contactslot Bandit 1200 s uit 2004

kost1965

MF'er
27 okt 2014
57
0
Maassluis
Vraag over het vervangen van het contactslot van een Suzuki Bandit 1200s uit 2004.
Wat moet ik allemaal demonteren om het oude slot te vervangen en tegen welke eventuele problemen loop ik aan?
 
kuip demonteren, wellicht kun je er dan net bij van onderaf. anders de bovenste kroonplaat er ook af, (groene) stekker loskoppelen.

de bouten zijn in veel gevallen van een speciaal type (torx of veiligheidsimbus) zodat je die niet makkelijk los krijgt. kan bij montage een gewone imbus in.
 
Sleutel is na heel veel wurmen pas te draaien. Slot heb ik ook nog gesmeerd, maar dat gaf geen verbetering.
Waarmee heb je het gesmeerd?

Heb je de reserver sleutel geprobeerd?

Soms is niet het slot versleten maar de sleutel. Ik kan me voorstellen dat een goede slotenmaker zelfs van een versleten sleutel een onversleten kopie kan maken.
 
Laatst bewerkt:
Sleutel is na heel veel wurmen pas te draaien. Slot heb ik ook nog gesmeerd, maar dat gaf geen verbetering.

vaak zit er iets onderin het slot, waardoor de sleutel niet diep genoeg gaat. Dat is erg moeilijk eruit te krijgen, maar een resolute tik met een hamertje op de sleutel doet soms wonderen.
 
Wist ik ook niet en las het op het bandit forum .Bij de bandit gaat de contact sleutel moeilijk om . De sleutel moet je erin steken en dan iets naar boven drukken en dan omdraaien . Bijna elke bandit draait zo , dus bij een nieuw contact slot heb je hetzelfde euvel .
Had namelijk hetzelfde probleem en dacht dat m`n slot ook naar de gallemieze was .
Bandit 1200 GSF 1998
 
Laatst bewerkt:
Reservesleutel heb ik ook geprobeerd en sleutel gaat er voldoende diep in.
Ik heb een beetje WD40 in het slot gespoten, maar dit alles mocht niet baten.
Misschien moet ik inderdaad de sleutel iets naar boven trekken, ga ik straks proberen.
Allemaal bedankt voor de tips en als er nog meer oplossingen zijn, hoor ik het graag.
 
Ik heb al 2 keer zo'n slot open geboord en geheel schoongemaakt en contacten opgeschuurd, en beide sloten werken naar tevredenheid. Door de tijd komt er veel vuil in zo'n slot, de koperplaatjes , welke met een veertje de contouren van de sleutel volgen, blijven door het vuil hangen....
nogmaals: slot heel voorzichtig gedemonteerd en alles schoongemaakt ,veertje wat uitgerekt, en hij werkt weer, tja je hebt geen breekbouten meer (gewone inbus), dus diefstalgevoelig. Je kan wel je eigen sleutel blijven gebruiken en scheelt je aankoop van nieuw slot
 
Laatst bewerkt:
Het gaat om beleid de sleutel erin steken en los laten dan iets naar boven drukken horizontaal zonder kracht naar beneden uit te oefenen en de sleutel loopt soepel.
Komt blijkbaar heel nauw bij de Bandit .
Maar als er helemaal geen beweging inzit tja dan is het klaar .

Ga er geen how to van maken :+
 
Alle tips heb ik gisteren nog even uitgeprobeerd, maar er is geen beweging meer in te krijgen.
Nieuwe besteld, vrijdag inbouwen en zaterdag nog even lekker gaan rijden.
Bedankt allemaal!!

Jammer. Het probleem is namelijk met een half uurtje werk op te lossen. Veel Japanse contactsloten hebben dit probleem, ik heb hetzelfde bv. bij twee Yamaha's gehad.

Eerst ruimschoots je slot inspuiten met WD 40. Blijf dat doen totdat er geen zwarte troep meer uitkomt. Nu het slot eerst goed drogen, bv. met een föhn. Dat is belangrijk, anders gaat het grafiet klonteren.
Nu haal je wat grafietpoeder (bv. bij Halfords of je fietsenboer). Breng grafietpoeder in je slot, "masseer" dat met je sleutel in door steeds even te draaien, op en neer te bewegen enz. Als het poeder weg is, opnieuw poeder aanbrengen, weer "masseren" met je sleutel enz. Op een zeker moment (dat kan wel even duren) merk je dat je de sleutel steeds beter in het slot kunt bewegen, totdat alles vrij komt.

Na een maand of twee opnieuw wat grafietpoeder aanbrengen en weer "inmasseren". Daarna gaat het jaren goed.......
 
Terug
Bovenaan Onderaan