HBM heftafel

Millencolin

MF veteraan
15 aug 2013
1.285
40
Baarle-Hertog
Goedemiddag,

Ik ben zo maar eens benieuwd.
Laatste tijd kwam ik er achter dat op de kop langs een motor hangen het sleutelen niet ten goede komt.
Deze winter wil ik mijn 454LTD "bobber" onder handen gaan nemen.
Nou liet ik mijn blik eens vallen op een heftafel.
Is dat een beetje de moeite waard?
En zo ja, is dit dan wat?

Hoeft geen top of the bill te zijn, als het maar een beetje praktisch is en fijn werkt.

Iemand ervaringen?

Bijvoorbeeld:
http://www.marktplaats.nl/a/motoren...viousPage=lr&lr_snippet=horizontalRichSnippet
 
Laatst bewerkt:
Goedemiddag,

Ik ben zo maar eens benieuwd.
Laatste tijd kwam ik er achter dat op de kop langs een motor hangen het sleutelen niet ten goede komt.
Deze winter wil ik mijn 454LTD "bobber" onder handen gaan nemen.
Nou liet ik mijn blik eens vallen op een heftafel.
Is dat een beetje de moeite waard?
En zo ja, is dit dan wat?

Hoeft geen top of the bill te zijn, als het maar een beetje praktisch is en fijn werkt.

Iemand ervaringen?

Bijvoorbeeld:
http://www.marktplaats.nl/a/motoren...viousPage=lr&lr_snippet=horizontalRichSnippet


Heb dezelfde, alleen de wielklem is te slap om hem zonder middenbok te gebruiken. Heb daarom er altijd spanbanden aan. verder prima ding in combinatie met de prijs.
 
Ik heb hem ook! De inrijklem is inderdaad niet veel soeps, het is eigenlijk nieteens een inrijklem.

Zelf heb ik er zo'n kantel inrijklem op gezet, op deze manier kan ik letterlijk mijn motor op de brug rijden en afstappen. Hij staat erg stevig en hoef nooit extra spanbanden te gebruiken...

Foto-BTSD6IUE.jpg
 
Is dat dan niet super onhandig om steeds met spanbanden te werken?

Kwestie van wennen hoor. Tafel is net te smal voor zij standaard dus je moet eigenlijk altijd met twee man zijn. Het aandraaien van de wielklem gaat echt niet vanaf de motor. Ik rij de motor er op, pak de haak die is heb gemaakt en til de spanband naar mij toe zet ze handvast. Stap af en draai het wiel goed vast en ga dan de spanbanden natrekken, en dan staat alles save.
 
Ik heb hem ook! De inrijklem is inderdaad niet veel soeps, het is eigenlijk nieteens een inrijklem.

Zelf heb ik er zo'n kantel inrijklem op gezet, op deze manier kan ik letterlijk mijn motor op de brug rijden en afstappen. Hij staat erg stevig en hoef nooit extra spanbanden te gebruiken...

[afbeelding]

Hum dat lijkt mij mooie oplossing. Zal daar eens naar gaan kijken.
 
Klopt, maar enkel op de bok / standaard / wielklem ... ( buiten parkeren om ),

Vind het tricky.. er loopt altijd iemand langs die niet uit z'n doppen kijkt ,
of je hebt een klusje dat nét even wat meer kracht nodig had als gedacht..
Trek je em van de bok af met een beetje pech.

Zelf weten natuurlijk.. maarreee.. ik borg het spul altijd, juist licht materiaal als scootertjes ,
die hebben helemaal niks nodig om van de brug te lazeren.

En ook een scootertje is zwaar genoeg om net even niet op te vangen en terug te zetten
 
Spandbanden zat, dat moet dus wel lukken.
Begin steeds meer zelf te doen aan de motoren (drie stuks inmiddels).
En iedere keer op de knietjes in de tuin is niet alles.

Dus dat wordt het DAFje naar buiten en heftafel er in :D
 
Tja, ik heb een zelf gebouwde.. netto kost ie zowat hetzelfde om zelf te maken dus
daarvoor zou ik het niet laten..

Die van mij is nog net iets smaller, vind dat wel prettig om er omheen te kunnen werken.

Verder.. ook een prima zaagtafel of extra werkbank.. Vind zo'n tafel eigenlijk geen overbodige
luxe in een werkplaatsje.. ( welk merk/typen dan ook )
 
Tja, ik heb een zelf gebouwde.. netto kost ie zowat hetzelfde om zelf te maken dus
daarvoor zou ik het niet laten..

Die van mij is nog net iets smaller, vind dat wel prettig om er omheen te kunnen werken.

Verder.. ook een prima zaagtafel of extra werkbank.. Vind zo'n tafel eigenlijk geen overbodige
luxe in een werkplaatsje.. ( welk merk/typen dan ook )

Ja. Ik zou het graag willen, maar de ruimte is beperkt bij ons onder de "carport".
Er staat namelijk ook nog een Fairlane 500 uit '62 naast.
Die staat liever binnen dan buiten. Dus helaas niet meer ruimte dan een inklapbare heftafel.
 
Hij staat echt heel stevig, zelf had ik dit ook niet verwacht...


Als iemand die veel op fabrieken hebt gewerkt nogal opgevoed / verkloot met safty-first ..
ALTIJD borgen.. onder de noemer,
het is meer werk om je motor op te rapen en te repareren..
Dan 100x een spanbandje extra te trekken.


Zelfde reden dat ik altijd even een band ofzo onder een auto leg die op de krik staat.
Het gaat 500 keer goed.. Maar als ie 1x door de krik klapt... Ben je dood met een beetje pech.
 
Terug
Bovenaan Onderaan