versnellingsprobleem xj750

patje1967

MF'er
14 okt 2013
87
0
mijn excuus gasten maar ben hier weer nu als men met de motor xj750 seca rijdt en men legt hem in eerste versnelling springt hij bij zo een +/-3500 toeren uit versnelling , als je je voet op de versnellingspedaal houd voel je dit dat er spanning optreed dat de versnellingspedaal omhoog gelijk geduwd wordt , het rare is wel als men de motor op zijn staander zet en je legt hem in eerste en je maakt toeren heeft hij het niet blijft gewoon in versnelling & vanaf dat je er ga opzitten en je vertekt ermee en je maakt toeren wipt hij eruit is gelijk vanaf de motor kracht moet uit oefenen dat het probleem optreed , iemand enig idee aub
 
beste x7 alvast dank voor de link gereedschap heb ik wel ja en de kennis dat is aan het komen ben nog wel in een begin stadium maar ben leergierig vandaar de vragen op het forum vooraleer ik iets mis doe .
maar het schakel probleem zou het eventueel niet kunnen liggen aan de koppeling daar de motor wel meer dan 10 jaar heeft stil gestaan excuus dat ik dit niet eerder vermelde , waarom dit vermoeden als de motor op zijn staander staat kan ik goed schakelen zonder dat hij uit zijn eerste versnelling springt en zodra je wilt rijden heeft hij het zitten
 
Helaas jouw blok zal echt uitelkaar moeten om de bak te repareren.
Met goed gereedschap een sleutel ruimte en een werkplaatshandboek moet het wel lukken, wat ik lees ontbreekt de motivatie ook niet.
 
beste x7 alvast dank voor de link gereedschap heb ik wel ja en de kennis dat is aan het komen ben nog wel in een begin stadium maar ben leergierig vandaar de vragen op het forum vooraleer ik iets mis doe .
maar het schakel probleem zou het eventueel niet kunnen liggen aan de koppeling daar de motor wel meer dan 10 jaar heeft stil gestaan excuus dat ik dit niet eerder vermelde , waarom dit vermoeden als de motor op zijn staander staat kan ik goed schakelen zonder dat hij uit zijn eerste versnelling springt en zodra je wilt rijden heeft hij het zitten
Tijdens het rijden willen de 2 verantwoordelijk tandwielen elkaar (axiaal) weg duwen.
 
en de reden daarvan is dat ze versleten of stuk zijn ?
aan de motivatie zal het niet liggen , laat er bijna mijn slaap door een ook daarvan dat ik eens een motor genomen heb dat meer dan 10 jaar stil stond dat ik persé weer aan praat wilde krijgen , en door mede forum gebruikers is me dat toch gelukt er zijn nog wel wat andere minpuntjes aan maar dat komt wel goe , maar wat ik wel zou willen weten koppelingsplaten kan dat van werking verminderen door lang stil te staan , alvast dank voor de tips
 
en de reden daarvan is dat ze versleten of stuk zijn ?
aan de motivatie zal het niet liggen , laat er bijna mijn slaap door een ook daarvan dat ik eens een motor genomen heb dat meer dan 10 jaar stil stond dat ik persé weer aan praat wilde krijgen , en door mede forum gebruikers is me dat toch gelukt er zijn nog wel wat andere minpuntjes aan maar dat komt wel goe , maar wat ik wel zou willen weten koppelingsplaten kan dat van werking verminderen door lang stil te staan , alvast dank voor de tips
Slijtage aan de klauwen (inelkaar grijpende delen van de tandwielen)
Probleem wordt niet door de koppeling veroorzaakt.
 
