ben ik voorlopig klaar met de Scrambler.

Daarnaast heb ik mijn Triumph uit het vet gehaald, olie en filter vervangen en hem de Mac-experience gegeven.
Deze ziet er nu ook weer lekker uit.
Heb het verlengde ruitje op de fly-screen gemonteerd, alsmede de rode olievuldop, rode dipstick, rode shakelgaffel en rode stuureindjes.
Heb een klein rondje gereden en ja, wat een heerlijke fiets is dit ook.

Tot zover de updatum en ja, hier wacht ik ook op mooi weer.
Zou best eens kunnen zijn dat het dit weekend gaat gebeuren met dat lekkere motorweer.
 
Laatst bewerkt:
Hi all! Ik lees al een tijdje mee hier (heb zelf een Yamaha MT-09) omdat ik recent een Urban Enduro voor mijn vriendin heb gekocht. Wat rijden die Scramblers geweldig overigens. De motor is nog zo goed als nieuw, en ook de accessoires die erop zitten. Er zit/zat namelijk een geel sportschermpje op, welke dus in de verkoop gaat. Mocht er iemand geinteresseerd zijn en een leuk bod doen, dan issie voor jou. Nieuwprijs was €119,-
WhatsApp-Image-2018-05-01-at-14.02.04.jpeg

WhatsApp-Image-2018-05-01-at-14.02.05.jpeg
 
Mannen! Het was inderdaad een soort van rust hier. Twee weken geleden is het eerste Duitsland MannenMotorWeekend weer geweest en onderweg heb ik wel een leuke foto kunnen nemen van de Scrambler. De kleuren kwamen best mooi uit op deze manier.

2018-04-14.jpg


Het was nog wel een beetje doorrijden en we hebben de teller op 1.280KM gezet. Het volgend weekend staat weer in de agenda.

En wat stuurt een Scrambler toch oneindig fijn in de Eiffel. Daar kan ik maar geen genoeg van krijgen. :]

Heeft iemand hier inmiddels op de 1100 Scrambler gereden? Dat haal ik er nog niet helemaal uit.

(Ik behoor ook tot de Oer-Scrambler-liefhebbers en de mijne gaat ook niet meer weg :) )
 
Ja, ik heb wat projectjes afgerond.
Maar dat was op mijn werk, daar zal je wel niet in geinteresseerd zijn...
...Tot zover de updatum en ja, hier wacht ik ook op mooi weer.
Zou best eens kunnen zijn dat het dit weekend gaat gebeuren met dat lekkere motorweer.

Hahaha, je weet het nooit natuurlijk, ik ben in de vreemdste dingen geïnteresseerd ;)
Maar in ieder geval lekker bezig geweest dus :t
Dat die Triumph lekker rijdt kan ik me goed voorstellen, is toch wel een beetje de te kloppen motor in dat segment.
Het vooruitzicht voor het weekend en de week erop ziet er zeker goed uit, ik heb er nu al zin in :Y
 
Mannen! Het was inderdaad een soort van rust hier. Twee weken geleden is het eerste Duitsland MannenMotorWeekend weer geweest en onderweg heb ik wel een leuke foto kunnen nemen van de Scrambler. De kleuren kwamen best mooi uit op deze manier.

[afbeelding]

Het was nog wel een beetje doorrijden en we hebben de teller op 1.280KM gezet. Het volgend weekend staat weer in de agenda.

En wat stuurt een Scrambler toch oneindig fijn in de Eiffel. Daar kan ik maar geen genoeg van krijgen. :]

Heeft iemand hier inmiddels op de 1100 Scrambler gereden? Dat haal ik er nog niet helemaal uit.

(Ik behoor ook tot de Oer-Scrambler-liefhebbers en de mijne gaat ook niet meer weg :) )

Motortje staat er inderdaad goed op :t Die uitlaat is toch wel erg geslaagd wat de vorm betreft.
Zie dat je ook nog steeds ruitloos onderweg bent.

Ik kan niet wachten om ook weer naar Duitsland te gaan, misschien moet ik ook maar eens een weekendje Eiffel tussendoor plannen, das redelijk aan te rijden.

De 1100 heb ik persoonlijk nog niet gereden en ben dat eigenlijk voorlopig nog niet van plan. Ik ben wel heel nieuwsgierig naar die nieuwe Husqvarna Vitpilen 701, dat lijkt me ook een geweldige lichte machine met veel karakter.
 
Motortje staat er inderdaad goed op :t Die uitlaat is toch wel erg geslaagd wat de vorm betreft.
Zie dat je ook nog steeds ruitloos onderweg bent.

Ik kan niet wachten om ook weer naar Duitsland te gaan, misschien moet ik ook maar eens een weekendje Eiffel tussendoor plannen, das redelijk aan te rijden.

De 1100 heb ik persoonlijk nog niet gereden en ben dat eigenlijk voorlopig nog niet van plan. Ik ben wel heel nieuwsgierig naar die nieuwe Husqvarna Vitpilen 701, dat lijkt me ook een geweldige lichte machine met veel karakter.

Zonder ruit inderdaad (heb de ruit nog wel liggen, maar hou het voorlopig even zo), esthetisch toch wat netter zo zonder ruit.

Tnx voor het compliment voor de uitlaat. Deze uitlaat volgt de lijn inderdaad erg mooi en klopt goed qua verhouding. Het geluid is niet zo mooi als die van jou, maar ergens moet je een concessie doen nietwaar.

Eiffel is goed te doen. Wij rijden meestal vrijdag weg en dan ergens net in Duitsland een slaapplaats. Zaterdag de hele dag kronkelen. Zondag nog een halve dag sturen en weer terug naar huis. Dat is iedere keer weer een plezier :)

Ik heb even de Husqvarna Vitpilen 701 opgezocht, maar wat is dat een mooie fiets! Wow. Gewoon wow.

39490_vitpilen_701_2018.jpg
 
Tnx voor het compliment voor de uitlaat. Deze uitlaat volgt de lijn inderdaad erg mooi en klopt goed qua verhouding. Het geluid is niet zo mooi als die van jou, maar ergens moet je een concessie doen nietwaar...

Ik heb even de Husqvarna Vitpilen 701 opgezocht, maar wat is dat een mooie fiets! Wow. Gewoon wow.

[afbeelding]

Ja ik ben blij dat die Termignoni er al op zat, dat geluid verveeld nooit :9~

Ja die Vitpillen is echt heel tof. Heb hem ook al in het echt gezien en het is echt een geweldig ding. De afmontage is ook helemaal super.Denk alleen niet dar ik er met mijn postuur zo lang en comfortabel op kan zitten als op de Scrambler.
 
Nou, die Vitpilen zit best goed hoor.
Heb er ook even op gezeten en valt niet tegen.
De afwerking is echt top, bijvoorbeeld dat plexiglas rond de teller is erg mooi.
Vindt het alleen jammer dat het een 1-cilinder is.
Geluid is top, maar bokkig in het kwadraat...
Als moedermaatschappij nu een Vitpilen 702 maakt met het blok van de KTM 790...
Dat lijkt me wel geinig.

Maarre, ik vindt onze Scrambler leuker.

@ Kees-Jan:
Mooie foto waarbij niet alleen de voorgrond, maar ook die bergtop op de achtergrond erg gaaf is...
 
Laatst bewerkt:
Nou, die Vitpilen zit best goed hoor.
Heb er ook even op gezeten en valt niet tegen.
De afwerking is echt top, bijvoorbeeld dat plexiglas rond de teller is erg mooi.
Vindt het alleen jammer dat het een 1-cilinder is.
Geluid is top, maar bokkig in het kwadraat...
Als moedermaatschappij nu een Vitpilen 702 maakt met het blok van de KTM 790...
Dat lijkt me wel geinig.
...

Ja ik heb ook nog niet echt op de Vitpilen gezeten maar wel in het echt bekeken. Het is meer het lage stuur dat me doet vermoeden dat het wat minder comfortabel is al zit ik met mijn sportieve gewone fietsen met mijn zadel hoger dan het stuur dus het zou nog wel enigzins te doen zijn.
Ja die 1 cilinder vind ik juist interessant en de bijbehorende prestaties voor dit specifieke blok. Dat bokkerige zal met die balansas(sen?) misschien nog wel meevallen.
Maar de neo retro uitstraling vind ik net als bij onze Scrambler helemaal top al oogt de Vitpilen wel duidelijk futuristischer.

Een Vitpilen 801(lijkt me logischer met het 790 blok ;) ) zou echt helemaal geweldig zijn. Die 790 Duke is een technisch bijzonder interessante motor en klinkt ook nog eens bijzonder goed alleen man man man wat hebben ze een zooitje gemaakt van dat ontwerp. :N
 
De Vitpilen ziet er heel apart uit. Mooi ding en dan denk ik ook nog aan vroeger toen we crossten op de Huskie 400 en de CZ 360.360. Maar de Vitpilen lijkt me toch niks voor mij.
Ik heb t "opblaaszadel " van de Scrambler nog eens aangepast en ... waarom zou ik een andere motor willen?
Nou, die Vitpilen zit best goed hoor.
Heb er ook even op gezeten en valt niet tegen.
De afwerking is echt top, bijvoorbeeld dat plexiglas rond de teller is erg mooi.
Vindt het alleen jammer dat het een 1-cilinder is.
Geluid is top, maar bokkig in het kwadraat...
Als moedermaatschappij nu een Vitpilen 702 maakt met het blok van de KTM 790...
Dat lijkt me wel geinig.

