Vermogen valt weg, Kawasaki ER5

pimhb

Rookie
18 apr 2014
13
0
Beste mensen,

sinds een week heb ik het volgende probleem met mijn Kawasaki ER5.

Als ik de snelweg op rijdt dan valt mijn vermogen weg na een 2km op de snelweg gereden te hebben. Dit gebeurt alleen als mijn snelheid boven de 100km/h komt. Rij ik niet harder dan 100km/h dan is er geen probleem. Op het moment dat mijn vermogen weg valt kan ik niet harder dan 60 a 70km/h. Na een minuut op de vluchtstrook stil te staan (terwijl de motor draait) kan ik weer verder rijden. Helaas is het probleem er dan weer binnen 2km.

Ik hoop dat ik het duidelijk heb uitgelegd. Zou dit niet zo zijn dan hoor ik dat graag.

Alvast bedankt!
 
Ga er van uit van wel. Ik hoor de laatste tijd wel een soort fluit geluid uit de uitlaat als de motor stationair draait. Motor rijdt verder perfect onder de 100km/h.

Zou het wel zo zijn. Waarom kan ik een 2km goed rijden en daarna niet meer?
 
Laatst bewerkt:
Heb je de bougies vervangen dan? En begonnen daarna de problemen?
Zo nee, dan zal dit het probleem ook niet zijn.

En als je de klep van je brandstoftank eens openlaat en dan gaat rijden/testen. Valt hij dan ook stil?

De bougies zijn een paar maanden geleden vervangen. Dit is gedaan door een motorzaak. Ik weet niet zeker of ik daarna nog op de snelweg heb gereden. Vandaar dat ik daar dus aan denk. Ik heb alleen nooit van een warmtegraad gehoord voor bougies. Ga ze van het weekend maar eens vervangen en kijken of dat het probleem op lost.
 
..Ik denk dat het vruchtbaarder is als je de benzine doorloop controleert..

Maarre, als je nog nooit van warmtegraad bougies hebt gehoord, en bougies bij een motorzaak laat vervangen, weet je dan wel waar de benzine in zit en waar het heen moet?
 
Als je aangeeft dat de bougies net vervangen zijn, dan zou ik het eerder in de benzine-toevoer zoeken.
Aangezien als je bougies niet meewillen je het ook al op lagere toeren/snelheid moet merken.
Dus carbu's eventueel uitkuisen en tegelijk ook de rest van je benzinetoevoer controleren.
 
Laatst bewerkt:
til je tank eens op en kijk naar de benzine slang, wellicht klem gezeten na de laatste beurt, als dat niet werkt wellicht je kraan (als je die hebt) op PRI zetten, of hebben die dingen dat niet, kan zijn dat je klepjes in de brandstoftoevoer niet goed meer zijn.
 
Bougies vervangen ging helaas niet. Heb blijkbaar een speciale bougiesleutel nodig die ik in een speciaalzaak moet gaan halen. Dus dat kan ik van de week pas proberen. Brandstoftoevoer ziet er allemaal goed uit. Slangen zij netjes en schoon.

Een paar maanden terug zijn er wat dingen vervangen aan de carburateurs zoals vlotternaald sproeier enz. De vervangen onderdelen zijn allemaal origineel. Dit is gedaan als onderhoudsbeurt aan de carburateurs.

Nu denk ik dat het probleem misschien ook aan het vlotterniveau kan liggen. Zou het kunnen dat het niveau te laag wordt als ik dus boven de 100 ga rijden en de motor dus te weinig brandstof krijgt?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
 
Het kan natuurlijk makkelijk dat een carburator niet goed terug in elkaar gezet is met bijvoorbeeld een membraan niet juist geplaatst of een schuif die blijft hangen. Laat nooit te veel in één keer doen dan heb je een goed verhaal als het op garantie van de reparatie aankomt.
 
heb je al een gecontroleerd of je tank beluchting goed werkt door een stuk op de snelweg te rijden met de dop los?
werkt de benzinepomp nog goed als die er in zit?
hoe oud is het benzine filter?
zit er misschien water onder in je benzine tank? even op reserve zetten en aftappen in een potje dan zie je het water zo zitten.
krijg je hem in die 2 kilometer wel naar zijn normale top of ben je daar ook een stuk kwijt?
Stroomt je benzine kraan nog goed door? Even snelweg rijden op PRI als het probleem dan niet optreed is er wat mis in de vacuümsturing van de benzinekraan.
 
heb je al een gecontroleerd of je tank beluchting goed werkt door een stuk op de snelweg te rijden met de dop los?
werkt de benzinepomp nog goed als die er in zit?
hoe oud is het benzine filter?
zit er misschien water onder in je benzine tank? even op reserve zetten en aftappen in een potje dan zie je het water zo zitten.
krijg je hem in die 2 kilometer wel naar zijn normale top of ben je daar ook een stuk kwijt?
Stroomt je benzine kraan nog goed door? Even snelweg rijden op PRI als het probleem dan niet optreed is er wat mis in de vacuümsturing van de benzinekraan.

Beluchting is goed. Stuk rijden op de snelweg met dop open maakt ook niks uit. Benzine filter is schoon en loop goed door. In de tank zit geen water. Tank heb ik helemaal leeg gemaakt en verse benzine in gedaan. In de twee kilometer krijg ik hem aan z'n top. Alleen de twee kilometer wordt dan een kilometer. Benzine kraan is een jaar oud. Heb hem getest en werkt naar behoren.
 
benzine kraan wordt aangestuurd door vacuüm daar kan ook wat mis zijn. scheurtje in de slang of broosheid kan er voor zorgen dat de kraan niet helemaal open gaat en dat je dus na verloop van tijd te weinig benzine in de carbs overhoud. bij weinig brandstofverbruik blijft de motor dan goed werken maar hoe meer je verbruikt hoe sneller de carbs leeg zijn.
 
In de twee kilometer krijg ik hem aan z'n top. Alleen de twee kilometer wordt dan een kilometer. Benzine kraan is een jaar oud. Heb hem getest en werkt naar behoren.
Ik heb hetzelfde gehad met mijn motor bij de proefrit bij het kopen. Bleek bij één van de twee carburateurs het vlotterniveau flink verkeerd te staan. Benzineniveau in de vlotterkamer stond te laag.

Is het euvel opgetreden na de revisie van de carburateurs, dan heb je grote kans dat de vlotters gecontroleerd moeten worden.
 
Wat dacht je ervan om die motorzaak wederom eens te bezoeken en daar je klacht neer te leggen?
Het is kort geleden gedaan, en je hebt zoals je zegt misschien niet tussendoor op de snelweg gereden.
Ik denk als ik jouw probleem zo lees incl je laatste stukje, dat er idd iets mis is met de vulling van 1 van de carbs (je rijd hem leeg) en het niet snel genoeg bijvult.
De monteur die de carbs pas geleden heeft nagekeken en herstelt zou dit ook willen weten, en voor je op willen lossen..
Zoals vele zaken zeggen, ben je tevreden? vertel het rond. Heb je klachten? vertel het ons!

Zou zoal ff bellen..
 
Terug
Bovenaan Onderaan