remvloeistofreservoir vervangen

thijsschetters

MF veteraan
20 aug 2006
2.953
501
Huijbergen
Hallo,

Ik wil een ABM remvloeistofreservoir aanschaffen. Nu zou ik deze er het liefst zelf op zetten, vandaar dat ik om advies vraag. Ik heb er geen ervaring mee, maar mijn gevoel zegt me dat als je dit slim aanpakt je niet of nauwelijks hoeft te ontluchten, klopt dit?
Er zit net nieuwe remvloeistof in, dus alle vloeistof vervangen hoeft niet.

Ik zal eerst zeggen hoe ik het zou willen doen, dan kunnen jullie zeggen of dat slim is of niet.

Ik zou de remhendel in ingeknepen toestand houden, bijvoorbeeld een stuk tape of tie-wrap eromheen. Er komt toch nooit druk in het reservoir? Ik zou dit willen doen met de gedachte dat als ik hem na afloop loslaat, de remvloeistof die terugloopt de eventuele luchtbelletjes eruit duwt.

Dan met een injectiespuit huidig reservoir legen, en verder schoonmaken.

Voorzichtig loshalen met voldoende doeken etc. Vooral niet morsen.

Nieuw reservoir monteren.

Beetje remvloeistof erin.

Rustig hendel loslaten.

Verder afvullen.

Klaar?

Mvg thijs
 
Hallo,

Ik wil een ABM remvloeistofreservoir aanschaffen. Nu zou ik deze er het liefst zelf op zetten, vandaar dat ik om advies vraag. Ik heb er geen ervaring mee, maar mijn gevoel zegt me dat als je dit slim aanpakt je niet of nauwelijks hoeft te ontluchten, klopt dit?

Nee.
Hoewel: ik weet niet wat jij nauwelijks ontluchten vindt :?
Leiding gaat er bovenaan af = lucht in de leiding.

Nieuw reservoir plaatsen, leiding weer aansluiten, en dan ontluchten maar :)

En die 4 euro aan remvloeistof, maak je je daar al druk om?

Overigens lijkt het me wel erg klote werken, met een volledig volle en open remleiding vlak naast waar je bezig bent...
Er zit net nieuwe remvloeistof in, dus alle vloeistof vervangen hoeft niet.

Ik zal eerst zeggen hoe ik het zou willen doen, dan kunnen jullie zeggen of dat slim is of niet.

Ik zou de remhendel in ingeknepen toestand houden, bijvoorbeeld een stuk tape of tie-wrap eromheen. Er komt toch nooit druk in het reservoir? Ik zou dit willen doen met de gedachte dat als ik hem na afloop loslaat, de remvloeistof die terugloopt de eventuele luchtbelletjes eruit duwt.

Dan met een injectiespuit huidig reservoir legen, en verder schoonmaken.

Voorzichtig loshalen met voldoende doeken etc. Vooral niet morsen.

Nieuw reservoir monteren.

Beetje remvloeistof erin.

Rustig hendel loslaten.

Verder afvullen.

Klaar?

Mvg thijs

Oh, ik snap denk ik :')
Je hebt een losse pomp, en los reservoir.

Dat maakt het al anders :Y


Als je voorzichtig doet, kun je oude reservoir afnemen, en nieuwe plaatsen. Als je de oude leeg maakt, maar vloeistof i de leiding laat zitten (en ook bij het weer terugzetten), dan kun je nieuwe reservoir weer vullen, zonder verder gedoe.

Die handel kun je dan ook gewoon met rust laten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik krijg de indruk dat het gaat om een los reservoir. De pomp kan dus gewoon gevuld blijven. Hoeft TS er alleen maar voor te zorgen dat het beetje lucht dat in het slangetje tussen reservoir en pomp komt er via het reservoir uit komt, dat zou met wat handigheid moeten lukken.
 
Ok, I get it. Owja, en over die 4 euro, daar gaat het inderdaad niet om, zal toch een fles remvloeistof moeten kopen. Maar waarom alles vervangen terwijl de vloeistof net nieuw is, ik bedoel ook echt nét nieuw. En ja ik had beter eerder kunnen bedenken dat ik een ander reservoir wilde, maar helaas... ;)
 
Het gaat hier inderdaad om een los reservoir, vergeten te melden inderdaad.

Als ik het slangetje ertussen echter ook vervang verandert het de zaak?
Mocht er lucht in je pomp komen (kans is redelijk aanwezig), dan is er ook weer kans dattie bovenin weer ontlucht, na vullen, laten rusten en op druk zetten.

Grootste risico is eigenlijk nog maar klein: toch hele ontluchtingsprocedure moeten doen.

Als je er maar voor zorgt dat je niet morst, en de boel ok is als je gaat rijden.
 
Zorg ervoor dat het nieuwe reservoir (minstens!) hetzelfde volume kan bevatten wat de remblokvoering(en) van de betreffende remklauw(en) ook heeft.
Tevens moet het membraan er in erg soepel zijn.
 
Laatst bewerkt:
Mocht er lucht in je pomp komen (kans is redelijk aanwezig), dan is er ook weer kans dattie bovenin weer ontlucht, na vullen, laten rusten en op druk zetten.

Grootste risico is eigenlijk nog maar klein: toch hele ontluchtingsprocedure moeten doen.

Als je er maar voor zorgt dat je niet morst, en de boel ok is als je gaat rijden.

yep. en vooral ontluchten. zowiezo doen...
 
Voor wat betreft het monteren, ik denk dat ik dat gewoon lekker door mijn monteur laat doen. Het is vast geen rocket-science, maar het zijn wel mijn remmen.

@ P.H.C. Ritzen: Nu staat mijn motor niet hier, en ik weet dus niet hoeveel er in mijn huidige reservoir gaat, maar het ABM reservoir is 22ml. Is dit niet een redelijk universeel reservoir dan? De motor is overigens een gsx-r 750 srad met dus de 6-zuiger remklauwen.
En voor wat betreft het membraam; ik moet er denk ik maar op vertrouwen dat ABM geen complete rotzooi maakt.

Het gaat om zo'n reservoir:

426-04.jpg
 
misschien even een klauwtje los voor je gaat vervangen, zuigertjes een beetje uitpompen. Na montage nieuwe potje zuigers terugduwen waarmee je de laatste luchtbelletjes wel weer het potje in duwt :)
 
Als het volume van het reservoir kleiner is dan het slijtvolume van de remblokken betekend dat hooguit dat je halverwege de levensduur van de blokken de vloeistof bij moet vullen. Af en toe controle is dan wel vereist, maar het is sowieso goed om af en toe het remvloeistofniveau in de gaten te houden.
 
Als het volume van het reservoir kleiner is dan het slijtvolume van de remblokken betekend dat hooguit dat je halverwege de levensduur van de blokken de vloeistof bij moet vullen. Af en toe controle is dan wel vereist, maar het is sowieso goed om af en toe het remvloeistofniveau in de gaten te houden.

Ja vast alleen doet 90% van de rijders dat NOOIT. Dat betekend dus dat je zo ineens van het ene op het andere moment lucht hapt. Te klein reservoir is een absolute no-go :N
 
Als het volume van het reservoir kleiner is dan het slijtvolume van de remblokken betekend dat hooguit dat je halverwege de levensduur van de blokken de vloeistof bij moet vullen. Af en toe controle is dan wel vereist, maar het is sowieso goed om af en toe het remvloeistofniveau in de gaten te houden.

Hilarisch als je daarna de remblokken gaat vervangen *O* .
 
Voor wat betreft het monteren, ik denk dat ik dat gewoon lekker door mijn monteur laat doen. Het is vast geen rocket-science, maar het zijn wel mijn remmen.

@ P.H.C. Ritzen: Nu staat mijn motor niet hier, en ik weet dus niet hoeveel er in mijn huidige reservoir gaat, maar het ABM reservoir is 22ml. Is dit niet een redelijk universeel reservoir dan? De motor is overigens een gsx-r 750 srad met dus de 6-zuiger remklauwen.
En voor wat betreft het membraam; ik moet er denk ik maar op vertrouwen dat ABM geen complete rotzooi maakt.

Het gaat om zo'n reservoir:

[afbeelding]

Vertrouwen is niet altijd hetgene wat je wilt als je leven ervan af hangt..., controleren en zeker weten wel...
Heb membranen zat in mijn hand gehad die absoluut niet voldeden., en ja, ook van abm en rizoma...
 
Membranen moet je gewoon eens in de zoveel tijd vervangen. Nou deden we dat vroegah toen ik nog bij BMW werkte gewoon met de remvloeistofwissel (zo'n ding kost een euro of 3), en dat vind ik ook weer een beetje overdreven. Maar na 10 jaar mag het wel een keer.
 
Membranen moet je gewoon eens in de zoveel tijd vervangen. Nou deden we dat vroegah toen ik nog bij BMW werkte gewoon met de remvloeistofwissel (zo'n ding kost een euro of 3), en dat vind ik ook weer een beetje overdreven. Maar na 10 jaar mag het wel een keer.
Dat bedoel ik even niet Tommy..., de membranen van sommige aftermarket potjes zijn zó stug dat ze een bepaalde onderdruk creëren waardoor het kookpunt daalt en/of de zuigers in bepaalde mate beïnvloed worden mbt terugtrekking. (vooral bij warme remklauw)
 
Dat bedoel ik even niet Tommy..., de membranen van sommige aftermarket potjes zijn zó stug dat ze een bepaalde onderdruk creëren waardoor het kookpunt daalt en/of de zuigers in bepaalde mate beïnvloed worden mbt terugtrekking. (vooral bij warme remklauw)

had je dat niet een paar jaar eerder kunnen melden. ;)
Rizoma rempotje. toch steeds een flinke slag en sponsige rem ondanks veel vuldig ontluchten en speciaal gecoate remzuigers (TOR). totdat ik er maar wat remvloeistof uit het potje haalde. in 1 klap kortere slag en minder sponsig.
 
Het maakt geen reet uit of het compensatiegaatje open of dicht is de lucht gaat toch naar boven en kruipt niet je leiding in :')
Gewoon nieuw potje erop, vloeistof erin, beetje knijpen in het slangetje zodat de lucht eruit is en klaar.
 
Terug
Bovenaan Onderaan