Maarre, ik vindt onze Scrambler leuker.

@ Kees-Jan:
Mooie foto waarbij niet alleen de voorgrond, maar ook die bergtop op de achtergrond erg gaaf is...
 
De Vitpilen ziet er heel apart uit. Mooi ding en dan denk ik ook nog aan vroeger toen we crossten op de Huskie 400 en de CZ 360.360. Maar de Vitpilen lijkt me toch niks voor mij.
Ik heb t "opblaaszadel " van de Scrambler nog eens aangepast en ... waarom zou ik een andere motor willen?

Flirte jij laatst niet nog met de gedachte om er een Gagiva Elephant bij te kopen ;)
Maar ook hier gaat de Scrambler zeker niet weg maar er komen toch met zekere maar niet echt hele grote regelmaat ook andere dingen voorbij die ik ook nog wel eens zou willen hebben.
Van alle motoren die ik bezeten heb was ik al vanaf de introductie meer dan bovengemiddeld geïnteresseerd. Vaak ging er dan nog wel een aantal jaar over heen voordat deze dan daadwerkelijk werd aangeschaft(alleen de BMW R1200R kwam er vrijwel direct).

Kan je wat meer details over de binnenband en de manier waarop je deze in je zadel hebt gekregen geven? Ik zou dat misschien ook wel eens willen proberen.
 
Hoi Skippy,
Het was een Cagiva Gran Canyon 900SS, maar dat beviel ook niet 100%.
Ik heb eerder een keer een bericht gestuurd over het opblaasbare zadel. Dat moet terug te zoeken zijn. Na de nodige experimenten weet ik dat je eerst goed moet kijken waar je precies zit op het zadel en waar het dus aangepast moet worden. Ik had even terug een krijtstreepje gezet en toen kwam ik er achter dat ik de opblaasband nooit ver genoeg er in had geschoven. Ik zit verder naar achter dan ik zelf dacht. Nu is 't perfect! En je kunt er sws niks aan kapotmaken. Proberen kan dus gewoon. Mocht je het bericht over de opblaasband niet meer kunnen vinden, geef dan een seintje.
Flirte jij laatst niet nog met de gedachte om er een Gagiva Elephant bij te kopen ;)
Maar ook hier gaat de Scrambler zeker niet weg maar er komen toch met zekere maar niet echt hele grote regelmaat ook andere dingen voorbij die ik ook nog wel eens zou willen hebben.
Van alle motoren die ik bezeten heb was ik al vanaf de introductie meer dan bovengemiddeld geïnteresseerd. Vaak ging er dan nog wel een aantal jaar over heen voordat deze dan daadwerkelijk werd aangeschaft(alleen de BMW R1200R kwam er vrijwel direct).

Kan je wat meer details over de binnenband en de manier waarop je deze in je zadel hebt gekregen geven? Ik zou dat misschien ook wel eens willen proberen.
 
Hoi Skippy,
Het was een Cagiva Gran Canyon 900SS, maar dat beviel ook niet 100%.
Ik heb eerder een keer een bericht gestuurd over het opblaasbare zadel. Dat moet terug te zoeken zijn. Na de nodige experimenten weet ik dat je eerst goed moet kijken waar je precies zit op het zadel en waar het dus aangepast moet worden. Ik had even terug een krijtstreepje gezet en toen kwam ik er achter dat ik de opblaasband nooit ver genoeg er in had geschoven. Ik zit verder naar achter dan ik zelf dacht. Nu is 't perfect! En je kunt er sws niks aan kapotmaken. Proberen kan dus gewoon. Mocht je het bericht over de opblaasband niet meer kunnen vinden, geef dan een seintje.
O ja het was een Grand Canyon!
Ik beb de post over de binnenband weer gevonden(pagina 48) en ook de Engelstalige post met foto's.
Tall riders? - Page 2 - Ducati Scrambler Forum

Dan rest mij alleen de vraag of we het hier gewoon over een 28 inch binnenband hebben of iets kleiners?
 
Dag Skip, Ik heb niet nagedacht over welke fietsband. Gewoon een 28 normale breedte gebruikt, die nog met plakkertjes en al er op als reserve in de kast lag.
Even goed meten op welke plek je zit en waar je het zadel wilt verhogen. De eerste poging leverde voor mij in 1e instantie niet het gewenste resultaat op: ik kwam er achter dat ik meer achter (op het midden)op het zadel zit. Laat iemand meekijken waar je precies zit met het dikste van je .... en dan weet je hoever je de fietsband er in moet duwen. In lussen natuurlijk.
Ik ben benieuwd en anders ...... kom even langs da proberen we het samen!
 
Dag Skip, Ik heb niet nagedacht over welke fietsband. Gewoon een 28 normale breedte gebruikt, die nog met plakkertjes en al er op als reserve in de kast lag.
Even goed meten op welke plek je zit en waar je het zadel wilt verhogen. De eerste poging leverde voor mij in 1e instantie niet het gewenste resultaat op: ik kwam er achter dat ik meer achter (op het midden)op het zadel zit. Laat iemand meekijken waar je precies zit met het dikste van je .... en dan weet je hoever je de fietsband er in moet duwen. In lussen natuurlijk.
Ik ben benieuwd en anders ...... kom even langs da proberen we het samen!

Ik had ook nog een band liggen in 28 inch dus ben ook aan het proberen geweest. Ik zit ook redelijk ver achterop en kreeg het niet voor elkaar om de band voorbij de knik in de kunstof zadelplaat te krijgen.
Ik zit met mijn achterste precies tegen de tas aan zoals op de foto om een idee te geven van de plaats.
Op zich vind ik het originele zadel prima zitten alleen ervaar ik bij kange ritten wel veel druk aan de voorkant(hier zit waarschijnlijk precies de kunstof overgang). Ik heb ook voorbeelden gezien van mensen die door twee sleuven te creëren in de onderkant van het zadel het comfort hebben verbeterd.
Ducati Scrambler Forum - View Single Post - Seat Modification-Much better
20170729_180213.jpg
 
Hoi Skip: Mijn dealer heeft wel eerst de ribbel halverwege het zadel laten weghalen (en de voorkant al een beetje verhoogd) . Die ribbel, daar zit je anders tegenaan. Het is in 1e instantie gemaakt als een 2-pers-zitje en dat betekent dat je er niet verder naar achter op kunt zitten in je eentje zonder op die ribbel te zitten. Kom anders ff langs, dan kijken we er samen naar. Stuur een email als je wilt.
Ik had ook nog een band liggen in 28 inch dus ben ook aan het proberen geweest. Ik zit ook redelijk ver achterop en kreeg het niet voor elkaar om de band voorbij de knik in de kunstof zadelplaat te krijgen.
Ik zit met mijn achterste precies tegen de tas aan zoals op de foto om een idee te geven van de plaats.
Op zich vind ik het originele zadel prima zitten alleen ervaar ik bij kange ritten wel veel druk aan de voorkant(hier zit waarschijnlijk precies de kunstof overgang). Ik heb ook voorbeelden gezien van mensen die door twee sleuven te creëren in de onderkant van het zadel het comfort hebben verbeterd.
Ducati Scrambler Forum - View Single Post - Seat Modification-Much better
[afbeelding]
 
Hoi Skip: Mijn dealer heeft wel eerst de ribbel halverwege het zadel laten weghalen (en de voorkant al een beetje verhoogd) . Die ribbel, daar zit je anders tegenaan. Het is in 1e instantie gemaakt als een 2-pers-zitje en dat betekent dat je er niet verder naar achter op kunt zitten in je eentje zonder op die ribbel te zitten. Kom anders ff langs, dan kijken we er samen naar. Stuur een email als je wilt.

Duidelijk. Bedankt voor het aanbod :t
Vrijdag heb ik echter een comfort zadel bemachtigd voor mijn Scrambler via Marktplaats. Ik kon een leuke deal maken omdat de eigenaar ook geïnteresseerd was in het originele Icon zadel en liet ik er daar nu net twee van hebben ;)
Eerste indrukken zijn erg positief. Door de 25mm meer hoogte heb ik veel meer beenruimte en door het vlakke zitvlak kan ik nu overal zitten waar ik wil zonder in een houding te worden gedrukt of een ribbel te voelen. Bijkomend voordeel is dat je van ribbels en zelfs spoorwegovergangen nauwelijks nog wat voelt.
De echte test wordt echter een dag van een uur of 5 rijden dus ik hoop dat alles doorgaat voor de rit van 2 juni.

Ook had de vorige eigenaar nog wat interessante ervaringen met de throttle tamer en de gashendel van de Desert Sled.
De Desert Sled hendel maakte de motor heel erg tam en traag (dus als je dat zoekt is dat degene die je zoekt) en de Throttle tamer haalde de scherpte van de gas reactie eraf maar bouwde wel progressiever op. Uiteindelijk is dat het hendel dat hij erop heeft laten zitten.

Hier het verschil van de zadels. Het comfort zadel ziet er een stuk mooier afgewerkt uit maar oogt wel lomp op foto. Als je er echter gewoon naast staat zie je daar nauwelijks wat van.
20180512_185139.jpg

20180512_185033.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan