Schakelaar koelventilator?!

Timmy!

Die hard MF'er
29 jan 2013
396
0
Op mijn circuitmotor wil ik een schakelaar, waarmee ik de koelventilator aan/uit kan zetten, monteren. Wie weet waar ik zo'n schakelaar kan krijgen en wie weet hoe ik hem moet monteren? Is het een kwestie van plug & play of moet ik iets aanpassen?

Alvast bedankt! ;)
 
Ik heb er eentje bij een electronica-zaakje gekocht, je kan ze ook bij www.conrad.nl krijgen.
Ik heb 'm er in laten bouwen omdat ik niet echt technisch aangelegd ben. Ik heb ook echt geen idee hoe te monteren, begreep wel dat het voor een kenner peanuts is. Wellicht kan iemand je er anders ff mee helpen.
Bij mij slaat ie nu op het normale moment aan en ik kan 'm ook zelf inschakelen. Zit links naast mijn tellerset.
full


Edit: Oké MF draait mijn foto een slag :?
 
Laatst bewerkt:
Dankje, maar ik ben eigenlijk op zoek naar een schakelaar welke op de clip-on moet worden gemonteerd zodat hij makkelijk te bedienen is.
 
Laatst bewerkt:
Als ik een sessie op het circuit gereden heb is de motor warm en staat de koelventilator aan. Als ik nu de motor uitschakel en dan weer wil starten, start hij moeilijk! Als ik wacht tot de motor is afgekoeld totdat de koelventilator niet meer aan staat start de motor weer normaal. O.a. daarom is het ideaal als ik de koelventilator zelf kan bedienen. Het betreft een Honda CBR 600 RR (PC37). Volgens mij ligt het niet aan de accu of de dynamo omdat ik twee motoren heb en ze allebei hetzelfde probleem hebben. :?
 
haha... Oké, is het een universele schakelaar? Ik wacht alleen nog even op een reactie van iemand die er zelf ook een gemonteerd heeft dan weet ik ook hoe ik hem moet monteren.
 
Als ik een sessie op het circuit gereden heb is de motor warm en staat de koelventilator aan. Als ik nu de motor uitschakel en dan weer wil starten, start hij moeilijk! Als ik wacht tot de motor is afgekoeld totdat de koelventilator niet meer aan staat start de motor weer normaal. O.a. daarom is het ideaal als ik de koelventilator zelf kan bedienen. Het betreft een Honda CBR 600 RR (PC37). Volgens mij ligt het niet aan de accu of de dynamo omdat ik twee motoren heb en ze allebei hetzelfde probleem hebben. :?

Even een simpele gedachte hoor: maar dan word alleen je koelvloeistof in je radiateur koel, en wat in je blok zit blijft warm. Dus hoe ga je je koelvloeistof laten circuleren dan? Of laat je hem even aanstaan met de fan aan terwijl hij normaal uit zou zijn?
 
Even een simpele gedachte hoor: maar dan word alleen je koelvloeistof in je radiateur koel, en wat in je blok zit blijft warm. Dus hoe ga je je koelvloeistof laten circuleren dan? Of laat je hem even aanstaan met de fan aan terwijl hij normaal uit zou zijn?

Doordat de koelvloeistof in de radiateur koeler is dan in het blok krijg je een temperatuurverschil en dus een drukverschil, door dit drukverschil gaat de vloeistof circuleren en daardoor word je blok gekoeld als de motor uit staat en de ventilator aan. Deze circulatie is wel heel minimaal, het beste zou zijn als er dan ook nog een elektronische (koelvloeistof)pomp tussen zou zitten die ook aangaat als de ventilator handmatig aangezet word.
 
Laatst bewerkt:
Het zal niet eens makkelijk zijn om dat met een enkele schakelaar voor elkaar te krijgen.

Zo'n ingebouwde thermoschakelaar voor de fan sluit meestal kort naar de massa waarbij de fan dus aan de geschakelde 12 V zit. Deze kan dus alleen draaien met het kontakt "aan".
 
@rickVnl
zal dat dan net zo,n schakelaar zijn ? toch weer knap dat iemand van een plaatje kan zien wat iemand anders voor kwaliteit te koop aanbiedt.
( maar hier opt forum zitten blijkbaar meer helderzienden!!)
 
@jaap43.
plusdraad van accu naar schakelaar, dan naar plus van fan, dan de min vd fan aan massa.
eventueel een zweefzekering er tussen.
Duidelijk een heeeele lastige aansluiting!. ( nee dus.!!)
 
~
@jaap43.
plusdraad van accu naar schakelaar, dan naar plus van fan, dan de min vd fan aan massa.
eventueel een zweefzekering er tussen.
Duidelijk een heeeele lastige aansluiting!. ( nee dus.!!)[/quote]
Voor sommig wel dus.
Als je de min van de fan aan massa legt dan loopt hij altijd als je contact aan staat.
 
das best vreemd zonder spanning als de schakelaar op uit staat.!

dan moet de spanning dus uit de lucht komen?
heey.ons hele groene energiepobleem in 1 keer wereldwijd opgelost
Je bedoeld dat je die massa ook aan de schakelaar legt?
Dat maak ik niet op uit je verhaal.
 
@jaap43.
plusdraad van accu naar schakelaar, dan naar plus van fan, dan de min vd fan aan massa.
eventueel een zweefzekering er tussen.
Duidelijk een heeeele lastige aansluiting!. ( nee dus.!!)
Staat hier dat de min van de fan aan massa gaat of zie ik dat niet goed :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan