Waarom kleine schijfrem achter en grote voor?

seren

Die hard MF'er
6 jun 2011
270
0
Hallo,

Mijn dubbele schijfrem voor remt prima. Ik merk alleen dat de achterrem nauwelijks remkracht heeft. Pads zijn vervangen en gebruik RVS remleiding.

Ik zat zelf te denken om bv. mijn achterschijf van 245mm naar 320mm te vervangen, maar vind nergens informatie hier over. Zit er een addertje onder het gras?

Nu valt me op de eigenlijk elke motor een relatief kleine achterschijf heeft. Waarom komt er fabrieksgewijs niet een grotere disk achter? Is het risico dat het achterwiel blokkert te groot?
 
Laatst bewerkt:
De achterrem is kleiner uitgevoerd omdat deze normaal gesproken bijna nooit gebruikt wordt.
De remkracht verdeling is 70% voor en 30% achter.
In de praktijk wordt echter meestal alleen met de voorrem geremd.
 
Als je de achterrem beperkt houdt kwam remkracht, beperk je de kans dat men zich verremt. Stel dat je achter dezelfde reminstallatie hebt als voor en je moet bijvoorbeeld een noodstop maken. Dat gaat niet goed.

Als je vindt dat de rem achter nauwelijks remkracht heeft en je hebt het gevoel dat je niet hard genoeg kunt remmen, dan stel ik voor dat je eens een cursus/training gaat volgen zoals een VRO.
 
Nou dat zijn duidelijke antwoorden =] Ik voelnatuurlijk ook wel dat de voorrem het belangrijkste is, maar als je remt op alleen je achterrem gebeurt er vrij weinig!

Maar ik kan dus beter investeren in nog betere voorremmen dan me achterrem upgraden.
 
Nou dat zijn duidelijke antwoorden =] Ik voelnatuurlijk ook wel dat de voorrem het belangrijkste is, maar als je remt op alleen je achterrem gebeurt er vrij weinig!

Maar ik kan dus beter investeren in nog betere voorremmen dan me achterrem upgraden.


Of gewoon wat meer pindakaas eten en harder knijpen in die voorrem.
 
een xtz750 super tenere met een TMD900 rempomp aan de voorkant. Remt fantastisch, maar moet beter. Als me vriendin achterop zit wordt me remweg minstens 3x zo lang =]
 
een xtz750 super tenere met een TMD900 rempomp aan de voorkant. Remt fantastisch, maar moet beter. Als me vriendin achterop zit wordt me remweg minstens 3x zo lang =]

Img066.jpg


Zoveel verschil zit er normaal niet tussen de voor en achterrem van deze motor (qua diameter) Ware het niet dat er voor 2 schijven zitten en achter 1.

Waarom zit er nu een TMD rem op?
 
Laatst bewerkt:
Hallo ik kan wel remmen hoor! =]

Op lage snelheid remt alles goed, omdat er niet zo heel veel kracht op de remklauwen komen te staan. Het lukt me dan ook wel om het achterwiel te blokkeren en te slippen. Ik merk dat met wat hogere snelheid (boven de 50) je heel veel remkracht verliest achter. Maar als ik het goed begrijp komt dit omdat het gewicht naar voren verplaatst.

Er gaat binnenkort hyperpro progressieve voorvorkveren die beweren de remafstand te verkorten. Zal wel een stuk schelen.

Maar ik zal idd ook maar meer pindakaas op me brood smeren!
 
@Jor6y

De rempomp van mijn xtz ging kapot en had dus een vervanging nodig. Las op internet dat de tdm850 cylinder een hoger drukpunt heeft. Uiteindelijk bij boonstra een tdm900 pomp gekocht, die kennelijk ook op de r1 zit. Komt incl. verstelbare remhendel =]
 
Zonder gekheid. De achterrem kan je meer gebruiken als je iemand achterop hebt. Dat is wat prettiger omdat de motor minder in de voorvering duikt. Maar zodra je harder moet remmen pak je de voorrem er bij, minder confortabel, dat wel maar je moet afremmen, zo simpel is het nu eenmaal.

Heel normaal allemaal dus ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan