Hoge toeren ratelend geluid, en olie lampje thundercat!

29 apr 2014
215
0
Hoi allemaal,

Ik ben sinds twee weken een blije eigenaar van een yamaha thundercat. Alleen krijg ik sinds gisteren soms een ratelend geluid te horen als ik hem hoog in de toeren gooi. Ook gaat mijn olielampje soms branden. Het schijnt een olie niveaulampje te zijn en geen oliedruk lampje.

Ik heb het internet afgespeurd naar een soortgelijk probleem, maar die kon ik nergens vinden. Mijn monteur wist ook niet goed wat het was. Ik hoop dat mijn motorblok niet de klote is, want dat zou echt een domper zijn. Mijn motor heeft nog geen 30.000 gereden. Dus een grote stelbeurt zou ook nog niet hoeven.

Heeft iemand hier ooit eerder ervaring mee gehad. Of weet iemand wat het zou kunnen zijn.
 
Wat is de staat van je ketting, en is ie netjes afgesteld op de juiste speling?

Ketting is goed, en ingevet. Motor draait ook lekker op 'normale' toeren.
Maar zodra ik richting de 10 k ga, dan krijg ik soms dat probleem. Het lampje gaat trouwens ook uit, het blijf misschien 2 seconden aan, en gaat daarna uit. Als het ratelend geluid begint, dan stopt het wel pas nadat ik weer naar lagere toeren ga.
 
Eigelijk heb je gelijk, wacht op een bevestiging van een moderator van het thundercat forum.
Ik lees op het thundercat forum dat het lampje bij hard accelereren wel vaker aangaat, dus dat hoeft geen groot probleem te zijn gelukkig.
ik heb het ook wel eens gehad op de snelweg. meteen gestopt, hulplijn gebeld..
niks aan de hand. het is nog een paar keer voorgekomen en na een paar weken vanzelf verdwenen dus ja..
 
Check de thundercat site en sub forum op MF. Als ex thundercat rijder kan ik je zeggen dat het een goede club is met veel kennis van zaken.

TC heeft een niveaumeter. Vul anders bij tot net onder de max streep ( motor uiteraard rechtop ;) )

De ratel nooit ervaren. Heb die van mij bij 52000km weg gedaan. Af en toe zie ik hem nog rijden *O* Blijft een hele fijne betrouwbare motor.
 
Ratelen kan van alles wezen van een krukas/drijfstang lager , de NAK spanner , in de aandrijflijn of iets dat resoneert op die toeren .
Jouw monteur moet er eens een stukje op gaan rijden lijkt mij ?
 
Laatst bewerkt:
Het lampje gaat inderdaad alleen soms aan bij hard optrekken in zn twee. Dus het zal wel aan de sensor liggen. Het ratelen kan inderdaad gewoon resonantie zijn.

Ik wacht nog steeds tot een van de moderators van thundercat forum mijn account activeert. Poeh duurt wel lang zeg. Zouden ze soms een back ground check doen ofsow???
 
Dat lampje is wel degelijk een bekende kwaal bij (sommige) Yamaha's. Yamaha gebruikt inderdaad al vele jaren geen oliedruksensor, maar een niveausensor. Bij fel optrekken of in bochten kan het lampje gaan branden, soms brandt het ook "zomaar" terwijl het olieniveau goed is.
Sommigen lossen dat op door de olie een klein beetje boven het maximumniveau bij te vullen.

Met de ratel kan ik je niet helpen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan