remschijven afdraaien

zwarte lola

Die hard MF'er
13 mei 2014
356
71
Heerlen
wie heeft er een metaal draaibank om mijn remschijven iets af te draaien of weet iemand in de omgeving van heerlen die dat doet ,buitenkanten iets afdraaien en de binnenkanten iets meer
 
Hoeveel tyd denk je dat de heren wegrace coureurs hun blokken gunnen om in te lopen op de schijven?
Toevallig heb ik zelfs eens een cup race gereden en werd derde.
Ik geloof niet dat er iemand op de racebaan met hele oude dik ingesleten schijven rijdt.
Dat laten we wel aan oude brikkers over. :P

En met 1-2 bochten deed ik de carbon blokken niet inremmen.
Buiten de race zelf is er gelukkig wel meer tijd.

In de professionele racewereld heb je daar trouwens mannetjes voor.
Barry Veneman deed bijvoorbeeld de WSBK machine van Troy Corser inrijden. :]
 
Laatst bewerkt:
Goed laatste poging
In de professionele endurance racerij waarbij fabrieksteams betrokken zijn en waarbij 24 uur keihard door geknald wordt, moet er gedurende de race remblokken gewisseld worden want die houden het geen 24 uur vol.
Denken jullie nu werkelijk dat de HH coureurs dan eerst 10 of 20 rondjes rustig gaan rond touren?
 
Maar de TS vraagt wie kan mijn remschijven afdraaien.
Geen probleem ik kan dat doen, al moeten ze naar 2 mm dikte toe.
Natuurlijk geen garantie dat het veilig is, maar als TS dat wil geen punt
 
Humm, worden er dan nog steeds remschijven van auto's afgedraaid? Ze kunnen wel aan de auto blijven maar dan zijn ze er alsnog een goede anderhalf uur mee bezig. In die tijd kun je ook schijven en blokken vervangen én kun je de marge op het materiaal vangen.....

Resteert ook voor de motorschijven de vraag, hoeveel mag het kosten? en hoeveel kosten een setje nieuwe schijven. Kan de TS zelf de schijven er af halen?

db
 
Humm, worden er dan nog steeds remschijven van auto's afgedraaid? Ze kunnen wel aan de auto blijven maar dan zijn ze er alsnog een goede anderhalf uur mee bezig. In die tijd kun je ook schijven en blokken vervangen én kun je de marge op het materiaal vangen.....

Resteert ook voor de motorschijven de vraag, hoeveel mag het kosten? en hoeveel kosten een setje nieuwe schijven. Kan de TS zelf de schijven er af halen?

db

Ja dat wordt nog steeds gedaan ja.
Mits er nog voldoende dikte is natuurlijk.
Meestal worden de schijven gedemonteerd, echter heeft het afdraaien op de auto een voordeel. Indien de naaf iets krom is ga je dat natuurlijk niet oplossen met nieuwe schijven.
 
Ik ben eens plaatjes gaan kijken wat voor soort remklauw er op die Suzuki zit. Het is dus een vaste remklauw met twee tegenover elkaar staande zuigers.

240511GSX750ES14.JPG


Als deze remklauw bij het vernieuwen van de remblokken niet los is geweest en het wiel ook niet uit de vork is geweest zit er toch iets fout, en dat zit dan niet in de remschijf.

Wat de vraagsteller niet helemaal duidelijk verteld is waar het niet in het midden zit maar gezien zijn vraag over het afdraaien vermoed ik dat de schijf niet mooi in het midden van de klauw loopt.

Ik vind het vreemd dat het hem nu pas opvalt en het waarschijnlijk af fabriek al zo gezeten heeft. Daarbij zullen de remcilinders die verschillende afstanden vanzelf wel overbruggen en heeft hij zijn normale remvertraging (na het inlopen van de blokken op de schijf) weer gewoon terug.
 
Ik ben eens plaatjes gaan kijken wat voor soort remklauw er op die Suzuki zit. Het is dus een vaste remklauw met twee tegenover elkaar staande zuigers.

[afbeelding]

Als deze remklauw bij het vernieuwen van de remblokken niet los is geweest en het wiel ook niet uit de vork is geweest zit er toch iets fout, en dat zit dan niet in de remschijf.

Wat de vraagsteller niet helemaal duidelijk verteld is waar het niet in het midden zit maar gezien zijn vraag over het afdraaien vermoed ik dat de schijf niet mooi in het midden van de klauw loopt.

Ik vind het vreemd dat het hem nu pas opvalt en het waarschijnlijk af fabriek al zo gezeten heeft. Daarbij zullen de remcilinders die verschillende afstanden vanzelf wel overbruggen en heeft hij zijn normale remvertraging (na het inlopen van de blokken op de schijf) weer gewoon terug.
Ik kan me vergissen maar volgens mij bedoelt TS dat de schijf hol is gesleten en de schijf in het midden dunner is dan aan de binnen en buitenkant.
Daardoor raakt hij de schijf in het midden niet met de nog vlakke blokken.
 
Aanpassen van de blokken aan het oppervlak van de schijf noem ik het inlopen.

Voordeel van nieuwe blokken is dat nu eerst de de binnen- en buitenrand van de schijf wat slijten waardoor het dikteverschil wat minder wordt.
 
Laatst bewerkt:
Goedemorgen,

Mr. Marquez gebruikt het hele seizoen dezelfde schijven.... behalve als het regent, dan heeft hij van die simpele stalen schijven die wij ook hebben. Die koolstof dingen gaan een heel seizoen mee :) blokken zullen wellicht niet het hele seizoen meegaan. Voor een luttele € 20.000,-- ofzo mogen die krengen ook wel een heel seizoen meegaan dacht ik zo.

Verder heb ik absoluut geen mening over het afdraaien van remschijven ofzo ;) Al heb ik zelf wel de diameter van mijn schijven een beetje kleiner gemaakt omdat anders de klauwen niet passen.
Op mijn projectfiets zitten originele honda CB750 schijven uit eind jaren 70 ofzo, en ik heb daar geen slijtage aan kunnen meten.

Later,

Loek
 
ten eerste een grote bedankt aan cmk voor zijn taalgebruik een echte motorrijder is vriendelijker en probeert een oplossing te vinden voor iemand anders chapau cmk.
wel wat mijn probleem aangaat heb ik het volgende met succes gedaan,voorwiel met as in de bankschroef daarna heb ik een stevige constructie gemaakt waar een kleine flex in kon,op de flex heb ik een schuurschijf met diagonale lamellen,en een echte motor vriend (ja cmk die zijn er nog hoor)heeft het voorwiel met regelmatige snelheid rondgedraaid terwijl ik de flex er langs de schijf draaide,daarna de remschijf omgedraaid en met vulstukken weer vast gezet want het gedeelte waar de schijf vast komt te zitten is niet gelijk met de schijf zelf zoals jullie wel weten en daarna het zelfde proces gedaan met de flex en zo ook de andere remschijf gedaan,alles weer gemonteerd en proef gereden(wel even de buurt gewaarschuwd en mijn vriend met zijn mobiel al klaargezet om een ambulance te bellen) en remmen als een tijger,ben zondag nog richting metz (frankrijk) gereden alles prima niks naar links of rechts trekken met de voorremmen
de melding van iemand dat ze roodgloeiend worden en een sigaret er op kon aansteken,ik heb gevoeld maar misschien dat ik vuurvaste handen heb ze waren normaal warm HET NADOEN VAN WAT IK GEDAAN HEBT IS VOOR EIGEN RISICO en ik heb een heleboel geld uitgespaard ga maar eens kijken wat 2 nieuwe schijven kosten HALLOOOOOOOO !!!!!!!!!!!!!!!
 
ten eerste een grote bedankt aan cmk voor zijn taalgebruik een echte motorrijder is vriendelijker en probeert een oplossing te vinden voor iemand anders chapau cmk.
wel wat mijn probleem aangaat heb ik het volgende met succes gedaan,voorwiel met as in de bankschroef daarna heb ik een stevige constructie gemaakt waar een kleine flex in kon,op de flex heb ik een schuurschijf met diagonale lamellen,en een echte motor vriend (ja cmk die zijn er nog hoor)heeft het voorwiel met regelmatige snelheid rondgedraaid terwijl ik de flex er langs de schijf draaide,daarna de remschijf omgedraaid en met vulstukken weer vast gezet want het gedeelte waar de schijf vast komt te zitten is niet gelijk met de schijf zelf zoals jullie wel weten en daarna het zelfde proces gedaan met de flex en zo ook de andere remschijf gedaan,alles weer gemonteerd en proef gereden(wel even de buurt gewaarschuwd en mijn vriend met zijn mobiel al klaargezet om een ambulance te bellen) en remmen als een tijger,ben zondag nog richting metz (frankrijk) gereden alles prima niks naar links of rechts trekken met de voorremmen
de melding van iemand dat ze roodgloeiend worden en een sigaret er op kon aansteken,ik heb gevoeld maar misschien dat ik vuurvaste handen heb ze waren normaal warm HET NADOEN VAN WAT IK GEDAAN HEBT IS VOOR EIGEN RISICO en ik heb een heleboel geld uitgespaard ga maar eens kijken wat 2 nieuwe schijven kosten HALLOOOOOOOO !!!!!!!!!!!!!!!

Heb je nou de diameter kleiner gemaakt?

Of had je last van een opstaand randje waardoor de nieuwe remblokken niet netjes recht op de schijf kwamen?

En wat is nu de dikte van de schijf op het punt waar de remblokken contact maken?
 
Heb je nou de diameter kleiner gemaakt?

Of had je last van een opstaand randje waardoor de nieuwe remblokken niet netjes recht op de schijf kwamen?

En wat is nu de dikte van de schijf op het punt waar de remblokken contact maken?

Veel vragen waar je vermoedelijk geen antwoord meer op zal krijgen ;)

Ik denk trouwens niet dat de diameter aangepast is, maar juist de dikte.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan