cbr 600 f '98 start slecht maar loopt warm goed

rob1987

MF'er
4 jan 2009
120
0
Lage Zwaluwe
Hoi,

Ik heb al zitten zoeken maar weet nou nog niet zeker wat het kan zijn dus hopelijk kan iemand mij helpen.

Mijn Honda cbr 600f is koud steeds slechter gaan starten. Op moment is het zelfs zo erg dat ik hem na een paar keer aanduwen aan krijg. Ik start de accu liever niet leeg dus duw hem maar aan na een paar keer eerst te hebben geprobeerd op de accu.

Als de motor eenmaal start moet ik zelf gas blijven geven want op de choke blijft hij niet draaien.

Als de motor eenmaal warm is loopt hij als een trein en grijpt de choke ook aan.

Ik zat te denken dat het te maken zou kunnen hebben met:

- de bougies
- Accu (3 jaar oud)
- Carbarateurs

Ik heb al in de carbarateurs gekeken maar dit lijkt allemaal soepel te bewegen en ziet er schoon uit. Aangezien de motor warm goed loopt lijkt mij dit misschien niet het problem.

De bougies haal ik er van de week uit. Moet even opzoek naar een bougie sleutel weer.

De motor staat overigens in een parkeergarage dus altijd droog binnen gestaan.

Alvast bedankt voor de hulp.

grt Rob
 
Het is een boutje die mist. Maar nee nergens meer terug gevonden. Op deze kleppen zit wel wat zwarte troep. Het lijkt niet echt verbrand. Deze aanslag zit ook op de cilinder er naast. Maar je heb gelijk met een compressie test weet je of ze natuurlijk nog heel zijn...
 
het is de benzinepomp waarschijnlijk. plunjer zit vast...

iemand nog een adresje om er een ergens te bestellen toevallig? anders ga ik er een halen bij motoport.

kun je een universele gebruiken?
de experts weten dit vast wel,
ik had zelf een universele op mijn bootmotor, deze stopte met pompen als de vlotterkamer vol was.

ik meen iets van 3 tientjes bij cartall.
 
het is de benzinepomp waarschijnlijk. plunjer zit vast...

iemand nog een adresje om er een ergens te bestellen toevallig? anders ga ik er een halen bij motoport.

Weet je dat zeker? Mijn CBR liep helemaal niet meer zonder een werkende benzine pomp. Starten ging prima, maar zodra het vlotter niveau laag was hield hij er mee op. Starten was er dan niet meer bij. Op de choke wou hij dan vaak wel aanslaan, maar blijven lopen was er niet bij. Een benzine pomp die echt niet meer werkt zou veel meer problemen moeten geven dan alleen maar slecht starten.

Draai de beschermkap van de pomp, zo kan je zien of de pomp nog beweegt. Normaal loopt hij alleen als de motor draait. Een niet werkende brandstof pomp zorgt er alleen maar voor dat het niet door de leiding kan stromen, simpel omzeilen zou moeten werken. Strikt genomen heeft de F3 hem niet nodig als de tank redelijk vol zit. Zo kan je gratis testen of dit echt jou probleem is.....
 
ja die staan goed.. als dat niet zou zijn zou hij warm ook slecht lopen lijkt mij?

Een collega van me zei dat het ook de bougie kabels kunnen zijn. Ook al heb je een goeie vonk. Lijkt mij eigenlijk sterk?

Morgen maar contactspray aan de gang en misschien de bougiekabels maar vervangen...

Accu is trouwens 12,5 volt a 12,7 volt. Is dit voldoende? Of zou de capaciteit van de accu nu te laag zijn? koppel er nu steeds een volle auto accu bij om langer te kunnen starten,
 
afgelopen zaterdag de carbarateur er weer afgehaald. Luchtsproeiers zaten toch nog beetje dicht ondanks het ultrosoon reinigen.

Ondanks de revisie van de brandstof deed hij het niet goed nog. Als de pomp gewoon lucht moest verpompen (geen weerstand had) deed hij het goed. Als hij echt benzine moest verpompen kreeg hij het zonder hulp niet voor elkaar. Als je met een schroevendraaier op het asje drukte ging hij wel verpompen.
Naar mate van proberen en rommelen ging de as wel bewegen en verpompen. Zat waarschijnlijk toch vast ofzo.


Vanavond komt de grote test of hij het nu gaat doen of niet koud.....
 
Argggg. Ok hij start nu beter. Ik denk dat het 2 vervuilde kleppen waren. Forte 2 in de tank gedaan om ze schoon te rijden. Wat denk je? Ik ga rijden en nu valt de motor af als ik boven de 4000 toeren komt valt de motor uit.

Iemand suggesties?

Carbarateurs er weer af halen?
 
Hij start wel beter dus het is eigenlijk een ander probleem weer.

Stationair loopt de motor perfect. Geen gek ding aan te merken. Stationair kan ik hem gewoon open trekken en het gas erop houden. De benzinepompt gewoon de vlottenkamers mooi vol die houd het gewoon bij.

Maar zodra ik ga rijden slaat de motor precies af bij 4000 rpm

Ik heb dus het vermoeden dat het een elektrisch probleem is een sensor of de cdi unit.

Ik heb helaas niet de middelen voor een compressietest te doen. Maar gezien de motor verder goed stationar draait lijkt me dat ook niet perse nodig..

De motor slaat trouwens ook direct weer aan als ik hem start. Dus dat betekent dat er nog gewoon benzine in de vlotterkamers zitten anders zou hij niet gelijk kunnen starten
 
:$ :$ :$ :$ :$

Schijnbaar de vorige keer toch de luchtslangen bij de carbarateur te snel aangesloten en omgedraaid :$ :$ :$

Hij loopt nu warm als een trein en beter dan ooit.

Het starten is echter nog steeds een drama.

Hopelijk van het weekend ff een tank leeg rijden met forte 2 (en ja ook benzine :+ ) hopelijk gaat de vuiligheid dan van de kleppen af en is dat het probleem geweest dan.

Mijn theorie erachter is dat de compressie koud niet goed is omdat die zwarte aanslag hard is. Als de aanslag warm is word het zacht en sluiten de kleppen beter en dus betere compressie.

Ik hoop het ieder geval
 
Terug
Bovenaan Onderaan