Bout kettingspanner crossmotor zit vast

ruudbrouw

MF'er
6 aug 2010
221
0
BERG EN TERBLIJT
Een bout van de kettingspanner van onze crosser zit muurvast, hij gaat slechts een slag los/vast. Wie weet raad, kruipolie en WD40 werkt helaas niet.
 
Laatst bewerkt:
Mini-Ductor2-case.png
 
Een bout van de kettingspanner van onze crosser zit muurvast, hij gaat slechts een slag los/vast. Wie weet raad, kruipolie en WD40 werkt helaas niet.


als ie al een slag los vast gaat wil ie met beleid wel los,
zoals Zot al zei goed warm stoken, flink inspuiten met goede kruipolie[imal] en heen en weer halen.
je zal zien dat de bout steeds verder gaat, geen geduld verliezen want dan breekt ie alsnog.
kan dus soms best tijdrovend zijn.
 
Maar als je geen inductie-heater hebt, moet je wat anders.

Misschien is het dan mogelijk om de spanner er uit te halen, eventueel door de bout te breken, in de hoop dat je het restant er netjes uit kan boren onder een kolom-boormachine?
Eerst netjes in het hart centeren, dan boren.
Vaak kan je na het breken v.d. bout ook met een griptang het restant v.d. bout er uitdraaien, als er genoeg uitsteekt om vast te grijpen.
 
hoeveel van jullie hebben zo'n bout wel eens uitgeboord?

1330385040NP1000900.jpg


Die bout zit op 1 cm van de achter wiel bevestiging, waardoor je met een gewone boor er nooit recht bij komt. Je moet lange boren of boor verlengstukken gebruiken om dat te boren en je kunt niet gelijk met 5 mm beginnen, want het zijn harde bouten. Ze zitten ongeveer 15 mm in het alu, dus je moet fucking recht gaan. Voor mij al een nachtmerrie met het juiste gereedschap, maar bij de thuis klojo wordt het zeker een zooitje.
 
ik neem voor het gemak even aan dat de achterbrug hol is[profiel], misschien is het mogelijk wat kruipolie aan de binnenzijde bij dat schroefdraad te krijgen.

moet je eerst een gaatje boren. Het probleem bij crossers/ otr fietsen is het afspuiten, waardoor er juist water in het profiel komt en er vrijwel niet uit komt, waardoor die bout, die lekker aan de onderkant zit heerlijk kan rotten.
 
Zot, ik twijfel niet aan je expertise, maar de meeste otr motoren zijn toch voorzien van gaatjes die het water laten wegvloeien? Maar je hebt wel gelijk dat deze vaak niet voldoende helpen. Ik smeer altijd wat vet aan deze bouten, net om dit te voorkomen. sindsdien nooit meer een vaste bout gehad
 
Zot, ik twijfel niet aan je expertise, maar de meeste otr motoren zijn toch voorzien van gaatjes die het water laten wegvloeien? Maar je hebt wel gelijk dat deze vaak niet voldoende helpen. Ik smeer altijd wat vet aan deze bouten, net om dit te voorkomen. sindsdien nooit meer een vaste bout gehad

als die gaten er zitten, worden ze wel verstopt door het vuil wat met het water mee gespoten wordt de brug in.
 
Heb 't zelfde probleem nu bij allebei m'n crossers gehad, aan beide kanten.
Eerste keer heb ik 'm helemaal uitgeboord, alleen brak toen de tap af. Daarna maar iets er onder een nieuw gat geboord en draad getapt.

Bij de tweede heb ik gelijk een nieuw gat geboord 1cm lager en draad getapt.

Heb trouwens die bouten beide keren flink heet gestookt en gesmeerd, maar je voelde 'm alleen maar vaster vreten. Heb zelf niet zo'n mooie inductieheater, maar een verfbrander, wie weet had zo'n mooi heater kunnen helpen....
 
Bij de hierboven afgebeelde KTM gaat mijn verhaal inderdaad niet op.

Daar doet zo'n inductie heater het zeker.
In deze situatie kan je beter iemand met zo'n heater opzoeken voordat je grotere problemen hebt.
 
Heb 't zelfde probleem nu bij allebei m'n crossers gehad, aan beide kanten.
Eerste keer heb ik 'm helemaal uitgeboord, alleen brak toen de tap af. Daarna maar iets er onder een nieuw gat geboord en draad getapt.

Bij de tweede heb ik gelijk een nieuw gat geboord 1cm lager en draad getapt.

Heb trouwens die bouten beide keren flink heet gestookt en gesmeerd, maar je voelde 'm alleen maar vaster vreten. Heb zelf niet zo'n mooie inductieheater, maar een verfbrander, wie weet had zo'n mooi heater kunnen helpen....

Proest _O-

Een verfbrander gaat je echt niet helpen nee, hoogstens om je vet lekker dun te maken.
Verroeste bouten/moeren moet je rood gloeiend stoken. Het probleem is in dit geval dat het deel wat rood gloeiend moet worden in de achterbrug zit. Of een inductie heater dat haalt? In ieder geval zorgen dat je hem zo heet mogelijk stookt en dan met beleid los draaien. Vreet hij vast ga je opnieuw stoken..
 
Proest _O-

Een verfbrander gaat je echt niet helpen nee, hoogstens om je vet lekker dun te maken.
Verroeste bouten/moeren moet je rood gloeiend stoken. Het probleem is in dit geval dat het deel wat rood gloeiend moet worden in de achterbrug zit. Of een inductie heater dat haalt? In ieder geval zorgen dat je hem zo heet mogelijk stookt en dan met beleid los draaien. Vreet hij vast ga je opnieuw stoken..
Kom je bij rood gloeiend staal niet toevallig erg dicht in de buurt van het smeltpunt van gelegeerd aluminium??? :X
Dan komt die bout wel los...
 
Wil en kan het boutje wel naar binnen? Sorry ik ken het type niet.

Als deze naar binnen kan, haal je het achterwiel eruit.
Dan pak je de dremel en snij je het boutje af terwijl je er het moertje op laat zitten Dus +- 0,5cm voor het moertje.
Dan zet je de dremel dwars op je boutje en maak je er een snede in waar je schroevendraaier in past.
Dan heb je het moertje om de draad schoon te draaien als je het er af draait.
Dus heb je schone draad buiten die je inspuit met wd40.
Dan draai je het kale boutje je achterbrug in en heb je weer een passend schroefgat voor een nieuw boutje en moer!

Succes kerel...
 
Wil en kan het boutje wel naar binnen? Sorry ik ken het type niet.

Als deze naar binnen kan, haal je het achterwiel eruit.
Dan pak je de dremel en snij je het boutje af terwijl je er het moertje op laat zitten Dus +- 0,5cm voor het moertje.
Dan zet je de dremel dwars op je boutje en maak je er een snede in waar je schroevendraaier in past.
Dan heb je het moertje om de draad schoon te draaien als je het er af draait.
Dus heb je schone draad buiten die je inspuit met wd40.
Dan draai je het kale boutje je achterbrug in en heb je weer een passend schroefgat voor een nieuw boutje en moer!

Succes kerel...
Leuk bedacht. Misschien dat bij sommige motoren de achtervork aan de niet- zichtbare kant ook gewoon open is?
 
Bedoel je een U profiel ipv een koker profiel?
Nee die ben ik nog nooit tegen gekomen.
Maar ik snap je punt nu niet, sorry.
Is het dan zo'n ramp als er een stukje draadeind in de achterbrug ligt van de crosser?
 
Terug
Bovenaan Onderaan