Yamaha teo's 125

King2140

MF'er
18 okt 2011
44
0
Antwerpen
Beste forumleden,

Ik heb een motor gekocht (yamaha teo's 125) rond de periode van mei dacht ik. Nu ligt hij al 3 maanden stil. Ik heb hem binnen gebracht bij een erkende dealer. Die wist me te vertellen dat deze scooter een nieuwe krukas nodig heeft en dit is alles behalve goedkoop. Wat kan ik best doen? is het verstandig om deze scooter uit elkaar te halen en te verkopen in onderdelen? Ik hoop dat jullie me kunnen verder helpen...
 
Hypergevoelige monteur, die rammelt ff met de scooter en voelt speling op 't big-end *D
glazen-bol.jpg
 
er wordt toch nergens gezegd dat de dealer zijn glazen bol heeft gebruikt om te bepalen dat het de krukas is ?
Dealers worden veel te rap afgeschoten zonder voldoende informatie, en het is duidelijk dat van TS geen al te duidelijke info te verkrijgen is wegens totaal geen kennis van zaken.
 
er wordt toch nergens gezegd dat de dealer zijn glazen bol heeft gebruikt om te bepalen dat het de krukas is ?
Dealers worden veel te rap afgeschoten zonder voldoende informatie, en het is duidelijk dat van TS geen al te duidelijke info te verkrijgen is wegens totaal geen kennis van zaken.
:^
Ik lees ook van ts dat er iets aan de snaar is gedaan dus dan is hij ook open geweest.
Ik begrijp echter nog steeds niet hoe een monteur zo'n 10 uur voor kan tellen voor het vervangen van de krukas.
 
Beste topicstarter:
Ergens vind ik het allemaal maar vreemd, ik snap ook niet hoe de dealer bij zijn uitspraak komt dat de krukas vervangen moet worden.
Dus heb ik even gezocht hoe de primaire kant in elkaar zit bij de/jouw Teos.
Er zitten maar 2 vastgezette delen in de ene is van plasbakken blik, en dat is de cam (Yamaha nr: 5DSE76230000) en de Sheave (de vastgeboute schijf) aan de buitenkant die van een alu legering is.
de cam kost +- 20 en de sheave +- 25..
De krukas heeft op de as een geharde fijnvertanding waar deze overheen zitten geschoven en vast zitten met een moer van 2 euro.
De dealert heeft de riem vervangen zeg je, maar die zit tussen de Sheave en de primaire slider, dus heeft de achterste cam nooit kunnen zien en zo ook de fijnvertanding op jouw krukas ook niet...
Als de cam die tegen het lager van het blok zit niet word meegenomen kan het hele spul niet werken daar dan de riem niet word aangespannen en loos draait...
Achterin bij t achterwiel zit de auto koppeling, die je ook eens kunt nakijken...
Het eerste wat je kunt controleren is of er nog wel schroefdraad op de uitgaande as van de krukas zit.. Of die moer van 2 euro (zit buitenop) niet gewoon dol is.. Daar dan ook het paket geen dienst meer doet.

Zijn toch kleine dingetjes die je zelf kunt bezien..
 
Ik had de scooter gevonden aan een zeer mooie prijs. Maar de verkoper zei dat de batterij moest vervangen worden. Ik had de batterij veranderd en de scooter reed. Maar daarna reed hij niet meer. Ook een andere monteur zei dat de vorige verkoper mij gewoon in de maling heeft genomen en dat het kan dat hij die krukas gewoon heeft gesoldeerd...
 
Ik had de scooter gevonden aan een zeer mooie prijs. Maar de verkoper zei dat de batterij moest vervangen worden. Ik had de batterij veranderd en de scooter reed. Maar daarna reed hij niet meer. Ook een andere monteur zei dat de vorige verkoper mij gewoon in de maling heeft genomen en dat het kan dat hij die krukas gewoon heeft gesoldeerd...
Zag die andere monteur er toevallig zo uit?

blog-zorgpremie-glazen-bol-orange-monday.jpg
 
weet iemand of ik misschien aan een goedkope 2dehandse krukas kan geraken van een schademotor of iets gelijkaardigs?
Natuurlijk kan dat.

Mag ik je een tip geven: probeer er eerst achter te komen wat er precies stuk is, en ga dan verder denken en plannen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Beste topicstarter:
Ergens vind ik het allemaal maar vreemd, ik snap ook niet hoe de dealer bij zijn uitspraak komt dat de krukas vervangen moet worden.
.
.
.

in simple woorden :
om aandrijving te kunnen hebben, moet de vario vast verbonden zijn met de krukas, vermits de koppeling achteraan zit.
om de riem te kunnen veranderen, moet de vario open/eraf. Op die moment kan iedereen met een beetje kennis van zaken direkt zien op de verbinding vario/krukas nog goed is - dit is meestal een vertanding.

het is dus absoluut niet nodig dat de krukas kapot is zolas de meesten hier denken en zich afvragen hoe een monteur dat zomaar kan bepalen. het is voldoende dat de verbinding vario/krukas kapot is om een nieuwe krukas te moeten steken.

of je maakt natuurlijk zelf een nieuw soort verbinding, maar die uitleg is verspilde moeite voor TS ;)
 
Laatst bewerkt:
:^
Dit dus, heb in het verleden wel eens een 50cc Minarelli blokje gedaan van een Yamaha Neo's, was een uurtje of 4 werk.
Ik kan me niet voorstellen dat de constuctie van deze 125 heel veel anders is.

~[EDIT] zie net dat dit een 4-takt is, zal wat meer tijd kosten.
 
Laatst bewerkt:
Ik zoek een goedkope krukas voor deze scooter. Op ebay en marktplaats vind ik niet direct een 2dehandse krukas...


EasyParts.nl - Krukas Top Performances Pen Ø15 Yamaha 125 H2O 4T 2V - Krukassen Top Performances Maxi Scooter

Hangt er van af wat je goedkoop vind, Bovenstaande krukas is van redelijke kwaliteit.
Je kan ook een goedkoper Chinees alternatief zoeken als dat er is, vraag is dan hoelang het heel blijft.
2de hands ga je niet vinden ben ik bang, spul wordt doorgaans alleen vervangen als het stuk is.
 
Laatst bewerkt:
Dat maakt de TS niet uit...

De TS wilt gewoon een linkje hebben naar een site of advertentie waar een 2e Hands krukkeas te koop staat.

De opmerking dat een 2ehands krukkeas hoogstwaarschijnlijk niet te vinden is voor dit soort motoren/scooters is niet geland bij TS.

Daarbij is de besparing mocht de TS een 2e hands krukkeas vinden tov een nieuwe hooguit 100 Euro.

Dit terwijl de grootste kostenpost, arbeid (meer dan 750 Euro), niet aangepakt lijkt te worden.

Wellicht heeft TS besloten hierop te besparen door zelf de 2e hands krukkeas er in te zetten, in dat geval vrees ik dat elke verdere besparing volledig nutteloos zal blijken.
 
Dat maakt de TS niet uit...

De TS wilt gewoon een linkje hebben naar een site of advertentie waar een 2e Hands krukkeas te koop staat.

De opmerking dat een 2ehands krukkeas hoogstwaarschijnlijk niet te vinden is voor dit soort motoren/scooters is niet geland bij TS.

Daarbij is de besparing mocht de TS een 2e hands krukkeas vinden tov een nieuwe hooguit 100 Euro.

Dit terwijl de grootste kostenpost, arbeid (meer dan 750 Euro), niet aangepakt lijkt te worden.

Wellicht heeft TS besloten hierop te besparen door zelf de 2e hands krukkeas er in te zetten, in dat geval vrees ik dat elke verdere besparing volledig nutteloos zal blijken.



:^
 
Waarom koop je geen werkplaatshandboek/cd-rom?
Dan kan je nalezen hoe het er allemaal bij moet staan en zelf op onderzoek gaan.

Eventueel met een vriend/kennis/familielid met technische achtergrond.

Zo ben ik ook begonnen in mijn schooltijd met mijn brommer.
Zo'n scooter heeft eenvoudige techniek, sleutelen en je grenzen verleggen is leuk om te doen en wat je er van leert, daar heb je de rest van je leven profijt van.

Dus schijt aan die dealer, handjes uit de mouwen en gaan met die banaan!
 
Kun je blijven vragen hoor...
Je wilt antwoord: Door eerst de delen van de krukas af te halen die met de aandrijving te maken hebben en te bezien wat er werkelijk stuk is!
Voor dat is er niets zeker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan