Yamaha YZ50 PLastic

Meijden1974

MF'er
6 okt 2014
86
0
Elst(Utr.)
Liefhebbers!,

ik heb hier een YZ50 van 1982 staan, met een beschadigde tank, weet iemand of dit spul te repareren is?, het gaat vooral om diepe schuurkrassen, en nieuw kan ik er niet aankomen.....

Iemand ideeën?

Groeten,

Wim
full
 
Ja is te repareren, maar niet met polyester.
Je kunt een epoxy plamuur gebruiken kant en klaar, of je maakt zelf een epoxyplamuur door epoxyhars te vermengen met een vuller.
Je hebt er waarschijnlijk niet zoveel van nodig?

Frame ziet er keurig uit kerel.
 
Tankjes zijn nooit gespoten he.

Krassen vullen zul je dus altijd zien en of het ook bestand is tegen de benzinedampen die toch altijd door het plastic dringen...

Ik schuur de krassen er altijd uit. Echt hele diepe krassen blijf je zien maar vallen wel minder op. Begin met grof tot waterproof. Hoop werk maar je krijgt hem uiteindelijk weer bijna als nieuw. Ook de kleur!
 
Volgens mij de Yamaha tankjes juist wel.(gespoten)
Dat plastic wat tegen benzine kan is niet strak wit te krijgen, maar is altijd een beetje geelig. Als je het dan geel plastic maakt of groen of rood, valt dit niet zo op, maar helder wit gaat niet lukken. Daarom spoot yamaha deze tanks, volgens mij waren zij ook de enige die het logo op de tank spoten. De "gekleurde" merken deden dit met stickers, op de tank of zijkappen.
 
Ja hoor je kunt alle krassen ermee uitkrijgen, maar laat het 24uur uitharden.
Voordeel van epoxy is dat het niet krimpt zoals polyester en soepeler blijft.
Epoxy kun je ook voor polyester reparatie gebruiken, andersom niet!
Gewoon iets dikker opzetten en 24 uur later pas schuren en spuiten.
Wel een pruimer opzetten, anders hecht je lak niet vodoende.

En ja borrel heeft gelijk die witte tankjes zijn idd gespoten, omdat de kunstof nogal verkeurt.
 
Dank jullie voor de reacties, ik ga bovenstaande ideeën uitproberen.
"Krassen", is voorzichtig uitgedrukt, zijn nogal diep, dus vullen is wel nodig.
Ik ben nog op zoek naar een cilinderkopje en zijkappen voor de YZ... uit de hand gelopen opknapbeurt/restauratie........
Dussss, mochten jullie een ideetje hebben?
CMSL al geprobeerd, maar die leveren dat niet meer.Ik zal binnenkort een fotootje plaatsen van het gereviseerde blokje, was redelijk misbruikt in het verleden, alle lagers/keerringen vervangen, cilinder gehoond, carterhelften gestraald en gespoten,.... uit de hand gelopen dus.
 
Zou kunnen hoor dat ze gespoten waren. Dit type ken ik niet maar de oude Yamaha's crossers die ik ken hadden allemaal een onbespoten witte tank. Overigens zat er op mijn CR500 ook een vergeelde witte tank die ik met schuren weer mooi vlak en wit heb gekregen :Y
 
Hier mijn tank na de schuurbeurt:

full


De grootste krassen eruit geschuurd en mooi wit geworden. Hij was net zo geel als die van jou.
Er zitten wel wat uurtjes in om hem zo te krijgen.

Als je zeker weet dat hij origineel ook gespoten is zou ik hem spuiten, zo niet dan lekker schuren. Uit ervaring weet ik namelijk dat de lak er zo af ligt door slijtage en de benzinedampen.
 
Laatst bewerkt:
Hier mijn tank na de schuurbeurt:

[afbeelding]

De grootste krassen eruit geschuurd en mooi wit geworden. Hij was net zo geel als die van jou.
Er zitten wel wat uurtjes in om hem zo te krijgen.

Als je zeker weet dat hij origineel ook gespoten is zou ik hem spuiten, zo niet dan lekker schuren. Uit ervaring weet ik namelijk dat de lak er zo af ligt door slijtage en de benzinedampen.

Ik hield het ook op "volgens mij" he?! ;) Ik ken alleen de gespoten Yamaha's, maar als jij andere ervaring hebt spreek ik je niet tegen hoor. :N

Dat aluminium zij kapje heb je netjes in model gekregen trouwens. Ziet er strak uit. :Y
 
Dank jullie voor de reacties, ik ga bovenstaande ideeën uitproberen.
"Krassen", is voorzichtig uitgedrukt, zijn nogal diep, dus vullen is wel nodig.
Ik ben nog op zoek naar een cilinderkopje en zijkappen voor de YZ... uit de hand gelopen opknapbeurt/restauratie........
Dussss, mochten jullie een ideetje hebben?
CMSL al geprobeerd, maar die leveren dat niet meer.Ik zal binnenkort een fotootje plaatsen van het gereviseerde blokje, was redelijk misbruikt in het verleden, alle lagers/keerringen vervangen, cilinder gehoond, carterhelften gestraald en gespoten,.... uit de hand gelopen dus.

Een cilinderkopje kan ik je niet aan helpen kerel.
Maar als je kappen stuk zijn bv en je hebt de delen nog, kan ik ze wel evt voor je repareren hoor. Ook als je er stukjes uit mist, mits ik de vorm van de kappen nog kan zien.
Kosten van versturen zijn voor jezelf, de reparatie doe ik gratis voor je.
 
Vroeger (jaren terug) had je in Giessenburg Jan Boer zitten voor gebruikte brommer en motor onderdelen. Later zat deze met hetzelfde op de Nijverheidsweg (industrie terrein) ook in Giessenburg..
Hij heeft de zaak verkocht, ik weet helaas niet aan wie.. Maar daar zal je wel via/via achter kunnen komen.. JST tuning zit er naast...
Daar hebben ze vast ook nog wel een gebruikt cilinder kopje voor je liggen..
 
Ik heb nog even gezocht op internet maar ik trek echt mijn twijfels of het tankje origineel gespoten was. Als je het motorfietsje opknapt en vervolgens gaat gebruiken kun je je wellicht toch even verdiepen in de vraag of hij echt wel gespoten was. Zonde als de verf er met 1 keer rijden/vallen af ligt.
 
Ff off topic dan. Het zijkapje was hier nog niet helemaal af. Hier het project voor en na.

[afbeelding]
[afbeelding]

Ik doelde meer op de vorm en de vouwen die er in zatten, ben zelf op dit moment met een aluminium olie tank bezig voor een Matchless caferacer, dus ik weet hoe moeilijk het is. :Y

Oja on topic:
Die honda van jouw ( :9~ CR 500 :} ), is wel wat nieuwer dan de Yamaha van TS. Dus ik gok dat er ook wel ander materiaal gebruikt is.
Die tank van de Yamaha is erg geelig van zichzelf, kan me niet voorstellen dat ze destijds zo verkocht zijn. Die oudere Yamaha's (luchtgekoeld) hebben ook dat rode blokjes logo + tekst Yamaha op de tank. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan