voorvork bokt

the_chad

MF'er
20 jul 2009
210
2
Boom / België
Ik heb net 2ehands een Ducatie620ie Dark gekocht..
Tijdens de testrit was alles ok.

Nu de motor is ingeschreven etc. heb ik echter een probleem.
Als ik de voorrem gebruik dan bokt de hele voorkant. Het voelt alsof de ABS heel de tijd
aan gaat (ook al heb ik dit niet). De voorkant trilt of zwabbert niet, hij bokt gewoon op en neer.

Op het eerste zicht zijn de remschijven in orde, is er geen speling op het balhoofd...
Wel hoor ik een tik in de voorvork als ik de voorvork induw.
Ik ga deze week dus al sowiso de voorvork opensmijten. Sowiso dat er iets in kapot is vermoed ik. Zou wel raar zijn moest er een veer gebroken zijn denk ik...

Iemand zelf dit probleem al gehad?

Wat kan het zijn?

-Balhoofd?
-Voorvork?
-Remschijven?
-Voorband?

In elk geval allemaal een dure grap om al die zaken te gaan testen |(
 
Ik heb net 2ehands een Ducatie620ie Dark gekocht..
Tijdens de testrit was alles ok.

Nu de motor is ingeschreven etc. heb ik echter een probleem.
Als ik de voorrem gebruik dan bokt de hele voorkant. Het voelt alsof de ABS heel de tijd
aan gaat (ook al heb ik dit niet). De voorkant trilt of zwabbert niet, hij bokt gewoon op en neer.

Op het eerste zicht zijn de remschijven in orde, is er geen speling op het balhoofd...
Wel hoor ik een tik in de voorvork als ik de voorvork induw.
Ik ga deze week dus al sowiso de voorvork opensmijten. Sowiso dat er iets in kapot is vermoed ik. Zou wel raar zijn moest er een veer gebroken zijn denk ik...

Iemand zelf dit probleem al gehad?

Wat kan het zijn?

-Balhoofd?
-Voorvork?
-Remschijven?
-Voorband?

In elk geval allemaal een dure grap om al die zaken te gaan testen |(


misschien de glijbussen in de vork zelf.
bij mij is het nog erger, vorkpoot aan de binnenzijde vertoont een slijtplek.

als je hem opbokt en onder aan de vorkpoten heen en weer trekt/duwt is er misschien al te zien waar er ruimte zit.

of te veel ruimte in het zwevende gedeelte van de schijven?
 
Laatst bewerkt:
ik denk te veel speling op de floaters van je schijven.

hou de schijf met beide handen vast (links en rechts) en maak een autosturende beweging heen en weer. als je tik hoort, heb je te veel speling.
 
ik denk te veel speling op de floaters van je schijven.

hou de schijf met beide handen vast (links en rechts) en maak een autosturende beweging heen en weer. als je tik hoort, heb je te veel speling.

Het ligt er natuurlijk ook aan wat voor type schijven onder de fiets zitten.
Bij "echt" zwevende schijven is dit fenomeen normaal.
 
Hoe rijdt de motor in trage bochten, heeft de motor de neiging om te vallen?

Misschien dat het balhoofdlager wat teveel speling heeft.

Bij kromme schijven moet je echt trillingen voelen in het stuur wanneer je remt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb dus eerst een testrit gedaan, en dan had de motor dit al heeeel zacht. Dacht dat dit misschien was van het lange stilstaan. Motor heeft nog een paar dagen bij de verkoper zelf gestaan, maar het lijken me zeer eerlijke mensen ( ze zijn nu mee aan het helpen dus)...

Vanavond ga ik alvast de hele vork openmaken met een vriend die er heel wat van kent.
We zullen dan ook de remschijven eens nakijken etc.

Tijdens het rijden merkte hij ook op dat de motor naar één kant niet echt wil insturen..
Hij bokt met een vaste constante, op elke snelheid, op elk moment van zodra de rem is ingedrukt (in de remhendel zelf voel je niets).

Dat en die tik leken voor hem al genoeg redenen om de vork open te halen..

Hopelijk doet het wat! keep you posted
 
Laatst bewerkt:
Die tik kan een vastzittende remzuiger zijn, de schijf wordt 1 kant op gedrukt waardoor je de floaters hoort.
Bij het schokken zou ik toch aan een kromme schijf denken wat ook al eerder werd aangegegven.
 
Oke! Net terug van onze garage. "Goed" nieuws want het probleem is gevonden!

We zijn begonnen met de voorvork eraf te halen aangezien de rechterbus tikt.. Helemaal opengehaald, zag er allemaal top uit, de progressieve veren zijn nog perfect intact.. Het tikje is waarschijnlijk of lucht, of de cartridge onderaan die kapot is, maar daar kan je niet bij. Terug in elkaar gestoken dus want ze doet wat ze moet doen.. Balhoofd open gehaald, was ook in orde, wel een flink stuk aangespannen want er zat idd wat spelling op. Helaas was het probleem hier nog niet mee opgelost.

Vervolgens hebben we de meetklok tegen de schijven gezet:

- rechter kant heeft een marge van 0.08
- linker heeft een marge van 0,45 dus daar zit het probleem

Aangezien we niet wisten hoeveel die marge mag bedragen, hebben we de linker schijf eraf gehaald en zo een testrit gedaan. Resultaat: rijdt perfect!

Wel hebben we de linker schijf nog even in de plaats van de rechter gezet om zeker te zijn dat het de schijf is en niet het wiel.. hij bokte terug dus het is duidelijk dat het aan de linker remschijf ligt.
Toch bizar aangezien de remschijven zogoed als splinter nieuw zijn.. Achja..

Nu is mijn vraag: moet ik beide remschijven vervangen? Lijkt me toch overbodig aangezien deze tg compleet zelfstandig van elkaar werken..? En welke kan ik er onderzetten + waar best kopen? Uiteraard ga ik ook de remblokken veranderen (helaas ook nagelnieuw).
 
Het is gebruikelijk om beide remschijven te vervangen, vooral omdat veel mensen dan overstappen op aftermarket schijven (Braking, Galfer, Chinees enz). Met wat geluk vindt je iemand die op zolder een set van een kromme en een rechte schijf heeft liggen, kun je de rechte overnemen. Ducati gebruikt niet voor elk model een andere schijf dus het zou moeten lukken om een goede gebruikte schijf op de kop te tikken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan