Laverda 1200 30th Anniversary ???

Mooi man! Net op tijd, lekker rijden deze zomer.

Ga je er verder nog wat aan doen / veranderen?
 
Ja, ja, sorry Oma. De tijd gaat zo snel.....

En met excuses voor het geduld wat jullie hebben op moeten brengen hierbij een update van de vorderingen.
Wat is er afgelopen winter allemaal aan mijn Laverda gedaan:
Zoals gezegd heb ik de motor in oktober 2014 gekocht.
De vorige eigenaar had er net een nieuwe accu in geplaatst (in een poging de motor weer te starten i.v.m. verkoop).
Nieuwe banden: Voorband Metzeler Lasertec 100/90 -18 56H, Achterband Metzeler Lasertec 120/90 -18 65H.
Carburateur ultrasoon gereinigd. En voorzien van verschillende nieuwe sproeiers en pakkingen.
Remmen schoon en gangbaar gemaakt. Nieuwe remzuiger bij de handrem want de oude zat vastgeroest en was niet meer bruikbaar.
Koppeling is uit elkaar geweest, ontroest en weer gemonteerd.
Voorremklauwen weer voor de vorkpoten gemonteerd, zoals het hoort.
Diverse nieuwe pakkingen op het blok.
Grote beurt: alle vloeistoffen vernieuwd. Nieuwe Iridium NGK bougies. Nieuw luchtfilter.
Nieuwe rubber voor de tankbevestiging en voor de accu bevestiging.
De originele achterrem en schakelpook er op gezet (in plaats van dat “race” setje).
Op alle 3 de hydraulica potjes (Brembo) nieuwe deksels met nieuwe membramen.
Elektronica nagezien.
Balhoofdlager schoon gemaakt en van nieuw vet voorzien .
Nieuwe benzinekraantjes (2 stuks), de oude gingen lekken. En tevens nieuwe benzineslangen.
Een nieuwe spiegel (maar dat is een rot ding en ik ben nog op zoek naar passende andere).
Nieuwe gaskabel.
Nieuwe kentekenplaat.
De voorvork heeft een service beurt gehad bij HK suspension Tiel. De rechter voorpoot begon ook flink te lekken en er zat ook weinig demping aan de voorkant. Dus nieuwe voorvork keerringen en uiteraard nieuwe olie.
Een ander stuur (leverancier LSL online) erop gezet. Het 5 delig stuur Tommaselli Brevettato heb ik nog liggen.
Nieuwe claxons: Echte zwarte Voxbells (duur….)
Schakelpedaal voorzien van rubbers (van een BMW…….).
Klassieke tanktas gescoord via marktplaats en gemonteerd.

In totaal is er voor ruim € 1.000,- aan onderdelen gespendeerd.

En na al deze werkzaamheden heb ik er inmiddels zo'n 1.700 km mee gereden. En eigenlijk zonder enig probleem. :)

En voor de liefhebbers heb ik een filmpje gemaakt waarop je kunt zien dat mijn Laverda lekker loopt. :] Met aan het eind ook nog een “oeps, dat ging maar net goed” momentje.

https://youtu.be/UQVcDTLEA6E
 
Laatst bewerkt:
De eigenaar van Herberg Baton-Rouge in Vielsalm heeft ook een 30th anniversary staan.
Of hij hem ondertussen weer rijdend heeft weet ik niet maar het was een prachtig gerestaureerd exemplaar voor hij er mee onderuit ging een jaar of 11 terug vlak voor mijn neus....
 
Een motor die plat gereden wordt is natuurlijk nooit een leuk gezicht voor je neus.
Maar zeker niet als het een Laverda is. ;(

Mijn “Oeps” momentje was gewoon mijn achterband die even zijdelings weggleed. De dag dat ik dit filmpje maakte was de zaterdag na die vrijdag dat het 35 graden was geweest. En je ziet ook op het filmpje dat die afslag naar links, waar ik haaks overheen gaat, helemaal zwart is van één of ander spoor. Misschien één of ander transport want flink rubber heeft uitgesmeerd op die warme dag. Of een olie of diesel spoor van iets. Ik rijd daar wel vaker en dit had ik daar nog nooit gezien.
Maar ach, zo’n zijdelings slippertje maak ik wel vaker. Ook met mijn andere motor. Zegt misschien wat over mijn rijstijl….. O-)
Maar echt schrikken doe ik er meestal niet eens van.
 
Tja Oma, wegwezen weer..........

Hierbij, na veel te lange tijd, even een update van de avonturen met mijn Laverda 1200.
Ik heb er dit jaar in totaal 3.700 km mee gereden en met veel plezier!

De Laverda is mee geweest op vakantie, achter op de aanhanger overigens. Lekker kamperen en in de omgeving Annecy hele leuke tripjes meegemaakt.

P8080041_zpssyouv8wr.jpg


P8080040_zpspnbhslpy.jpg


Overigens in Frankrijk nog een kleine aanrijding gehad met zo’n fijn frans meisje die iets teveel de linkerbaan (waar ik dus reed) aanhield. Ik raakte dus net de voorkant van haar auto maar bleef gelukkig net overeind….. Gevolg: een zeer blauwe teen, een gat in mijn laars en een krom gebogen rempedaal. De blauwe teen ging naar verloop van tijd over, de laarzen zijn vervangen (in Frankrijk wel een week met ducktape over mijn laars gereden..) en de rempedaal kon ik vrij gemakkelijk rechtbuigen.

P8030013_zpsijljyrxe.jpg


P8030011_zpszehkaaax.jpg


In september, samen met Noppie, ook nog de Distuinguisd Gentleman’s Ride gereden in Nijmegen. Een erg leuk evenement en ook omdat het dit jaar erg mooi weer was!!

DSC_4229_zpsavwgligc.jpg


Maar terug naar de techniek van mijn Laverda: over één ding ben ik niet zo tevreden en dat zijn de remmen. Met name bergaf moest ik veel te hard knijpen om een beetje vertraging te krijgen. Daar moet dus iets aan gebeuren. En na een tip van een mede Laverdist wil ik een revisiesetje monteren in de rempomp voor. Want het lijkt erop dat de remzuiger in de rempomp niet heel fijn wilt bewegen. Achteraf hadden we dat gelijk moeten doen vorige winter maar achteraf weten we altijd alles.


Overigens morgen nog meer nieuws over mijn Laverda en het is niet best…
 
Nee, ik ga hem niet te koop zetten......

(en GT550 is iemand met voorkennis, dat zou verboden moeten worden).

Maarre, ik kom er vandaag niet aan toe. :+
Dus morgen maar weer.
 
Tjonge jonge beloof ik iets op maandag en dan is het ineens alweer vrijdag………
En er moeten ook nog gedichtjes geschreven worden.
Helaas de foto’s ontbreken maar wat is er nu aan de hand:

Op zaterdag 31 oktober heb ik een zeer onschuldig schuivertje gemaakt met mijn Laverda.
Een haakse bocht in de polder met iets teveel grind in de bocht (wat ik dus gewoon even niet gezien had) en boem daar lig je dan.
Voor wat betreft mijn gezondheid: ik zit dus al 5 weken met een zogenaamde AC luxatie, zie de volgende website:

https://www.viasana.nl/behandelingen/schouder-en-arm/ac-luxatie

In mijn geval (en dit is bijna altijd het geval) wordt er niet geopereerd maar zal het met rust en fysiotherapie opgelost moeten worden.
En in het algemeen zijn de vooruitzichten van herstel goed te noemen.
Op dit moment kan ik al best wel weer veel. Maar bij sommige bewegingen voel ik nog aardig wat pijn. En aan motorrijden moet ik op dit moment nog helemaal niet denken maar ik heb er alle hoop op dat dat volgend voorjaar heel goed weer mogelijk is.

Maar goed, over naar belangrijke zaken: Hoe is het nu met mijn Laverda?

Feitelijk vind ik zelf dat het allemaal wel meevalt.
De schade, voor zover ik die tot nu toe heb vast kunnen stellen, op een rijtje:
- Er bungelt een kapotte knipperbol aan een draadje. Makkelijk te vervangen.
- De rechterspiegel is kapot. Ook makkelijk te vervangen.
- Er zit een kras op het potje van de remcilinder. Ook makkelijk te vervangen.
- Er zit een kras op de rechteruitlaat. Tja, die zal wel blijven zitten. Misschien valt er wat te polijsten.
- Het rechter carter is aan de onderkant flink beschadigd op de plek waar deze over het asfalt is gegleden. Dat zal ook wel een blijven gebruikspoortje blijven schat ik zo.
- En het ergste: één van de 2 tellers staat open. De bovenkant (het glasje) is los gekomen van de onderkant. En dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn. Dit laatste ga ik waarschijnlijk laten oplossen door de heren van

http://www.cb750faces.com/cb750faces.nl/en/

Deze mensen reviseren tellerpartijen van Honda CB’s maar ook de Nippon Denso tellers welke toevallig ook op mijn Laverda zitten. Dit gaat dus ook wel goed komen.

Ik had dus foto’s aan dit berichtje willen toevoegen maar die heb ik dus nog niet genomen. Foto’s volgen nog.

Tot zover dit bericht. En ik zal jullie van de herstelwerkzaamheden op de hoogte houden.
 
Oei, maarrrrrrr......goede vooruitzichten en beter aan het begin van de winter dan aan het begin van de zomer. Maar blijft natuurlijk balen. Veel sterkte met het genezingsproces en succes met de reparatie. Ik hoop de Laverda met een of ander treffen weer voor m'n lens te krijgen.
 
Ja, sorry Oma, ik heb het er gewoon druk mee……..

Er is de afgelopen periode weer wat gedaan. Voordat je het weet is het tenslotte weer maart en dan mag ik weer op mijn Laverda rijden.

Met de schouder gaat het alweer best aardig. In mijn het dagelijkse bestaan kan ik vrijwel alles weer.
Maar als ik bijvoorbeeld op een dag veel dingen doe boven mijn hoofd (slingers ophangen als de vrouw jarig is….) dan merk ik dat nog steeds de volgende dag. Het is maar goed dat ik geen stukadoor ben. Want dan ben je met zo’n blessure nog niet klaar.

Maar op het reparatiefront is er gelukkig ook het één en ander gebeurt:
Ten eerste het afgebroken steuntje van mijn knipperlicht.

Foto1_zpsupopodba.jpg



In principe is deze steun gewoon te koop bij Laverda-paradies maar dat zijn die dingen op originele lengte en dat vind ik te lang. Degene die afgebroken was, was ook een soort van zelfbouw.

Foto2_zpsihsbl3cf.jpg


En dus de hulp ingeroepen van het andere forum waar men mij kent: het forum van de FJR-club Nederland. En daar bood Bertus direct aan er wel 2, in RVS, voor me te maken!!!!
En zie hier het resultaat:

Foto3_zpsqpjbfhyn.jpg


Foto4_zps5uemyixy.jpg


Met dank aan Bertus!!

En het monteren:

Foto5_zpsxgl6wbkl.jpg


Foto6_zpsofmckaom.jpg


Overigens is er ook direct een nieuw knipperlicht gemonteerd want van het zwarte gedeelte van het huis was er een stuk afgebroken. Maar die dingen zijn goed verkrijgbaar.

Voor de aardedraad van de knipperlichten heb ik inmiddels mooie stekkerringen gekocht dus dat komt ook nog goed.

Er zit inmiddels ook al een andere (dezelfde) spiegel op ter vervanging van de kapotte.
Ook de plastic dop van het remoliereservoir is al vervangen.

En er is nog meer gebeurt maar dat volgt!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan