Wat voor hand-verwarming?

Koolbraap

MF'er
1 okt 2014
120
25
Zwolle
Instagram
Met wat geluk kan ik me vanavond een Yamahja FJR-eigenaar noemen. Maar op deze FJR zit (nog) geen handvatverwarming. Omdat het een 2006 bouwjaar is, zijn er volgens mij al wel voorzieningen/kabels aangebracht waardoor handvatverwarming simpel aan te brengen is?

Echter.. Ik las al dat sommigen de voorkeur geven voor handschoenverwarming, ipv handvatverwarming. Dit omdat bij de handvat alleen de palm aan binnenzijde warm zou worden, en dus niet de vingertoppen zelf.
Er werd al geadviseerd om te kijken bij Gerbing handschoenen?

Wat zijn jullie ervaringen/adviezen hierin?
En hoe simpel is e.e.a. aan te sluiten? Ik heb (na vanavond...) een 12V aansluiting bij het stuur zitten. Ik weet niet of bv handvatverwarming met een 12V stekker werkt?

Hoor het graag. Wellicht kort dag, maar mocht ik al overtuigd raken kan ik misschien vanavond meteen 1 van deze 2 opties erbij kopen.

Alvast bedankt!
 
Ik gebruik nu 2 jaar de HVV van Oxford en ben daar erg blij mee.
Tot het vriespunt is dit goed te gebruiken icm 4 seizoenen handschoenen. Echte winter handschoenen ga ik dit jaar ook aanschaffen omdat het toch net wat lekkerder is.

Nadeel is inderdaad wel dat de buitenkant vd hand wel koud word, echter is dit het ergst op de snelweg.

Binnendoor valt het allemaal wel mee.

Ik heb gekozen voor HVV vanwege de prijs (45 euro tov 170 euro)

*edit: De oxfords kunnen rechtstreeks op de accu. Zodra deze geen lopende motor meer detecteerd zal deze na 1 min vanzelf uitgaan.
 
Laatst bewerkt:
Tnx voor reactie.

Ik heb momenteel gewone zomerhandschoenen. Investeer liever dan in een paar goede elektrische handschoenen of goede handvatverwarming, ipv een combi van beide denk ik.

Omdat ik 12V aansluiting heb, en niet allemaal kabels wil laten trekken naar mn accu, ben ik benieuwd of er ook handschoenen zijn met een 12V stekker waaraan 2 kabels zitten voor de handschoenen? Iemand enig idee?
 
Spiegels van de FJR houden je handen aardig uit de wind. Combinatie zomerhandscoenen en handvatverwarming vind ik tot -7 nog wel te doen, maar na een uurtje of twee worden idd je vingertoppen koud.

Verwarmde handschoenen heb ik nooit geprobeert, maar ik begreep eerder wel van iemand dat als je deze op de accu aansluit, je goed op moet passen dat je accu niet leeggetrokken wordt. Weet niet of dat altijd geldt, misschien kan iemand anders daar iets over zeggen.

Ik kan me van mijn 2006 niet herinneren dat het ding voorbereid was voor handvatverwarming, maar voor een goede monteur is het monteren van after-market handvatverwarming zowiezo maar een paar uurtjes werk.
 
Spiegels van de FJR houden je handen aardig uit de wind. Combinatie zomerhandscoenen en handvatverwarming vind ik tot -7 nog wel te doen, maar na een uurtje of twee worden idd je vingertoppen koud.

Verwarmde handschoenen heb ik nooit geprobeert, maar ik begreep eerder wel van iemand dat als je deze op de accu aansluit, je goed op moet passen dat je accu niet leeggetrokken wordt. Weet niet of dat altijd geldt, misschien kan iemand anders daar iets over zeggen.

Ik kan me van mijn 2006 niet herinneren dat het ding voorbereid was voor handvatverwarming, maar voor een goede monteur is het monteren van after-market handvatverwarming zowiezo maar een paar uurtjes werk.


Dat hoop ik toch niet. Uit ervaring weet ik dat verwarmde handschoenen het beste werken maar het lastigste zijn in gebruik. Ze gebruiken minder stroom dan de handvatten. Ik heb nu handvatten van Daytona die ik aan de boord draadboom heb gemaakt dmv originele stekkertjes die ik aan de hvv heb gesoldeerd. E.e.a. is nu in 3 standen te zetten dmv drukschakelaar op dashboard.


Handschoenen hebben een Y- draad die met een stekker in/aan je motor kan worden gemaakt. Ik heb het merk Klan,..er voordelig als je nog geen winterhandschoenen hebt.

Termaat Motoren officieel Yamaha dealer
 
Ik heb zelf een setje van Saito bij Louis besteld en er opgezet.

Link: https://www.louis.de/artikel/heizgriffe-saito-cr-10/10032997?list=19653252

Het bevalt me prima en tot -5 kan je er prima met zomerhandschoenen rijden.
Tenzij het natuurlijk van die doorwaai handschoenen zijn :P

De aansluiting heb ik via een relais, geschakeld met het stadslicht, aangesloten op de accu.
De bediening heb ik achter de tank op de houder van de tomtom geplakt, deze zat er namelijk toch.

Als je echt door weer en wind moet, kan je ook gewoon investeren in goede winterhandschoenen. Zelfs zonder verwarming kan je hier heel lang mee doorrijden.
 
Heb de originele handvatverwarming van Yamaha gehad op vorige motoren en de huidige. Prima te doen. Tot -5 kun je prima rijden met zomerhandschoenen. Hangt erg af van de lengte van de rit en snelheid.
Buitenkant van je handen worden inderdaad koud, maar met af en toe strekken is dat prima vol te houden. Wordt het écht koud, dan zijn live-long-and-prosper handschoenen wel de meest logische volgende. Reden is dat de warmte vanuit de handvaten bij gewone handschoenen zomer en winter verdwijnt tussen de vingers door. Llap handschoenen hebben dat minder.
 
Ik heb een paar jaar geleden een setje hvv van Daytona gemonteerd, maar dat was vanaf dag 1 niet wat ik verwacht had. Hij werd helemaal niet goed warm. Met zomerhandschoenen voelde je het nog wel, maar met winterhandschoenen kwam het er al bijna niet meer doorheen.

Vorig jaar heb ik Gerbing verwarmde handschoenen gekocht. Ik heb ze vanwege de milde winter van afgelopen jaar nog niet zo heel vaak gebruikt, maar de ervaring die ik tot nu toe heb zijn goed. Je hand wordt veel gelijkmatiger verwarmd. Bij hvv wordt alleen de binnenkant van de hand verwarmd, terwijl de buitenkant door de wind juist koud wordt. Bij de handschoenen wordt je hele hand verwarmd, ook de bovenkant en de vingertoppen. Ik vind het heerlijk! Het is even een investering, want ze zijn zeker niet goedkoop. Je hebt bij Gerbing wel levenslange garantie op het verwarmingselement. Montage is heel simpel, gewoon rechtstreeks op de accu. Stekkertje is erg klein, dus er is altijd wel een beetje ruimte tussen twee kappen of het frame in waar je de kabel door kunt voeren zonder dat je hoeft te boren of te slopen.

Wat betreft het leegtrekken van de accu, dat lijkt me wat overdreven. Zolang je blijft rijden lijkt me dat er niks aan de hand is, tenzij je accu zo zwak is dat hij niet meer goed bijlaadt, maar dan ligt het eerder aan de accu dan aan de handschoenen. Zodra je afstapt moet je het stekkertje toch losmaken, anders kom je niet verder dan één meter van de motor verwijderd. Dat is tevens gelijk wel even wennen, de eerste paar keer afstappen vergeet je absoluut het stekkertje los te klikken, maar die gaat zo ligt dat er niets beschadigd mocht je het vergeten. Hij klikt vanzelf wel los. Laat je de handschoenen aanstaan terwijl de motor niet loopt, dan zal hij uiteindelijk de accu leegtrekken, maar dat is logisch. Bij hvv kan dit vergeten worden, tenzij je ze via het contact laat lopen. Bij handschoenen lijkt me die kans vrijwel nul, aangezien je toch moet losklikken om je jas en handschoenen uit te kunnen. Het vergt even wat gewenning met die kabeltjes, maar dat gaat snel genoeg.

Ik ben er blij mee, maar het is ook persoonlijk. De ene persoon heeft veel sneller koude handen dan de andere. Ik las ergens tot -5 met hvv en zomerhandschoenen, maar dat hou ik echt niet uit hoor. Bij mij is het onder de +5 graden met zomerhandschoenen echt al gebeurd.
 
Ik heb inmiddels ervaring met diverse merken handvatverwarming: originele Suzuki, Daytona, Saito en Oxford. Alleen de Oxfords doen wat ze moeten doen en dat is de handen verwarmen. De andere systemen worden wel warm, maar onvoldoende om de handen warm te houden. De Oxfords worden in de hoogste stand zo warm dat de handgreep niet meer langdurig vast te houden is.
Ik moet hierbij wel opmerken dat ik snel last heb van koude handen. De Oxfords bevallen dus prima, zeker in combinatie met Dane Nordkap winterhandschoenen (volgens mij de beste winterhandschoenen die verkrijgbaar zijn). Ik rijd het hele jaar door, dus ook in winterse omstandigheden.
 
Ik heb sinds een aantal jaren Gerbing handschoenen. Ik vind ze geweldig. HVV heb ik ook verschillende van gehad maar zoals al gezegd die verwarmen alleen je handpalm en niet de buitenkant van je handen. Bijkomend voordeel van de Gerbing is dat je niet meer van die stugge dikke winterhandschoenen nodig hebt en dus meer gevoel en bewegingsvrijheid in je vingers hebt.
Als het heel koud wordt heb ik ook nog een zelfgemaakt verwarmd vest (beschijving staat ook hier op MF) maar dat heb ik afgelopen winter niet gebruikt.
Gerbing is wel duur maar ze geven erg goede service en garantie.

Bij mij trekken ze de accu niet leeg en daarbij gebruikt HVV ook stroom van je accu en volgens mij meer dan de Gerbings.
 
Bij het monteren van handvatverwarming moet je op het volgende letten:

  • Via een relais schakelen, dan gaat 'ie uit als het contact uit is. (Anders sta je met een lege accu als je 'em vergeet uit te doen)
  • Gebruik kabels van een voldoende dikte (min 2,5mm2) Bij te dunne kabels worden ze niet warm genoeg. Dat effect krijg je ook als je 'em bijvoorbeeld rechtstreeks op de bedrading van je verlichting aansluit.
  • Het linker handvat voor montage voorzien van een dun laagje rubbertape. (Dit omdat anders het stuur ook verwarmd wat ten koste gaat van de warmte die naar je handen toe moet gaan.
  • Altijd een zekering opnemen in het circuit, zo dicht mogelijk bij de accu. Bij kortsluiting of iets dergelijks is de boel beschermt.

Verwarmde handschoenen werken beter dan handvatverwarming. Maar je hebt dan wel gedoe met kabels door je mouwen en de kans op stuktrekken e.d. Handvatverwarming is meestal minder gevoelig voor storingen en gemakkelijker in het gebruik. Handkappen zijn een leuke aanvulling, dat kan echt een boel schelen. Maar ik zou dat laatste altijd combineren met handvatverwarming.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan