Hoe werkt reservebenzine?

quet

Rookie
7 apr 2011
24
0
Hallo
Ik rij met een Honda Black Widow VTDC750.
In het instructieboekje staat dat je niet mag tanken met je benzinekraantje op de reservestand want in dit geval tank je geen reserve bij en kan je ooit zonder benzine én reserve benzine komen te zitten
Puur technisch en nieuwsgierig vraag ik mij dan ook af hoe dit systeem werkt want als benzine en reserve samen in 1 tank zouden zitten en je hebt het principe van 1 hoog benzinebuisje voor benzine en 1 laag buisje voor de reserve dan zou het toch niet uitmaken op welke stand het kraantje staat als je tankt.
Zelf heb ik de ervaring meegemaakt dat de vorige eigenaar regelmatig tankte op de reservestand en ik had bij één van mijn eerste ritten geen reserve benzine in de tank had.
Groeten Quet :]
 
BAJAJ_motorcycle_fuel_cock_fuel_tap.jpg


zodra je hem op reserve zet pakt hij het onderste laagje benzine uit je tank.
als je hem vergeet terug te zetten op "ON" zal je de tank in 1 keer leegrijden.

zoals het verwoord staat in je boekje is wat eigenaardig, maar komt op hetzelfde neer.

Overigens, je laatste zin is poep. :)
 
Laatst bewerkt:
Tja, gisteravond pinten gaan drinken en daarom misschien poep in de laatste zin :+
In het instructieboekje staat letterlijk:
<<Opmerking: Controleer of het benzinekraantje op ON staat wanneer u gaat tanken. Als het kraantje op RES staat, kunt u zonder benzine komen te zitten met geen reserve benzinevoorraad>>
Beste LePensZeur, volgens jou versta ik dus dat je zonder benzine kan komen te zitten als je blijft rijden op RES, je verbruikt dan immers de volledige inhoud van je tank.
Maar toen ik de motor kocht van de vorige eigenaar had ik hem op stand ON volledig vol getankt en ik wilde checken hoever ik kon rijden met een volle tank. Omdat ik dacht dat er toch reserve was kon ik dit proberen tot hij zou stilvallen. Zo gezegd zo gedaan, maar bij het bijna stilvallen van de motor zette ik het kraantje al rijdend onmiddellijk op RES en toch viel ie stil en er zat geen druppel meer in. Dus beentje gebruiken tot aan de kant van de weg. Ook starten ging dus niet meer. Gelukkig had ik mijn motormaat bij, die reed door naar een tankstation ... jerrycan kopen ... vullen ... en weer rijden!
En dat is juist wat ik zo eigenaardig vind.
 
Als het kraantje op RES staat, kunt u zonder benzine komen te zitten met geen reserve benzinevoorraad

Dát klopt. Als het kraantje op RES staat kun je het namelijk niet meer op RES zétten als je normale tank leeg is.

Als je toch geen benzine krijgt als je hem op RES zet kan het zijn dat het korte buisje van de kraan verstopt is, of dat het lange buisje (of beide) los in de tank ligt.
Beide situaties al eens meegemaakt.
 
Je moet wel reservebenzine tanken natuurlijk anders weet het kraantje niet welke benzine hij moet doorlaten. Daarom staat dat
<<Opmerking: Controleer of het benzinekraantje op ON staat wanneer u gaat tanken. Als het kraantje op RES staat, kunt u zonder benzine komen te zitten met geen reserve benzinevoorraad>>
ook in je boekje. Dus op RES zetten bij het tanken en je hebt reservebenzine en op ON zetten voor de normale benzine.
 
Ja, vullen ... en weer rijden is niet zo eigenaardig maar mijn ervaring wel.
Daarna altijd getankt op ON en af en toe moeten overschakelen naar RES tijdens het rijden en nooit meer een probleem geweest, dus de buisjes zijn niet verstopt of liggen niet los in de tank.
 
in ieder geval even je tank een keer leeg laten lopen (in een jerrycan ofzo dus) en de benzinekraan demonteren. Ofwel een filtertje wat je kunt schoonmaken of een losgekomen pijpje wat je opnieuw vast kunt zetten. Op zich een leuk klusje wat altijd wel op te lossen is.
 
Je moet toch ook een keer in de zoveel tijd je reservebenzine oprijden? Dit ivm veroudering van de benzine?

_O-

Maar.........................................................


Klinkklare onzin de verouderde benzine, in mijn tank zit benzine van drie jaar oud en het is één slag rond en draaien met die motor.

Hoe lang zit de benzine in de tanks bij de overslagbedrijven ?
 
Ik tank ook altijd eerst de reserve benzine, daar is een speciale pomp voor.
Bij mijn motor gaat er eerst 4 liter reserve benzine in, deze reken ik af (anders word de pomp niet vrij gegeven ) en dan gooi ik hem vol met normale benzine.
Maar zolang je je reserve benzine niet gebruikt, kun je er gewone in gooien,
 
Ik tank ook altijd eerst de reserve benzine, daar is een speciale pomp voor.
Bij mijn motor gaat er eerst 4 liter reserve benzine in, deze reken ik af (anders word de pomp niet vrij gegeven )



Scheelt dat ook nog in prijs per liter? Want ik kan me voorstellen dat reservebenzine duurder is.
 
Scheelt dat ook nog in prijs per liter? Want ik kan me voorstellen dat reservebenzine duurder is.

Klopt ja, litertje reserve bezine doet nu zo'n 1,90 à 2 euro maar je doet er ook langer mee, anders zou je nooit de pomp halen, ik rij op gewone benzine ongeveer 1 op 19 en met reserve 1 op 22, dus als ik met de motor op vakantie ga wil ik nog wel eens mn hele tank volgooien met reserve benzine, anders moet ik zo vaak tanken.
 
Ja, vullen ... en weer rijden is niet zo eigenaardig maar mijn ervaring wel.
Daarna altijd getankt op ON en af en toe moeten overschakelen naar RES tijdens het rijden en nooit meer een probleem geweest, dus de buisjes zijn niet verstopt of liggen niet los in de tank.

je bedoelt dat je 1 keer je tank hebt leeggereden terwijl deze op ON stond.
nu heb je dat niet meer, dus enkele keren gereden tot de motor stotterde, overgeschakeld op reserve en toen wel gewoon aantal km verder kunnen rijden tot de pomp.

dat is wel apart.

snel vergeten en lekker :] is mijn tip ;)
 
Klopt ja, litertje reserve bezine doet nu zo'n 1,90 à 2 euro maar je doet er ook langer mee, anders zou je nooit de pomp halen, ik rij op gewone benzine ongeveer 1 op 19 en met reserve 1 op 22, dus als ik met de motor op vakantie ga wil ik nog wel eens mn hele tank volgooien met reserve benzine, anders moet ik zo vaak tanken.
Oei, niet doen.

Reservebenzine heeft ene hogere verbrandingsgraad, en zonder aanpassing aan de motor mag je daar maar een korte afstand mee rijden met max 80/km/uur.
 
Terug
Bovenaan Onderaan