Yamaha RDX 125

MichielVerm

MF'er
16 jan 2012
51
0
Zuid West-Vlaanderen
Hallo,

Ik heb recent een Yamaha RDX 125 gekocht en het zag er uit als die al een eindje stil stond.

Ondertussen heb ik alle rubbers binnenin de motor vervangen, ook de pakkingen van de cilinders, oliepomp.
De carburators afgesteld (en gekuisd in een ultrasoonbad) en de onsteking geregeld.
Hij heeft ook een nieuwe batterij en 2 nieuwe bougies+bougiekoppen (elektrisch is hij inorde, op gebied van verlichting, pinkers en dergelijk).

Hij start vlot, maar heeft precies geen kracht genoeg. Max. snelheid van 50km/u

Wanneer ik wil in eerste vertrekken met de brommer dan valt hij bijna stil en heeft precies nooit kracht genoeg. Ook als ik een helling op rij is het een gevecht tussen stilvallen en vooruit raken.

Iemand een idee wat er aan de hand is?

Dit is de RDX:
r1msyu.jpg


Alvast bedankt!

Groeten,
Michiel
 
Laatst bewerkt:
lijkt alsof hij maar op 1 cilinder loopt. Controleer de uitlaat temperatuur met wat water. Het water moet op beide bochten net zo snel verdampen.
 
Krijgt ie wel benzine genoeg, gebruik je nieuwe benzine, geen vacuumprobleem, benzinetank niet verroest van binnen??

Dat van die uitlaten is ook een goeie tip, blijft 1 van de uitlaten koud dan krijgt ie op die cilinder geen benzine, kan je trouwens gewoon ff voelen met je handen (alleen als je hem net start natuurlijk :X )
 
Laatst bewerkt:
Ik test alvast eens met water te gieten op de bochten. Bedankt voor de tip.

De tank is opnieuw gecoat geweest en heb nieuwe rubbers tussen het kraantje gestoken. Het valt me wel op wanneer je het kraantje op reserve zet dat hij niets doorlaat. Wanneer je het kraantje open zet stroomt het wel vlot door.

Heb ook nieuwe naftedarmen gestoken + nieuwe filters.

Ik veronderstel dat er geen vacuumprobleem is, wanneer ik op de tank duw hoor ik hem blazen bovenaan?
 
Laatst bewerkt:
Je kan ook een stukje gaan rijden met de tankdop er af of open, doet hij het dan goed dan zit er ergens een kanaaltje verstopt in de tank door de coating.

Heb je de zuigers ook bekeken, in het ergste geval kan het zijn dat er eentje niet helemaal fris meer is :X
 
Laatst bewerkt:
Zag niets speciaals aan de pistons wel opengedaan en de pakkingen vervangen.
Moet ik dan de ringen ook vervangen voor mijn piston?

Hij heeft al 40.000 km staan op de teller (maar of die teller origineel is weet ik niet), dus ik weet niet wat er al allemaal versleten is aan die brommer.
 
Ik moet me eens een compressiemeter aanschaffen om die compressie uit te meten. Ik heb gekeken of hij vonkte op beide bougies en dat was het geval. Straks kijk ik nog eens.

compressie meten is bij een tweetakt niet echt nodig. Zeker niet als je een kickstarter hebt. 1 bougie eruit, kicken, andere bougie eruit, kicken. Je voelt het vanzelf.

Het meest waarschijnlijke is dat er 1 vlotternaald bovenin blijft steken en en 1 vlotterbak daardoor droog staat, maar eerst maar eens fatsoenlijk diagnose stellen.
 
De vlotters op 20mm van de boord (wanneer ze contact maken met die vlotternaald, dan de 'air screw' 1,5 toer uitgedraaid en de 'Idle speed screw' aan beide kanten uitgedraaid zodanig dat de brommer op 1500 toeren ralenti draait.

Is er nog iets dat je rekening mee moet houden?
 
Zet de luchtschroeven nog n halve slag verder uit en probeer het nogmaals...
90% dat hij al beter (sneller) gaat draaien en sterker word..

Dan ben je er nog niet, maar heb je een basis afstelling.
Geen kracht en slecht op toeren komen is 99% van de gevallen te wijten aan de lucht schroeven.

Loopt hij erna idd beter kom je hier terug en zal ik het je verder uitleggen hoe ze verder af te stellen.
OK?
 
Zet de luchtschroeven nog n halve slag verder uit en probeer het nogmaals...
90% dat hij al beter (sneller) gaat draaien en sterker word..

Dan ben je er nog niet, maar heb je een basis afstelling.
Geen kracht en slecht op toeren komen is 99% van de gevallen te wijten aan de lucht schroeven.

Loopt hij erna idd beter kom je hier terug en zal ik het je verder uitleggen hoe ze verder af te stellen.
OK?
Dan zou hij half of vol gas wel goed moeten lopen want dan hebben de luchtstelschroeven geen merkbare invloed meer.
 
TS, je moet eerst stap 1 doen alvorens andere stappen te ondernemen.
Dus eerst kijken of hij op beide cilinders goed loopt door te kijken of de uitlaatbochten even heet worden

:+
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan Onderaan