Yamaha teo's 125

King2140

MF'er
18 okt 2011
44
0
Antwerpen
Beste forumleden,

Ik heb een motor gekocht (yamaha teo's 125) rond de periode van mei dacht ik. Nu ligt hij al 3 maanden stil. Ik heb hem binnen gebracht bij een erkende dealer. Die wist me te vertellen dat deze scooter een nieuwe krukas nodig heeft en dit is alles behalve goedkoop. Wat kan ik best doen? is het verstandig om deze scooter uit elkaar te halen en te verkopen in onderdelen? Ik hoop dat jullie me kunnen verder helpen...
 
Hoe weet je zeker dat de krukas kapot is?

Gewoon uit nieuwsgierigheid

omdat de dealer het gezegd heeft. is er meer uitleg nodig ?
technische kennis van TS is 0,0 , waarom blijf je dan aandringen ?

Ken jij iets van frigo's ? als je frigo kapot is en je laat hem nakijken - door een officieel service punt van het merk, en die man zegt "kompressor kapot", ga je dan ook eerst heelder fora afschuimen om zeker te zijn dat het wel degelijk de kompressor is ?

Het vertrouwen in de mensheid is op dit forum echt wel 0,0 en blijkbaar geldt hier maar 1 ding, en dat is "enkel wat je zelf doet is goed gedaan".
 
omdat de dealer het gezegd heeft. is er meer uitleg nodig ?
technische kennis van TS is 0,0 , waarom blijf je dan aandringen ?

Ken jij iets van frigo's ? als je frigo kapot is en je laat hem nakijken - door een officieel service punt van het merk, en die man zegt "kompressor kapot", ga je dan ook eerst heelder fora afschuimen om zeker te zijn dat het wel degelijk de kompressor is ?

Het vertrouwen in de mensheid is op dit forum echt wel 0,0 en blijkbaar geldt hier maar 1 ding, en dat is "enkel wat je zelf doet is goed gedaan".
En als het dan niet lukt, openen ze een nieuw topic met hun nieuwe probleem, waardoor ze uiteindelijk toch naar de dealer moeten zodat die hun zooitje kan opruimen en ze alsnog duurder uit zijn.
Zelf sleutelen is niks mis mee, maar doe het dan wel op de juiste manier of volg eerst ergens een cursus of dergelijke voor je zelf begint te klungelen..
 
omdat de dealer het gezegd heeft. is er meer uitleg nodig ?
technische kennis van TS is 0,0 , waarom blijf je dan aandringen ?

Ken jij iets van frigo's ? als je frigo kapot is en je laat hem nakijken - door een officieel service punt van het merk, en die man zegt "kompressor kapot", ga je dan ook eerst heelder fora afschuimen om zeker te zijn dat het wel degelijk de kompressor is ?

Het vertrouwen in de mensheid is op dit forum echt wel 0,0 en blijkbaar geldt hier maar 1 ding, en dat is "enkel wat je zelf doet is goed gedaan".
Vertrouw jij een monteur op zijn woord als die voor dit klusje zo'n 10 uur arbeid telt?
Hoeveel werk is het om het even te controleren?
 
Vertrouw jij een monteur op zijn woord als die voor dit klusje zo'n 10 uur arbeid telt?
Hoeveel werk is het om het even te controleren?

voor mijzelf is het geen kwestie van vertrouwen of niet omdat ik nog nooit ook maar 1 brommer/moto/auto/wasmasjien .... ergens heb binnen gedaan voor herstelling.

maar er zijn ook mensen als TS die absoluut niets kennen van techniek, en dus wel moeten vertrouwen op wat de hersteller van dienst zegt. Ook al wordt er op 1 of ander forum iets anders gezegd. Ik denk zelfs niet dat je aan TS moet vragen om even de cover weg te nemen en de voorste vario eraf te halen ...

TS denkt nu dus dat die dealer kompleet niet te vertrouwen is, en zal in het vervolg dus voor alles naar een andere moeten, maar valt die dan weer te vertrouwen ? ooit zal hij het toch eens moeten doen, en dan kan je beter beginnen bij die die het kortste bij is.
 
omdat de dealer het gezegd heeft. is er meer uitleg nodig ?
technische kennis van TS is 0,0 , waarom blijf je dan aandringen ?
Omdat ik het graag wil weten, en nog geen antwoord heb gehad :)
Als ik antwoord heb, kan ik TS beter helpen.
Ken jij iets van frigo's ? als je frigo kapot is en je laat hem nakijken - door een officieel service punt van het merk, en die man zegt "kompressor kapot", ga je dan ook eerst heelder fora afschuimen om zeker te zijn dat het wel degelijk de kompressor is ?
Grote kans ja.
Dito met verwarmingsketels (weet ik weinig van). Wel even eea opgezocht voor en tijdens recente jaarlijks onderhoudsbeurt.

Dat heeft me in het verleden een hoop kosten en ellende bespaard, en een onderhoudsbedrijf een klant gekost.
Het vertrouwen in de mensheid is op dit forum echt wel 0,0 en blijkbaar geldt hier maar 1 ding, en dat is "enkel wat je zelf doet is goed gedaan".
Onzin. Overtrokken reactie.
 
Je hebt vast wel een vriend/kennis die vaker sleutelt aan een bromscooter, die kan voor jou wel even het deksel (links) en de voorste poelie moer er af halen. Dan kan hij nadat de buitenste schijf eraf is, de riem eraf halen. Dan pakt hij het hele paket beet en trekt het van de krukas af.
Dan kun je zien wat er werkelijk loos is....
Niet zelf proberen als je nooit hebt gesleuteld, dan maak je misschien meer stuk dan je lief is.
 
90% van de 16jarige snelle bromscooter kereltjes maken dit zelf open om de rolletjes (gewichtjes) te veranderen en moeten dus ook dat paket wegnemen om erbij te kunnen..
Jij hebt een 125cc, maar het princiepe van de aandrijving (vario) is hetzelfde.
 
een goedkope beun oplossing voor dit probleem is de variobus inkorten met ongeveer 2 mm en aan de kant van de moer een ring van 2 mm plaatsen. De overbrenging wordt daar wel anders van, maar je rijdt voor +/-50 euro weer.
 
@Martel wat wil je dat ik doe? dat ik die scooter uit elkaar haal en dan foto's begin te trekken van de krukas?
Dat zou een mogelijkheid zijn.

Je kunt ook andere garages om een oordeel vragen, en dat dan betalen (in plaats van direct een enorme kostenpost).

De stappen zijn:

1 eerst weten wat er precies is
2 dan er achter komen hoe het is gekomen
3 oorzaak oplossen
4 gevolgschades oplossen

Jij bent bij stap 4 begonnen, waarbij het ook nog eens een gok is. En dat is gewoon echt zonde van je geld.
Als je het niet te ver vindt: mijn monteur werkt erg veel aan scooters (ik doe dat namelijk niet).
Ik kan wel eens vragen wat hij zou rekenen voor een diagnose, als de motor bij mij in de werkplaats staat. Als je daar interesse in hebt, mag je me een privé bericht sturen.
 
een goedkope beun oplossing voor dit probleem is de variobus inkorten met ongeveer 2 mm en aan de kant van de moer een ring van 2 mm plaatsen. De overbrenging wordt daar wel anders van, maar je rijdt voor +/-50 euro weer.

Of je neemt de aandrijfplaat van polini die is al dikker bij de as en kost rond de 27 euro.
Of je neemt deze als complete set inc bus/gewichten/schijven/moer kost rond de 125.
Helaas is dan de aandrijving ook anders en rijd deze +- 10km sneller, met zelfde trekkracht door andere gewichtjes die erbij zitten.

Maar toch eerst kijken wat er precies aan scheelt.
Of je brengt hem weg (zoals al aangeboden zag ik) en je laat het door een vakman doen.
En ja, ook die zal eerst moeten bezien wat er precies aan mankeert..
 
Ik denk dat je het voorstel van Martell moet volgen.
Het is wel een ritje, maar ik lees tussen de regels dat je daar waarschijnlijk een hoop over je scooter gaat leren.
Wat betreft het zelf doen; het feit dat je dit forum gebruikt om over je probleem te discusiëren, betekent in mijn ogen dat de honger naar het zelf oplossen aanwezig is.
Ervaring doe je op met bloed,zweet en tranen, en ook door fouten te maken.
Dat kost ook wel eens meer geld als dat het oplevert, dat noemen we leergeld(investering).
 
Ja daar loopt ook een monteur voor scooters, dus lijkt mij het slimste.
Tevens zal deze ook het vel niet over zn neus halen, en zeggen/bellen als het niet rendabel meer is.
En anders zal deze ook wel een goede oplossing weten aan te brengen.
 
Wat een kutverhaal.


Niet luisteren, dan zeg je dat je een monteur hebt gevonden die het wil doen voor een goede prijs, daarna zeg je weer dat je iemand zoekt die het kan doen voor weinig.

enzovoorts enzovoorts..
 
Terug
Bovenaan Onderaan