cbr 600 f '98 start slecht maar loopt warm goed

rob1987

MF'er
4 jan 2009
120
0
Lage Zwaluwe
Hoi,

Ik heb al zitten zoeken maar weet nou nog niet zeker wat het kan zijn dus hopelijk kan iemand mij helpen.

Mijn Honda cbr 600f is koud steeds slechter gaan starten. Op moment is het zelfs zo erg dat ik hem na een paar keer aanduwen aan krijg. Ik start de accu liever niet leeg dus duw hem maar aan na een paar keer eerst te hebben geprobeerd op de accu.

Als de motor eenmaal start moet ik zelf gas blijven geven want op de choke blijft hij niet draaien.

Als de motor eenmaal warm is loopt hij als een trein en grijpt de choke ook aan.

Ik zat te denken dat het te maken zou kunnen hebben met:

- de bougies
- Accu (3 jaar oud)
- Carbarateurs

Ik heb al in de carbarateurs gekeken maar dit lijkt allemaal soepel te bewegen en ziet er schoon uit. Aangezien de motor warm goed loopt lijkt mij dit misschien niet het problem.

De bougies haal ik er van de week uit. Moet even opzoek naar een bougie sleutel weer.

De motor staat overigens in een parkeergarage dus altijd droog binnen gestaan.

Alvast bedankt voor de hulp.

grt Rob
 
Aangezien het buiten ook wat frisser wordt: bediend je choke hendeltje de carburateurs nog wel?. Kan een kabelbreuk zijn bv.
En als mijn motor warm is vind hij de choke helemaal niet lekker en slaat hij af.
En wat betreft de accu, die kan je gewoon doormeten met een spanningsmeter.

Succes
 
het choke hendeltje werkt nog goed. als de motor warm is en bedien ik deze loopt deze netjes in hogere toeren als hij vol open staat. En in lager toeren zonder choke. Had van de zomer ook al problemen dus denk eerlijk gezegd niet dat het is.

klepspeling is inderdaad wel een goeie! Misschien staan ze wel te ruim zit ik nu te lezen.

thx voor de reacties trouwens
 
Als je de choke erop zet bij warme motor wordt het mengsel zo rijk dat ie afslaat.
Zo was het bij mijn cbr 600.
Ik zou het toch gaan zoeken in de bediening van de choke.
De buitenkabel zit bij de carbs met een schroef en een plaatje erop geklemd. Misschien is het verschoven waardoor de choke er niet ver genoeg op kan.
Ik zou in dit geval toch eerst de werking van de choke controleren.

succes !!
 
toevallig een andere [open] uitlaat gemonteerd?
de suzuki van mijn zwager begon ook slecht te starten[koud] na montage van een blerpijp.

dan waarschijnlijk even de mengselschroeven verder open draaien.

bij een ruime klepspelling gaat ie niet slechter starten, bij een [veel] te krappe klepspelling kan dat wel.
 
het choke hendeltje werkt nog goed. als de motor warm is en bedien ik deze loopt deze netjes in hogere toeren als hij vol open staat. En in lager toeren zonder choke. Had van de zomer ook al problemen dus denk eerlijk gezegd niet dat het is.

klepspeling is inderdaad wel een goeie! Misschien staan ze wel te ruim zit ik nu te lezen.

thx voor de reacties trouwens

Heb een zelfde probleem gehad met een vorige CBR600, toevallig ook van 98. Daarbij was de nokkenasketting 1 tandje versprongen en had daarbij dezelfde problemen als die jij ondervindt.
 
allen thx voor de reacties. Ik ga zaterdag

- de carbarateurs checken
- bougies
- nokkenasketting afstelling controleren
- Kleppen eventueel controleren
- luchtinlaten checken
- choke controleren

Ik hou jullie op de hoogte.
 
zo ben er aan begonnen :)

- choke kabel is goed
- bougies zien er goed uit. op 2 bougies zat heel klein beetje olie..
- nokkenas tandwielen staan goed
- carbarateur is eraf. ik ga deze binnenkort overhalen met iemand die er verstand van heeft :P

wel besloten ook maar nieuwe bougies te gaan. oliebeurtje, nieuw olie en benzine filter.

en opzoek naar een nieuwe inspectiecover voor de nokkenas...
 
full
 
dat zijn de boutjes waar je de buisjes indraait om te synchroniseren.
als die eraf zijn trekt ie valse lucht. dus te arm mengsel.
kans op verbrande kleppen. zou maar eens een compressietest doen.

wel vreemd dat die weg zijn. liggen ze niet ergens op het motorblok ?
wel erg slordig als ze vergeten zijn na het syncen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan