Benzine lekkage Yamaha TDM 850

Jove

Rookie
20 okt 2014
2
0
Onder mijn Yamaha TDM 850 (4TX uit '96) trof ik gisterochtend een klein plasje benzine aan. Dit lekte uit het koppelstuk van de uitlaat onder de motor (foto). Dit probleem heb ik nooit eerder gehad. De motor startte met enige moeite en daarna heb ik er een kilometertje probleemloos mee gereden. Hierna heb ik de brandstofkraan dichtgedraaid. Toen ik ’s avonds keek was er niets meer gelekt.

Wel heb ik de afgelopen maanden 3 keer een knal in de uitlaat gehad bij het starten. Dit was altijd in de rechter uitlaat gezien het rookwolkje uit deze uitlaat daarna. Ook vanochtend zag ik een rookwolkje uit de rechter uitlaat komen na het stukje rijden. Dat het telkens de rechter uitlaat is, vind ik enigszins opmerkelijk aangezien de uitlaten onder de motor samenkomen. Verder vind ik de motor regelmatig met moeite starten ondanks een nieuwe accu drie maanden geleden en een grote onderhoudsbeurt 7 maanden geleden.

Wat zou er aan de hand kunnen zijn en wat is jullie advies? Zou het lekken van benzine en het knallen aan elkaar gerelateerd kunnen zijn?

Opties waar ik zelf aan denk, gezien de verschillende verhalen die ik heb gelezen:
- Brandstofkraan weer opendraaien om te zien of er wederom benzine lekt
- Olie vervangen omdat er benzine in de carter gelekt kan zijn
- Motor/carburateur na laten kijken

full


full
 
Vlotter(s) in de carbs sluiten niet meer af waardoor de benzine blijft lopen, en via de cilinder(s) in de uitlaat loopt.
(Volgens mij een bekend probleem bij dit type carbs).

De opties die jezelf al aangaf zijn goed.

Voor de zekerheid de olie verversen(benzine in je olie is niet best) en de carbs eraf en schoonmaken en laten checken.
 
Weet je zeker dat de benzine uit de uitlaat-collector kwam?
Dat zou namelijk betekenen dat je blok vol heeft gestaan en dat is opmerkelijk, aangezien je daarna je motor nog hebt gestart...

Wat mij waarschijnlijker lijkt, is dat de benzine ergens anders vandaan heeft gelekt (bijv. onder je benzinekraan).

Ruik anders even aan je uitlaat. Als je een sterke benzinelucht ruikt, dan is er inderdaad benzine in je uitlaat (en hoogstwaarschijnlijk in je blok) gelopen.
 
Dank voor de snelle reacties.

Ik ben er vrij zeker van dat de benzine uit de uitlaat lekte. Er hingen druppels benzine aan de klem. Ik zie niet waar het anders vandaan kan komen. Boven de klem was het droog. Maar ik snap je redenatie en vind het achteraf gezien ook opmerkelijk dat de motor nog startte aangezien je verwacht dat het blok vol zou staan. Een sproeier uit de uitlaat na het starten heb ik ook niet bemerkt. Ik zal nog eens goed kijken.

Is er een grote kans dat er weer lekkage optreedt als ik de brandstofkraan open zet? En als het de vlotters zijn, is het aannemelijk deze weer zijn blijven hangen nu ik er een stukje mee heb gereden?
 
Benzinekraan kan ook stuk zijn. Membraan sluit niet waardoor er benzine doorlekt in je cilinders.
Membraan kan je vervangen.
Als er een vlotter lekt zal 1 van de overloopslangetjes benzine geven. Tikje met de hamer op de vlotterkamer moet ie los komen.
 
Laatst bewerkt:
Benzinekraan kan ook stuk zijn. Membraan sluit niet waardoor er benzine doorlekt in je cilinders.
Membraan kan je vervangen.
Als er een vlotter lekt zal 1 van de overloopslangetjes benzine geven. Tikje met de hamer op de vlotterkamer moet ie los komen.


Zou het vlotternaaldje dit niet moeten afsluiten dan?

De benzinekraan zou je gewoon open moeten kunnen zetten zonder dat er brandstof in de cilinder loopt :y
 
Carb. reiniger gaat het niet verhelpen, gewoon even netjes demonteren en schoonmaken (ultrasoon).

En eerst rijden om te controleren of er benzine in je olie zit is natuurlijk niet echt verstandig.

Gewoon ff aftappen en verversen, zou niet 50,- bezuinigen met een risico op een kapot blok.
 
Sowieso je olie vervangen want daar zit ws ook benzine in.

Doorlekken kan komen door een lekkende vlotter of het membraan van je benzinepomp is lek.
In het laatste geval loopt de benzine via het vacuumslangetje op je pomp het inlaatspruitstuk in.
(eenvoudig te controleren door het slangetje even los te halen en je kraan open te zetten.)
 
Terug
Bovenaan Onderaan