oke dus blok moet eruit : olie eraf en als ik de motor op zijn kop zet en carterpan eraf haal zou ik dan al wat kunnen zien denkt u , hopelijk moeten de cilinders , enz .. er niet af mischien lastige vraag eventueel geen link of filmpje waar ik iets meer kan zien van de werwijze van zo een blok
 
motorblok is eruit en heb meteen eens het carterdeksel afgedaan tot mijn verbazing lagen er zo 3 zwarte lijkt gelijk op bakeliet of hard plastick stukken in die erges afgebroken zijn heb eens naar de schema's gekeken op cmsnl.com oftewel zie ik niet goed maar ik kan nergens deze stukken thuiswijzen vanwaar deze vandaan komen iemand soms een idee of ook al tegengekomen , op het eerste zicht zie ik niks verdachts aan de tandwielen of vorken morgen doe ik verder waarop zou ik het beste moeten letten dat eventueel de oorzaak is van het probleem .alavst dank voor de links trouwens
 
motorblok is eruit en heb meteen eens het carterdeksel afgedaan tot mijn verbazing lagen er zo 3 zwarte lijkt gelijk op bakeliet of hard plastick stukken in die erges afgebroken zijn heb eens naar de schema's gekeken op cmsnl.com oftewel zie ik niet goed maar ik kan nergens deze stukken thuiswijzen vanwaar deze vandaan komen iemand soms een idee of ook al tegengekomen , op het eerste zicht zie ik niks verdachts aan de tandwielen of vorken morgen doe ik verder waarop zou ik het beste moeten letten dat eventueel de oorzaak is van het probleem .alavst dank voor de links trouwens

Maak een foto van die afgebroken stukken en plaats die hier. Er is vast wel iemand die die brokken herkent.
 
blok opengedaan vandaag en was inderdaad de tandwielen van de 1 ste versnelling waarvan de klauwen versleten ze waren redelijk afgerond dus vervangen en weer gemonteerd nu blok weer in kader monteren en kijken als het probleem opgelost is ??? hou jullie op de hoogte , de stukken die in de karter lagen waren afkomstig van een kettingeleider van een grote ketting die naar boven loopt van de starter koppeling .
 
Hoe is de staat van de oliesproeier die bij die ketting in de buurt zit? Als die kettingeleider geraakt wordt door de startketting, zal de sproeier er wel zo uitzien. En dan kun je je beter de moeite besparen om dit blok weer in te bouwen. :X

full
 
de schakelvorken waren nog in redelijke staat , maar die olie sproeier waar zit dat ergens heb dat eerlijk gezegd nergens zien zitten hoor eventueel geen tekening waar dit zou zitten aub , alvast dank
 
beste kwastert ,
alvast dank voor de duidelijke foto en heb dit inderdaad tegengekomen was ook wat ingesleten maar niet te erg ( hopelijk kan dit geen kwaad want de blok zit al weer samen . heb ondertussen eens door je topic gekeken tof om te zien , heb er trouwens een vraagje over er zijn daar foto's waar je je blok met de vuilfrees van karcher gedaan hebt het eindresultaat mag gezien worden nu wil ik mijn blok droog zandstralen maar daarna zou ik hem willen behandelen met een soort vernis maar bestaat dat hittebestendige vernis dat tegen de hoge temperaturen kan van de cilinders ook of bestaan er nog andere alternatieven dan niet te kostelijk zijn aub , grtj
 
beste kwastert ,
alvast dank voor de duidelijke foto en heb dit inderdaad tegengekomen was ook wat ingesleten maar niet te erg ( hopelijk kan dit geen kwaad want de blok zit al weer samen .
Je ketting is te lang want hij raakt de sproeier, en het vijlsel daarvan zit in de olie welke ook je lager smeert. Fijn is anders.

Voor lak moet je kijken op www.vhtlak.nl/
 
beste leden ,

heb weer eens wat tijd gevonden om aan de motor te sleutelen , heb het motorblok gedemonteerd incl versnellingsbak daar zag ik 2 tanwielen zitten waarvan de ingrijpende delen redelijk rond waren afgesleten heb er 2 occasie's die nog in redelijke staat waren ingestoken alles gemonteerd , maar nu kom ik tot de verbazing dat hij moeilijk te schakelen is in zijn 5 de vernelling tot zijn 4 de versnelling gaat alles prima maar als ik hem in zijn 5 wil leggen wilt hij er gelijk niet invallen met wel zeggen dat het soms wel gaat maar toch geen 100 % is wel getest met draaiende motor op zijn staander dus niet met gereden , zou dit eventueel goed komen als er eens met gereden word dit versnellings probleem
 
Terug
Bovenaan Onderaan