zelf electr. vonkerij knutselen?

sammie

MF veteraan
10 nov 2003
31.087
8.230
Assen
.Hier hebben we een vaag filmpje van een soortgelijke motor die ik ook heb, ook met een latere 12V dynamo er op gezet, en de contactpunten heeft evrvangen voor een zelfbouw(?) optische sensor vonkerij..

Ik weet niet veel van electronische ontstekingen.
Ik denk te weten dat je nodig hebt;
- een bobine voor electr. ontsteking.
een sensordinges die stilstaat
- een triggerdinges die ronddraait.

Mijn motor is een 1 pitter, dus dat scheelt weer.. het is een 2takt dus vervroeging is niet nodig.

Electronische ontstekingen zijn doorgaans vrij duur.. dus zelf maken zal wel vrij lastig zijn??

en nee, voor mijn motor is geen kant en klaar kitje te koop.. voor de 2 pitter versie wel, maar moet t.b.v de voorontsteking gemodificeerd worden..
 
Ik weet dat sommige hier dat zelf knutselde op 50cc 2-taktjes, ook 1 pitters. Deden ze meestal d.m.v. een magneet en een hall sensor.

Hall-sensor - Wikipedia

Vaak met zo'n klem ring waar dan een magneetje in zat (dan kan je hem makkelijk stellen). Alle zooi is in ieder geval bij Conrad te halen of elektronica winkel in de buurt (Radio Centrum Electronica Utrecht goede ervaring mee).

Als je zo'n mooie dynamo hebt met een permanente magneet als behuizing kan ik me voorstellen dat het misschien wat lastiger maakt.

Kan je er trouwens niet een scooter ontsteking voor ombouwen? Even langs de sloop een stel verzamelen en daarmee verder werken?

oudtypeminaontsteking.jpg


Edit: Snelle Google:
1-2-SPARK Mijn eigen ontwikkelde electronische ontsteking. - 2cv.nl Zelfbouw Elektronische ontsteking
http://www.wbnoble.com/WN_articles/CD-ignition-SK.pdf Capacitor Discharge Ignition uitgelegd met blauwdrukken en alles.
Elektronische ontsteking - Forum - Circuits Online Ook een interessante discussie met veel linkjes
 
Laatst bewerkt:
.Hier hebben we een vaag filmpje van een soortgelijke motor die ik ook heb, ook met een latere 12V dynamo er op gezet, en de contactpunten heeft evrvangen voor een zelfbouw(?) optische sensor vonkerij..

Ik weet niet veel van electronische ontstekingen.
Ik denk te weten dat je nodig hebt;
- een bobine voor electr. ontsteking.
een sensordinges die stilstaat
- een triggerdinges die ronddraait.

Mijn motor is een 1 pitter, dus dat scheelt weer.. het is een 2takt dus vervroeging is niet nodig.

Electronische ontstekingen zijn doorgaans vrij duur.. dus zelf maken zal wel vrij lastig zijn??

en nee, voor mijn motor is geen kant en klaar kitje te koop.. voor de 2 pitter versie wel, maar moet t.b.v de voorontsteking gemodificeerd worden..

Hallo Sammie.
Ik ben helemaal niet op de hoogte van 2takt. ik snap de principes wel van 2takt maar waarom heb je geen vervroeging nodig voor je ontsteking?
 
Hallo Sammie.
Ik ben helemaal niet op de hoogte van 2takt. ik snap de principes wel van 2takt maar waarom heb je geen vervroeging nodig voor je ontsteking?


Dat is een vraag die ik me ook lang af heb gevraagd. (alle?) tweetakten werken met een vaste voorontsteking.
Bij lagere toeren is door spoeleffecten etc. de compressie zo laag dat de motor geen l;ast heeft van het-dan-te vroege ontstekingstijdstip..
 
Elke 2takt buitenboordmotor heeft of een mechanische vervroeging die je dmv het gas geven regelt of bij de moderne zit dit in de electronische ontsteking verwerkt.
En de jaren 80 van de vorige eeuw hadden alle 2takt racers en crossers ed allemaal een electronische ontsteking waar een vervroegingscurve in zat afhankelijk van het toerental.

Maar bij dit soort motoren praat je over een heel wat hoger max tpm en vermogen als bij een ouderwetse jawa plof van de jaren 50.
Dus bij weinig vermogen en een laag tpm is dit niet nodig
 
Dat is een vraag die ik me ook lang af heb gevraagd. (alle?) tweetakten werken met een vaste voorontsteking.
Bij lagere toeren is door spoeleffecten etc. de compressie zo laag dat de motor geen l;ast heeft van het-dan-te vroege ontstekingstijdstip..

De vervroeger zit er niet in omdat de motor last heeft van te vroege ontsteking , hij zit erin om het onsteektijdstip te optimaliseren. Bij hogere toeren zou hij last kunnen krijgen van te late ontsteking.
Bij mijn evinrude blokje (BBmotor) zit er een mech. vervroeging, d.w.z. als ik gas geef met een hendel dan draai ik ook de plaat van de vervroeger mee. (tegen de draairichting van de motor in)

Dus waarom niet op een Jawa denk ik dan.
 
..Ik wist niet dat er nog zoveel 2takten waren met vervroeging!
Op zich wel interessant maar heb geen idee welke curve het zou moeten hebben, is de max. vervroeging gelijk aan de vaste vervroeging.
Ik denk dat er te weinig info over is/mensen die gek genoeg zijn om 't te proberen.
Vooralsnog zoek ik dus naar een mogelijkheid/info om de simpelste vaste electr. vonkerij te maken.., ;)
 
Ik heb vroeger voor een Suzuki GT250 beide kontaktpuntjes uitgebreid met twee velleman kitjes. Dat gaat prima, gewoon aansturen met de normale contactpuntjes. Op mijn C-Kadett heb ik bijna 100.000 km gereden met een set contactpunten en een velleman-lookalike kitje (zelf iets geknutseld...)

Je hebt voor een Velleman kitje wel een 12 volts boordnet nodig en de ontsteking moet zijn voeding uit die 12 volt halen. Het voordeel van zo'n kitje is dat de spanning met toenemend toerental langer hoog blijft, de motor draait merkbaar mooier en krachtiger in hogere toerentallen.


Een puntje van aandacht: zorg voor mechanische sterkte. De print ingieten of de componenten vastlijmen op de print.
 
Je hebt voor een Velleman kitje wel een 12 volts boordnet nodig en de ontsteking moet zijn voeding uit die 12 volt halen. Het voordeel van zo'n kitje is dat de spanning met toenemend toerental langer hoog blijft, de motor draait merkbaar mooier en krachtiger in hogere toerentallen.

Een puntje van aandacht: zorg voor mechanische sterkte. De print ingieten of de componenten vastlijmen op de print.
Volgens mij is de Velleman kit ook op 6 V te gebruiken. Er moeten alleen wat weerstandswaarden aangepast worden. Maar dat staat in de gebruikershandeling van de kit.

http://elektronicadirect.nl/index.p...on=article&group_id=10000079&aid=4187&lang=NL
 
Laatst bewerkt:
De algemene mening is dat je op een tweetakt niet wil vervroegen omdat de zuiger anders te heet wordt. Hij heeft namelijk de helft van de tijd van een viertakt om warmte af te vloeien. Er wordt dus bewust een keuze voor een lager topvermogen gemaakt om de betrouwbaarheid te verhogen.
Maar volgens mij moet je het gewoon accepteren, geen gezeik met vervroegingstabellen.

Ik zou een ontsteking uit een VW Golf trekken. Je hebt alleen de pick up en het magische zwarte kastje nodig. Auto's gebruiken volgens mij nog steeds vacuüm vervroeging.
 
..het idee is juist zonder contactpuntjes.... anders zie'k he nut niet zo..

De puntjes branden niet in als er een paar mA doorheen loopt, de puntjes branden in omdat je er een spoel (de bobine) mee schakelt en omdat de stroom groot (meer dan 1A) is.
Het nut is dus dat de puntjes niet inbranden, doordat ze niet inbranden verloopt het tijdstip niet meer en de vonkspanning is hoger en blijft hoger.

Er is een risico aan het gebruik van puntjes: er zit een veertje aan contactpuntjes. Dit veertje kan breken als hij zo veel keer bewogen heeft. Ik heb het zelf nooit meegemaakt maar het is een risico.

Mijn C-Kadett had contactpunten die iedere 5000 km vervangen moesten worden (onderhoudsschema). Na een goede 7000 ~ 8000 km kreeg je hem gewoon niet meer gestart en moest je met vijltjes gaan prutsen om hem weer aan de gang te krijgen.
Ik heb indertijd zelf een ontsteking in elkaar geknutseld en met die ontsteking en de oorspronkelijke contactpunten heb ik nog 100.000 km op het tellertje gezet voordat hij naar de sloop ging.

Met de GT250 heb ik niet zo lang gedaan, er reed een auto in de weg.
 
..het idee zonder contactpuntjes is, dat het zonder contactpuntjes is, zodat er geen contactpuntjes meer aanwezig zijn, zodat het systeem zonder contactpuntjes werkt, met afwezigheid van contactpuntjes..
- maar goed da'k het onderwijs niet ben ingegaan.. zou de kelder vol hebben met gewurgde l :$ eerlingen..
 
Ik gebruik de vellerman transistor onsteking ook al een poos.
kost max 20Euro,
Ja je contact punten blijven zitten,deze worden nu alleen als signaal gever gebruikt.Met minimale stromen.Hierdoor branden de punten niet meer in,en vervalt de condensator.

Ik vind het een goede verbetering voor de oude manier van ontsteken
 
.. en nog een domme vraag.. bij het gebruik van opto-couplers, moet je dan en lampje gebruiken? gezien het donker is in het blok? en een lampje kan stuk gaan..
 
.. en nog een domme vraag.. bij het gebruik van opto-couplers, moet je dan en lampje gebruiken? gezien het donker is in het blok? en een lampje kan stuk gaan..
Een opto-coupler is een soort lichtsluis.
Het bestaat uit een U-vormig stuk plastic met in de ene poot een LED en in de andere poot een foto-diode (in ieder geval een lichtgevoelig element).

Als de lichtstraal van de LED de fotodiode kan bereiken is daar de weerstand erg laag van. Schuift er tussen de poten van de U een stuk ondoorzichtig materiaal dan wordt de weerstand van de fotodiode erg hoog. Deze weerstandsverandering wordt gebruikt om de electronische ontsteking te sturen.

Op het plaatje bij de link van de MZjes is een opto-coupler toegepast, het zwarte T-vormige stukje plastic boven het midden.

full
 
Laatst bewerkt:
.. en nog een domme vraag.. bij het gebruik van opto-couplers, moet je dan en lampje gebruiken? gezien het donker is in het blok? en een lampje kan stuk gaan..
je bedoelt een lichtsluis.
Zo'n ding mag eigenlijk geen opto coupler heten.
Bij een opto coupler zit dit in een blokje gegoten zonder dat er licht van buiten bij kan en dan dient het voor een galvanische scheiding
full
 
In de Trabant is in de jaren 80 ook een elektronische ontsteking gekomen. Werkt met een oogje en een gaatje dat voorbij draait. Werkt echt probleemloos en is uitwisselbaar met de ouderwetse puntjes plaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan