Koppeling GS450E ?

Stefanoss

Aprilia Tuono (R)
23 apr 2014
972
5
Oss
ik heb van de week een GS450E 1990 gekocht (opknapper/Project)

alleen valt het mij op dat mijn koppeling niks of niet veel doet |(
Ik wil hem namelijk aan kunnen duwen om hem te kunnen proberen/starten (heb geen kickstarter en accu is plat)

het zit zo:
Koppeling stel schroeven (of hoe je het noemt) bij de hendel is Max uitgedraaid ,
hetzelfde op de blok ,

Ik heb het kapje eraf gehaald waar de stelschroef voor de koppeling inzit, en als ik de hendel bedien gaat deze ongeveer 0.5 tot 1 cm naar binnen,

zal dit aan de platen kunenn liggen ? of mischien de kabel juist ?
en om die stelschroef te kunnen stellen moet ik het asje tegen houden, en dan de moer los maken , is hier speciaal gereedschap voor nodig of kent iemand hier een trucje voor?
 
ik heb van de week een GS450E 1990 gekocht (opknapper/Project)

alleen valt het mij op dat mijn koppeling niks of niet veel doet |(
Ik wil hem namelijk aan kunnen duwen om hem te kunnen proberen/starten (heb geen kickstarter en accu is plat)

het zit zo:
Koppeling stel schroeven (of hoe je het noemt) bij de hendel is Max uitgedraaid ,
hetzelfde op de blok ,

Ik heb het kapje eraf gehaald waar de stelschroef voor de koppeling inzit, en als ik de hendel bedien gaat deze ongeveer 0.5 tot 1 cm naar binnen,

zal dit aan de platen kunenn liggen ? of mischien de kabel juist ?
en om die stelschroef te kunnen stellen moet ik het asje tegen houden, en dan de moer los maken , is hier speciaal gereedschap voor nodig of kent iemand hier een trucje voor?
Kan een beetje plakken, vooral na stilstand.

Waarom niet een extra accu (auto) met startkabels?
 
Na de motor gestart te hebben en een poosje heb laten lopen kwam de koppeling niet vrij,

Vanavond het kapje ervoor weggehaald,
En kwam ik dit zo tegen,





Het staafje lijkt mij gebroken,
Kan dit kloppen? :?
 
Hmmm.. Dat zou dus de oorzaak kunnen zijn waarom mijn koppeling het niet deed,

Dus dat zal betekenen dat de rest nog hier in zit?

Maar hoe werkt dit dan om de koppeling te ontkoppelen?
 
Dus dat zal betekenen dat de rest nog hier in zit?
Het voordeel is dat dit duwstangetje vrij moet kunnen bewegen, zit dus gewoon los in het blok. Als je iets hebt dat een beetje hecht op het breukvlak (misschien dat een stukje kauwgom genoeg is om maar een MacGyver iets te noemen) trek je die er zo uit.


Bestaat die push rod bij de GS 400 E nu uit twee delen?
suzuki-gs450-e-1983-usa-clutch_bigsuusa92244_0011.gif

19 Rod push r
20 Rod clutch Push
bron
 
Bedankt iedereen voor uitleg, foto's en tips,
Ik zal kijken of ik nog een los stukje tegenkom,

Maar ik ga denk ik toch maar kijken om de koppeling eruit te halen om het helemaal na te lopen,

Alleen moet ik een wphb bestellen, nu heb ik een Engelstalige Clymer gevonden tot 1987 en mijne is van 1990 maar volgens de verkoper is het model enzovoort hetzelfde, iemand die met Clymer ervaring heeft, of die ook kan bevestigen of tot 87 ook bij mij van toepassing kan zijn?

En de model "1990" vind ik helemaal geen wphb van!
 
Zelfs als er details anders zijn is het handboek van een '87 beter dan niets. Hoe het exact zit durf ik niet te zeggen, zelfs op Suzukicycles staan maar 3 modeljaren.

Stukken duwstang: het ene heb je in de hand, het andere breukvlak kijk je op, in het blok vlak voor het tandwiel.
 
Hoe kan die drukstift breken?

Dat vraag ik me ook af! Maar zoals op de exploded view van dutch, lijkt hij echter uit 2 delen te bestaan!
Dus ik weet het ook niet zo!

Weet je wel zeker dat het bouwjaar klopt?
Kan nergens op internet een `90 vinden.

Yep staat op mijn kenteken papieren (pasje)
Hoe kan die drukstift breken?

Bijzonder inderdaad.

Om hem eruit te halen, gewoon koppelingsdeksel en veerplaat eraf dan kun je hem zo doorduwen.


Wat betreft de "staaf" op de foto's dat is dezelfde als die in het koppelings deksel, deze kon ik er zo uit halen,
(dus ik heb een deel)
 
Laatst bewerkt:
In 1989 kreeg je de GS500E en voor zover ik weet zijn ze toen gestopt met de 450, de jouwe is waarschijnlijk een winkeldochter.

Werkplaatshandboek moet ook wel digitaal te vinden zijn denk ik?

Staafje bestaat uit twee delen en het korte stukje kan je er zo uit halen, die is bij jou gebroken denk ik, magneetje erop en als hij niet krom is gaat hij er zo uit. Het langere deel zit een clipje op het einde en kan er waarschijnlijk alleen aan de koppelingkant uit.

Toen je koppeling niet vrijkwam heb je toen maar de stelschroeven steeds verder ingedraaid en hard geknepen?
 
In 1989 kreeg je de GS500E en voor zover ik weet zijn ze toen gestopt met de 450, de jouwe is waarschijnlijk een winkeldochter.

Werkplaatshandboek moet ook wel digitaal te vinden zijn denk ik?

Staafje bestaat uit twee delen en het korte stukje kan je er zo uit halen, die is bij jou gebroken denk ik, magneetje erop en als hij niet krom is gaat hij er zo uit. Het langere deel zit een clipje op het einde en kan er waarschijnlijk alleen aan de koppelingkant uit.

Toen je koppeling niet vrijkwam heb je toen maar de stelschroeven steeds verder ingedraaid en hard geknepen?



Zoals je ziet is er wel een 1990 model!

Ik denk niet dat de staafje dan gebroken Is, wat ik net gezien heb ,misschien wat slijtage en beschadiging, want het 2e gedeelde dat nog in het blok zou kunnen zitten, zit nog achter een keering/stofring dus dat zal loshalen worden!

De stelschroeven stonden op het blok en aan aan de hendel maximaal uitgedraaid, en bij bedienen van de koppeling hendel voelde hij redelijk "dood" weinig weerstand dus,
 
Laatst bewerkt:
Dat is ie wel. De andere stift is dikker en kan helemaal niet aan de kant van de keerring komen.

Zat net de tekening te bekijken en denk toch dat je gelijk hebt :+ ,

Vanavond of morgen ff het motor blokje ertussenuit halen(moet zowiezo) en dan de rest ff losgooien bij de koppeling ;) ,

En anders ergens zo'n staafje bestellen en dan vergelijken!

Iemand een goedde adres hiervoor? :9
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan