zakelijk (zzp'er) rijden, kopen, leasen

Ik vind het vreemd dat er geen sites zijn waarbij je gewoon op de site kan uitrekenen hoeveel leasen kost. Ik heb helemaal geen zin om op BMW.nl of Suzuki.nl een offerte aan te vragen.
 
Dood topic geworden inmiddels. Zijn er nog mensen bijgekomen die ook zakelijk motor rijden?
 
Zag dit draadje toevallig voorbij komen en zag dat er al een jaar niks gebeurd was vandaar mijn opmerking.
 
Naar hoeveel schrijven jullie een motor af in (3 of 5) jaren op de balans?
Dus in mijn geval heb ik 2e hands een motor gekocht voor 9750,-.

Ik lees over afschrijven naar een kwart maar ook naar 5% en ook naar een redelijke verkoopwaarde.
Een kwart is 2450e
En 5% is zo'n 500e
Redelijke verkoopwaarde over 5 jaar zal toch wel 2000-3000 zijn (gokje).
 
En bij een btw motor vind bij verkoop ook rest btw verrekening plaats.

(Je hebt alleen btw voordeel over de daadwerkelijke zakelijke afschrijving)
 
Laatst bewerkt:
Kreeg reactie van een boekhouder 5 jaar => 500 euro.

Ik denk dat je boekhouder een ding is vergeten te vermelden. Afschrijven is niets anders dan de waardevermindering in mindering brengen op je winst, want waardevermindering is een kostenpost.

Per saldo is het bedrag dat je af mag schrijven dus de waardevermindering van de motor. Gedurende de jaren kun je best uitgaan van € 500 als restwaarde, alleen wanneer de motor de onderneming verlaat (dus wordt overgedragen aan privé of wordt verkocht/ingeruild) krijgt hij een definitieve eindwaarde. Dat is het exacte bedrag waarnaar je mag afschrijven en dat is ook logisch.

Als je gedurende de jaren te veel hebt afgeschreven, zul je dat dan dus moeten corrigeren.
 
Ik denk dat je boekhouder een ding is vergeten te vermelden. Afschrijven is niets anders dan de waardevermindering in mindering brengen op je winst, want waardevermindering is een kostenpost.

Per saldo is het bedrag dat je af mag schrijven dus de waardevermindering van de motor. Gedurende de jaren kun je best uitgaan van € 500 als restwaarde, alleen wanneer de motor de onderneming verlaat (dus wordt overgedragen aan privé of wordt verkocht/ingeruild) krijgt hij een definitieve eindwaarde. Dat is het exacte bedrag waarnaar je mag afschrijven en dat is ook logisch.

Als je gedurende de jaren te veel hebt afgeschreven, zul je dat dan dus moeten corrigeren.

Papegaai :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan