compressie meter

patje1967

MF'er
14 okt 2013
87
0
beste leden ,
heb zelf een compressiemeter in elkaar geknutseld door een bougie af te slijpen het binnenste uit geboord & daarop een een nippel gelast voor een darm voor een drukmeter is zo een meter dat men gebruikt voor de bandenspanning .
nu is mijn vraag zou dit een juiste meter zijn omdat ik dit even geprobeerd heb om de compressie te meten en hij geeft bij alle 4 de cilinders ongeveer 3 bar aan is dit genoeg ?
de motor is een yamaha van 82 xj 750
grtj
 
3 bar is drie keer zoveel als de buitenlucht, dat geeft een compressieverhopuding van 3:1, als jouw motor werkelijk die compressieverhouding zou hebben dan KAN hij niet werken.
Dus conclusie: nee die meter is niet geschikt, ik zou een meter kiezen met een bereik van 1 tot 15 bar.

Wel leuk dat je zoiets zelf maakt, kan ik altijd waarderen wat het ook is :)
 
3 bar is drie keer zoveel als de buitenlucht, dat geeft een compressieverhopuding van 3:1, als jouw motor werkelijk die compressieverhouding zou hebben dan KAN hij niet werken.
Dus conclusie: nee die meter is niet geschikt, ik zou een meter kiezen met een bereik van 1 tot 15 bar.

Wel leuk dat je zoiets zelf maakt, kan ik altijd waarderen wat het ook is :)

De druk die je "koud pompt" zegt niets over een compressieverhouding.... Compressieverhouding is de verhouding tussen de inhoud van de cylinder met de zuiger onderin, en bovenin.

Hoe nauwkeurig is die meter, wel voldoende? Altijd met open gaskleppen/schuiven meten en totdat hij niet verder oploopt.
 
Doordat er geen ventiel direct op de aansluiting op de kop zit wordt het volume van de gehele slang en deels bougie bij de verbrandingsruimte gerekend.

Hierdoor zul je nooit een juiste meting kunnen verrichten.
 
De motor moet wel ronddraaien maar zeker niet starten hoor.

Alle bougies eruit en de meter op 1 cylinder aansluiten. Dan de motor rond laten draaien met de gaskleppen open. Wel ff handig om ervoor te zorgen dat ie geen brandstof krijgt zodat ie de cylinders niet volblaft :)
 
beste leden ,
heb zelf een compressiemeter in elkaar geknutseld door een bougie af te slijpen het binnenste uit geboord & daarop een een nippel gelast voor een darm voor een drukmeter is zo een meter dat men gebruikt voor de bandenspanning .
nu is mijn vraag zou dit een juiste meter zijn omdat ik dit even geprobeerd heb om de compressie te meten en hij geeft bij alle 4 de cilinders ongeveer 3 bar aan is dit genoeg ?
de motor is een yamaha van 82 xj 750
grtj

Zit er een ventiel in zodat de druk niet terug loopt, 3 bar is niets.
 
er zit geen ventiel tussen : de meter gaat dus naar 3 bar en dan weer naar 0 dan weer 3 bar en dan weer naar 0 enz,... dus ga ik morgen eens op zoek achter een ventiel om er tussen te steken en de darm zo kort mogelijk houden zou dit een goede werkwijze zijn van bouwen dan ?
 
De druk die je "koud pompt" zegt niets over een compressieverhouding.... Compressieverhouding is de verhouding tussen de inhoud van de cylinder met de zuiger onderin, en bovenin.

Hoe nauwkeurig is die meter, wel voldoende? Altijd met open gaskleppen/schuiven meten en totdat hij niet verder oploopt.

klopt helemaal, iets te snel getypt, maargoed dan nog, 3 bar zegt wel iets, namelijk dat het niet klopt O-) verder zijn de andere reacties helemaal waar, heb 1 aanvulling, plaats een terugslagventielte net naa de uitgang van het bougiedopje, als we dan toch op de DIY tour zijn, knip er 1 uit een fietsband?

zo kort mogelijk lijkt me wel beter, alhoewel aan de oficiele varianten ook al gauw 20cm leiding zit, maar dat is wel van metaal.
Lucht is samendrukbaar en dat "verpest" de meting, maar in geringe mate, ik denk dat het uitzetten van de rubberen leiding een grote effect heeft, je zou dan een stukje hydraulische leiding moeten nemen met stalen vlechtwerk ofso.

edit, snel even in de boeken gedoken, heb dit gevonden:
Lagedrukleidingen worden zelden gebruikt voor hydraulische systemen maar dikwijls in lagedruk pneumatische systemen. De maximale druk voor deze leidingen loopt tot 250 psi. lagedrukleidingen (MIL-H-5593) hebben een naadloos synthetisch rubberen binnenmantel welke omgeven is met een katoenen vlechtwerk. Een lagedrukleiding heeft een gladde of geribbelde buitenmantel van synthetisch rubber.

Bron: M6 Materialen en Hardware (Uitg. Jaweka)
 
Laatst bewerkt:
Het ventiel moet helemaal vooraan in de "bougie" zitten, de slang en meter er achter mag iedere lengte hebben alhoewel je bij een langere slang ook langer zult moeten door crancken voordat je de hoogste waarde krijgt.

Ik heb zelf een m12 fijn adapter gedraaid met daarin helemaal aan de voorkant een mini pneumatiek terugslag klepje er in geperst met wat loctite.
Daarna een mini-mess meetslang en een klasse 1,6 manometer tot 25 bar.
Je moet er ook bij stilstaan dat als er bv 0.4 bar nodig is om door het ventieltje te kunnen blazen je deze druk van de gemeten waarde moet aftrekken om een correcte meetwaarde te krijgen.
Je kunt dit effect minimaliseren door het veertje van het ventieltje in te korten tot het punt dat het ventiel net aan precies dicht is maar niet meer dan dat, je wilt zo min mogelijk aanleg druk van het veertje hebben.
Als je wilt kan ik er maandag wel een foto van maken.
 
Laatst bewerkt:
heb er net zo een ventiel tussen geplaatst en eens gemeten hij geeft een waarde aan van +/- 5 bar bij elke cilinder met de gaskleppen open zou dit voldoende zijn of is er toch nog iets mis met de motor .
de lengte van de meter + slang is zo een 30 cm .
grtj
 
heb er net zo een ventiel tussen geplaatst en eens gemeten hij geeft een waarde aan van +/- 5 bar bij elke cilinder met de gaskleppen open zou dit voldoende zijn of is er toch nog iets mis met de motor .
de lengte van de meter + slang is zo een 30 cm .
grtj
Of er is nog iets mis met je metertje.
Ik zou -als het zo eens lees- niet veel vertrouwen hebben in de meetresultaten.

5 bar is te weinig. wil niet zeggen dat het niet mogelijk is. Tis al een oudere motor.
Maar elke cilinder 5 bar, ik vraag me dan af hoe het blok loopt.
 
volgens mij loopt het blok goed is op de startknop drukken en direct draaien pruttelt niet of niet schokkend draaiend , juist dat ik het stationair toerental niet al te goed krijg ne keer dat ik hem op +/- 1500 toeren heb kunnen brengen durft hij wel opeens eens naar de 3000 toeren gaan ( carbarateurs zijn al grondig uitgekuist geweest ), maar wat ik me nu afvraag om dit goed te zetten is dit aan de grote schroef onderaan de carbarateurs dat in de buurt van de vlotterkamers zit of is dit te regelen met de regelvijzen die aan de inlaat spruitstukken zitten aan iedere carbarateur zit er zo één , heb ondertussen ook zo een vacuum setje samengestoken met 4 vacuummeters en deze waarde draait zo rond de - 0.3 zou deze waarde kunnen kloppen moet deze waarde exact overal hetzelfde zijn of mag er daar een klein verschil opzitten ? mijn excuus voor de wat lastige vragen grtj
 
volgens mij loopt het blok goed is op de startknop drukken en direct draaien pruttelt niet of niet schokkend draaiend , juist dat ik het stationair toerental niet al te goed krijg ne keer dat ik hem op +/- 1500 toeren heb kunnen brengen durft hij wel opeens eens naar de 3000 toeren gaan ( carbarateurs zijn al grondig uitgekuist geweest ), maar wat ik me nu afvraag om dit goed te zetten is dit aan de grote schroef onderaan de carbarateurs dat in de buurt van de vlotterkamers zit of is dit te regelen met de regelvijzen die aan de inlaat spruitstukken zitten aan iedere carbarateur zit er zo één , heb ondertussen ook zo een vacuum setje samengestoken met 4 vacuummeters en deze waarde draait zo rond de - 0.3 zou deze waarde kunnen kloppen moet deze waarde exact overal hetzelfde zijn of mag er daar een klein verschil opzitten ? mijn excuus voor de wat lastige vragen grtj
De mengselschroeven zijn om het mengsel te regelen.

Dmv het meten van vacuüm kun je de gaskleppen synchroon zetten.

Heb je al getest op valse lucht?
 
ja ik heb al getest op vals lucht met rem reiniger en gaat niet hoger in toeren als ik dit doe .
en de waarde die ik meet -0.3 zou dit kunnen kloppen als ik gas geef gaat de waarde wel naar zo een -0.6 of meer .
dus de mengeselschroeven hebben niks te maken met het stationair toerental ?
alavst dank voor de antwoorden
 
ja ik heb al getest op vals lucht met rem reiniger en gaat niet hoger in toeren als ik dit doe .
en de waarde die ik meet -0.3 zou dit kunnen kloppen als ik gas geef gaat de waarde wel naar zo een -0.6 of meer .
dus de mengeselschroeven hebben niks te maken met het stationair toerental ?
alavst dank voor de antwoorden
Het kan best zijn dat de mengselschroeven invloed hebben op stationair draaien.
Toch zijn ze daar niet voor.

Je moet de mengselschroeven zetten op de fabrieksinstelling, en er dan vanaf blijven.


De meetwaarden van je vacuüm tbv synchroon stellen zijn niet relevant. Je moet ze gelijk zetten, dat is relevant.
 
Je gaat zelf een compressiemeter maken, steekt een setje vacuummeters bij elkaar, en komt hier om advies vragen....
Als je zelf aan de gang gaat met experimenteren, zul je toch eerst moeten zorgen dat je spullen gecontroleerd gebruikt kunnen worden, dus met andere woorden, zorg eerst voor een ijkpunt....
...
Als ik zelf b.v. een weegunster wil maken, dan kan ik er niet zomaar van uit gaan dat dit werkt, dan moet ik eerst met geijkte gewichten een nonius maken, zodat ik BETROUWBAAR met dat ding kan wegen..
Niet gaan vragen of het wel klopt dat een kilo suiker meer weegt dan mijn zelfgemaakte unster volgens mij aangeeft...

Dan is het wel prettig als je weet waar je mee bezig bent...
Steek je zelf wat vacuum-meters bij elkaar, dan moet je ze ook even onderling een paar keer verwisselen, zodat je de eventuele afwijking er uit haalt, en als dat zo is, dan moet je zeker weten dat je KLEPPEN gesteld zijn, je ontsteking in orde is, en je carburateurs op de fabriekswaardes staan afgesteld, synchroniseren is het LAATSE wat je doet aan een afstelling...
En als je dan zo ver bent dat je met je bij elkaar gestoken vacuummeters aan de gang kunt, dan maakt het geen zak uit wat ze aangeven, als ze maar HETZELFDE aangeven, dan weet je dat je gaskleppen of schuiven hetzelfde staan
 
Terug
Bovenaan Onderaan