bobine's

Vol D'or

Lovely boys.😊
Donateur
31 okt 2005
7.315
11.331
Venlo
Ff een vraagje, ik ben een fzr600 lowbudget aan ' t fatsoeneren. Voorvorkje opgefrist, motortje nagekeken en kleppen gesteld. Alles uirmekaar en frame een andere kleur gegeven.
Dus alles weer netjes gemonteerd en vanmorge ff het pijpje eronder gehangen en ik denk ff starten, ..niet dus.
Beetje vlamsteart erin maar nog niks, toen ff een bougie ernaast gehangen of we een vonk hebben, mooi niet, niks vonken. Daar ik verder geen tijd had en morge pas verder kan eens zien of een kenner hier dit bekend voorkomt. Natuurlijk heb ik alles weer goed terug aangesloten (morge toch ff dubbelcheck) maar kan het ook zijn dat door het frame spuiten de bobine's niet goed meer aan de massa liggen ? De benzinepomp hoor ik ook niet lopen ? Moet dit wel bij deze motoren?

Carburateurs zoek ik by the way nog goede gasschuiven met membraam voor.
 
klinkt als een leuk project :)
Er zijn meer topics langs gekomen waarbij er electra problemen gaf nadat het frame gespoten of gepoedercoat was.

Even kijken of er nergens een aarde probleem is.
welk bouwjaar is de motor ?

succes
 
Dan gaan we vandaag daar maar eens met aan de slag, massa maar eens goed nakijken dan.
@ lepenszeur, 't is een 91er fzr 600 , heeft wel een mijlenteller[ met km klein] maar niet dat usa emissie toestandje erop.
 
Bobines hoeven niet aan aarde (tenminste... ze hebben geen aarde aansluiting).

Er zit een 12V op aan de ene kant, en een schakelaansluiting aan de andere kant. De schakelaansluiting wisselt tussen 'nergens op aangesloten' en aarde. Daar zorgt je CDI voor. Op het moment dat de schakelaansluiting nergens op aangesloten is, laadt de bobine zich op. Op het moment dat schakelaansluiting aan aarde wordt gelegd (door je CDI), dan komt er een hoge spanning op de bougie en krijg je een vonk. Het kan dus niet de massa van de bobine zijn, want die is er niet.

De bougie kan echter wel alleen een vonk geven als een kant aan massa hangt. De massa is het blok.

Dus het kan zijn:

1. De massa van het blok is niet (goed) aangesloten. Er moet een dikke draad van je accu naar je blok lopen.
2. De continue 12V naar je bobine is niet (goed) aangesloten. Dat is een dun draadje.
3. De 'schakelaar' (de CDI) is niet goed op de bobine aangesloten. Dat is ook een dun draadje.

De massa van het blok kun je makkelijk controleren.

De continue 12V naar je bobine kun je makkelijk meten met een multimeter of een 12V lampje.

Het schakelsignaal op de bobine is wat moeilijker te meten. Je kan dat ook met een lampje proberen te meten. Ene kant van het lampje aan massa, de andere kant aan de bobine. Als je de startmotor laat draaien, zou het lampje zwak moeten geen branden. Ik denk niet dat het kwaad kan, maar ik zou niet te lang doorstarten met zo'n lampje aangesloten.
 
Laatst bewerkt:
Bij een SC28 Fireblade heb ik overigens wel eens twee stekkers verwisseld bij het aansluiten. De ene stekker was donkergrijs, de ander donkerrood. Ik had met te slecht licht gewerkt en had het verschil in kleur niet opgemerkt.
 
Bobines hoeven niet aan aarde (tenminste... ze hebben geen aarde aansluiting).

Er zit een 12V op aan de ene kant, en een schakelaansluiting aan de andere kant. De schakelaansluiting wisselt tussen 'nergens op aangesloten' en aarde. Daar zorgt je CDI voor. Op het moment dat de schakelaansluiting nergens op aangesloten is, laadt de bobine zich op. Op het moment dat schakelaansluiting aan aarde wordt gelegd (door je CDI), dan komt er een hoge spanning op de bougie en krijg je een vonk. Het kan dus niet de massa van de bobine zijn, want die is er niet.

De bougie kan echter wel alleen een vonk geven als een kant aan massa hangt. De massa is het blok.

Dus het kan zijn:

1. De massa van het blok is niet (goed) aangesloten. Er moet een dikke draad van je accu naar je blok lopen.
2. De continue 12V naar je bobine is niet (goed) aangesloten. Dat is een dun draadje.
3. De 'schakelaar' (de CDI) is niet goed op de bobine aangesloten. Dat is ook een dun draadje.

De massa van het blok kun je makkelijk controleren.

De continue 12V naar je bobine kun je makkelijk meten met een multimeter of een 12V lampje.

Het schakelsignaal op de bobine is wat moeilijker te meten. Je kan dat ook met een lampje proberen te meten. Ene kant van het lampje aan massa, de andere kant aan de bobine. Als je de startmotor laat draaien, zou het lampje zwak moeten geen branden. Ik denk niet dat het kwaad kan, maar ik zou niet te lang doorstarten met zo'n lampje aangesloten.
Je krijgt pas een vonk als de spanning van de primaire spoel word onderbroken.
Zolang er spanning op de primaire spoel staat zal er geen spanning op de bougie staan.
Je hebt wel degelijk een massa nodig voor de bobine.
De secundaire wikkeling bij een bobine met een bougie ligt aan massa, anders zou hij nooit vonken naar het blok.
Bij een 4 cilinder zitten er 2 bougies aan een bobine en loopt de stroom naar massa via de 2 bougies die als het ware in serie staan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dat is idd ook mijn idee, daar de bobine's meestal met de 'kern' aan het frame bevestigd zijn. Ik ga er vandaag maar eens aan da gang, tis toch k.tweer hier.
 
Komt ie., de massa aan de bobine's is er, ook met contact aan meet ik spanning op de bobine's. Maar als ik de startknop bedien draait 'blok rond maar ik krijg geen vonk en de brandstofpomp loopt ook niet, deze heb ik ff aangesloten en werkt. [ carburateurs zijn leeg zodat ie ze eerst moet volpompen]
Lijkt mij dat het relais wat deze aanstuurt kaduuk is, vreemd natuurlijk want voordat ik alles demonteerde werkte alles ??
Helaas heb ik geen ander relais voorhanden maar weet iemand hie je zo'n relais kan testen ??
 
hoe je het relais moet meten staat in het werkplaatshandboek, mocht je dat hebben natuurlijk.
relais kan ook stuk he, heb het gehad met een r1 uit '98.

daar konden de banen op het printplaatjes nog wel eens onderbroken zijn door ouderdom.
ik zag er niks aan,toen voor de gein de andere kant ook open gedremelt en toen kwam er water uit :P

toen maar een 2e hands relais gekocht voor 15 euro ipv 80 nieuw
 
Nou nou, deze kan onder het kopje sleutelblunder~.
Laat mij nou de stekker voor de clignateur op de cdi geplaatst hebben en v.v.
Terwijl ik alles was aan 't doormeten vond ik het vreemd dat de pulsedraden voor de bobines op de clignateur zaten,....oeps, ff omgezet en direct lopen :-)

En gelijk afspraak gemaakt bij de opticien.
;-)

Grtzz en bedankt voor het meedenken.
 
De secundaire wikkeling bij een bobine met een bougie ligt aan massa, anders zou hij nooit vonken naar het blok.

Ja, maar dat schreef ik ook. De bobines zelf hebben geen vaste massa aansluiting. De massa wordt aangesloten en onderbroken via de contactpunten.

De secundaire wikkeling van de bobine gaat via de bougie naar massa. De bougie zit aan 1 kant aan massa en aan de andere kant aan de secundaire wikkeling. De bougie vormt een vonkbrug, en omdat de lading in de secundaire wikkeling zo hoog is, springt die over de vonkbrug naar de massa.

Precies zoals ik beschreef.

Maar de bobines hebben geen aansluiting direkt naar massa. Alleen via de contactpunten of via de bougie.

Voor het gemak noem ik nu 'contactpunten'. In een CDI zit het nog iets anders in elkaar, maar de werking is hetzelfde als een setje contactpunten.
 
Op het moment dat schakelaansluiting aan aarde wordt gelegd (door je CDI), dan komt er een hoge spanning op de bougie en krijg je een vonk. Het kan dus niet de massa van de bobine zijn, want die is er niet.

Oh, ik zie nu wat ik fout schreef. Op het moment dat de schakelaansluiting LOSGEMAAKT wordt van aarde (dus dat de contactpunten open gaan) ontstaat de vonk. Mijn fout.
 
de secundaire spoel van een enkele bobine zit binnenin meestal verbonden aan een kant aan de primaire spoel. Het andere uiteinde is de bougie aansluiting. via de primaire winding vindt de vonk altijd wel zn massa; belangrijkste is dat de stroomkring rond is.

een motorfietsbobine (wasted spark) heeft de 2 uiteinden van de secundaire windingen naar 2 bougie aansluitingen lopen. deze vonken dan ook tegelijkertijd.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan Onderaan