Schok in de aandrijflijn, versleten tandwielen en ketting?

seren

Die hard MF'er
6 jun 2011
270
0
Hallo,

Ik heb een irritante na-schok bij gas open en gas dicht. Ik heb mijn aandrijflijn gereviseerd waarbij ik de cushdrive rubbers van het achterwiel heb vervangen en nieuwe druk- en schotelveer in de koppeling heb geplaatst. De na-schok is minder geworden maar het mag minder.

Nu zegt de motormonteur dat mijn tandwielen en ketting versleten zijn, waardoor er alsnog een vertraagde reactie in de aandrijflijn zit die voor de na-schok zorgt.

Er is wel wat slijtage maar maar volgens mij ruim binnen de marge. Ik kan de ketting maar een paar 2/3 millimeter van het achtertandwiel halen. Het voortandwiel ziet er beter uit dan het achtertandwiel. Als ik de vorige eigenaar mag geloven is de set nu 6500km oud.

Graag hoor ik wat jullie mening is. Moet de kettingset vervangen worden?
XTZ750 supertenere bj. 1997
full
 
Laatst bewerkt:
Het gaat om een XTZ750 Super Tenere.

De speling op de ketting van boven naar beneden is ongeveer 2,5 tot 3 cm. Ik heb de ketting nog niet kunnen betrappen op strakke en losse punten. Het is vrij constant. Ik smeer de ketting ook wekelijks!

Ik heb laatst een dynojet laten doen en toen zaten er wel lichte golven in de lijn van zowel de PK als koppel. De man van dynojet zei dat dit door de ketting komt, maar dat dit normaal is.
 
@DualDevil

Ik heb deze motor al 3 jaar in mijn bezit. In het begin had ik nergens last van. Ik zit dus te denken aan een onderdeel wat versleten is, of wat de rest zegt; de ketting spannen.

Elke motor heeft een na-schok als je bij een lage snelheid en toeren (in zijn 1 of 2) speelt met het gas. Reed net op een 1200gs. Ik merkte dat de vering ook een deel van deze schok opvangt. Mij vering staat rete-strak. =] Ff aanpassen dan maar!
 
Je ketting kan toch geen naschok geven?
Dan moet erg wel erg veel speling op de rollen zitten..

Zit je voortandwiel nog wel spelingsvast op de uitgaande as vd versnellingsbak?
 
Terug
Bovenaan Onderaan