zakelijk (zzp'er) rijden, kopen, leasen

foonhoom

MF'er
12 apr 2012
36
0
Dag allemaal.

Ik ben sinds begin van het jaar z.z.p'er. Ik begin steeds meer behoefte te krijgen aan eigen vervoer. Uiteraard in de vorm van een motor. Ik begrijp dat het veel voordeliger is dan een auto leasen i.v.m. andere belastingregels. Ik ga binnenkort met mijn belastingadviseur dat soort zaken bespreken.

Mijn vragen:
1) Heeft iemand ervaring met goede lease bedrijven? Welke?
2) Kan je ook tweedehands leasen?
3) Wat zijn de nadelen van leasen?

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Dank u vriendelijk,
Niels
 
Ik lease sinds april een BMW 1200GSA zakelijk als ZZP'er.
Deze lease ik via BMW financial lease.
In mijn geval is het wel zo dat ik bij een maatschap ben aangesloten. Deze heeft de afspraken met BMW gemaakt. Ik lease de motor op basis van operational lease.

De belastingregels zijn vrij simpel.
- De leasetarieven en extra betaalde brandstof die je maandelijks betaald zijn wat beteft de zakelijke kilometers aftrekbaar. (Dus als je 5% prive rijd kan je 95% aftrekken) BTW hierover kan je ook terugvorderen.
- Er is geen bijtelling.
- Je hoeft geen sluitende km-administratie te overleggen aangezien de bewijslast bij de belastingdienst ligt (hoewel ik dit op de site van de belastingdienst zelf nooit concreet heb kunnen vinden)

In de praktijk is het aantal motor-leasers een dusdanig kleine groep die niet interessant is voor de belastingdienst dus over het algemeen zal je weinig last hebben.

2de hands leasen kan. Leasemaatschappijen gaan hier verschillend mee om. Kan je het beste met een dealer bespreken.

Nadelen.
- Je moet het hele jaar rijden als je verder geen alternatief vervoer hebt en op sommige dagen kan dit minder prettig zijn ;)
- Het is een fiks bedrag in de maand, afhankelijk van wat je leased.
Ik heb het zelf afgezet tegen prive rijden, zowel motor als auto (nieuwe of jong 2dehands).

Na belastingaftrek en BTW teruggave scheelt het qua prijs per kilometer elkaar niet veel,
Ik heb uiteindelijk voor deze vorm gekozen voor het gemak en omdat ik alle "zorgen" in de prijs opnam.
Pechhulp, verzekering, schadereparatie en onderhoud heb ik geen zorgen over. Best prettig als je met 12000 je bmw bij de dealer kan parkeren en met 2 nieuwe banden weer op kan halen :)

Denk er wel aan dat wanneer je zakelijk wilt leasen je jaarcijfers moet overleggen, dat kan als beginnend ZZP'er een probleem zijn.
 
Laatst bewerkt:
Interessant. Kan dit ook als je er al een lease auto naast hebt?

Ik gok op nee, maar misschien weet iemand hier iets over te vertellen.
 
Over het algemeen wordt door ZZP-ers wat kortzichtig naar lease gekeken (auto of motor). Wanneer je met je eigen privé-voertuig rijdt, kan je vrolijk belastingvrij 19ct/km declareren. *O*
Wanneer je least mag je fiks betalen aan bijtelling voor je privé-kilometers. Waar Nijlpaard het vandaan heeft dat de bewijslast bij de belastingdienst ligt weet ik niet, maar volgens mij mag de belastingdienst vragen om een kilometerregistratie en heb je die dan gewoon te overleggen (ik heb jaren in zo'n lease-kreng van de baas moeten rijden en werd er strontziek van).
Daarnaast is het zeker voor een startende ZZP-er een overweging dat je met een lease-contract voor lange tijd vastzit aan een duur lease-contract, ook als je door tegenvallend werk minder/geen gebruik maakt van dat ding. Bij je eigen voertuig kan je 'm gewoon verkopen/inruilen wanneer je er geen/onvoldoende gebruik van maakt.
Ja zou niet de eerste starter zijn de tent niet van de grond krijgt maar nog wel jaren krom moet liggen om zijn lease-contract te betalen...
 
Over het algemeen wordt door ZZP-ers wat kortzichtig naar lease gekeken (auto of motor). Wanneer je met je eigen privé-voertuig rijdt, kan je vrolijk belastingvrij 19ct/km declareren. *O*
Wanneer je least mag je fiks betalen aan bijtelling voor je privé-kilometers. Waar Nijlpaard het vandaan heeft dat de bewijslast bij de belastingdienst ligt weet ik niet, maar volgens mij mag de belastingdienst vragen om een kilometerregistratie en heb je die dan gewoon te overleggen (ik heb jaren in zo'n lease-kreng van de baas moeten rijden en werd er strontziek van).
Daarnaast is het zeker voor een startende ZZP-er een overweging dat je met een lease-contract voor lange tijd vastzit aan een duur lease-contract, ook als je door tegenvallend werk minder/geen gebruik maakt van dat ding. Bij je eigen voertuig kan je 'm gewoon verkopen/inruilen wanneer je er geen/onvoldoende gebruik van maakt.
Ja zou niet de eerste starter zijn de tent niet van de grond krijgt maar nog wel jaren krom moet liggen om zijn lease-contract te betalen...

Ik als 24-jarige heb meer profijt van de collectieve lease-verzekering dan deze privé te betalen. Het kan dus wel nut hebben.. :-)
 
Over het algemeen wordt door ZZP-ers wat kortzichtig naar lease gekeken (auto of motor). Wanneer je met je eigen privé-voertuig rijdt, kan je vrolijk belastingvrij 19ct/km declareren. *O*
Wanneer je least mag je fiks betalen aan bijtelling voor je privé-kilometers. Waar Nijlpaard het vandaan heeft dat de bewijslast bij de belastingdienst ligt weet ik niet, maar volgens mij mag de belastingdienst vragen om een kilometerregistratie en heb je die dan gewoon te overleggen (ik heb jaren in zo'n lease-kreng van de baas moeten rijden en werd er strontziek van).
Daarnaast is het zeker voor een startende ZZP-er een overweging dat je met een lease-contract voor lange tijd vastzit aan een duur lease-contract, ook als je door tegenvallend werk minder/geen gebruik maakt van dat ding. Bij je eigen voertuig kan je 'm gewoon verkopen/inruilen wanneer je er geen/onvoldoende gebruik van maakt.
Ja zou niet de eerste starter zijn de tent niet van de grond krijgt maar nog wel jaren krom moet liggen om zijn lease-contract te betalen...

Als je goed kijkt zie je dat ik idd aangeef dat het niet van de belastingdienst zelf komt.

Jij praat over een auto. Dat is een heel andere situatie. Het lease-wagenpark in nederland is gigantisch en voor de belastingdienst een grote bron van inkomsten. Dat de regels voor motoren anders zijn blijkt wel uit het feit dat voor motoren geen bijtelling geld zoals dat voor auto's wel geld. Belastingdienst kijkt alleen naar het aantal prive gereden kilometers, ( dit laatste geverifieerd door een telefoontje naar de belastingtelefoon). Zoals gezegd wordt hierover over het algemeen beweerd dat de belastingdienst de bewijslast heeft maar dit heb ik wederom, zoals eerder gezegd, dan weer niet van de belastingdienst zelf.

De praktijk wijst uit dat de belastingdienst weinig interesse heeft voor het handjevol lease-motorrijders. Maar resultaten uit het verleden...........

Die 19ct is natuurlijk leuk maar wat het inhoudt is dat je zeker een kilometeradministratie bij moet houden en dat de meeste auto's/motoren meer kosten dan die 19ct. Tot wel 12 of 15 ct meer. Dan moet een motor op een operational leasecontract dus al meer dan die 12/15 ct kosten. Extra km's die ik maak boven op mijn contractueel afgesproken 30000 km's per jaar kosten me 11 cent............... Na alle teruggaves en aftrekposten kost de motor ook rond de 10-15 ct/p km afhankelijk van het type en contract.

Je opmerking over kortzichtigheid gaat in deze niet op. Heb toch een a4-tje of 3 volgeschreven met berekeningen :)
 
Laatst bewerkt:
Het gaat er mij vooral om dat (startende) ZZP-ers vaak het idee hebben dat ze via lease ineens "gratis" op kosten van de zaak een vette bak kunnen uitkiezen.
Terwijl het vaak een stuk handiger is om gewoon lekker je km's te declareren.
Dat geldt idd voor een auto, daar heb ik wat uitgebreider naar gekeken.
Maar voor zover ik weet mag je op de motor tegen hetzelfde tarief belastingvrij je km's declareren, waardoor een privé motor voor zakelijk gebruik mij nog aantrekkelijker lijkt.
 
Laatst bewerkt:
Je kan altijd tweedehands zakelijk kopen geen enkel probleem alleen je heb niet altijd een BTW voordeel er zijn motor tweedehands met nog BTW er op maar anders is het een marge motor en dan is het voordeel een beetje weg.

Maar als ZZP'er kan het heel interessant zijn om een motor te kopen op de zaak ik ga het zelf ook doen. Alle voordelen van een motor alle kosten aftrekbaar (onderhoud benzine btw etc) je moet de belastingdienst een klein bedrag betalen voor prive gebruik en ja je moet kilometers bijhouden maar nooit overleggen omdat raar genoeg de bewijslast bij de belastingdienst ligt dus die moeten gaan bewijzen dat je prive kilometers niet kloppen. Wat dus ze niet kunnen makkelijk en ze laten het ook want zoals de meeste belastinginspecteurs ook zeggen het is niet de moeite waard om er achter aan te gaan. Als je een motor rijdt mag je trouwens gewoon je kleding en helm etc gewoon ook aftrekken.

Langverhaal kort je koopt motor 13k (bijvoorbeeld BWM800GT) 4-8% korting rond de 2000-3000 euro BTW dus kost de motor net geen 10k meer schoon. Dan krijg je nog een KIA aftrek dus dat is dan 29% bruto netto conversie loonbelasting die niet betaal hoeft te worden etc. Kom je zo rond de 3000 euro wat je netto het eerste jaar moet missen. Je kan het hem ook nog over wat jaren afschrijven maar als je net begonnen ben kan je hem wild afschrijven. Hier mijn berekening (wel met een korrel zout nemen omdat ik geen expert ben maar naar mijn idee klopt het vrij aardig)

Motor_berekening_part_2_-_Google_Sheets.png


Ik zou zelf niet willen leasen omdat het nog steeds geld kost. je dekt een Risico af maar alle kosten worden gewoon doorberekend dus het is altijd duurder dan kopen maar wel soms verstandiger / handiger maar dat is voor jouw om te besluiten.
 
Laatst bewerkt:
De voordeligste oplossing is een 2e hands prive kopen met niet al teveel km. Rijd je een flink end op en dan weer verkopen. Mijn vorige motor kocht ik voor 4000 EUR met 30.000km op de teller. Verkocht met bijna 100.000km op de teller voor 1500 EUR. Weinig afschrijving en geen bijzonder onderhoud. 0,19EUR/km declareren. Alle btw (benzine, onderhoud) mag je naar rato zakelijk-prive aftrekken en zoals gezegd inclusief je kleding. Ik rijd gedurende mijn opdracht vaak naar dezelfde plek, dus de administratie is simpel.

Door de voordelen op de aanschaf, zou nieuw ook wel eens interessant kunnen zijn. Leasen is een financiering, dus kost altijd extra, Belasting technisch is een motor veel interessanter dan een auto.
 
He, KIA toepassen op een motorfiets nooit aan gedacht. Mag dat echt? Personenauto zijn uitgesloten.
 
Yes KIA toepassen mag zeker, daarom is het ook heel interessant om te kopen :)

Daarnaast is de afschrijving leuk te verrekenen, gezien je zelf de restwaarde mag bepalen als je deze verkoopt (naar alle redelijkheid). Stel je koopt een motor voor 10k, rijdt hier 3 jaar mee en doet een vraag bij een dealer waarvoor ze hem inkopen, zeg 4k. Voor dat bedrag mag je hem aan jezelf verkopen, en kun je hem particulier nog verkopen, waardoor je er vaak nog wat meer voor krijgt, laten we als voorbeeld pakken 5k. Als je het schema van mezzin ziet (wat in mijn ogen klopt), zie je dat je dan netto eigenlijk gratis gereden hebt over de 3 jaren verspreid.

Daadwerkelijke kosten die je wel hebt zijn natuurlijk wegenbelasting en verzekering. Dat eerste rekenen ze ook steeds vaker door van de leasemaatschappij. Voordeel is wel dat bij kopen de motor helemaal van jou is, wat ook toelaat dat je hier en daar wat aanpast om het echt jouw motor te maken :)

Is allemaal wat kort door de bocht, maar wat dat betreft is kopen een stuk voordeliger dan leasen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gewoon zakelijk gekocht. Nadeel is wel dat je dat geld dus wel ineens moet ophoesten, maar op de lange termijn is het natuurlijk voordeliger, aangezien er geen leasemaatschappij is die er winst op hoeft te maken :)
Ander voordeel vind ik dat je geen langetermijn verplichting aangaat, terwijl je uiteraard niet in de toekomst kan kijken; weet je veel hoe je er over twee jaar voorstaat? Leasecontracten zijn wurgcontracten, afkopen is bizar duur en dan hou je er alsnog niks aan over.
 
Jep daarom nooit leasen en de meeste motoren zijn prima te betalen en als je een lager budget heb kijk eens voor de aardigheid bij de BMW dealers die hebben vaak nog 4-6 jaar oude BWM staan waar de kop vanaf is maar nog wel BTW opzit omdat ze vaak zakelijk gereden worden. En ja na een paar jaar je motor naar prive brengen en dan verkopen daarna een mooie constructie. En leasen je met gemakkelijk stukken meer kwijt en geen grote voordelen. En als je een kwaliteit motor koopt heb je de eerste paar jaar toch al bijna geen onderhoud. Onze C1 een auto is nu 6 jaar oud maar heeft alleen maar kleine en grote beurt gehad en geen dingen dus nieuw gekocht. De Xsara gekocht op 7 jaar is nu wat duurder in de onderhoud maar de afschrijving is 0 omdat hij nu al 12 jaar oud is. Dus nu is het 500-600 onderhoud per jaar soms meer maar dat is nog goedkoop als je weet dat een nieuwe afschrijven 2500 per jaar minimaal is zonder onderhoud.

@NeoPhire tnx voor de validatie het was nogal uitzoeken hoe het nu werkt en alles.

Opeens ophoesten is vaak niet het grootste probleem je kan hem gewoon uit je inkomsten halen van je klussen voor mij is het zelfs voordeliger omdat ik mijn inkomsten moet drukken vanwege kosten kinderopvang etc zit op zo een rare grens. Maar motor op bedrijfsnaam is geniaal gewoon doen je heb genoeg inkomsten waarschijnlijk het eerste jaar dat je dat zonder problemen gelijk kan betalen en je mag hem per direct afschrijven omdat je net begonnen ben.
 
Je kunt als ZZP-er zakelijk een auto en motor leasen. Geen probleem en doe ik al jaren! Dit is ook te verantwoorden omdat je in de winter toch meestal een aantal niet/nauwelijks dagen op de motor kunt rijden. De belastingdienst accepteert dus een auto als 2de vervoer naast de motor. Zelf lease ik een GSX-R1000 en een Aygo voor de ergste 2 winter maanden. Motor geen bijtelling, auto 14%. Deze regeling heb ik al 15jaar. En wat je op de zaak zet, interesseert de belastingdienst geen zak. Ik heb al zoveel verschillend spul gehad.
 
Overigens, wat die bewijslast betreft: de belastingdienst houdt regelmatig kentekencontroles. Kwestie van tijd voordat ze ook een keer naar motorkentekens gaan kijken... Ik zou dat toch in mijn achterhoofd houden.
 
Mijn boekhouder gaf ook aan dat het sowieso verstandig is wel iets op te geven als privé kilometers, met name omdat je wel erg verdacht wordt als je geen enkele privé kilometer gemaakt hebt, een motor heb je tenslotte ook voor een stukje vrijheid en plezier.
 
Het is simpel geef iets op aan prive rond 200-300 euro dat is wat de belasting dienst verwacht en als ze het niet genoeg vinden of niet vinden kloppen mag de belastingdienst bewijzen dat het niet klopt. Tevens geen Prive opgeven houd in dat je een perfecte kilometer administratie moet bijhouden. Beter gewoon 'afkopen' door 200-300 euro te betalen aan de belastingdienst en je valt niet meer op.
 
Je kan altijd tweedehands zakelijk kopen geen enkel probleem alleen je heb niet altijd een BTW voordeel er zijn motor tweedehands met nog BTW er op maar anders is het een marge motor en dan is het voordeel een beetje weg.

Maar als ZZP'er kan het heel interessant zijn om een motor te kopen op de zaak ik ga het zelf ook doen. Alle voordelen van een motor alle kosten aftrekbaar (onderhoud benzine btw etc) je moet de belastingdienst een klein bedrag betalen voor prive gebruik en ja je moet kilometers bijhouden maar nooit overleggen omdat raar genoeg de bewijslast bij de belastingdienst ligt dus die moeten gaan bewijzen dat je prive kilometers niet kloppen. Wat dus ze niet kunnen makkelijk en ze laten het ook want zoals de meeste belastinginspecteurs ook zeggen het is niet de moeite waard om er achter aan te gaan. Als je een motor rijdt mag je trouwens gewoon je kleding en helm etc gewoon ook aftrekken.

Langverhaal kort je koopt motor 13k (bijvoorbeeld BWM800GT) 4-8% korting rond de 2000-3000 euro BTW dus kost de motor net geen 10k meer schoon. Dan krijg je nog een KIA aftrek dus dat is dan 29% bruto netto conversie loonbelasting die niet betaal hoeft te worden etc. Kom je zo rond de 3000 euro wat je netto het eerste jaar moet missen. Je kan het hem ook nog over wat jaren afschrijven maar als je net begonnen ben kan je hem wild afschrijven. Hier mijn berekening (wel met een korrel zout nemen omdat ik geen expert ben maar naar mijn idee klopt het vrij aardig)

[afbeelding]

Ik zou zelf niet willen leasen omdat het nog steeds geld kost. je dekt een Risico af maar alle kosten worden gewoon doorberekend dus het is altijd duurder dan kopen maar wel soms verstandiger / handiger maar dat is voor jouw om te besluiten.

Dit hele verhaal klopt als een bus. Sinds 2 maanden een nieuwe F800GS, zakelijk gekocht. 5% Korting van BMW NL (als ze ooit over de brug komen), korting van de dealer, BTW, KIA, willekeurig afschrijven: Netto betaal je 1/3 van de catalogusprijs, verwaarloosbare bijtelling. Zou wel gek zijn om het niet te doen.
Leasen lijkt mij weggegooid geld en je zit er ook nog eens voor langere tijd aan vast.

en ja ik heb ook nog een auto op de zaak. >15 jaar oud, nog zo'n leuke regeling

@Nijlpaard: TFG?
 
Laatst bewerkt:
Klopt, een paar honderd prive opgeven is voldoende. Als zelfstandige maak ik weinig kosten. Dus elke 3 jaar een nieuwe auto en motor is gewoon leuk. Ook met geld van een ander. Ja, kost je rente, maar die is ook weer aftrekbaar.
 
Ik geef vrijwel niks op, want ik rij ook vrijwel niks prive... als de belastingdienst daar problemen mee heeft... sja :?
 
Terug
Bovenaan Onderaan