zakelijk (zzp'er) rijden, kopen, leasen

Rij al meerdere jaren met een motor van de zaak (mijn zaak). De motor is gekocht en staat op de balans. Alle kosten voor de motor, onderhoud, reparaties, brandstof, MRB, afschrijving en ook kleding, zijn allemaal zakelijk en dus voor de BTW verrekenbaar. Afschrijving en MRB uiteraard niet in BTW.

Geen bijtelling en nooit lastige vragen van de belastingdienst gehad. Wel elk jaar een paar honder kilometer opgeven als privé gebruik.

Privé auto voor de deur voor de dagen waarop motorrijden niet verstandig is en deze kilometers declareren voor 19ct/km.
 
@Nijlpaard: TFG?

:Y

Het is voor iedereen een persoonlijke afweging. Ik had niet de mogelijkheid om meteen een hoop te investeren in een motor en wou zelf toch motor gaan rijden ivm files e.d. en omdat ik gewoon graag motor rijdt :) En zo'n GSA stond al heel lang in mijn top3 als mooiste motor die ik ooit zou willen rijden.

Ik had een financial lease af kunnen sluiten of anderszins geld kunnen lenen.
Ik had ook een oude bak kunnen kopen en zelf het onderhoud etc. kunnen doen.

Het laatste vond ik geen optie. Ik heb er een hekel aan om onderweg te staan en afhankelijk te zijn van bijvoorbeeld een wegenwacht.

Dus via operational lease niet het bezit van de motor maar het gebruik financieren vond ik in mijn specifieke situatie de meest gunstige optie.
Ben ik 3 jaar verder en gaat het goed met de omzet e.d. koop ik mogelijk de volgende motor wel zakelijk, maar misschien bevalt het leasen zo goed dat ik ook de volgende weer lease.

Kost misschien wat meer als het persoonlijk hebben van een motor vanwege allerlei regelingen maar het geeft mij een stuk rust in mijn mobiliteit (het zou een reclamezin kunnen zijn :X :P :+ )

Bottom line is eigenlijk. Kijk naar je specifieke situatie en kijk welke van alle mogelijkheden in dit topic het best bij die situatie aansluiten :)
 
kut zzp'ers mede door hunnie moeten we ineens €642 miljard naheffing betalen. :+

gelukkig gaat Rutte het met zijn assistent tot op de bodem uitzoeken. '(
 
Erg interessant topic dit :Y

Weet iemand of de KIA ook toegepast kan worden als het om een 2dehands motorfiets gaat ?
 
Ik had deze vraag bij mijn accountant neer gelegd,en zij wist mij te vertellen dat dit alleen mogelijk is bij motoren jonger dan 5 jaar,omdat motoren in de regel in 5 jaar worden afgeschreven.
 
Ik had deze vraag bij mijn accountant neer gelegd,en zij wist mij te vertellen dat dit alleen mogelijk is bij motoren jonger dan 5 jaar,omdat motoren in de regel in 5 jaar worden afgeschreven.
Dat zou best kunnen, ikzelf heb in 2013 een gebruikte motor van 1 jaar oud (of jong) gekocht en daar was het dus wel van toepassing.
Ik kon zo snel op de site van de belastingdienst niets vinden over de leeftijd van de motor in relatie tot de KIA regeling.
Maar mocht je een 2e hands willen kopen op de zaak, dan koop je toch een gebruikte btw-motor van 1-3 jaar oud?
Ikzelf koop steeds liever nieuw aangezien je dan nog een leuk bedrag aan btw kunt verrekenen waardoor een nieuwe vaak voordeliger uitpakt dan een gebruikte.
 
Ja kan veel aftrekken alleen is een nieuwe soms goedkoper (als je geen BTW motor kan vinden) omdat het BTW voordeel aardig voordelig is :) scheelt snel 2000-3000 euro :) Maar voor alles geld wel je moet iets kopen wat nog niet 100% afgeschreven is. Andere voordeel is je kan als je net begonnen bent de motor nog wild afschijven ook.
 
:Y


Bottom line is eigenlijk. Kijk naar je specifieke situatie en kijk welke van alle mogelijkheden in dit topic het best bij die situatie aansluiten :)
Prima regeling die TFG heeft met BMW anders had misschien niet eens mijn BMW overwogen. Blijf dat ik het gedaan heb super motor (F800GT) alleen nog even jagen achter mijn korting die wil nog niet helemaal loskomen. Dealers had iets fout gedaan maar die gaat het wel fixen. Ik las je stuk ook al dacht dat is een TFG'er. Wereld is aardig klein.

@mecanico gekocht bij Motoport Wormerveer toevallig? Daar kwam de dealer ook al mee terug dat er iemand al eerder iets besteld had met de TFG regeling.

Maar onder de streep kost die motor netto niet veel meer goede tweedehands. Maar ja dan moet je hem wel zakelijk gaan rijden. ^_^ wat een straf. Ik hou mijn kleine koekblik die rijd ik dan voor de kilometers en ook onderhoud op de zaak voor alle niet motor kilometers.
 
hallo mensen

ik ben ook sins 1 januari zzper geworden als kok

ik heb wat vragen tot betrekking tot motor op naam van de zaak
ik zie veel voordelen hier van voor bijkomen :Y

momenteel rij ik zelf een honda cbr 600f uit '95
die wil ik wel op naam van de zaak zetten.

nu wil ik later als ik wat kapitaal heb investeren in een nieuwe motor

stel ik wil een nieuwe R1 kopen.
die kost me dan nieuw op de Yamaha site
€ 20.999,00 euro dit incl. btw en bpm

maar ik lees ook allerlei dingen over kia en mia?

wat zou ik nou moeten betalen voor de nieuwe R1

en trouwens de R1 is een voorbeeld :P voor de niet Yamaha liefhebbers ..... had ook een aprilia kunnen nemen als voorbeeld O-)
 
Misschien een stomme vraag: wat als je zoals ik ruim de helft van je jaarlijkse kilometers privé maakt (let wel, in mijn geval is dit 25.000km totaal, dus 12.500km privé)? Dan kun je toch geen 'paar honderd km per jaar' privé opgeven?

Ik rijd het hele jaar door en doe vrijwel alles met de motor, vandaar die 25.000km. De motor is privé aangeschaft en ik trek netjes de €0,19/km af, wat ook een leuk bedrag is. Desondanks overweeg ik de volgende zakelijk aan te schaffen.
 
hallo mensen

ik ben ook sins 1 januari zzper geworden als kok

ik heb wat vragen tot betrekking tot motor op naam van de zaak
ik zie veel voordelen hier van voor bijkomen :Y

momenteel rij ik zelf een honda cbr 600f uit '95
die wil ik wel op naam van de zaak zetten.

nu wil ik later als ik wat kapitaal heb investeren in een nieuwe motor

stel ik wil een nieuwe R1 kopen.
die kost me dan nieuw op de Yamaha site
€ 20.999,00 euro dit incl. btw en bpm

maar ik lees ook allerlei dingen over kia en mia?

wat zou ik nou moeten betalen voor de nieuwe R1

en trouwens de R1 is een voorbeeld :P voor de niet Yamaha liefhebbers ..... had ook een aprilia kunnen nemen als voorbeeld O-)
Volgens mij gaat dat niet meer: eenmaal prive, blijft prive. Met je huidige motor ga je gewoon 19ct per km schrijven.
Hoeveel je nieuwe motor je uiteindelijk gaat kosten.. dat weet ik ook niet. Je kan in ieder geval direct de BTW terugvorderen :)
 
Misschien een stomme vraag: wat als je zoals ik ruim de helft van je jaarlijkse kilometers privé maakt (let wel, in mijn geval is dit 25.000km totaal, dus 12.500km privé)? Dan kun je toch geen 'paar honderd km per jaar' privé opgeven?

Ik rijd het hele jaar door en doe vrijwel alles met de motor, vandaar die 25.000km. De motor is privé aangeschaft en ik trek netjes de €0,19/km af, wat ook een leuk bedrag is. Desondanks overweeg ik de volgende zakelijk aan te schaffen.
Als je een zakelijke motor hebt, moet je het voordeel dat je er prive van hebt, opgeven aan de belastingdienst. Dus dan moet je wel weten hoeveel km dat is. Het is wel zo dat de bewijslast in dit geval bij de belastingdienst ligt: Zakelijk rijden op motor of scooter | De Zaak
Zolang je 19ct per km declareert, hebben ze met je prive km's niks te maken :)
 
hallo mensen

ik ben ook sins 1 januari zzper geworden als kok

ik heb wat vragen tot betrekking tot motor op naam van de zaak
ik zie veel voordelen hier van voor bijkomen :Y

momenteel rij ik zelf een honda cbr 600f uit '95
die wil ik wel op naam van de zaak zetten.

nu wil ik later als ik wat kapitaal heb investeren in een nieuwe motor

stel ik wil een nieuwe R1 kopen.
die kost me dan nieuw op de Yamaha site
€ 20.999,00 euro dit incl. btw en bpm

maar ik lees ook allerlei dingen over kia en mia?

wat zou ik nou moeten betalen voor de nieuwe R1

en trouwens de R1 is een voorbeeld :P voor de niet Yamaha liefhebbers ..... had ook een aprilia kunnen nemen als voorbeeld O-)

Het is niet de moeite om de taxatie te betalen voor die motor de waarde zal max 500-1000 euro zijn dus dat schiet niet op tegen de te kosten en de complexheid van hem zakelijk te gaan rijden.

Als je wilt kan je wel via bijvoorbeeld MKB brandstof een tankpas regelen en dan kan je de BTW + onderhoud van de motor wel 100% als bedrijfskosten aftrekken alleen moet je een prive correctie doen op die kosten. Ik weet alleen niet of je dan ook je kleding mag aftrekken. Dat kan denk ik alleen als je de motor als bedrijfsmiddel heb aangeschaft.

Mijn mijn motor kosten ongeveer 15k met 8% korting kost me ongeveer onder de streep netto rond de 3000-4000 euro. Dit is met BTW terug en KIA. En dan heb ik het niet over het voordeel dat ik mijn kleding + onderhoud kan opvoeren als bedrijfskosten. Het verhaal is dat je maar een bedrag hoeft op te geven omdat de bewijslast bij de belastingdienst ligt als ze je kilometer administratie niet vertrouwen sinds dit heel lastig te bewijzen is door de belastingdienst doen ze over het algemeen totaal niet moeilijk en omdat je small fry ben doen ze al helemaal niet lastig omdat het meer kost dan ooit kan opleveren. Dus als je een bedrag opgeeft van 200-300 euro per jaar is de ficus happy en jij lekker rijden.

Disclaimer: aan bovenstaande kunnen geen rechten worden ontleend :+
Dus check dit met je boekhouder die weet hier meer van.
 
Misschien een stomme vraag: wat als je zoals ik ruim de helft van je jaarlijkse kilometers privé maakt (let wel, in mijn geval is dit 25.000km totaal, dus 12.500km privé)? Dan kun je toch geen 'paar honderd km per jaar' privé opgeven?

Ik rijd het hele jaar door en doe vrijwel alles met de motor, vandaar die 25.000km. De motor is privé aangeschaft en ik trek netjes de €0,19/km af, wat ook een leuk bedrag is. Desondanks overweeg ik de volgende zakelijk aan te schaffen.

Het kan wel maar het mag niet. Je moet het aantal echte prive kms op geven.
 
Helemaal waar maar voor de meeste geld wel dat het meer 10% prive vs 90% zakelijk. Bij mij ga ik richting de 30k Woon-werk als ik dan nog tijd over heb na al dat werken mag blij zijn als ik nog 3000 kilometer prive er bij tik (genoeg vrije tijd))

Maar het beste nu kan zijn de normale 19cent of de tankpas oplossing + onderhoud en zakelijk kilometers bij houden. en bij een nieuwe motor weer gaan kijken hoe je het handigste kan doen.
 
Via berekenhet kan je zien watt voordeliger is prive of zakelijk. Ik heb mijn prive motor toch op de zaak gezet. Het is een paar tientjes per maand voordeliger. Als je heel veel rijdt met een zuinige motor en weinig overige kosten hebt, dan kan je beter de 0,19 cent/km pakken. Als je de motor overzet, kan je niet meer de btw van de investering claimen, maar hij wordt gewoon afgeschreven. Bij een nieuwe motor is het voordeel veel groter.
 
Via berekenhet kan je zien watt voordeliger is prive of zakelijk. Ik heb mijn prive motor toch op de zaak gezet. Het is een paar tientjes per maand voordeliger. Als je heel veel rijdt met een zuinige motor en weinig overige kosten hebt, dan kan je beter de 0,19 cent/km pakken. Als je de motor overzet, kan je niet meer de btw van de investering claimen, maar hij wordt gewoon afgeschreven. Bij een nieuwe motor is het voordeel veel groter.

Die is voor een auto en houd dus niet correct rekening met de bijtelling en al helemaal niet met de KIA regeling.

Sorry kan wel
KIA -> cat 0% bijtelling kiezen
Bijltelling kiezen voor anders
 
Laatst bewerkt:
Die is voor een auto en houd dus niet correct rekening met de bijtelling en al helemaal niet met de KIA regeling.

Sorry kan wel
KIA -> cat 0% bijtelling kiezen
Bijltelling kiezen voor anders
Klopt niet helemaal omdat hij geen rekening houd met de kosten kleding (logisch) BTW voordeel waardoor brandstof kosten een stuk lager komen te liggen is toch voor veel een grote post. Ik tik per maand iets van 300-400 euro aan benzine af daar is mijn afschrijving + kosten etc helemaal niets bij in verhouding. Dus dan krijg ik wel de BTW terug van die benzine is toch 400-500 euro per jaar + alle BTW van alle andere kosten. dus kom dan toch op 800-900 euro BTW voordeel alleen al.

Maar dit verhaal is lastig te berekenen hoor. ik heb zelf wat staatje misschien kan ik die een keer omzetten naar een simpele pagina om dat een Auto berekening totaal niet het zelfde is als een motor berekening. Plus veel van de autogegevens heb je niet eens nodig.

Leuk vrijdag middag klusje. ;)
 
Ik maak ruim 200 Euro per maand op aan brandstof voor woon-werk. Of ik daarvoor een prive of zakelijke motor gebruik maakt niet uit. In beide situaties mag ik de BTW voor de brandstof naar rato van zakelijk-prive aftrekken. Onderhoud idem. Het verschil zit in de aftrekbaarheid van de kosten (ex-btw) en de afschrijving tov de 0,19Euro/km.
 
Allereerst, sorry Motor-Forum OMA. Het onderwerp is te interessant om oud te laten worden ;)

Motor_berekening_part_2_-_Google_Sheets.png

Mezzin, zou je deze tabel iets meer willen uitleggen? Als we de NC750X als voorbeeld noemen. Je noemt een prijs van € 9.699. 21% BTW van dat bedrag is € 1.683,30. En niet € 1.527,10.

Maar 'Totaal' kan ik wel volgen. Want je doet de 'kosten motor' + 'kosten rijklaar maken' - 'btw motor' - 'btw rijklaar maken'. Daarna gebruik je KIA (28%) wat ik ook nog begrijp.

Wat bedoel je echter met netto KIA/MIA voordeel? En hoe kom je op netto kosten motor en netto kosten totaal motor?
 
Laatst bewerkt:
Mag ik bij een motor, net als bij een auto, mijn eigen bijdrage aftrekken van de bijtelling?
Zeg ik betaal €50,- per maand aan eigen bijdrage en geef €500,- op aan prive kilometers, dan hoef ik daar uiteindelijk geen belasting over te betalen?
 
Terug
Bovenaan Onderaan