Luchtgekoeld blok koelen?

BKLYF

MF veteraan
26 feb 2014
3.050
972
Belgiek
Instagram
Eerst en vooral, de vraag gaat over hoe je een luchtgekoeld blok niet laat overhitten als je lang voor een stoplicht staat, of heel traag rijd, dus antwoorden zoals "harder rijden" helpen jammer genoeg niet :)
De motor heeft een oliekoeler, dus heeft het zin om een ventilator daarop te monteren zodat die de motor/olie wat koeler is?
Ik hoor het graag!
 
Ja, kan. Wordt onder andere op boxers toegepast bij overheidsuitvoeringen. Wat de beste in- en uitschakeltemperatuur is (ik neem aan dat je niet gaat beunen en gewoon een temperatuursensor of -switch gebruikt) durf ik niet te zeggen, olie wordt en moet namelijk wat heter worden dan koelvloeistof.
 
Een luchtgekoeld blok kan er echt wel tegen als je een tijdje voor het stoplicht staat. Koelen is echt niet nodig.

Sterker nog, in de winter plak ik de oliekoeler wel eens af, anders wordt de olie niet heet genoeg en ontstaat er sludge in de olie.
 
Het zijn je cylinders die oververhitten. Je oliekoeler koelt alleen de olie, dus een ventilator daarop zetten zal niet zo veel helpen, denk ik.

Maar oververhitten zou niet moeten gebeuren, daar is die motor echt wel op getest. Dus als hij wel oververhit, dan moet er iets aan de hand zijn. Ik denk dan vooral aan dat de motor te arm afgesteld staat.

Als hij niet oververhit, dwz. er is niks aan de hand, dan zou ik gewoon niks doen. De motor zou toch zeker een kwartier stationair moeten kunnen draaien zonder te oververhitten. Ik ken geen stoplicht dat langer dan een kwartier op rood blijft staan. :)

Als je stil moet staan voor een open brug: gewoon je motor uit, zoals dat hoort.
 
Ik heb Bandit 1200's wel eens flink heet gestookt hoor, tot op het punt dat er bij elk beetje gas een olienevel achter je aanvloog (meter gaf 160 aan), toen toch echt maar even gestopt. Voelde het problematisch? Nee helemaal niet, liep als een tiet. Maar goed, helemaal zoals verzonnen is het natuurlijk niet. Heb nog wat ge-experimenteerd met fans, maar niet zoveel ruimte op een B12...
 
Dank jullie wel voor de antwoorden!
Heb er nog niet mee gereden, maar met m'n lesmotor (ER6N) ruik je na een kwartier rijden gewoon de hitte (plastic/olie achtige geur).
Met de XF zou ik normaliter door de stad rijden (10-50km/h) dus veel wind kan ik niet tegen komen.
Max snelheid die ik elke dag zou halen is ongeveer 90km/h. (heb er nog niet mee gereden, maar ben er wel bang van als die ER6 al heet wordt)
 
Dank jullie wel voor de antwoorden!
Heb er nog niet mee gereden, maar met m'n lesmotor (ER6N) ruik je na een kwartier rijden gewoon de hitte (plastic/olie achtige geur).
Met de XF zou ik normaliter door de stad rijden (10-50km/h) dus veel wind kan ik niet tegen komen.
Max snelheid die ik elke dag zou halen is ongeveer 90km/h. (heb er nog niet mee gereden, maar ben er wel bang van als die ER6 al heet wordt)
Een Kawa ER6N is watergekoeld en wordt niet heet.
Wat je ruikt is vast iets anders, je textielen broek ofzo.
 
Runflats :+
XF is nog niet verzekerd dus mag er nog niet mee rijden, zal wel een update geven als het te warm wordt (maar nu met de winter in zicht zal dat geen probleem zijn).
 
Eerst en vooral, de vraag gaat over hoe je een luchtgekoeld blok niet laat overhitten als je lang voor een stoplicht staat, of heel traag rijd, dus antwoorden zoals "harder rijden" helpen jammer genoeg niet :)
De motor heeft een oliekoeler, dus heeft het zin om een ventilator daarop te monteren zodat die de motor/olie wat koeler is?
Ik hoor het graag!



Vraag maar eens aan je vader of opa hoe dat in hun tijd was.
Of kijk anders eens bij de meeste motoren van voor 1980.
 
Het zijn je cylinders die oververhitten. Je oliekoeler koelt alleen de olie, dus een ventilator daarop zetten zal niet zo veel helpen, denk ik.

Maar oververhitten zou niet moeten gebeuren, daar is die motor echt wel op getest. Dus als hij wel oververhit, dan moet er iets aan de hand zijn. Ik denk dan vooral aan dat de motor te arm afgesteld staat.

Als hij niet oververhit, dwz. er is niks aan de hand, dan zou ik gewoon niks doen. De motor zou toch zeker een kwartier stationair moeten kunnen draaien zonder te oververhitten. Ik ken geen stoplicht dat langer dan een kwartier op rood blijft staan. :)

Als je stil moet staan voor een open brug: gewoon je motor uit, zoals dat hoort.

naast een smerende werking heeft de olie in een motorblok nog een functie,
en dat is het afvoeren van warmte.
dus hoe koeler de olie terug het blok ingaat hoe meer warmte het weer kan opnemen,
maar of een ventilator in deze veel zin heeft vraag ik me af, misschien bij een high tech raceblok.
 
Runflats :+
XF is nog niet verzekerd dus mag er nog niet mee rijden, zal wel een update geven als het te warm wordt (maar nu met de winter in zicht zal dat geen probleem zijn).
Hopelijk wel erg gauw dat die verzekerd is .
Bij een automatische controle op kentekens komt er als er geen melding is van dat het kenteken verzekerd is een boete van 400 euro of die nu wel of niet op de weg staat .
Alleen bij schorsing ( mag die ook de weg niet op of staan) hoef die niet verzekerd te zijn .
 
Terug
Bovenaan Onderaan