Doorrijden met kromme voorvork poot/poten

29 apr 2014
215
0
Heb sinds ik mijn thundercat heb aangeschaft het een en ander aan onderhoud gedaan.
Het duurste zou de voorvork ringen vervangen. Nou bleken mijn voorvorkpoot of poten krom te zijn.
Mijn monteur heeft ze een aantal keer moeten stellen omdat er teveel druk op stond. Mijn keerringen zouden weer snel kunnen gaan lekken hierdoor.
Het zou verder geen gevaar opleveren, maar als mijn keerringen weer beginnen te lekken moest ik mijn poot of poten vervangen.
Dit is iets waar ik in februari naar wou laten kijken. Mijn thundercat rijd goed en ik rij er vaak op en heb er veel plezier van. Ik heb hem amper een maand nu.

Mijn vraag is nu hebben jullie ooit doorgereden met een kromme poot of poten? en zo ja, hoe lang???
 
Hmmm, begrijp het verhaal van de monteur niet helemaal. Wat heeft hij nou precies moeten stellen om te voorkomen dat de keerringen wederom stuk zouden gaan? Waar stond teveel druk op?
Staat je stuur nog gewoon recht en veert de motor verder naar behoren?
 
* gewenst antwoord *

Tuurlijk joh, geen probleem om nog jaren met kromme poten door te rijden, merk je niks van :]
Heb het zelf ook jaren gedaan.

Is echt niet nodig om je geld daaraan uit te geven.

* einde *
 
Laatst bewerkt:
Hmmm, begrijp het verhaal van de monteur niet helemaal. Wat heeft hij nou precies moeten stellen om te voorkomen dat de keerringen wederom stuk zouden gaan? Waar stond teveel druk op?
Staat je stuur nog gewoon recht en veert de motor verder naar behoren?

De motor stuurt, veert en rijd gewoon goed. Maar het komt er op neer dat een poot niet helemaal recht is. Ik kan er gewoon veilig mee rijden volgens mijn monteur.
De reden dat ik het in februari pas wil laten doen is, omdat hem dan toch een beurt ga geven. En dan kan alles tegelijk laten doen.

Ik vroeg me daarom af of iemand dit ooit eerder heeft gehad, en hoe lang die gene ermee door heeft kunnen rijden.
 
doe dat zelf ook en daar is niks mis mee, zolang er geen knik in zit en de poot gewoon gebogen is.

enige wat je nodig hebt is iets om de poot in te steken en iets om te persen. ik schuif een aluminium buis over de poot zodat hij niet beschadigd wordt daar waar hij geklemd wordt.
 
doe dat zelf ook en daar is niks mis mee, zolang er geen knik in zit en de poot gewoon gebogen is.

enige wat je nodig hebt is iets om de poot in te steken en iets om te persen. ik schuif een aluminium buis over de poot zodat hij niet beschadigd wordt daar waar hij geklemd wordt.

Als het om onderdelen gaat als de vork, laat ik het liever door een professional doen.
 
Waarom zou een keerring gaan lekken als er een as ( binnenpoot ) doorheen gaat die verder niet zichtbaar beschadigd is ???
Wij hebben een behoorlijke hoeveelheid hydrauliek binnen ons bedrijf, en weet zeker dat niet alle assen meer recht zijn, maar gaan echt niet lekken hoor...

Of het de rij-eigenschappen ten goede komt die kromme poten kan ik niet zeggen, maar keerringen hebben een behoorlijke mate van flexibiliteit
 
Waarom zou een keerring gaan lekken als er een as ( binnenpoot ) doorheen gaat die verder niet zichtbaar beschadigd is ???
Wij hebben een behoorlijke hoeveelheid hydrauliek binnen ons bedrijf, en weet zeker dat niet alle assen meer recht zijn, maar gaan echt niet lekken hoor...

Of het de rij-eigenschappen ten goede komt die kromme poten kan ik niet zeggen, maar keerringen hebben een behoorlijke mate van flexibiliteit

omdat die (meestal ?) enkele as/cylinder wel wat bewegingsvrijheid heeft. hoe verder het kromme deel van de zuiger in de cylinder gaat, hoe minder in lijn het geheel komt te liggen. zo lang beide wat flexibel zijn in hun ophangpunt kan deze beweging opgevangen worden.

neem je echter bv een stuurcylinder van een heftruck , deze zal ALTIJD gaan lekken als hij krom is, omdat er 3 geleidingspunten zijn (dichting L en R en geleider in het midden). eens het kromme gedeelte in de cylinder komt, gaat deze zich afzetten tegen de dichting. er is echter nergens een flexibele ophanging en dus gaat de zuiger 1 kant van de dichting induwen en aan de andere kant weg gaan van de dichting -> lek.

bij een (ongelijk) geplooide vork heb je hetzelfde resultaat. er is 1 flexibel bevestigingspunt (de wielsas), maar eens het geplooide deel in de buitenpoten begint te schuiven, gaan ze tov elkaar beginnen wringen en dus ook weer gaan lekken.
 
Laatst bewerkt:
Om even antwoord op je vraag te geven, ik heb wel eens gereden met een kromme voorpoot. Was tijdens circuitdag gevallen. (met lage snelheid, motor plat gelegd) Stuur stond iets scheef, maar verder was het nog goed te doen, geen trillingen of scheeftrekken oid. Na die dag wel de voorpoot vervangen voor een recht exemplaar.

Wat ik wat vreemd vind is dat bij mijn motor mijn stuur overduidelijk scheef stond waardoor ik kon concluderen dat mijn voorpoot krom was. Vandaar dat ik mij afvraag hoe je monteur vastgesteld heeft dat je voorpoot krom is. Blijven toch dure onderdelen om te vervangen en als blijkt dat het niet nodig is.
Maar mss dat iemand met meer ervaring op dat vlak het toe kan lichten.
Kan mij alleen voorstellen dat beide poten krom zijn, omdat dan het stuur wel recht blijft staan. Maar dat moet dan wel een klap geweest zijn...
 
Heb ooit eens ook kromme voorpoten gehad van een Yamaha 750 Seca. Laten richten op 0,1 mm nauwkeurig en kostte voor de twee €45,00. Daarna geen last van lekkende keerringen meer.
 
Laatst bewerkt:
Om even antwoord op je vraag te geven, ik heb wel eens gereden met een kromme voorpoot. Was tijdens circuitdag gevallen. (met lage snelheid, motor plat gelegd) Stuur stond iets scheef, maar verder was het nog goed te doen, geen trillingen of scheeftrekken oid. Na die dag wel de voorpoot vervangen voor een recht exemplaar.

Wat ik wat vreemd vind is dat bij mijn motor mijn stuur overduidelijk scheef stond waardoor ik kon concluderen dat mijn voorpoot krom was. Vandaar dat ik mij afvraag hoe je monteur vastgesteld heeft dat je voorpoot krom is. Blijven toch dure onderdelen om te vervangen en als blijkt dat het niet nodig is.
Maar mss dat iemand met meer ervaring op dat vlak het toe kan lichten.
Kan mij alleen voorstellen dat beide poten krom zijn, omdat dan het stuur wel recht blijft staan. Maar dat moet dan wel een klap geweest zijn...

Wat ik ervan heb begrepen is dat er veel druk op stond. En dat het geheel niet lekker terugveerde. Na het stellen ging dit weer goed. Maar de kromming is waarschijnlijk niet zo groot dat het meteen zichtbaar is.
 
Heb ooit eens ook kromme voorpoten gehad van een Yamaha 750 Seca. Laten richten op 0,1 mm nauwkeurig en kostte voor de twee €45,00. Daarna geen last van lekkende keerringen meer.

Ga ik ook doen. Heb al contact gehad met het bedrijf dat chrisjemol voorstelde.
Had jij last tijdens het rijden van de kromme poten? ik namelijk niet.
En mijn keerringen lekker ook nog niet :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan