Stuur scheef

Fazer1993

Rookie
14 okt 2014
9
0
Brunssum
Beste forumleden,
Ik ben nieuw op dit forum en ik heb me al even kort voorgesteld bij 'nieuwe gebruikers'. Sinds vanmorgen zit ik met een probleem. Nadat ik gisteravond een ritje op mijn motor heb gemaakt, een Fazer 600 uit 2003, heb ik de motor afgesloten en ben ik naar binnen gegaan. De motor stond voor mijn deur. Toen ik vanmorgen op de motor stapte merkte ik iets vreemds aan mijn motor. Het stuur stond opeen scheef. Als ik naar het voorwiel kijk valt het mij ook op dat deze niet meer gelijk loopt met het voorwielspatbord. Ook het stuur zelf staat wat scheef. Bij het volledig naar links draaien van het stuur komt het handvat bijna tegen de tank aan, terwijl als ik het stuur maar rechts draai ik hier nog makkelijk 3 vingers tussen krijg. De motor is niet gevallen o.i.d. Ik vraag me af wat ik hieraan kan doen.
Sven,
 
Dankjewel voor je reactie Marc, die had ik even niet zien aankomen. Ik heb er altijd een schijfremslot op zitten. Wel even schrikken dit moet ik zeggen. Vermoed je dat het een dure reparatie gaat zijn?
 
Lijkt me ook dat ie omgedonderd (en weer rechtop gezet) is of dat ze hem hebben geprobeerd te jatten.

Als je geluk hebt hebben ze gewoon een harde slag gemaakt met het stuur en zijn je vorken getordeerd. Dat is vrij makkelijk zelf te fixen (als in alle schroeven van je voorvork los draaien behalve de bovenste 2 en de motor flink in laten veren zodat de boel zich weer kan zetten).
 
Omgevallen is hij niet. De motor is optisch in zeer goede staat en krassen van het omvallen zouden mij onmiddelijk zijn opgevallen. Ik hoop dat de schade meevalt en ik ga maar opzoek naar een garage om de motor te stallen. @Daanzzzzz ik zal je methode vanavond uitproberen maar ik ben er bang voor aangezien mijn wiel ook scheef staat ten opzichte van het spatbord.
 
Goed nieuws! :-)

Als ze geprobeerd hebben hem te jatten moet je er wel op rekenen dat ze terug komen. Ik denk dat ze onderbroken zijn tijdens het jatten of ze hebben dit bewust gedaan en komen een paar dagen later terug om te kijken of de motor er nog hetzelfde bij staat. Als dat zo is drukken ze hem een paar blokken verderop en gaan ze hem daar proberen te starten.

Ik denk dat een beetje extra veiligheid de komende tijd geen kwaad kan. Een schijfremslot voor de achterkant werkt het beste. Ik heb zelf een slot door mijn achtertandwiel en er 1 door de remschijf voor. Die zijn meer voor het idee (en de verzekering); als ze hem willen draaien ze de schroeven van de schijf en tandwiel los en kunnen ze zo weg rollen. Als ze hem echt willen tillen ze hem wel in het busje. Beste oplossing tegen diefstal is om het te verzekeren :-)
 
Bewegingscamera of zo'n alarm in de buurt plaatsen die afgaat op beweging.. hoeft niet duur te zijn..
Houten honkbalknuppel kopen en spijkers inmeppen zodat ze er nog voor de helft uitsteken, en die naast de deur zetten. :X
 
Laatst bewerkt:
Bewegingscamera of zo'n alarm in de buurt plaatsen die afgaat op beweging.. hoeft niet duur te zijn..
Houten honkbalknuppel kopen en spijkers inmeppen zodat ze er nog voor de helft uitsteken, en die naast de deur zetten. :X

Zo'n slot met alarm dat af gaat op beweging werkt niet, die spuiten ze gewoon een dag van te voren vol met iets als cola/fanta/pur schuim en dan werkt 't ding niet meer. Ze testen dan ook door met een hond langs te lopen en de motor te bewegen. Gaat het alarm eaf en komen er mensen, dan zijn de met de hond aan het wandelen en liep de hond er tegenaan. In het ergste geval gaat het alarm af en komt er niemand kijken... Dan zetten ze de motor een blok verder waar het rustig is en gaan ze daar het alarm verwijderen.

Is vanuit MF ooit gelinkt naar een topic op een engels motor forum waar een ex-dief vertelde hoe het in zijn werk ging. Kwam er eigenlijk op neer dat het enige dat nog enigszins helpt is een slot door de achter remschijf of tandwiel en een muuranker waarbij de ketting zo kort is dat hij niet op de grond kan komen (want dan kunnen ze hem weer doorkrijgen met een schaar).

Conclusie: als ze hem willen nemen ze hem dus neem een diefstal verzekering :+
 
Eergisteren vond ik een aantal schroeven naast de motor. Toen ik even later naar de voorste remschijf (waar het schijfremslot op zat) keek, bleken deze schroeven hiervan te zijn. Ik heb de schroeven teruggeplaatst en de motor nu met een extra zwaar slot aan een in de grond vergoten hek vastgemaakt. Nu zit de motor dus met een schijfremslot en een kettingslot vast. Ik hoop dat het nu afgelopen is met dat gejat. Ik heb de motor laten nakijken door iemand welke mij vertelde dat er geen verdere schade te constateren was.
 
Eergisteren vond ik een aantal schroeven naast de motor. Toen ik even later naar de voorste remschijf (waar het schijfremslot op zat) keek, bleken deze schroeven hiervan te zijn. Ik heb de schroeven teruggeplaatst en de motor nu met een extra zwaar slot aan een in de grond vergoten hek vastgemaakt. Nu zit de motor dus met een schijfremslot en een kettingslot vast. Ik hoop dat het nu afgelopen is met dat gejat. Ik heb de motor laten nakijken door iemand welke mij vertelde dat er geen verdere schade te constateren was.
Je kunt hem beter een tijdje ergens anders stallen
 
Laatst bewerkt:
Eergisteren vond ik een aantal schroeven naast de motor. Toen ik even later naar de voorste remschijf (waar het schijfremslot op zat) keek, bleken deze schroeven hiervan te zijn. Ik heb de schroeven teruggeplaatst en de motor nu met een extra zwaar slot aan een in de grond vergoten hek vastgemaakt. Nu zit de motor dus met een schijfremslot en een kettingslot vast. Ik hoop dat het nu afgelopen is met dat gejat. Ik heb de motor laten nakijken door iemand welke mij vertelde dat er geen verdere schade te constateren was.

Je was gewaarschuwd :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan