Supercharger op een LS650

DennyzfR6

MF veteraan
3 mei 2004
2.849
22
Puttershoek
Beste slimmerikken,

Ik zit in de onderzoekende fase wat betreft het monteren van een Supercharger op Suzuki Savage 650 blok.

Mijn vraag is, hoe kan ik, of iemand voor mij, uitrekenen welk model charger nu het beste zou werken. Met werken bedoel ik, het moet goed rijden, een (zeer) kleine vermogens toename.

Het is 1 keer eerder gedaan met een Eaton M45 en 1 keer met een AMR300 voor zo ver ik heb kunnen vinden.

Persoonlijk vind ik een Eaton M24 er mooier uitzien, een mooier formaat hebben en de aansluitingen zouden beter uitkomen dan bij de AMR300. Maar ik weet niet of deze groot genoeg is.

Mijn andere vraag is hoe ik uit kan rekenen welke verhoudingen tot welke druk resulteren wat betreft de poelies.

Alvast bedankt voor de input
 
Zou iemand mijn vraag nog kunnen/willen beantwoorden?

De vraag is dus niet, of ik dit wel of niet moet doen, of willen. Of ik ermee moet stoppen of doorgaan.

De vraag is, welke SC zou werken. Ik weet dat een savage blok niet betrouwbaar is, ik weet dat het allemaal stuk kan/zal gaan etc etc.. dat lijkt mij mijn risico, mijn portemonnee en mijn teleurstelling etc etc. Bedankt voor de adviezen, maar ik zou toch ook graag nog antwoord op mijn vraag willen hebben.

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
dan kun je beter een nep aandrijving + "blower" of een lege blower monteren

Ik zou ook het advies van rno aanhouden.

Ik heb zelf langere tijd met een Savage met een in geringe mate geflowde cilinderkop rondgereden en ik zag bij die fiets de olietemperatuur stevig oplopen. De topsnelheid was van krap 130 naar dik 140 toegenomen, de olietemperatuur (eigenlijk de temperatuur van het carterdeksel) liep dan al snel naar 120+ graden.

Jouw opmerking dat je geen vermogenswinst wil is daarmee cruciaal. Ik ben zelfs bang dat het een showfietsje wordt waarmee je beter helemaal niet kan rijden. En in dat geval maakt het geen drol uit hoeveel extra power de blower tot gevolg zou kunnen hebben.
Een alternatief is een restrictor in de inlaat (tussen blower en carb) om het teveel aan druk weer teniet te doen.

Schroef er dus op wat je leuk vindt.
 
Laatst bewerkt:
Als je kijkt wat een m24 verpompt aan lucht is dat idd een betere keuze.
En als je kans ziet om de twee kleine sleuvjes dicht te maken gild het ding ook nog een stuk harder.
Ik neem tenminste aan dat het je gaat om de looks en het geluid.
Wat betreft montage zou denk ik een G lader eenvoudiger zijn maar daar vraag je niet om.
Omdat je maar weinig of geen extra vermogen wilt zal het met de extra warmte ook wel een klein beetje meevallen, vooral als die dingen echt druk moeten gaan geven loopt je inlaattemparatuur wel erg snel op

Remco
 
Om even in het algemeen antwoord te geven op de bovenstaande punten.

Ik ben momenteel bezig met mijn eerste echte verbouwing van een complete motor. Drukvulling turbo en/of compressors heb ik altijd al reuze interessant gevonden. Het wordt inderdaad een motor waar maar weinig mee gereden zal gaan worden maar er moet wel gereden mee kunnen worden, ik zet hem niet in elkaar voor in de woonkamer. Hij moet minimaal het vermogen leveren wat die zonder dat ding zou doen, en ietsjes extra koppel is ook oke.
Als ik het niet rijdbaar krijg, dan halen we het er weer af. En als het stukloopt heb ik gelijk weer wat te doen in de avonduren en kost het me een ander blok en een hoop tijd.

Het gaat mij dus vooral om een stukje techniek, looks en geluid. Als dit mij een beetje kan lukken wordt het volgende project wat serieuzer wat weggebruik betreft en wil ik van deze ervaring gebruik gaan maken. Naast het feit dat ik dan met mijn eerste projectje voor mijzelf iets bijzonders heb neergezet, tenminste zo kijk ik er tegenaan.

In Australie is er iemand die met een supercharged savage rijdt of iig heeft gereden, en die rijdt met 11 tot 15 psi en heeft pieken gehad van 18 psi. Tot op heden is het heel (geen meldingen in het topic dat het stuk is). Ik snap uiteraard dat ik daar niet veel aan op kan hangen, maar is de enige ervaring die ik heb kunnen vinden.

De Eaton M24, daar zou ik het t liefst mee willen proberen, zijn alleen haast niet te vinden. Wordt zoeken dus.

Rno is erg behulpzaam. Er is trouwens wel een filmpje online te vinden waar die rijdt met die motor, het is echter wel alleen het podium op en af ;)


Ik heb de knoop overigens nog niet doorgehakt zoals ik in het begin ook al zei, ik denk er even over na, zoek wat handvatten en bekijk het financiële plaatje op dit moment.

Bedankt voor jullie bijdrage iig! :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan