Triumph Speed Triple 2009 start niet

23 apr 2010
26
0
Heeze
Mijn Triumph Speed Triple uit 2009 start soms niet.
De startmotor gaat een paar keer (vlot) rond en stopt dan abrupt. Je hoort in het blok nog even iets nadraaien (na-reutelen eigenlijk meer). Als je de accu goed doorlaadt of met startkabels aan een auto start, doet ie het wel.
Een vriend, die automonteur van beroep is (zal er toch wel iets van af weten dus), denkt dat er een soort beveiliging/detectie aan het werk is, die ziet dat de accuspanning te ver inzakt bij het starten en daarom het starten onderbreekt.
De accu is pas vervangen en dat lost niks op, dus de accu zelf is het probleem niet. Ook het bijladen van de accu (laadstroom en boordspanning bij normaal draaiende motor) lijkt gewoon normaal te werken.
Iemand die dit herkent en weet wat de oorzaak is?
 
Je moet de aarde aansluiting bij na lopen vanaf de accu pool en tot onder de aansluiting daarvan op het blok, of aan het frame, daar goed kijken want hier kan roest of aanslag verborgen zitten. Dan kan er nog slecht contact zijn bij stekkers naar de startmotor of rond de zekering.

De startmotor krijgt hier mogelijk geen stroom genoeg. Na een aantal pogingen om te starten of na een paar tellen zal de verbinding warmer worden en de weerstand wat hoger. Is de batterij wel van het juiste vereiste Ampère? Ik heb een 18 Amp accu maar daar is weinig keuze in en 16 Amp werd al gemeld als ontoereikend om altijd goed te starten. Bij de startmotor merk je natuurlijk het eerste dat dit niet klopt. Lees dat daarom even in het boekje mocht dat nodig zijn. Kan er ergens kortsluiting optreden doordat er iets niet goed werkt en de accu daardoor snel uitgeput lijkt? Een lampje of functie wat het niet doet?

Beveiliging? Doet de startmotor het herhaaldelijk maar kort? Iedere keer opnieuw als je de startknop indrukt en/of als je de sleutel opnieuw op contact hebt gezet? De motor zou dan beveiligd kunnen zijn tegen het beschadigen van de tandwielen waar de startmotor aangrijpt. Daar kan je vriend gelijk aan hebben. Heeft het geen zin meer om te starten, waarom zou het relais dan verdere pogingen nog toelaten. Relais kunnen vaak op allerlei functies worden doorgemeten maar daar heb je de werkplaats of reparatie handleiding voor nodig. In dit geval misschien een deels ontladen accu.

Startmotoren moeten aan de starter-krans slaan, bij onvoldoende snelheid hoor je alleen iets rond gaan of ergens tegenaan ratelen. Bij het niet horen van dit kenmerkende geluid maar enkel het uitsterven van geluid, zoals van nog even nadraaien bij abrubt stoppen zoals gemeld, dan wordt de stroom inderdaad door het systeem onderbroken.
 
De accu is gewoon een originele accu (ik geloof van 12 Ah). Tenzij Triumph zijn motoren voorziet van een onderbemeten accu, zou die dus genoeg capaciteit moeten hebben.
De voor de hand liggende dingen zoals kabels, aardverbindingen etc zijn allemaal al een keer nagelopen en schoon gemaakt etc. Probleem is dat de storing maar af en toe voorkomt, dus het is niet meteen vast te stellen of een actie iets uitgehaald heeft. Meestal start ie bij een tweede startpoging wel en in 3 jaar tijd is het twee keer voorgekomen dat ie echt niet wilde starten. En de laatste keer was dat dus langs de weg en heeft een auto met starkabels me weer op gang geholpen. Daarna heb ik (tot nog toe) geen startprobleem meer gehad.
De accuspanning is met uitgeschakeld contact 12,5 Volt. Bij starten zakt ie eventjes naar 10 Volt. Met stationair lopende motor 13 Volt en bij 3000 toeren 13,9 Volt. Dat zijn volgens mij normale waarden, alhoewel die 13,9 wel aan de lage kant is.
 
Wrong Route schreef op 08 oktober 2014 @ 05:05:

Krijgen we dat van jou Hans50? Dit is jouw, of mijn topic niet.
Als je verzint dat ik iets geschreven heb, ook al is het grappig bedoeld of zelfs al zou het waar zijn, haal het dan zo snel mogelijk eventjes weer weg voor ons.


Nee Dondersteentje. De waarden zijn te laag voor zo een grote en betrouwbare motorfiets. Hier moet de oorzaak worden gevonden. De dynamo zal doorgemeten moeten worden want er is iets stuk. Een handige link daarvoor staat in de post van "midlifecrisis."

Je kan beter het echte vermogen van de accu opzoeken én de vereiste want geloven dat doe je maar in de kerk. Er zijn bekende en originele accu's met 12 in de naam die toch echt slechts 10 Ampère zijn. De Yuasa 12-BS.

De accuspanning is met uitgeschakeld contact 12,5 Volt. Bij starten zakt ie eventjes naar 10 Volt. Met stationair lopende motor 13 Volt en bij 3000 toeren 13,9 Volt. Dat zijn volgens mij normale waarden, alhoewel die 13,9 wel aan de lage kant is.

12,5 Volt zie je wel eens na de winterstalling. 13,9 moet 14,2 of nog wat hoger kunnen zijn. Ook bij stationair. Ik heb maar een enkele dynamo en lage toeren bij stationair maar het systeem werkt ook in de stad. 13 Volt is een defect. De dynamo bestaat doorgaans uit drie groepen windingen. Eén van die groepen zou kortgesloten of niet meer werkende kunnen zijn. Een tip: ook bij nieuwere motorfietsen kan de dynamo beschadigen wanneer een enkele van de drie draden naar de regulator/stroomverdeler slecht contact heeft gemaakt, de dynamo wordt dan zwaarder belast. Een slecht contact kan optreden bij een verlengstekkertje of in de stekker van de regulator. Hier dan kritisch kijken of je hittesporen ziet, of het wel goed in elkaar past want de contacten zitten in de stekker vaak in kabelschoentjes gestoken en of je daar corrosie ziet.

Laat het laadsysteem eventueel doormeten bij een garage. Zij hebben betere meters en meer ervaring. Een nieuwe dynamo zal je ongeveer 450 Euro aan reparatiekosten geven. Als je het door hun laat doen dan heb je garantie op goede werking neem ik aan, dus geen problemen achteraf met een slecht of niet werkend onderdeel, klem zittend kabeltje of olielekkage. Ik hoor wel eens wat. Mijn twee cent.
 
Met dat “geloven doe je maar in de kerk” kom ik natuurlijk niet verder WrongRoute, dus dat hoeft er van mij dan weer niet bij. De accu is overigens eenYuasa YTX-12 BS en dat is er dus inderdaad eentje met 10 Ah (Ampere-uur dus en dat is dan weer heel wat anders dan Ampere..). Ik geloof (al dan niet in de kerk) nog steeds dat de accu zelf niet het probleem is, maar wel dat die 13,9 Volt te weinig is en dat daar dus de oorzaak gezocht moet worden. Ik ga ermee aan de slag. Bedankt voor de respons iedereen.
 
Met dat “geloven doe je maar in de kerk” kom ik natuurlijk niet verder WrongRoute, dus dat hoeft er van mij dan weer niet bij. De accu is overigens eenYuasa YTX-12 BS en dat is er dus inderdaad eentje met 10 Ah (Ampere-uur dus en dat is dan weer heel wat anders dan Ampere..). Ik geloof (al dan niet in de kerk) nog steeds dat de accu zelf niet het probleem is, maar wel dat die 13,9 Volt te weinig is en dat daar dus de oorzaak gezocht moet worden. Ik ga ermee aan de slag. Bedankt voor de respons iedereen.


laad dan in ieder geval je accu eens goed door,
zoals vermeld is je accu bij 12,5 volt niet vol maar halfvol.
 
Dat heb ik inmiddels ook gedaan. Dan heeft ie 12,7 Volt. Die 12,5 was gemeten nadat de motor gebruikt was en daarna ongeveer twee weken in de garage gestaan heeft. Duidt er ook weer op dat de motor zelf de accu niet voldoende oplaadt. Maar ik zal hem wel een keer laten testen, dan weten we het zeker of ie goed is of niet (of gewoon maar weer een nieuwe erin, die paar tientjes vallen in het niet tegen de kosten van een nieuwe dynamo...).
 
Krijgen we dat van jou Hans50? Dit is jouw, of mijn topic niet.
Als je verzint dat ik iets geschreven heb, ook al is het grappig bedoeld of zelfs al zou het waar zijn, haal het dan zo snel mogelijk eventjes weer weg voor ons.
Dit is een gebruikelijke manier van kwoten, daar moet je niets achter zoeken. In dit geval bedoelt hij dat je een warrig verhaal neerzet. Ik kan hem overigens geen ongelijk geven. De helft van wat je neerzet is onzin.
 
Accu is volgens mie niks mis mee :? Die waarden zijn prima 12,7 volt in rust .
Lijkt mij waarschijnlijk of een grote overgangsweerstand in het startrelais contact of je startmotor is niet helemaal goed .
 
Alsjeblieft Dondersteentje, ook u citeert mij op een ondoordachte en gemene manier.
Met dat “geloven doe je maar in de kerk” kom ik natuurlijk niet verder WrongRoute, dus dat hoeft er van mij dan weer niet bij.
Ik schrijf oprecht:
...want geloven dat doe je maar in de kerk.
Ik ontdek twee verschillen.
De kerk is een huis waar je heel goed kunt geloven. Dat blijft waarschijnlijk zo en is daarom spreekwoordelijk. Voor hulp bij probleemoplossing is het aannemen veel omhaal nu er minder gegevens zijn en je iets niet zeker weet.

Dit is de handleiding van zo een motor en daarin is de accu als 10 vegen naar rechts opgegeven. Betekent, je hebt dus waarschijnlijk de goede. Van modellen en jaren weet ik niets.

Triumph Speed Triple Handbook (Page 101 of 106)

Je bent de accu moe aan het maken bij lage laadspanning en zelfs, of vooral, het ontbreken van laadspanning bij lage toeren. Dan loopt die een stukje leeg zeker? Verder schrijf ik mij uit voor dit topic want u wilt niets anders dan dat de de mooiste motor van de straat het weer prima doet. Met vriendelijke groet. Alfred

Ik loop een stukje leeg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan