Probleem spanningsregelaar

Ducati-m

MF veteraan
5 mrt 2009
36.014
46
:W

Ik heb sinds één week een Ducati 916 uit 1997 in de stal staan :9
En zoals elke Duc toonde hij vandaag toen ik hem wilde starten voor het eerste ritje al "emotie" :')
Motor start moeilijk en zodra hij liep, viel hij na een paar seconden weer uit. Mijn vermoeden was toch de accu. Maar de Accu kwam vers van de druppellader dus die zou nog redelijk in orde moeten zijn. Even doormeten en "check" die was in orde.

De motor was altijd onderhouden door een Ducati monteur aldus de mevrouw waarvan ik hem kocht.

Nu was mij al opgevallen dat de spanningsregelaar waarschijnlijk niet meer de originele is. En de spanningsregelaar op een stuk alu plaat was bevestigd die vervolgens met twee tie-wraps wast vast gebonden tussen het frame. Lijkt me niet de juiste manier :')

Wat bleek nu...de alu plaat was tegen het frame gaan schuren. En als hij liep kwam er opeens een vonkenregen daar waar het frame de alu plaat raakte :X De hele zooi los gehaald en de spanningsregelaar ernaast gehangen. En toen liep de Italiaanse schone als een zonnetje.

Maar...iemand weet hoe de spanningsregelaar bij de 916 zit bevestigd? En neem niet aan dat deze spontaan een vonkenregen mag veroorzaken :?

Tussen de rode lijnen hing de spanningsregelaar:
VJF2oT2.jpg


A0xaMfg.jpg
 
Spanningsregelaar weer terug op de origenele plaats gemonteerd.
Nu heeft de vorige eigenaar blijkbaar een kabeltje van de + direct op de spanningsregelaar aangesloten (geen idee waarom), dus de spanningsregelaar en alu plaat stonden onder 12V. Kabeltje eraf en de spanningsregelaar fatsoenlijk gemonteerd, en het is opgelost :)
Moet ik alleen deze winter nog even de connectors vernieuwen. Iemand een idee welke connectors aan te bevelen zijn voor de spanningsregelaar?
 
Ik?!,. neeeee.. zou ik nóóit doen O-)
Spanningsregelaar weer terug op de origenele plaats gemonteerd.
Nu heeft de vorige eigenaar blijkbaar een kabeltje van de + direct op de spanningsregelaar aangesloten (geen idee waarom), dus de spanningsregelaar en alu plaat stonden onder 12V. Kabeltje eraf en de spanningsregelaar fatsoenlijk gemonteerd, en het is opgelost :)
Moet ik alleen deze winter nog even de connectors vernieuwen. Iemand een idee welke connectors aan te bevelen zijn voor de spanningsregelaar?
Die ene met zown beschermrubber dingens zodat er geen water (of olie in jouw geval) in kan stromen :P
 
Laatst bewerkt:
hmmm....en toen stond ik stil.
Blijkbaar wordt de accu niet bijgeladen.
draden van de spanningsregelaar zijn allemaal correct aangesloten.
Waarom zou er een een kabel van de accu direct met de regelaar verbonden zijn?
 
Kun je hier het stroomkringschema van de motor posten? dan kunnen we wellicht gerichter helpen..
Er zijn nl. 2 typen regelaars(of beter gezegd, 2 systemen hoe ze werken..0
 
Volgens mij is je spanningsregelaar naar de eeuwige regelvelden. Een + 12 V op de behuizing kan alleen maar als er in het gelijkrichtgedeelte wat fout is.

Vandaar dat de vorige eigenaar die draad van de behuizing naar de accu had gelegd. Waar hij dan de boel aan massa heeft gelegd blijft dan de vraag.
 
Volgens mij is je spanningsregelaar naar de eeuwige regelvelden. Een + 12 V op de behuizing kan alleen maar als er in het gelijkrichtgedeelte wat fout is.

Vandaar dat de vorige eigenaar die draad van de behuizing naar de accu had gelegd. Waar hij dan de boel aan massa heeft gelegd blijft dan de vraag.


de behuizing van de regelaar moet aan de massa liggen.
de plus moet met een 30A of 40A zekering naar de + van de accu.

als de behuizing van de regelaar niet aan de massa ligt zal je daar idd 12 volt op meten(iets met zweven en capaciteit) ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan