Acewell teller op R1 bedrading aansluiten

Willem

PROCRASTINATOR
Donateur
22 aug 2005
30.031
53.958
Kampen (Overijssel)
Het leek een klusje van drie keer niks maar ik loop tegen problemen aan.
Ik heb een Acewell 2853 aangeschaft en op een mooie plek bij m'n nieuwe koplamp geplaatst.
Toen de schema's erbij gepakt en de draden geprobeerd aan te sluiten. Zo heb ik de 'N' werkend gekregen alsook de richtingaanwijs indicatielampjes.
Nu heeft de Acewell geen temperatuur aanduiding zoals het origineel wel heeft.
Ook heeft de Acewell geen lampje voor indicatie dat je op reserve rijd. Wel is er een niveau aanduiding.

Wat ik me afvraag is waar het signaal vandaan komt dat de koelfan laat aanslaan? Kan ik zeg maar gerust de originele teller eraf laten en de motor laten draaien en dat de koelfan bij de juist ingestelde temperatuur aanslaat?

Heeft misschien iemand een voorbeeld van een eerder project waarbij de originele teller van de R1 uit 1998 is gehaald en vervangen voor een andere teller?
 
Van teller naar motor.

Zwart van teller, naar zwart draadboom =massa.
Bruin van meter, naar bruin van contactslot= geschakelde voeding.
Rood van meter, naar rood van contactslot= voeding voor geheugen en klokje.

Indicatoren:
Blauw van meter, naar donkergroen van motor= rechter knipperlicht
Oranje van meter, naar bruin van motor= linker knipperlicht
wit van meter, naar blauw van motor= neutraal lampje
Geel van meter, naar geel van motor= groot licht lampje
Grijs van meter, naar zwart/rood van motor= olie lampje
Bruin van meter (met schoentje), naar grijs motor=toerenteller
Km teller weet ik niet daar ik de bijgeleverde magneten en sensor moest gebruiken.
Klokverlichting werkt direct met contactslot aan/uit.

Als het goed is word je fan via de sensor geregeld op radiateur...
Kijk daar eerst naar.
Testen en nogmaals testen (meten is weten)...
 
Van teller naar motor.

Zwart van teller, naar zwart draadboom =massa.
Bruin van meter, naar bruin van contactslot= geschakelde voeding.
Rood van meter, naar rood van contactslot= voeding voor geheugen en klokje.

Indicatoren:
Blauw van meter, naar donkergroen van motor= rechter knipperlicht
Oranje van meter, naar bruin van motor= linker knipperlicht
wit van meter, naar blauw van motor= neutraal lampje
Geel van meter, naar geel van motor= groot licht lampje
Grijs van meter, naar zwart/rood van motor= olie lampje
Bruin van meter (met schoentje), naar grijs motor=toerenteller
Km teller weet ik niet daar ik de bijgeleverde magneten en sensor moest gebruiken.
Klokverlichting werkt direct met contactslot aan/uit.

Als het goed is word je fan via de sensor geregeld op radiateur...
Kijk daar eerst naar.
Testen en nogmaals testen (meten is weten)...
Dat is idd zoals ik hem heb aangesloten, de km/speedo meter ga ik ook met de reed magneet contact doen.
Of is de snelheidssensor van de R1 ook een dergelijk contact? Maar dan moet er zeker nog uitgerekend worden hoe de teller ingesteld met worden?
Want als hij de as omwentelingen omzet in km/u dan zou de kettingwiel verhouding de deelfactor voor het omtrek van het achterwiel zijn.


Vanuit de originele teller word verder dus niets "geregeld" en de motor zou verder geen last ondervinden van het weglaten van de originele unit. Alleen krijg je geen storingsmelding meer door?
Ik heb waarschijnlijk een draadje fout gehad want het grootlicht indicatie lampje knipperde met dezelfde frequentie als met een storing.
Snapte er de ballen niet van hoe dat nou kon maar ik heb de tank eraf liggen en dan komt er dus een storingsmelding....
En ik maar denken wat ik nou fout deed.


Bedankt voor je antwoord!
 
Je kunt zowel de originele sensor van de motor gebruiken voor de km als de bijgeleverde sensor.
Moet op dezelfde draden (met 2polige stekker)
Het instellen van de wiel/bandomtrek blijft...
De sensor meet geen snelheid, deze meet/telt wielomslagen. Je moet dus altijd de meter inleren ja.
De kettingwiel verhouding maakt niets uit bij wielomslag telling.

De meter heeft geen storings indicatie, maar reageert wel vreemd bij storingen.. Gaat knipperen of gaat met toerental zwiepen.
 
Als de motor al een elektronische snelheidssensor heeft, is het een erg lelijke oplossing om dan een los contact te gaan monteren met magneetjes. Dat is hetzelfde als een draad om je bougiekabel wikkelen terwijl je al een signaaldraad vanuit de cdi bij je display hebt liggen.
 
100%
Vind ik ook hoor, zit er al op en je hoeft geen sensor te monteren aan je remklauw bevestiging....
Helaas kon ik het de klant niet uit zn hoofd praten.
Die moest en zou de sensor uit het pakket op zn motor zien.
Zei, ik heb er toch ook voor betaald? Ja sorry dan ben ik er klaar mee, en zet ik het erop..
Al wil je dan 20kabels langs je motorfiets en blok laten lopen, je krijgt wat je wil. Zolang ik het vast kan maken en het veilig acht.
 
Je kunt zowel de originele sensor van de motor gebruiken voor de km als de bijgeleverde sensor.
Moet op dezelfde draden (met 2polige stekker)
Het instellen van de wiel/bandomtrek blijft...
De sensor meet geen snelheid, deze meet/telt wielomslagen. Je moet dus altijd de meter inleren ja.
De kettingwiel verhouding maakt niets uit bij wielomslag telling.

De meter heeft geen storings indicatie, maar reageert wel vreemd bij storingen.. Gaat knipperen of gaat met toerental zwiepen.
Die sensor geeft toch pulsen van de uitgaande as?
Dan heeft de kettingwielverhouding toch invloed op de gemeten snelheid?
Je uitgaande as gaat veel vaker rond dan het achterwiel.
 
Het kettingwiel voor draait 2,688 keer sneller dan achter.
Wielomtrek is dacht ik ((2 x (180 x 0,55)) + (17 x 25,4)) x Pi = 1978,58mm
Dan is het dus 1978,58 : 2,688 wat ik zou moeten instellen in mm.
 
Laatst bewerkt:
Ah, ja nu heb je het over het voortandwiel en as. Ja die telt ook de slagen en kun je beter gebruiken. Origineel is makkelijker en beter terwijl de bedrading ervoor ook al bij je stuur zit.
Ik had het nog over de sensor die bijgeleverd is hihihi.
Wielomtrek weet ik niet meer Sorry. Ik heb toen gewoon de band gemeten met meetlint.
Later iets bijgesteld na meting (door eigenaar) met GPS.
 
Op het schema van de teller staan de kleuren voor de stekker. Die had ik aangehouden bij sommigen veranderd die na de contra stekker. En dan ga je dus de mist in en begint er een lampje te knipperen omdat er een storing geconstateerd is.

|( |( |(


Soms moet je verder kijken dan je neus lang is :+
 
Ik heb nu dus alles werkend de toerenteller geeft netjes het toerental aan.
Na een enkele seconde gaat hij echter de storingen aangeven, dit doordat het signaal dat de originele teller krijgt van de gerelateerde functies dat alles oke is niet aanwezig is. Is ook logisch want die draadjes blijven on aangesloten.
Is er een manier om de overige draadjes (met het behulp van?) zo aan te sluiten dat dit wel gebeurt of moet ik dit omzeilen door een ander draadje te pakken? Mocht er dan een storing zijn dat dit dus niet meer aangegeven word?
 
Groen/witgeel
Groen/rood
Zwart/blauw
Blauw
Wit
Zijn nu niet aangesloten.

Geel/zwart
Gaat nu naar de kabel van de teller. Die zou het toerental aangeven, wat hij ook doet, afgewisseld met de storingen.
 
Laatst bewerkt:
Groen/geel komt van ignitor unit.
Groen/rood komt van temperatuur sensor.
Zwart/blauw komt van temperatuur sensor.
Wit komt van ignitor unit.

Dan blijft er dus een blauwe over die volgens het schema van de knipperlichten komt, alleen die werken normaal, ook op de teller.

[additie]
Het lijkt erop dat er in de originele teller iets gedaan word met het signaal van de draden die van de ignitor unit komen.
Dat zouden dus storingscontacten moeten zijn zoals ik het interpreteer, wanneer die aangesloten zijn (originele teller) zijn de meldingen weg. Maar de acewell heeft die functie niet en laat dus een aantal storingen zien die er niet zijn.

Hoe krijg ik die melding nou weg?

[/additie]
 
Laatst bewerkt:
Het leek een klusje van drie keer niks maar ik loop tegen problemen aan.
Ik heb een Acewell 2853 aangeschaft en op een mooie plek bij m'n nieuwe koplamp geplaatst.
Toen de schema's erbij gepakt en de draden geprobeerd aan te sluiten. Zo heb ik de 'N' werkend gekregen alsook de richtingaanwijs indicatielampjes.
Nu heeft de Acewell geen temperatuur aanduiding zoals het origineel wel heeft.
Ook heeft de Acewell geen lampje voor indicatie dat je op reserve rijd. Wel is er een niveau aanduiding.

Wat ik me afvraag is waar het signaal vandaan komt dat de koelfan laat aanslaan? Kan ik zeg maar gerust de originele teller eraf laten en de motor laten draaien en dat de koelfan bij de juist ingestelde temperatuur aanslaat?

Heeft misschien iemand een voorbeeld van een eerder project waarbij de originele teller van de R1 uit 1998 is gehaald en vervangen voor een andere teller?
Ik heb ook een nieuwe speedometer maar ik weet niet hoe ik de N neutraal moet aansluiten. Ik weel wel welke draad de N draad is van mijn speedometer maar ik weet niet waar aan de motor ik het moet aansluiten. Waar heb jij het aangesloten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan