Raad het onderdeel?

Einschtein

MF veteraan
16 aug 2012
1.545
23
Rotterdam
Ik heb startproblemen met mijn Kawasaki ZZR 600 uit 1999, hij start niet en het volgende onderdeel maakt een tikkend geluid. Hij's ook wat wit bij de contactpunten, dus ik ga er vanuit dat dit het probleem is.

Alleen geen idee wat het is, iemand die wel weet wat het is? De winnaar krijgt eeuwige roem!

SEuQqeG.jpg

d97K4yK.jpg

2iBAZ5l.jpg
 
Startrelais, die tikt altijd maar hoor je hem niet boven het geluid van je startende motor. Accu is waarschijnlijk leeg.
Accu lijkt in orde, is een weekje geleden gebruikt. Ook hoor je hem gewoon normaal 'doen', behalve het daadwerkelijke starten.

De lichten, knipperlichten en dashboardverlichting werkt ook nog prima. Wil natuurlijk niet zeggen dat de accu overleden kan zijn.
 
Ik heb startproblemen met mijn Kawasaki ZZR 600 uit 1999, hij start niet en het volgende onderdeel maakt een tikkend geluid. Hij's ook wat wit bij de contactpunten, dus ik ga er vanuit dat dit het probleem is.

Alleen geen idee wat het is, iemand die wel weet wat het is? De winnaar krijgt eeuwige roem!

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Zoals gezegd: het is je startrelais (met hoofdzekering).

Als je startrelais een tikkend geluid maakt, is je accu te slap, of het relais stuk.
Meestal het eerste, is ook het makkelijkste en goedkoopste te controleren.

Laad je motoraccu op, zet er een auto naast, pak startkabels, aansluiten en dan nogmaals proberen.
Je hebt dat wat meer juice achter de hand, waardoor het mogelijk wel lukt om te starten.
 
gaat de starmotor wel rond?
Zo niet even de moeren verbinden met een schroevendraaier.(of de ene kabel op de andere houden) Oppassen wat dat kan vonken en warm worden.
Als hij dan wel draait is misschien je relais kapot.
 
Nee, maar dat wist ik stiekem al. Maar toch bedankt. :P

Nu is de vraag, ga ik nieuwe startrelais bestellen (€20) of eerst een accu-meter/nieuwe accu? Heb geen van beide. :P
Je gaat eerst uitzpluizen wat het probleem precies is.

Aan de hand daarvan ga je repareren/vervangen.

Naast een defect ralais, kan het ook de accu zijn, een aansluiting of zelfs de starter zelf.

Die laatste kun je controleren door de twee dikke aansluitingen op het relais door te verbinden.
Of om de startkabels op de min en rechtstreeks op de plus van de starter te zetten.

Let met beide op: veel stroom en vonken.
 
Je gaat eerst uitzpluizen wat het probleem precies is.

Aan de hand daarvan ga je repareren/vervangen.

Naast een defect ralais, kan het ook de accu zijn, een aansluiting of zelfs de starter zelf.

Die laatste kun je controleren door de twee dikke aansluitingen op het relais door te verbinden.
Of om de startkabels op de min en rechtstreeks op de plus van de starter te zetten.

Let met beide op: veel stroom en vonken.
Hoe bedoel je dat precies? Hoe verbind je dat door?
 
En stel het doorverbinden van het relais gaat goed. Ik krijg vonken als ik er schroevendraaiers op hou? Wat dan? Dan nieuw relais?

En wat als ik geen vonken krijg? Dan is het testen van de accu de volgende stap?
 
Hoe bedoel je dat precies? Hoe verbind je dat door?
Als ik het moet gaan uitleggen, denk ik meteen dat het misschien niet zo'n goed idee is dat je het ook daadwerkelijk gaat doen...


Een relais is een schakelaar.

In dit geval is het een schakelaar die in de dikke pluskabel van accu naar starter gaat.
De min krijgt de starter via het frame.

Omdat een starter veel vermogen vraagt, moeten daar dikke draden op.
En dat is meteen de reden dat bij het doorverbinden van polen op het relais, of het met de hand een accukabelklem op de plus van de starter zetten, vonken geeft; er gaat heel veel stroom lopen. Kan zelfs vastlassen, zoveel is het.

Het relais wordt ingeschakeld door een veel lichtere stroom. Die komt via je startknop. Dat is een gewoon electradraadje, en komt op het relais binnen via de stekker.

Als je de starter rond kan laten draaien door er direct 12 volt op te zetten (actie met de startkabel direct op plus starter en min op de minpool vd accu), dan doet je starter het in ieder geval.

Als je de dikke polen van startrelais doorverbindt (met iets stevigs, niet met een dun draadje dus. En nogmaals: let op), en enkel op de eigen motoraccu, en de starter draait rond, dan is je accu goed en de starter ook.

Dan zit het 99% zeker in je relais.

En het meest simpele is een extra accu (in een auto/motor of los) er naast, met startkabels, en dan gewoon proberen te starten.

Als het dan wel lukt, was de accu van de motor zelf onvoldoende...
 
Laatst bewerkt door een moderator:
@ M.B.M aka Baksteen:

Als iemand besluit om op een motor te gaan rijden verwacht ik dat zo iemand ook enig technisch inzicht heeft. Maar tot nu toe moet TS elk draadje, schroefje, rubbertje e.d. uitgelegd worden. Zelfs het feit dat ie geen 2e accu kan regelen (buurman misschien?) is al ter sprake gekomen. Tja dan kijk ik eens naar zijn profiel, en wat zie ik? Internet, gamen en nog iets wat niets met motoren te maken heeft. Sorry hoor, maar zo nu en dan word ik ietwat kregel van de onderwerpen en vragen die hier op M-F langskomen, en denk bij mezelf; houd jezelf bezig met iets waar je meer verstand van hebt. En wees eerlijk, een WPH kan iedereen aanschaffen, oké WPH lezen en begrijpen is iets voor techneuten. Trouwens, jouw opmerking helpt de TS ook geen steek verder, dan doet Martell het beter. :Y

Verder zal ik me onthouden van nog meer denigrerende commentaren, en voor straf }) een bel whisky in m'n kraag mikken. :W

Edit; word mijn ban nu weer opgeheven???
 
Laatst bewerkt:
@ M.B.M aka Baksteen:

Als iemand besluit om op een motor te gaan rijden verwacht ik dat zo iemand ook enig technisch inzicht heeft. Maar tot nu toe moet TS elk draadje, schroefje, rubbertje e.d. uitgelegd worden. Zelfs het feit dat ie geen 2e accu kan regelen (buurman misschien?) is al ter sprake gekomen. Tja dan kijk ik eens naar zijn profiel, en wat zie ik? Internet, gamen en nog iets wat niets met motoren te maken heeft. Sorry hoor, maar zo nu en dan word ik ietwat kregel van de onderwerpen en vragen die hier op M-F langskomen, en denk bij mezelf; houd jezelf bezig met iets waar je meer verstand van hebt. En wees eerlijk, een WPH kan iedereen aanschaffen, oké WPH lezen en begrijpen is iets voor techneuten. Trouwens, jouw opmerking helpt de TS ook geen steek verder, dan doet Martell het beter. :Y

Verder zal ik me onthouden van nog meer denigrerende commentaren, en voor straf }) een bel whisky in m'n kraag mikken. :W

Edit; word mijn ban nu weer opgeheven???

:N , dat vindt ik absolute onzin.(mijn mening he! :+ ). Ik vind niet dat iedereen die motor wil gaan rijden eerst technisch inzicht moet hebben. Gelukkig is dit ook niet zo anders zouden er Motoport's bestaan.
Ik ben het wel met je eens dat het er op lijkt dat TS totaal 0,0 sleutel ervaring heeft. Maar we zijn nu eenmaal niet allemaal groot gebracht met een vader, oom of buurman die motor reed/rijd. Of het hebben gevolgd van een technische opleiding. Maar hij steld netjes zn vraag met genoeg extra info en zelfs zeer duidelijke foto's. Ik denk dat dit topic zeer nuttig is met de info die Martell geeft, voor iemand met zn vergelijkbaar probleem. En dit overkomt je altijd wel x, als motorrijder. 1 koude nacht in de Alpen en daar sta je dan. Dan is het wel fijn als je dit soort kleine storingen weet te verhelpen. En dan hoef je niet gelijk hele motorblokken te kunnen reviseren. Volgens mij is hier een forum dus voor. :)
Het is alleen vaak dat nieuwe mensen niet eerst goed zoeken, want ik weet zeker dat dit topic al in meervoud bestaat. En dat zal jou enigzins frustreren. :9 Niets aan te doen.
Als TS straks netjes de oplossing post is er niets mis met dit topic. O-)
 
Zoals gezegd, een startrelais (zoals op de foto) gaat meestal tikken als de accu niet meer genoeg prik kan leveren. Accu's gaan bovendien 100 keer vaker stuk dan een startrelais, dus het logischer om eerst de accu te verdenken en dan pas het startrelais. Vergelijk het met een oplaadbare batterij in wat voor apparaat dan ook, op een gegeven moment laad je hem op maar is ie ook zo weer leeg. Dan is een accu versleten.

Het makkelijkste is om even naar een motorzaak te gaan en je accu te laten testen, een motorzaak heeft hier een speciale tester voor liggen.
 
Laatst bewerkt:
:N , dat vindt ik absolute onzin.(mijn mening he! :+ ). Ik vind niet dat iedereen die motor wil gaan rijden eerst technisch inzicht moet hebben. Gelukkig is dit ook niet zo anders zouden er Motoport's bestaan.
Ik ben het wel met je eens dat het er op lijkt dat TS totaal 0,0 sleutel ervaring heeft. Maar we zijn nu eenmaal niet allemaal groot gebracht met een vader, oom of buurman die motor reed/rijd. Of het hebben gevolgd van een technische opleiding. Maar hij steld netjes zn vraag met genoeg extra info en zelfs zeer duidelijke foto's. Ik denk dat dit topic zeer nuttig is met de info die Martell geeft, voor iemand met zn vergelijkbaar probleem. En dit overkomt je altijd wel x, als motorrijder. 1 koude nacht in de Alpen en daar sta je dan. Dan is het wel fijn als je dit soort kleine storingen weet te verhelpen. En dan hoef je niet gelijk hele motorblokken te kunnen reviseren. Volgens mij is hier een forum dus voor. :)
Het is alleen vaak dat nieuwe mensen niet eerst goed zoeken, want ik weet zeker dat dit topic al in meervoud bestaat. En dat zal jou enigzins frustreren. :9 Niets aan te doen.
Als TS straks netjes de oplossing post is er niets mis met dit topic. O-)

:^ Als iedereen verplicht zou worden om monteurs kennis te hebben alvorens op/in een voertuig te stappen wie zou er dan overblijven om de lokale middenstanders op de been te houden?

TS is wellicht leergierig en/of niet in het bezit van een overvolle beurs maar wel verstandig genoeg om voor hij begint aan iets te vragen hoe hij dit het beste aan kan pakken.
Waar ik een beetje moe van wordt zijn die mensen die altijd maar proberen anderen neer te halen omdat ze iets vragen. :r

Wie niet vraagt blijft dom, wie vindt dat hij niks hoeft te vragen om het vervolgens te verkloten is dom.

Ik had trouwens alleen de zekering goed gegokt :$ :P
 
Laatst bewerkt:
:^ Als iedereen verplicht zou worden om monteurs kennis te hebben alvorens op/in een voertuig te stappen wie zou er dan overblijven om de lokale middenstanders op de been te houden?

TS is wellicht leergierig en/of niet in het bezit van een overvolle beurs maar wel verstandig genoeg om voor hij begint aan iets te vragen hoe hij dit het beste aan kan pakken.
Waar ik een beetje moe van wordt zijn die mensen die altijd maar proberen anderen neer te halen omdat ze iets vragen. :r

Wie niet vraagt blijft dom, wie vindt dat hij niks hoeft te vragen om het vervolgens te verkloten is dom.

Ik had trouwens alleen de zekering goed gegokt :$ :P

Ik snap zijn (en jouw) punt wel, maar meestal als er hier een monteur reageert wordt er toch niet naar geluisterd... :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan