Zelf poedercoaten, ervaringen?

Bike_Explorer

MF veteraan
4 jun 2012
2.913
2
-
Hallo,

Zo nu en dan schaf ik weer eens gereedschap aan als ik dat nog niet heb maar wel nodig heb.
In dit geval zit ik dan te overwegen een 'doe-het-zelf' poedercoat set aan te schaffen.

Ik zit dan te denken aan zo'n set:
Poedercoating
En hier een iets duurdere variant (qua prijs geef ik voorkeur aan bovenstaande link en ook daarmee kun je prima poedercoaten denk ik?):
Poedercoating systeem PCS505 Black Edition 30 t/m 50Kv

Om de poedercoat laag te drogen kun je zo'n hete lucht föhn gebruiken wat dan echt centimeter voor centimeter moet gebeuren of bv een warmtepaneel: (wordt wel erg duur)
IR Hoge temperatuur verwarming paneel.

De reden waarom ik dit wil aanschaffen? Ik vind het gewoon leuk om dingen zelf te doen en dus NIET uit te besteden. Zo zou mijn voorvork vd motor of achterbrug/achterveer wel een nieuwe coating kunnen gebruiken en zo'n poadercoat zet kan later voor nog veel meer dingen gebruikt worden. Spuiten kan ook natuurlijk, maar een poedercoat laag is veel steviger dus geef ik hier de voorkeur aan. Moet niet zo zijn dat na 1 jaartje zo'n gespoten onderdeel al 'slijtage' vertoont.

Iemand ervaring met deze zelf poedercoating set? De kwaliteit ervan?

Ik hoor het graag van jullie!

Groetjess
 
Haha, ja dat bandenapparaat die ik kon overkopen van een MF-er was toch wel ff te duur (kon je ook autobanden mee doen). Dus ik ga de spullen bij datona halen. Inmiddels is het balanceerapparaatje ook weer op voorraad dus wanneer mijn banden ten einde komen moet ik dat ook nog aanschaffen ;) Is alleen nog ff wachten op weer een kortingsactie van ze
 
Laatst bewerkt:
Een afbakoven maken is vrij gemakkelijk,en zal sneller gaan dan met een verfstripper.
Kwam dit tegen op een ander forum. Kan natuurlijk ook op andere manieren.

zelfbouw poeder coat oven - NOPPENFORUM

Hmmm, die gloeispiralen worden samen met de voeding in een zelfgemaakte 'kist' geplaatst en zo wordt de hele ruimte verwarmd?? Opzich brengt het me wel op een idee
Een tweedehands magnetron of oven van marktplaats halen en die zet ik gewoon tegen een grote kist/bak aan met een opening ter grote van de deuropening (eventueel 2 oventjes/magnetrons om de grotere ruimte te kunnen verwarmen) De temperatuur voor die poedercoatlaag moet zo'n 180 graden en dat 15 a 20 minuten lang (verschilt per type poeder)


Maargoed, het gaat me dus vooral om de ervaringen met die poedercoat set
Iemand ervaring ermee? Geeft het een stevige laag af? En is dat elektrische kastje kwaliteit (zou het niet binnen 1 jaar kapot gaan ofzo..)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er zelf geen ervaring mee. Maar heb via kennissen gehoord dat je meer als 80% van het poeder erlangs af spuit. Vandaar dat professionele poedercoat bedrijven afzuigingen hebben voor al de poeder die er niet opgaat word opgezogen en kan zo hergebruikt worden. Verder heeft hij mij verteld dat de kwaliteit van de coating ook van de onderlaag afhangt. Om te beginnen weet ik niet of je zo over oude verf/coatingslagen heen kunt poederen en punt2 is dat de ondergrond superstrak geschuurd moet worden. De kleinste oneffenheden zie je zodra het gecoat is.
Succes met de aankoop en ik hoop natuurlijk dat je er veel plezier/kwalitatief mooi coatwerk van mag hebben.
 
Ja klopt, eerst moet natuurlijk de oude coatinglaag eraf gehaald worden en dan bv nog schuren met korrel 600-1000 oid. Vervolgens (dit kan je ook op die site bestellen) een primer erop en dán pas de echte poedercoatlaag.

Opzich wel goed om te weten dat 80% vd poeder naast het werkstuk belandt... Of ik dat ff kan opzuigen en kan hergebruiken door het terug in de buis te stoppen dat moet ik nog maar zien..

De aanschaf van dit setje heeft nog geen haast en zal pas eventueel plaats vinden tegelijk met een bandenwissel over misschien 2k kilometer. Dus meer ervaringen/tips e.d. zijn welkom!


@downunder
Waar staat 'hdt' materiaal voor???
 
Laatst bewerkt:
Ja klopt, eerst moet natuurlijk de oude coatinglaag eraf gehaald worden en dan bv nog schuren met korrel 600-1000 oid. Vervolgens (dit kan je ook op die site bestellen) een primer erop en dán pas de echte poedercoatlaag.

Opzich wel goed om te weten dat 80% vd poeder naast het werkstuk belandt... Of ik dat ff kan opzuigen en kan hergebruiken door het terug in de buis te stoppen dat moet ik nog maar zien..

De aanschaf van dit setje heeft nog geen haast en zal pas eventueel plaats vinden tegelijk met een bandenwissel over misschien 2k kilometer. Dus meer ervaringen/tips e.d. zijn welkom!


@downunder
Waar staat 'hdt' materiaal voor???

Poeder wat ernaast komt zal je moeten opzuigen voor dat het de grond raakt. Anders kun je dit niet meer gebruiken.
 
Ik zou persoonlijk dan ook een zandstraler nemen.

Voor de kleinere spullen kun je ze ook in een oude oven hangen mp zal er vast wel ergens goedkoop/grates af te halen zijn.

Je kan gemonde hier eens een bericht sturen hij is coater van beroep wellicht heeft hij tips en tricks

Zat ik over na te denken idd, maar wordt wel afgeraden als ik het zo op internet lees
Ik zou beter een goede verfafbijt kunnen gebruiken heb ik gelezen. Zandstralen slijt ook een deel van het materiaal (metaal) weg.. Dus ik zou in eerste instantie met verfafbijt proberen en daarna wat opschuren. Zandstraalapparaat kost ook weer wat geld natuurlijk

Een klein oventje gaat hem niet worden. Wat ik wil coaten is de achterbrug/swingarm van mijn motor en die achterveer (deze zijn beide wat roestig). Ook de voorvork kan een nieuwe laag gebruiken en misschien dat ik mijn stuurtje ook meteen onder handen neem, maar dat zie ik dan wel. In dit geval zou alleen het stuurtje en die achterveer in een oven passen dus dat schiet niet op. Maar daar verzin ik wel wat op zoals ik in een eerder bericht omgeschreven heb :P

Wat ik vooral enigzins zeker wil weten is dat je met dat setje een GOEDE/STEVIGE poedercoat laag kan aanbrengen wat weer jaren mee kan en dus ook een stuk steviger is dan een laklaag. Ook moet dat poedercoatsetje van goede kwaliteit zijn, dus niet dat ik het na een paar keer gebruiken kan weggooien...
 
Een oventje kun je zelf maken op vele manieren, kwam toevallig dit plaatje deze week nog tegen.

20140720071611-2014-05-30_22.01.27.jpg
 
Een oventje kun je zelf maken op vele manieren, kwam toevallig dit plaatje deze week nog tegen.

[afbeelding]

Ja! Dit is precies wat ik ongeveer in gedachten had voor een oven!
2 magnetrons tegen/op een grote bak zetten om de grotere ruimte goed op te kunnen warmen

Alleen is dit nou een houten bak?? Is dat niet gevaarlijk met temperaturen van 180 graden??


Maarrrrr, het gaat me dus voor nu vooral om de kwaliteit van dat doe-het-zelf poedercoat setje :P Wie o wie?
Als de kwaliteit ervan waardeloos blijkt komt die oven er ook niet :p
 
Hoe kan dat dan? Ik weet niet precies in welke mate een magnetron van een oven verschilt, maar zou dit met een oven wel kunnen? Of zoals in een link van iemand beschreven de gloeispiralen oid uit die ovens halen? Of zou een hittefohn genoeg warmte leveren en moet ik die op een kist aansluiten? :P
 
Hoe kan dat dan? Ik weet niet precies in welke mate een magnetron van een oven verschilt, maar zou dit met een oven wel kunnen? Of zoals in een link van iemand beschreven de gloeispiralen oid uit die ovens halen? Of zou een hittefohn genoeg warmte leveren en moet ik die op een kist aansluiten? :P
Serieus :?
 
Hoe kan dat dan? Ik weet niet precies in welke mate een magnetron van een oven verschilt, maar zou dit met een oven wel kunnen? Of zoals in een link van iemand beschreven de gloeispiralen oid uit die ovens halen? Of zou een hittefohn genoeg warmte leveren en moet ik die op een kist aansluiten? :P
Magnetron=microgolfoven: werkt op basis van geluidsgolven ipv een warmtebron(weerstand).
 
Magnetron=microgolfoven: werkt op basis van geluidsgolven ipv een warmtebron(weerstand).
Geen geluidsgolven, andere golven :)

Daarin worden elektronen in een magnetisch veld bewogen zodat elektromagnetische straling van een vaste frequentie ontstaat. Deze wordt geleid naar de ruimte met het voedsel. De frequentie is meestal 2,45 GHz en de golflengte ongeveer 12 cm (in de UHF-band).
 
Aha... dus een oven gebruiken ipv magnetron zou wel kunnen als ik het goed begrijp?

Maar eerst zou ik nog wat ervaringen horen over de kwaliteit van zo'n doe het zelf poedercoat setje
 
Aha... dus een oven gebruiken ipv magnetron zou wel kunnen als ik het goed begrijp?

Maar eerst zou ik nog wat ervaringen horen over de kwaliteit van zo'n doe het zelf poedercoat setje
Ja, oven-gedeelte (de hitte spiraal) kan wel.
Ik dacht eerst dat je een combi-over bedoelde, en daar alleen het electrische gloeigedeelte van wilde gebruiken :+

Ik heb geen ervaring met zelf poedercoat setjes.

Voor het luttele bedrag dat poedercoaten inclusief voorbewerken vandaag de dag kost, wil ik persoonlijk niks aanschaffen.

Maar ik kan me voorstellen dat het leuk is om zelf te proberen.
 
Ja idd, ik vind het gewoon leuk om zoveel mogelijk zelf te doen. Hetzelfde verhaal als je eigen banden vervangen :P Plaklood, bandenlichters en velgbeschermers zijn al besteld (bandenlichters en plaklood waren in de SALE bij datona) Nu alleen nog wachten op een kortingsactie voor het balanceer- en demontage apparaat *D

Opzich denk ik, als het apparaat niet snel kapot gaat, dat je wel prima kan poedercoaten met het setje. Maar toch wel fijn als iemand er al ervaring mee heeft. Kost ook evengoed wat. Ik zou nog een compressor moeten aanschaffen ook + toebehoren van poedercoaten dus dan zit ik al gauw op 500 euro...
 
Laatst bewerkt:
Magnetron=microgolfoven: werkt op basis van geluidsgolven ipv een warmtebron(weerstand).
Geen geluidsgolven, andere golven :)

Daarin worden elektronen in een magnetisch veld bewogen zodat elektromagnetische straling van een vaste frequentie ontstaat. Deze wordt geleid naar de ruimte met het voedsel. De frequentie is meestal 2,45 GHz en de golflengte ongeveer 12 cm (in de UHF-band).

images


#OFF TOPIC#
De behuizing van de magnetron is daarom ook gebouwd om deze golven binnen te houden, en voordat deze uit de fabriek komen word er ook gemeten of er "lekkage" van deze golven is.
Bovendien werkt de magnetron met voltages van 2 tot 5 kV, en de "straal" die de ronddraaiende antenne produceert kan zo'n beetje alles verbranden/koken wat er in komt (dus ook ogen e.d.). Dus zou ik inderdaad niet gaan lopen kloten met het magnetrongedeelte!!!

#ON TOPIC#
De verwarmingselementen en de thermostaat uit een oven of van een electrische barbeque kan je gewoon gebruiken.

Ik heb helaas geen ervaring met dit soort DIY poedercoatsetjes, maar ben wel benieuwd of en wat de ervaringen mee zijn!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan