Koppelingshendel lichter (minder kracht) maken

Athome

MF veteraan
11 nov 2011
5.534
183
Zwolle
Ik ben in bezit van een Aprilia Shiver. Deze heeft een hydraulische koppeling.
De koppeling zelf werkt goed maar krijg gedurende een dag rijden wel last van mijn linkerhand.
Het koppelen gaat gewoon relatief zwaar.

Dit zou ik graag lichter willen maken. Hoe doe ik dat?
 
Pomp met een kleinere diameter monteren. Dan moet je een langere slag maken om dezelfde hoeveelheid vloeistof te verplaatsen. Diameter moet ook weer niet te klein worden, koppeling moet nog wel vrij komen met hendel helemaal ingeknepen.
 
Er zit nu een gewoon standaard geval op. Kan ik met een radiale pomp nog iets bereiken.
Door de andere opbouw van een radiale pomp, kan ik wellicht een langere slag in de pomp bereiken, terwijl deze misschien toch lichter kan zijn in de bediening.

Als ik een pomp met een kleinere diameter wil. Zit er tussen merken nog verschillen. Past iedere pomp of maakt dat ook nog weer wat uit. Het is voor mij een volledig onbekende wereld.
Waar kan ik dan het beste zijn? Ik woon in Zwolle maar heb ik geen flauw idee waar ik voor zinvolle informatie terecht kan.
 
Laatst bewerkt:
Er zit nu een gewoon standaard geval op. Kan ik met een radiale pomp nog iets bereiken.
Door de andere opbouw van een radiale pomp, kan ik wellicht een langere slag in de pomp bereiken, terwijl deze misschien toch lichter kan zijn in de bediening.

Als ik een pomp met een kleinere diameter wil. Zit er tussen merken nog verschillen. Past iedere pomp of maakt dat ook nog weer wat uit. Het is voor mij een volledig onbekende wereld.
Waar kan ik dan het beste zijn? Ik woon in Zwolle maar heb ik geen flauw idee waar ik voor zinvolle informatie terecht kan.
De koppeling moet vrij komen, dus de pin die door het blok loopt moet X mm ingeduwd worden. Hopelijk heb je nu reserve, duw je de koppeling X + nog een paar mm in. Die paar mm extra kan je opofferen door een smallere pomp of juist (suggestie LePensZeur) grotere drukcilinder te gebruiken. Welke pomp geschikt zou zijn heb ik geen idee van.

Aan de andere kant, wat je doet is de koppeling openen tegen de druk van de koppelingsveren in. Geen idee hoeveel reserve Aprilia hier ingebouwd heeft en hoe jouw rijstijl is. Bij veel reserve en/of redelijk rustige rijstijl zou je lichtere veren kunnen monteren zonder dat de koppeling gaat slippen. Ik durf niet te garanderen of dat ook op de langere termijn werkt en welke veren je dan zou moeten hebben. Het is meer een suggestie die je uit moet werken om te zien of het een goede is of niet.

Ligt er ook aan hoe happy je met de Shiver bent. Je kunt wel kijken naar FJR of Honda zonder koppelingshendel, maar of jij en je portemonnee daar blij van worden? Dan is elke paar jaar een set nieuwe koppelingsplaten omdat er toch iets teveel slip is eigenlijk maar een kleine prijs om te betalen. Te vergelijken met een slipper clutch die veel inkomt bij bruusk terugschakelen.

Oh ja, met wat gevoel kan opschakelen alvast zonder koppeling, scheelt weer de helft ;)
 
Je kan de knijpkracht alleen verlagen door de diameter van de plunjer te verkleinen maar dan haal je de slag niet meer.
Tenzij je koppeling al een stuk voor dat je de hendel tegen het stuur trekt al vrij komt.
Als dat niet het geval is dan heeft je motor waarschijnlijk zwaarder veren dan noodzakelijk en kan je gerust lichter veren plaatsen.
 
Plunjer kleiner of zuiger drukcilinder groter geeft hetzelfde resultaat.

Koppelingsplaten zijn ook niet meteen gaar als de koppeling even slipt, dus TS kan een beetje experimenteren. Paar % verschil met pomp of slave en een paar % door (een aantal) koppelingsveren te vervangen door lichtere kan opgeteld net voldoende zijn om zonder pijnlijke handen te kunnen rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan