uitlaat draadeind in kop afgebroken

Dasimo

MF veteraan
5 nov 2006
1.145
48
Hilversum
Ben net mijn projectje aan het afronden. Alleen de uitlaat nog vervangen en ik was klaar.
Nee dus....
Na de oude uitlaat er af te hebben geschroefd kom ik dit tegen :( .

Tapeind afgebroken in de kop en stuk een M6 uit het midden er opnieuw ingetapt.

Gaat om een Gpz900r uit '93. Was dus aardig op weg en zit er niet op de wachten het blok er weer uit te halen voor dit "ongemak".

Heeft er iemand ervaring dit uit te voeren of tips zonder alles te hoeven demonteren?

Ik ga niet beginnen aan linkse taps etc. zoek een wat subtieler oplossing.

Thanks!! :}

full
 
Laatst bewerkt:
Opnieuw boren en schroefdraad tappen.

Boren zou kunnen maar kan er lastig bij. En het getapte gat zit uit het midden. Bedoel je met bv 7 mm boor het bestaande gat naar het midden toe op te boren? Punt is als ik het verkl......er geen 2e kans meer is. Moet in 1 keer goed. Zoek het liefst iemand die het al eerder succesvol heeft geprobeerd.
 
Laatst bewerkt:
Afgebroken tapeind kun je een moertje op lassen als je in het bezit bent van een lasapparaat, anders wordt het boren.
Dat gat uit het midden is een lastiger verhaal, dat krijg je eigenlijk niet meer goed, enige wat ik even kan verzinnen is vollassen en opnieuw boren, zal wel met TIG moeten gebeuren aangezien het aluminium is.
 
Nieuw gat boren lukt niet vanwege het verlopen van de boor naar het oude gat. Ook met een 7 mm boor schrapend het gat naar de oorspronkelijke plaats brengen en dan M8 tappen verdient geen schoonheidsprijs.

Blijkbaar sluit de uitlaatflens de uitlaat goed op in de uitlaatpoort. Dit schijnt dus het geval te zijn anders was je dat al eerder opgevallen. Dus niets aan doen.
 
Afgebroken tapeind kun je een moertje op lassen als je in het bezit bent van een lasapparaat, anders wordt het boren.
Dat gat uit het midden is een lastiger verhaal, dat krijg je eigenlijk niet meer goed, enige wat ik even kan verzinnen is vollassen en opnieuw boren, zal wel met TIG moeten gebeuren aangezien het aluminium is.

Is het dan geen beter plan om i.p.v. een moertje er meteen een tapeind op te lassen?

Idd lastig dat het boorgat uit het midden zit.
Hoe diep is dat gaatje?
Misschien kan je het gat vergroten met een dremel tot hij wel in het midden zit?
 
Misschien vloeken in de kerk, maar is het geen optie om weer doodleuk een M6 boutje te gebruiken? Belangrijkste nadeel dat ik zo kan bedenken is dat jij weet dat het een MacGyver oplossing is, maar de uitlaat zal toch wel blijven zitten?
 
Nieuw gat boren lukt niet vanwege het verlopen van de boor naar het oude gat. Ook met een 7 mm boor schrapend het gat naar de oorspronkelijke plaats brengen en dan M8 tappen verdient geen schoonheidsprijs.

Blijkbaar sluit de uitlaatflens de uitlaat goed op in de uitlaatpoort. Dit schijnt dus het geval te zijn anders was je dat al eerder opgevallen. Dus niets aan doen.


Ben bang dat dit ook de enige oplossing is al is het niet echt fraai.. beetje tegen m'n principes.
Het M6 gat is diep genoeg en sluit idd de ring goed af.
Lassen gaat niet vanwege de hitte die je inbrengt met de kans dat de kop kromtrek/scheurt, te groot risico.
 
Dat scheef geboorde gat opvullen met een stukje draaiend (ik neem aan dat daar nog draad in zit)
Daarna de boel goed vlak maken en het gat opnieuw boren in het midden.

Tenminste zo doe ik het altijd als ik zoiets in mijn werkplaats krijg.
 
Is het dan geen beter plan om i.p.v. een moertje er meteen een tapeind op te lassen?

Idd lastig dat het boorgat uit het midden zit.
Hoe diep is dat gaatje?
Misschien kan je het gat vergroten met een dremel tot hij wel in het midden zit?


Dat krijg je niet sterk genoeg en er is vaak geen ruimte voor de las, een moertje leg je op het afgebroken deel en las je van binnen vol, daardoor warmt het afgebroken deel op en koelt weer af waardoor het uitzet en vervolgens krimpt, daardoor komt het los te zitten en draai je het er zo uit met behulp van het opgelaste moertje.
 
Ben net mijn projectje aan het afronden. Alleen de uitlaat nog vervangen en ik was klaar.
Nee dus....
Na de oude uitlaat er af te hebben geschroefd kom ik dit tegen :( .

Tapeind afgebroken in de kop en stuk een M6 uit het midden er opnieuw ingetapt.

Gaat om een Gpz900r uit '93. Was dus aardig op weg en zit er niet op de wachten het blok er weer uit te halen voor dit "ongemak".

Heeft er iemand ervaring dit uit te voeren of tips zonder alles te hoeven demonteren?

Ik ga niet beginnen aan linkse taps etc. zoek een wat subtieler oplossing.

Thanks!! :}

[afbeelding]


Blok er 'weer' uithalen is al apart; dit had je al gezien als je eerder het blok er uit hebt gehaald.

Los daarvan: een cheap-ass fiets uit '93, hoeveel moeite wil je doen om het perfect en origineel te krijgen :?

Gezien soort fiets zou ik zeggen: als je met goed fatsoen er een bout in kan draaien, en de uitlaat zit netjes en gasdicht: gewoon dit gat gebruiken.
 
Dat scheef geboorde gat opvullen met een stukje draaiend (ik neem aan dat daar nog draad in zit). Daarna de boel goed vlak maken en het gat opnieuw boren in het midden.
Je boort half in aluminium half in staal. Je moet wel erg goed en scherp gereedschap gebruiken om het gat niet te laten verlopen naar het aluminium.
Tenminste zo doe ik het altijd als ik zoiets in mijn werkplaats krijg.
Het verschuiven van oud naar nieuw gat is zo weinig dat er van je ingedraaide bout maar een dun half maantje overblijft dat in het nieuw geboorde gat zal vallen.
 
Laatst bewerkt:
Blok er 'weer' uithalen is al apart; dit had je al gezien als je eerder het blok er uit hebt gehaald.

Los daarvan: een cheap-ass fiets uit '93, hoeveel moeite wil je doen om het perfect en origineel te krijgen :?

Gezien soort fiets zou ik zeggen: als je met goed fatsoen er een bout in kan draaien, en de uitlaat zit netjes en gasdicht: gewoon dit gat gebruiken.

Nou nou ''cheap-ass", voor mij is de Gpz900R een icoon en een fiets die me veel waard is en ik ben gewoon een liefhebber. Er naast heb ik een ZX9R nieuwer, sneller, moderner, maar mij net zoveel waard...
Dus graag wat opbouwend commentaar en/of advies

Thx! ;)
 
Dat scheef geboorde gat opvullen met een stukje draaiend (ik neem aan dat daar nog draad in zit)
Daarna de boel goed vlak maken en het gat opnieuw boren in het midden.

Tenminste zo doe ik het altijd als ik zoiets in mijn werkplaats krijg.

Denk dat het deel wat je erin draait dan weer los komt? of tijdens boren of bij opwarmen en afkoelen.
Had er zelf ook over gedacht.
 
Als je echt weer een gat op de goede plek wil hebben zal je het bestaande gat op moeten boren totdat er een stukje draadeind M10 in past. Dus boren met 8,5 mm en bij de 3e tap te punt wegslijpen zodat je vrij diep goede schroefdraad kan tappen. Een boor 8,5 is zo dik dat deze goed te sturen is.

Bij M10 heb je rondom genoeg staal om goed te boren en M6 te tappen. Je maakt van dat stuk draadeind dus een draadbus. Eventueel die draadbus nog met loctite vastzetten in het getapte gat.
 
Laatst bewerkt:
Als je echt weer een gat op de goede plek wil hebben zal je het bestaande gat op moeten boren totdat er een stukje draadeind M10 in past. Dus boren met 8,5 mm en bij de 3e tap te punt wegslijpen zodat je vrij diep goede schroefdraad kan tappen. Een boor 8,5 is zo dik dat deze goed te sturen is.

Bij M10 heb je rondom genoeg staal om goed te boren en M6 te tappen. Je maakt van dat stuk draadeind dus een draadbus. Eventueel die draadbus nog met loctite vastzetten in het getapte gat.


je kan ook gewoon een helicoil nemen ipv die zelf proberen te maken. :+
 
Ben net mijn projectje aan het afronden. Alleen de uitlaat nog vervangen en ik was klaar.
Nee dus....
Na de oude uitlaat er af te hebben geschroefd kom ik dit tegen :( .

Tapeind afgebroken in de kop en stuk een M6 uit het midden er opnieuw ingetapt.

Gaat om een Gpz900r uit '93. Was dus aardig op weg en zit er niet op de wachten het blok er weer uit te halen voor dit "ongemak".

Heeft er iemand ervaring dit uit te voeren of tips zonder alles te hoeven demonteren?

Ik ga niet beginnen aan linkse taps etc. zoek een wat subtieler oplossing.

Thanks!! :}

[afbeelding]
eerst moet het stukje bout/ tapeind dat er nog in zit eruit. Dat moet redelijk lukken door het naar het huidige gat te slaan, te wrikken en eruit te slopen eventueel met hulp van een dremel.

hoe groot wordt je gat dan als je het exact in het midden wilt hebben? Zoals ik het zie zit ie er 4 mm naast, dus zou een gat in het midden 6 + 8 mm zijn. Wil je dat?

Oplossing van boutje is listig, omdat het opvulstuk zou kunnen draaien tijdens het tappen, waardoor de tap vast komt te zitten en zelfs breken indien het door een amateur wordt gedaan.

ik zou ook doen wat martell zegt.
 
Oplossing van boutje is listig, omdat het opvulstuk zou kunnen draaien tijdens het tappen, waardoor de tap vast komt te zitten en zelfs breken indien het door een amateur wordt gedaan.


Je kunt het vulstukje toch met een lichte perspassing in de opening persen
en extra met loctite borgen?
En zo nodig, als er voldoende "vlees" zit, het vulstukje langer maken dan de schroefdraad. (ten behoeve van een optimale borging)
Dan maak je de kans op het "meedraaien" tijdens het tappen toch wel heel klein?
 
Je kunt het vulstukje toch met een lichte perspassing in de opening persen
en extra met loctite borgen?
En zo nodig, als er voldoende "vlees" zit, het vulstukje langer maken dan de schroefdraad. (ten behoeve van een optimale borging)
Dan maak je de kans op het "meedraaien" tijdens het tappen toch wel heel klein?
ik kan nog veel meer, maar de thuis kloter vertrouw ik zo'n klusje niet toe.
 
Nou nou ''cheap-ass", voor mij is de Gpz900R een icoon en een fiets die me veel waard is en ik ben gewoon een liefhebber. Er naast heb ik een ZX9R nieuwer, sneller, moderner, maar mij net zoveel waard...
Dus graag wat opbouwend commentaar en/of advies

Thx! ;)
Laat 'cheap-ass' weg, en je hebt je perfecte tip :)

Sorry voor die opmerking, ging me meer om eea in perspectief te zetten.

Andere tip: kop demonteren en naar revisie bedrijf.

Die boren perfect. Wel even een paar honderd euro aftikken.
 
ik kan nog veel meer, maar de thuis kloter vertrouw ik zo'n klusje niet toe.


_O- you are right :)

edit: er van uit gaande dat je boutje niet tot de thuiskloters rekent!


Onderstaand een vergelijkbare techniek.


(variant hierop al een keer met goed resultaat uitgevoerd) :)
 
Laatst bewerkt:
Als je echt weer een gat op de goede plek wil hebben zal je het bestaande gat op moeten boren totdat er een stukje draadeind M10 in past. Dus boren met 8,5 mm en bij de 3e tap te punt wegslijpen zodat je vrij diep goede schroefdraad kan tappen. Een boor 8,5 is zo dik dat deze goed te sturen is.

Bij M10 heb je rondom genoeg staal om goed te boren en M6 te tappen. Je maakt van dat stuk draadeind dus een draadbus. Eventueel die draadbus nog met loctite vastzetten in het getapte gat.
Ik denk dat 8,5 mm niet genoeg is om het gat weer op de goeie plek te kunnen boren. Ik zou het zo laten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan