Linkse tap afgebroken in bout

JBi

MF veteraan
Donateur
24 jan 2012
6.493
3.280
Drenthe
Hallo iedereen!

Gister beide bouten dol gedraaid na een boel WD-40 en gehamer. Dus even het internet afgelezen en bij de eerste bout een bitje erin gehamerd, dat werd geen succes dus toen setje linkse tappen gekocht bij de Praxis. Vanmiddag met de linkse tap geprobeerd en ook dat werd geen succes. :') Nu weet ik eigenlijk niet meer wat ik kan of moet doen.

Nog wat foto's van mijn gepruts:
no7uudM.jpg

K7rJlSX.jpg


Wie kan deze noob wat tips geven zodat ik het niet nog verder vern**k? :)
 
Tja, degene waar die tap in is afgebroken.
Ik zou een stukkie in die bout slijpen met een dremel om hem dan met een bijtel oid los te tikken.
Zelfde zou je ook bij die ander kunnen doen.

Maar als ik jou was, zou ik het even laten doen.

enne, linkse tappen bij de praxis?
wat hebben ze gekost?
 
Laatst bewerkt:
Tja, degene waar die tap in is afgebroken.
Ik zou een stukkie in die bout slijpen met een dremel om hem dan met een bijtel oid los te tikken.
Zelfde zou je ook bij die ander kunnen doen.

Maar als ik jou was, zou ik het even laten doen.

enne, linkse tappen bij de praxis?
wat hebben ze gekost?
4 stuks voor 18 euro. Zette op zich nog geen eens zoveel kracht toen die knapte. Ga ze wel terug brengen en zie wel wat ze zeggen.

Naar de garage brengen is alleen nou niet zo handig omdat de carbs, tank en stuur er niet op zitten. Wil eigenlijk ook zo veel mogelijk zelf doen zodat ik er van leer maar dan moet ik wel weer een Dremel en bijtel aangeschaffen..
 
4 stuks voor 18 euro. Zette op zich nog geen eens zoveel kracht toen die knapte. Ga ze wel terug brengen en zie wel wat ze zeggen.

Naar de garage brengen is alleen nou niet zo handig omdat de carbs, tank en stuur er niet op zitten. Wil eigenlijk ook zo veel mogelijk zelf doen zodat ik er van leer maar dan moet ik wel weer een Dremel en bijtel aangeschaffen..

oude sloop schroevendraaier gaat het ook mee in mijn handen
 
mij laatst iets soortgelijks gebeurd. Beide boutjes zaten muurvast na een valpartij. ik vermoed door enige vervorming van het deksel. De grote draaide dol en ipv een zeskant was het een mooi rondje geworden :+.
Eerst met een sleufje maken en beitel geprobeerd maar geen beweging in te krijgen. Grote schroevedraaier erin gemept en met een grote baco erop losgekregen, was veel kracht voor nodig. Boutje is uiteraard vervangen :)
 
4 stuks voor 18 euro. Zette op zich nog geen eens zoveel kracht toen die knapte. Ga ze wel terug brengen en zie wel wat ze zeggen.

Naar de garage brengen is alleen nou niet zo handig omdat de carbs, tank en stuur er niet op zitten. Wil eigenlijk ook zo veel mogelijk zelf doen zodat ik er van leer maar dan moet ik wel weer een Dremel en bijtel aangeschaffen..

Tja, goed gereedschap is het halve werk.
Ik heb vaak ook wel eens dat ik iets niet heb wat wel erg handig is.
Recent een nieuw kistje boren gekocht, 100 euro, maar wel goed spul.
Dremel hadden we nog, maar alle slijpschijfjes weg/kapot/op, hup ook weer even nieuw halen.


Heb alleen bitjes die bij mijn doppen set kwamen. :9

Maar ga het eerst wel met een koudbeitel en wat IMAL proberen. Als het dan nog steeds niet lukt schaak ik wel hulp in.

Ook bij de praxis vandaan? :+
Ik haal zelf bijna al mijn gereedschap bij AMG, want die zit bij ons om de hoek.
Duur, maar wel goed spul

Heb zelf deze koffer, zit eigenlijk al bijna alles is wat je nodig hebt.
http://www.toolnation.nl/huvema-alma-a-127-gereedschapskoffer-127-delig.html

En als je er een beetje zuinig mee omgaat, gaat het nog lang mee ook :)
 
Laatst bewerkt:
Vergeet die gaten met tappen en bitjes.
Zet een beiteltje op de buitenkant van de kop en tik hem los.
De bovenste kan misschien ook met een vlechttang.
 
Wat ga je doen eigenlijk als die bouten er uit zijn?
Nieuwe bouten kopen. :9 En klepspeling controleren.

Heb mijn geld trouwens weer terug gekregen van de Praxis, daarvan weer een bijtel en IMAL gekocht. Heb het spul er nu op gespoten en ga na het eten even kijken of het me lukt. :)
 
Deze doppen (dat zijn het eigenlijk) worden vaak veel te vast gezet waardoor je ze niet meer normaal los krijgt, als je nieuwe hebt even goed op moment vast zetten, dan gaan ze ook weer netjes los.
Nieuwe kan je trouwens bestellen bij wemoto.co.uk voor een niet overdreven prijs.
Als ik het goed zie trouwens ging je kleppen stellen van een NTV...
 
Terug
Bovenaan Onderaan