Supercharger op een LS650

DennyzfR6

MF veteraan
3 mei 2004
2.849
22
Puttershoek
Beste slimmerikken,

Ik zit in de onderzoekende fase wat betreft het monteren van een Supercharger op Suzuki Savage 650 blok.

Mijn vraag is, hoe kan ik, of iemand voor mij, uitrekenen welk model charger nu het beste zou werken. Met werken bedoel ik, het moet goed rijden, een (zeer) kleine vermogens toename.

Het is 1 keer eerder gedaan met een Eaton M45 en 1 keer met een AMR300 voor zo ver ik heb kunnen vinden.

Persoonlijk vind ik een Eaton M24 er mooier uitzien, een mooier formaat hebben en de aansluitingen zouden beter uitkomen dan bij de AMR300. Maar ik weet niet of deze groot genoeg is.

Mijn andere vraag is hoe ik uit kan rekenen welke verhoudingen tot welke druk resulteren wat betreft de poelies.

Alvast bedankt voor de input
 
Maar waarom ga je met zo'n onbetrouwbaar blok aan de gang? een paar verkeerde afstellingen, en je kunt weer helemaal op nieuw beginnen, terwijl er zat onverwoestbare blokken/motoren tekoop zijn die dat wel kunnen hebben...

Het heeft mij ook 4 setjes zuigers gekost voor ik de N2O op mijn rickman fatsoenlijk draaiend had ( wel van 86 naar 160 pk, maar goed weet waar je aan begint
 
Maar waarom ga je met zo'n onbetrouwbaar blok aan de gang? een paar verkeerde afstellingen, en je kunt weer helemaal op nieuw beginnen, terwijl er zat onverwoestbare blokken/motoren tekoop zijn die dat wel kunnen hebben...

Het heeft mij ook 4 setjes zuigers gekost voor ik de N2O op mijn rickman fatsoenlijk draaiend had ( wel van 86 naar 160 pk, maar goed weet waar je aan begint)

Ik zou eerder aan een oude BMW boxer denken, die blokken zijn als oliekachels zo betrouwbaar.


Maar voor elke motor geldt: tuning betekent hoge kosten en verminderde betrouwbaarheid. Als je ervaring hebt met een blok weet je waar de specifieke zwakke punten zitten van dat blok en kan je daar mee rekening houden.
Wat dat betreft is de medewerking van RNO goud waard, zij hebben er meer mee gedaan dan meeste forummers.

Ik heb ook de indruk dat de Savage met wat voorzieningen aardig wat extra power moet kunnen hebben, maar ik verwacht dat je met een stevige oliekoeler moet beginnen.
De nokkenasketting is een zwak punt van de Savage. Met een compressor hoef je de flow in de kop niet te verbeteren, je pompt het er wel doorheen. De compressie is echter wel behoorlijk hoog, met drukvulling (en de temperatuurverhoging als gevolg daar van) zal je tegen de klopgrens aan gaan zitten. Misschien is 100+ octaan benzine wel nodig of een extra vulstuk tussen kop en cilinder (of cilinder en carter) om de compressie te verlagen.
Verder is de koppeling van de Savage niet al te ruim bemeten. Misschien zijn zwaardere veren of een andere koppeling nodig.
De riem is voor de originele Savage ruim bemeten, die moet wel wat extra kunnen hebben.
Het frame is echter erg slap, daar mag je wel wat effort in steken. Vooral de voorvork is een ramp. die zou verboden moeten worden. Een forkbrace is een verbetering maar zelfs dan is het nog huilen.
 
Om even in het algemeen antwoord te geven op de bovenstaande punten.

Ik ben momenteel bezig met mijn eerste echte verbouwing van een complete motor. Drukvulling turbo en/of compressors heb ik altijd al reuze interessant gevonden. Het wordt inderdaad een motor waar maar weinig mee gereden zal gaan worden maar er moet wel gereden mee kunnen worden, ik zet hem niet in elkaar voor in de woonkamer. Hij moet minimaal het vermogen leveren wat die zonder dat ding zou doen, en ietsjes extra koppel is ook oke.
Als ik het niet rijdbaar krijg, dan halen we het er weer af. En als het stukloopt heb ik gelijk weer wat te doen in de avonduren en kost het me een ander blok en een hoop tijd.

Het gaat mij dus vooral om een stukje techniek, looks en geluid. Als dit mij een beetje kan lukken wordt het volgende project wat serieuzer wat weggebruik betreft en wil ik van deze ervaring gebruik gaan maken. Naast het feit dat ik dan met mijn eerste projectje voor mijzelf iets bijzonders heb neergezet, tenminste zo kijk ik er tegenaan.

In Australie is er iemand die met een supercharged savage rijdt of iig heeft gereden, en die rijdt met 11 tot 15 psi en heeft pieken gehad van 18 psi. Tot op heden is het heel (geen meldingen in het topic dat het stuk is). Ik snap uiteraard dat ik daar niet veel aan op kan hangen, maar is de enige ervaring die ik heb kunnen vinden.

De Eaton M24, daar zou ik het t liefst mee willen proberen, zijn alleen haast niet te vinden. Wordt zoeken dus.

Rno is erg behulpzaam. Er is trouwens wel een filmpje online te vinden waar die rijdt met die motor, het is echter wel alleen het podium op en af ;)


Ik heb de knoop overigens nog niet doorgehakt zoals ik in het begin ook al zei, ik denk er even over na, zoek wat handvatten en bekijk het financiële plaatje op dit moment.

Bedankt voor jullie bijdrage iig! :)

Allemaal leuk en aardig, maar ik mis nog 1 ding, waarom in vredesnaam een ravage?? Er zijn zoveel betere alternatieven denkbaar...
 
Punt is dat als je de grotere pakt , je het ding zo langzaam moet laten draaien dat het ding niet meer gilt.
daarom maak ook als je een 24 vind die twee kleine poortjes dicht.
De 24 doet bijna 400cc per omwenteling is dus voor mooi al te veel, zo.n ding kan 14 a 15 K toeren aan, dus eigenlijk zou je aan 200 cc per omwenteling meer dan zat hebben, dan kan je zo.n ding op max toeren laten draaien.
 
Punt is dat als je de grotere pakt , je het ding zo langzaam moet laten draaien dat het ding niet meer gilt.
daarom maak ook als je een 24 vind die twee kleine poortjes dicht.
De 24 doet bijna 400cc per omwenteling is dus voor mooi al te veel, zo.n ding kan 14 a 15 K toeren aan, dus eigenlijk zou je aan 200 cc per omwenteling meer dan zat hebben, dan kan je zo.n ding op max toeren laten draaien.

Plaats in de inlaat een vernauwing die je makkelijk kan vervangen door een andere plaat. Als je dat tussen compressor en kop plaatst, heb je de verkoeling van de expansie van die vernauwing als bonus. Bovendien kan je de compressor dan lekker laten gillen.

In rally-auto's zit ook een restrictor, ik meen 34 mm. Daarmee knijp je een 700 ~ 800 pk Cosworth naar 400 pk.

Dat is de motor waar ik mee begonnen ben en al enige maanden mee bezig ben. Dat is de enige reden.

En dat is een goede reden. Ik denk wel dat de algemene boodschap hier is dat het niet makkelijk zal zijn.

Ik ben benieuwd naar het resultaat.




Btw:
Ik heb naar aanleiding van dit topic eens beter naar de RNO Savage gekeken. Ik zie een standaard blok zonder extra oliekoeler. Ik zie een standaard frame, omgebouwd tot hardtail - waardoor hij een stuk langer geworden is. Het frame ligt ook lager dan origineel. En ik zie een standaard voorvork met een wannabee forkbrace - ik heb wel betere forkbraces gezien. Deze RNO forkbrace is in de plaats gekomen van de forkbrace die Suzuki standaard in het voorspatbord verstopt heeft. Ik heb ook de indruk dat de voorvork korter gemaakt is, dat is goed voor het gevoel met sturen. Ook zie ik de riem naar ketting conversie (Suzuki LS400) en er is een iets bredere achterband gemonteerd. Daarnaast zie ik een andere voorrem die waarschijnlijk veel meer remkracht genereert dan de standaard rem. De uitlaat zit hoger dan normaal en dichter naar het frame.
De compressor ziet er uit alsof hij speciaal gemodificeerd is voor deze Savage, ik zie een afdekplaat waar normaal de inlaat zou zittten. Ik zie ook dat de elektriek verstopt zit in een soort dummy-tank en de werkelijke benzinetank zit tussen achterwiel en blok - wat een elektrische benzinepomp nodig maakt en grappige uitdagingen geeft bij het tanken (gloeiend hete uitlaat en tankopening, waarom zit de vulopening niet links gemonteerd).
Maar ik zie ook heel veel vakmanschap in metaalbewerking en het resultaat ziet er echt mooi uit.

Als ik dat combineer met mijn ervaringen met de Savage betekent dat hij waarschijnlijk nauwelijks meer vermogen heeft dan de standaard Savage - of een blok wat je makkelijk kapot rijdt. Hij zal nog steeds geen goede wegligging hebben en waarschijnlijk nog minder bodemvrijheid hebben dan standaard - hoewel een standaard Savage de uitlaat aan de grond rijdt. De andere voorrem zal vooral dankzij de ingekorte vork goed kunnen werken. En het verbruik zal iets minder goed zijn dan een standaard Savage.
 
Plaats in de inlaat een vernauwing die je makkelijk kan vervangen door een andere plaat. Als je dat tussen compressor en kop plaatst, heb je de verkoeling van de expansie van die vernauwing als bonus. Bovendien kan je de compressor dan lekker laten gillen.

In rally-auto's zit ook een restrictor, ik meen 34 mm. Daarmee knijp je een 700 ~ 800 pk Cosworth naar 400 pk.En alweer niet dus.

Denk jij echt dat men een rallyauto begint met een 700 a 800 pk en er dan middels een restrictor een 300 pk voertuig van maakt?

Twee TOTAAL verschillende motoren!

Een rallymotor is ontworpen rondom de restrictor, absoluut geen vergelijk.

En dat is een goede reden. Ik denk wel dat de algemene boodschap hier is dat het niet makkelijk zal zijn.

Ik ben benieuwd naar het resultaat.




Btw:
Ik heb naar aanleiding van dit topic eens beter naar de RNO Savage gekeken. Ik zie een standaard blok zonder extra oliekoeler. Ik zie een standaard frame, omgebouwd tot hardtail - waardoor hij een stuk langer geworden is. Het frame ligt ook lager dan origineel. En ik zie een standaard voorvork met een wannabee forkbrace - ik heb wel betere forkbraces gezien. Deze RNO forkbrace is in de plaats gekomen van de forkbrace die Suzuki standaard in het voorspatbord verstopt heeft. Ik heb ook de indruk dat de voorvork korter gemaakt is, dat is goed voor het gevoel met sturen. Ook zie ik de riem naar ketting conversie (Suzuki LS400) en er is een iets bredere achterband gemonteerd. Daarnaast zie ik een andere voorrem die waarschijnlijk veel meer remkracht genereert dan de standaard rem. De uitlaat zit hoger dan normaal en dichter naar het frame.
De compressor ziet er uit alsof hij speciaal gemodificeerd is voor deze Savage, ik zie een afdekplaat waar normaal de inlaat zou zittten. Ik zie ook dat de elektriek verstopt zit in een soort dummy-tank en de werkelijke benzinetank zit tussen achterwiel en blok - wat een elektrische benzinepomp nodig maakt en grappige uitdagingen geeft bij het tanken (gloeiend hete uitlaat en tankopening, waarom zit de vulopening niet links gemonteerd).
Maar ik zie ook heel veel vakmanschap in metaalbewerking en het resultaat ziet er echt mooi uit.

Als ik dat combineer met mijn ervaringen met de Savage betekent dat hij waarschijnlijk nauwelijks meer vermogen heeft dan de standaard Savage - of een blok wat je makkelijk kapot rijdt. Hij zal nog steeds geen goede wegligging hebben en waarschijnlijk nog minder bodemvrijheid hebben dan standaard - hoewel een standaard Savage de uitlaat aan de grond rijdt. De andere voorrem zal vooral dankzij de ingekorte vork goed kunnen werken. En het verbruik zal iets minder goed zijn dan een standaard Savage.

 
Een BOV heeft NIETS te maken met het reguleren van de vuldruk onder belasting maar enkel en alleen met de situatie die ontstaat nadat de gasklep gesloten wordt.

Als je hem in het traject tussen de supercharger en de inlaatkant van het motorblok plaatst en de druk laag genoeg in stelt dan gaat hij tydens het opbouwen van de laaddruk door de supercharger al gelijk afblazen en als je dan het gas dicht gooit gaat hij nog harder af blazen.
Het is namelijk niets meer dan een regelbaar overdruk ventiel.
 
Pak een DR800 en bouw daar een sjoppert van? Misschien zijn die blokken iets beter?

Ik roep ook maar wat hoor. Ik heb me er nooit in verdiept want ben een Honda man. Het idee is natuurlijk gaaf. En waarom een Ravage? Nou, waarom niet is mijn contravraag!
 
Als je hem in het traject tussen de supercharger en de inlaatkant van het motorblok plaatst en de druk laag genoeg in stelt dan gaat hij tydens het opbouwen van de laaddruk door de supercharger al gelijk afblazen en als je dan het gas dicht gooit gaat hij nog harder af blazen.
Het is namelijk niets meer dan een regelbaar overdruk ventiel.

Nog een keer dan:

NIET DUS.

De BOV reageert op het vacuüm dat ontstaat als de gasklep gesloten wordt en zal echt niet open gaan op het moment dat de motor lucht consumeert bij een geopende gasklep.

But what do I know?
 
Als je hem in het traject tussen de supercharger en de inlaatkant van het motorblok plaatst en de druk laag genoeg in stelt dan gaat hij tydens het opbouwen van de laaddruk door de supercharger al gelijk afblazen en als je dan het gas dicht gooit gaat hij nog harder af blazen.
Het is namelijk niets meer dan een regelbaar overdruk ventiel.
Nou, laat ik nou toevallig een bypass/blowoff op die plek tussen charger en gaskleppenhuis hebben zitten. Zelfs als ik de veerdruk tot een minimum terugdraai kan ik daarmee de inlaatoverdruk niet regelen met behoud van de bypass funktie. Zo werkt het ding niet, zoals reeds terecht vermeld. Je zou er wel een eenvoudige drukregelaar van kunnen maken, dat klopt.
 
Je zou er wel een eenvoudige drukregelaar van kunnen maken, dat klopt.

Dat bedoelde ik dus dat je het wel aan moet passen maar dat zal wel met meer onderdelen moeten gebeuren als je op een savage blok een supercharger wilt zetten.
Tis namelijk de enige manier om dat ding wel toeren te laten draaien en dat mooie gierende geluid te laten maken zonder het blok volledig aan gort te pompen.
 
Dat bedoelde je niet want je beschreef expliciet hoe het volgens jou zou werken :-)

Maar ik ben blij dat je inziet dat je verhaal niet klopte.

En hoe zit het nou met die rally-Cosworth's?
 
Maar zit die restrictor dan niet gewoon nog voor de charger?
Waardoor je gewoon de maximale lucht toevoer knijpt?
Want volgens mij als hij achter de charger zou zitten dan zou je vrij eenvoudig door de laaddruk te verhogen gewoon vrijwel dezelfde prestaties kunnen halen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan