Merk en sproeier maat

drcoffee

MF'er
30 dec 2013
45
0
Ik heb een CB650SC custom bobber.

Ik heb pod filters geinstalleerd en de gasnaald omhoog gezet.
Nu merk ik boven de 70km/u nog dat ie inhoud.

Ik wil de hoofdsproeier vervangen van maatje 115 naar 130.
Op japparts heb je 3 verschillende sproeiers, volgens mij heb ik gewoon de Keihin rondkop nodig, kan iemand dat bevestigen?

Plaatje, klik!

Daarnaast zit er ook nog een sproeier/naald in voor het middenbereik, zo uit mijn hoofd is dat rond de maat 40, ik denk dat ik die ook moet vervangen, of is dat vaak niet nodig?
 
Ik heb van die goedkope chineze rommel erop ;)

70-80 is in de 4 ongeveer.
In lagere versnellingen (lees: 1-2-3) trekt ie wel aardig door.
Met de choke erop heb ik niet geprobeerd.
 
Volgens de specs hiero http://www.motorcyclespecs.co.za/model/honda/honda_cb650sc_nighthawk 82.htm

zitten er keihin carbs op. Dus lijkt me dat er dan ook keihin jets in moeten. En anders gewoon carbs open maken? dat moet toch als je ze gaat vervangen ;).

Ik zou gewoon naar de lokale dealer gaan. Ik heb gewoon bij motoport 4 mikuni sproeiers kunnen kopen voor €10.

Let er wel op dat de maten tussen mikuni en keihin bijv. verschillen.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de reacties.

Ik moet nog een bestelling plaatsen, dus ik dan bestel ik gewoon die van Keihin.

@Superduc, waarom denk je dat van 115 --> 130 te groot is? Ik ben van compleet luchtfilterhuis incl. filter naar pods-only gegaan, ik denk dat die behoorlijk lucht staat de happen.

En te rijk??? Dat zou toch eigenlijk niet kunnen met bovengenoemde situatie? Ik heb alleen de gasnaald iets van 1mm omhoog gezet.

Hier even een fotootje (beetje beeld erbij is ook wel lekker)
28c0qdk.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je moet in je carb kijken welk soort sproeier er in zit/hoort.

En van dat type koop je dan grotere.

Ja dat is logisch natuurlijk, maar als ik het weet zonder de boel eerst los te trekken, dan scheelt me dat een hoop werk. Ik kan de boel namelijk niet open laten liggen.
Dan maak je t open, haalt de sproeier er uit, en doet t weer dicht.
Is altijd nog minder werk dan: naar de motorzaak, naar huis, de boel openmaken, weer naar de motorzaak, alles monteren.

En als je online verkeerde sproeiers besteld is veel langer werk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Omdat de achterveren in combinatie met het veertjeszadel een veerweg creëren waar menig crosser jaloers op is.

Ik zou me niet kunnen voorstellen dat je hier jaloers op bent als "crosser". ;)

Buiten dat blijft de veerweg hetzelfde, de neerwaartse kracht (lees: mijn gewicht) wordt gewoon verdeeld.

Maar goed....laten we het erop houden dat 'ie nog niet af is :+ eerst maar eens goed rijdend krijgen!

Even on-topic:
Ik weet voor 99% zeker dat 'ie te arm staat, dus ik probeer het wel met maatje 130, daarna maar eens naar de bougie-kleur kijken.

Heeft iemand nog een idee hoe ik kan checken of ik die kleinere sproeier (stationairsproeier? middenbereiksproeier?) ook moet aanpassen?? En waar zou ik die kunnen bestellen? Volgens mij is dat een speciaal ding of niet?
 
kleine sproeier is ws. de stationairsproier. Werkt vanaf stationair tot ong. 1/3 gasstand een beetje mee. Hoofdsproeier vanaf grofweg de helft. Daarnaast nog de invloeden van de gasnaald en vorm/opening gasschuif. Het beste kun je even zoeken op het merk carburateur om te kijken of je een afstellingsgids kunt vinden. Van de meeste carbs zijn die zo te vinden op internet.

Zoek maar eens een beetje op Carb. werking dan wordt je wel wijzer. Ik zou ook minimal de bougiekleur een keer bekijken voor ik ging rommelen met sproeiers. Om te kijken of arm./rijk een invloed is kun je evt. nog je luchtfilters voor de helft afplakken met plakband. Loopt hij dan beter dan is dat al een indicatie.

Zonder controles op je afstelling (bougiekleur, mengselmeting) is het wat experimenteren met dit soort filters. Het zou zomaar kunnen dat ze minder lucht doorlaten dan de oorspronkelijke filterbox.

Succes,

Benno
 
Laatst bewerkt:
De staionairsproeier zou ik afblijven.
Deze zorgt voor een zeer rijk mengsel dat met de luchtstelschroef wordt bijgemengd.
Als hij stationair niet goed loopt kan je dat regelen met de stelschroef maar ik denk niet dat het luchtfilter veel invloed zal hebben bij stationair of een klein beetje gas.
 
Terug
Bovenaan Onderaan