LED knipperlichten probleem

Bernez

Die hard MF'er
26 jul 2007
453
0
Kampen
Zo'n vijf jaar geleden heb ik LED knipperlichten op mijn fiets gemonteerd.
Ik moest wel een andere relais kopen (Acumen 66001) en de controle lampje aanpassen, en alles heeft tot nu toe perfect gewerkt. :Y
Maar... nu ontdekte ik dat de knipper rechts achter heel zwak brande. Open gedaan en er blijkt een diode doorgebrand te zijn. Een nieuwe (1N4007) gesoldeerd en op 12V getest. Die deed weer prima.
Op de motor geïnstalleerd, maar nu gaan niet alle ledjes aan en de rest brand heel zwak. :(
Rechts voor gaan nu ook niet alle ledjes aan, terwijl alles doet prima aan de linker kant.
De controle lampje (dubbel omgepoolde LED's) brand normaal als ik de linkerkant aan zet maar brand zwak als ik de rechterkant aan doe.
De bewuste knipper weer rechtsstreeks op 12V aangesloten. Hij doet het prima !!! :?

Kan het zijn dat die knipper toch meer schade heeft opgelopen en defect is ?
Of zou 't aan de 5 jaar oude relais kunnen liggen ?

Alvast bedankt voor jullie input,
Bernez
 
Een 1N4007 gaat er niet zomaar uit. Nominale stroom is 1 A en kan kortstondig zelfs 10 A overleven. Er is dus ergens een behoorlijke kortsluiting geweest na die 1N4007 in de bedrading of op een print.

Ik vermoed dat er dus meer aan de hand zal zijn. Vanachter mijn toestenbord kan ik zonder meten geen punt aangeven waar je het zoeken moet.
 
En hoe verklaar je dat als het direct op 12V aangesloten is hij dan weer prima doet ?

@Ootb
Ik denk niet dat aan een slechte massa ligt. Als ik de knippers omwisselt (links/rechts) blijft het probleem hetzelfde aan de rechte kant.
 
Laatst bewerkt:
En hoe verklaar je dat als het direct op 12V aangesloten is hij dan weer prima doet ?

@Ootb
Ik denk niet dat aan een slechte massa ligt. Als ik de knippers omwisselt (links/rechts) blijft het probleem hetzelfde aan de rechte kant.

Wat wissel je in dat geval dan om?
De draden bij het relais, of de knipperlichten zelf?

Ik denk dat er ergens een draadje richting de slechte kant bijna door is.
Gesleten langs een bewegend onderdeel bijvoorbeeld.
Of een rotte draad die binnenin niet meer lekker is.
Zoiets kun je testen door een losse draad buitenom aan te leggen.
Een voor een de aansluitingen langs, want anders weet je nog niet waar het zit.
 
Ik vraag me af wat de functie is van een diode in een raw.
Of hij staat anti-parallel om te voorkomen dat de zaak sneuvel bij verkeerde polariteit en dus een kortsluiting veroorzaakt als hij verkeerd om aangesloten wordt (en ja dan gaat een 1n4007 kapot)
Of het is een zenerdiode die je nou vervangen hebt voor een gewone diode.
Wat zit er allemaal in die raw?
 
Ik vraag me af wat de functie is van een diode in een raw.
Of hij staat anti-parallel om te voorkomen dat de zaak sneuvel bij verkeerde polariteit en dus een kortsluiting veroorzaakt als hij verkeerd om aangesloten wordt (en ja dan gaat een 1n4007 kapot)
Of het is een zenerdiode die je nou vervangen hebt voor een gewone diode.
Wat zit er allemaal in die raw?
Zal het diodeschakelingetje zijn om 1 signaleringslampje op links en rechts te laten branden.
 
De diode is aangesloten gelijk na de plus (+) op het printplaatje, verder gaat de baan zo te zien naar alle LED's.
Kijk een heel goed naar alle printsporen of er niet ergens één is die er gebobbeld uitziet. Als een diode er uit gaat door een te hoge stroom zullen ook de printsporen een klap hebben gehad.

Verder denk ik dat je de verbinding van de print naar de massa eens goed moet bekijken of doormeten. Te zwak branden van de LED's kan alleen als er geen 12 V overblijft voor de print.
 
Dit is de goede raw. |(

PA190002.JPG


PA190003.JPG
 
Is die onderste de foute RAW ?

Het lijkt wel of die print heeft gezwommen. Vooral die bruine sporen aan de bovenzijde zijn voor mij erg verdacht.

Even wat componenten geteld en aan het rekenen geslagen.
25 LED's, 5 weerstanden van 52 Ohm, 1 diode.

Er zijn 5 parallele takken met ieder 5 LED's.
Spanningsval over 5 LED's = 5 x 2,4 = 12 V
Spanningsval over weerstand = 0,02 x 52 = 1 V
Spanningsval over diode bij 20 mA = 0,6 V
Totaal dus 13,6 V = accuspanning.
 
Laatst bewerkt:
Is die onderste de foute RAW ?

Het lijkt wel of die print heeft gezwommen. Vooral die bruine sporen aan de bovenzijde zijn voor mij erg verdacht.

Even wat componenten geteld en aan het rekenen geslagen.
25 LED's, 5 weerstanden van 52 Ohm, 1 diode.

Er zijn 5 parallele takken met ieder 5 LED's.
Spanningsval over 5 LED's = 5 x 2,4 = 12 V
Spanningsval over weerstand = 0,02 x 52 = 1 V
Spanningsval over diode bij 20 mA = 0,6 V
Totaal dus 13,6 V = accuspanning.
Niet alle leds hebben een drempel van 2,4 volt en niet alle diodes een van 0.6 volt.
Je telt hier zelf al uit dat het dan nooit kon werken.
Stel dat de drempel 2.1 volt is maal 5 is 10.5 volt tel daar de drempel van de diode bij en je zit op 11.1 volt.
Afhankelijk van het knipperrelais zal er ongeveer 1 volt over de weerstand vallen van 52 ohm wat neerkomt op zo'n 20mA.
Daarom is het erg belangrijk dat je de juiste diode gebruikt.
Dit is wel een schoolvoorbeeld van alle problemen die ontstaan na het plaatsen van die prul raw's met zo mogelijk ook nog eens een knipperrelais die te weinig spanning geeft.
 
Drempelspanning op de goede diode is 0,5-0,7. Weerstanden zijn 52 ohm.
4 van de 5 weerstanden op de defecte raw geven geen waarde, dus kapot neem ik aan.

En nee, de tweede foto is van de goede raw.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan