ketting spannen van gsx1100f uit 88

Okee. Ik neem aan dat je gecontroleerd hebt of de ketting/tandwielen niet te ver heen zijn? Zo nee, dan eerst controleren.

Als eerste zoek je nu op wat de minimale vrije kettingspeling bij jouw motor moet zijn. Dat is vaak rond de 3 cm onbelast, maar zoek dat voor de zekerheid even op.
Bok de motor op, draai de ketting rond en zoek eventuele vaste punten in de ketting. Daar moet de vrije speling ten minste 3 cm. (of wat er voor jouw motor wordt aangegeven) bedragen. Zo niet, dan moet je de kettingspeling stellen. Los eerst de achteras (anders kun je niets verstellen) en stel de speling af met de kettingspanners. Je kunt de streepjes op de achteras gebruiken om te controleren of het wiel recht staat. Beter nog is om dat op te meten. Controleer ook of de ketting mooi in lijn staat tussen het voor- en achtertandwiel. Achteras weer vastzetten, nogmaals speling controleren.
Ga op de motor zitten en laat iemand anders controleren of de ketting nog overal voldoende speling heeft. Dat is belangrijk, een te strak gestelde ketting kan/zal de lagering van je uitgaande as naar z'n grootje helpen. Dat is duur.....

Oh: zitten er meerdere vaste punten op je ketting of kun je de ketting "vrij" trekken van je achtertandwiel, dan is ie rijp voor vervanging.
 
Laatst bewerkt:
Een aanvulling op het verhaal van JanB.
ZOEK HET OP!
Want bij mijn FZS moet het onbelast namelijk tussen de 40 - 50 mm zijn.
Als dat bij die van jou ook zo is en je gaat er op zitten, staat die ketting veel te strak.

Op de bok of paddockstand, rolmaat erbij en meten.
 
Als je de moer van de achteras los gedraait hebt en je kan nog steeds niets verstellen moet je even kijken of er nog een bout is die je lossen moet bij je remklauw.

Let wel dat het de juiste is, het mag niet een bout zijn die de remklauw zelf bij elkaar houdt en ook niet de bout van je remleiding.
 
Als je de moer van de achteras los gedraait hebt en je kan nog steeds niets verstellen moet je even kijken of er nog een bout is die je lossen moet bij je remklauw.
Let wel dat het de juiste is, het mag niet een bout zijn die de remklauw zelf bij elkaar houdt en ook niet de bout van je remleiding.

Terechte aanvulling, dank je.
Bij veel motoren zit er inderdaad een stabilisatiestang tussen de remklauw en de achterbrug geschroefd. Die moet je vaak ook even lossen voor je de zaak gaat stellen.
 
Een aanvulling op het verhaal van JanB.
ZOEK HET OP!
Want bij mijn FZS moet het onbelast namelijk tussen de 40 - 50 mm zijn.
Als dat bij die van jou ook zo is en je gaat er op zitten, staat die ketting veel te strak.

Op de bok of paddockstand, rolmaat erbij en meten.

Yep, dat had ik ook in m'n achterhoofd toen ik zei dat TS dat moest controleren.
Ik heb ook een FZS gehad en daar was de aanbevolen kettingspeling duidelijk groter door de lange achterbrug. Zelfs bij de dealer vergaten ze dat soms.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan