Olie in luchtfilterhuis?

BKLYF

MF veteraan
26 feb 2014
3.050
972
Belgiek
Instagram
Ik heb zo even eens de luchtfilter van m'n XF bekeken.
Hier constateerde ik dat er een beetje olie in dat deel zit (ruikt naar benzine).

Kleur: Donkerblauw (motorolie)
Geur: Benzine

Nu, ik heb dat dus schoongemaakt, en heb dan het slangetje dat van het luchtfilterhuis komt eens open gemaakt, tot mijn verbazing kwam daar "sludge" uit. De bekende melkachtige substantie, het liep er niet uit, maar het druppelde.
Ik kan me moeilijk inbeelden dat dit zelf uit het blok komt, want deze is luchtgekoeld.
Oliepijl is in orde als ik kijk bij het glaasje (een beetje onder full). Ziet er ook niet waterig of melkachtig uit. Start ook snel door, en wordt niet te warm (bij stationair draaien).

Het buisje heb ik schoongemaakt, maar wat is nou de oorzaak van dit probleem?

Ik heb nu ook de luchtfilter uitgewassen (rook naar benzine en een deel zat onder de motorolie)
 
Laatst bewerkt:
Als er (veel) olie in het luchtfilterhuis zit (van de carter ontluchting) , komt dat meestal omdat je of teveel olie erin hebt gegooid. Dan is simpelweg de druk te hoog in het carter, waardoor hij er wat olie uit gaat gooien via de carterontluchting (overdruk) .

Of door een ernstiger probleem, versleten zuigerveren, daardoor neemt de druk in het carter ook toe (blow-by) , en gaat hij er ook olie uitgooien.

Als het blok gewoon netjes loopt, niet druk om maken.

Luchtfilter gewoon lekker schoon maken zodat dat alles goed en schoon is, en over 1000km nog eens kijken hoe de boel eruit ziet. :)
 
Sludge of dat melkachtig goedje krijg je als de motor niet warm genoeg wordt om het vocht te verdampen wat in de aangezogen lucht zit.Dus korte ritjes kan hier de oorzaak van zijn.
 
Kan het er ook aan liggen dat de motor in een houten (dus niet goed geïsoleerde) garage/schuur stond?
Heb het zelf nog niet meegemaakt, maar die stond in de schuur van de vorige eigenaar.
Dit verklaart misschien het witte goedje in de buis.

De olie kan denk ik ook verweten worden aan het teveel olie in het blok gooien, want de vorige eigenaar heeft dat ook zelf gedaan. De eerste keer kwam er ongeveer 15ml uit. nu ongeveer 5.

Mijn vaststellingen zijn ook (bij het opstarten en warmdraaien) dat er géén rook uit de uitlaat komt (geen blauw en geen wit) dus de kans op versleten zuigerveren is wat kleiner.
 
normaal gesproken komt sludge door het niet genoeg op temperatuur komen van het motorblok[veel korte ritjes].
als de motor goed op temperatuur komt verdampt het condensvocht wat na het starten binnenin de motor ontstaat vanzelf.
als het bij jou niet in het motorblok zit maar wel in de slang van de carterontluchting komt naar mijn idee omdat die slang veel sneller afkoelt dan het blok, en dus het vocht in de slang niet warm genoeg wordt om te verdampen.
het is ook best verstandig om regelmatig te controleren of de carterontluchtingsslang niet verstopt zit en deze dus goed open te houden.
 
Kan het er ook aan liggen dat de motor in een houten (dus niet goed geïsoleerde) garage/schuur stond?
Heb het zelf nog niet meegemaakt, maar die stond in de schuur van de vorige eigenaar.
Dit verklaart misschien het witte goedje in de buis.

De olie kan denk ik ook verweten worden aan het teveel olie in het blok gooien, want de vorige eigenaar heeft dat ook zelf gedaan. De eerste keer kwam er ongeveer 15ml uit. nu ongeveer 5.

Mijn vaststellingen zijn ook (bij het opstarten en warmdraaien) dat er géén rook uit de uitlaat komt (geen blauw en geen wit) dus de kans op versleten zuigerveren is wat kleiner.


ik raad je aan om wel voldoende ventilatie te maken in je schuur,
vooral als je de motor warm wegzet en een hoge luchtvochtigheidsgraad wil de condens nog wel eens op het motorblok slaan.
een gevolg daarvan is een motorblok wat veel sneller oxideert , en dat wil je niet.

ik heb het al als ik de schuur dicht houd bij warm weer, de ondergrond is vochtig hier, dan is aan het eind van de dag het motorblok, soms ook het frame, zeiknat van het condens.
[het grondwaterpeil is nogal hoog hier]

witte rook is of koelwater in de verbrandingskamer [als je een vloeistofgekoelt blok hebt] of
condens wat ontstaat als de warme uitlaatgassen de uitlaat verlaten, ook weer afhankelijk van de buiten temperatuur en de luchtvochtigheid op dat moment.
 
Ben jij een probleemdenker? Dit is het 2e topic waarin je een probleem zoekt dat er niet is

Het slangetje loshalen?
Meer ventilatie maken?
Te korte ritjes gemaakt?
Versleten zuigerveren?
Luchtfilter schoonmaken?

Solliciteert u naar Moderator Rambabbel?
Het was net zo leuk om de berichten te lezen.

De luchtfilter kan best wat naar benzine ruiken, zeker wanneer de vlotter niet goed beweegt of gasschuiven en luchtkleppen niet goed sluiten. Er kan wat benzine bij de olie gekomen zijn wanneer cilinders niet altijd goed ontsteken, deze benzine wordt vanuit het carter als damp naar het luchtfilterhuis afgevoerd. Je schrijft wel dat de olie er normaal uit ziet maar een klein beetje afgevoerde benzine in de warme motor kan al wat olie hebben meegenomen.

Misschien doet de motor het nu iets beter als er door jou meer op gereden wordt, waardoor er minder materiaal aangevoerd werd of de olie wordt droger. Iemand kan natuurlijk best in staat zijn om het oliepeil goed te houden. Ik vervang mijn olie ook zelf en dat heeft niets te maken met de stand in het peilglas. Mijn extra advies is daarom om de bougies nog eens te controleren door te kijken of die nat zijn en verdacht te wezen op slecht bewegende delen van de carburators, even aftappen om te kijken wat er onderin drijft, eventueel brandstofsysteem reiniger toepassen en dus nagaan of de motor wel altijd goed ontsteekt.

Dat er een dikke drab en kleverige spetters uit de ontluchtingsslang komt dat is normaal maar het is geen koffiemelk of schuim. Er is mogelijk te veel aanvoer van benzine.
 
Ja dan markeer je de plaats waar je motor heeft gestaan, of je richt hem op je ketting zodat je een onderhoudsvrij systeem hebt gemaakt...

Nee bigscale, dan moet je de koppelings handle naar de grond laten wijzen..

Net als bij een lekke band, alleen de onderkant is maar leeg en plat..
 
@rambabbel: ik ben geen probleemdenker, maar dit is wel een klein probleem.
Sludge is nooit een goed teken, dus dat zou ik graag willen oplossen.
Het kan ook zijn dat het probleem al van heel vroeger was, want dat slangetje was al heel lang niet open gemaakt (en was verstopt met die sludge)
Olie zal ik over 2 weken pas vervangen om te kijken wat er in zit, want ik rij er op het moment nog niet op.
Eerst alle 'problemen' opzoeken en herstellen. Er zit dus geen haast achter.
 
@rambabbel: ik ben geen probleemdenker, maar dit is wel een klein probleem.
Sludge is nooit een goed teken, dus dat zou ik graag willen oplossen.
Het kan ook zijn dat het probleem al van heel vroeger was, want dat slangetje was al heel lang niet open gemaakt (en was verstopt met die sludge)
Olie zal ik over 2 weken pas vervangen om te kijken wat er in zit, want ik rij er op het moment nog niet op.
Eerst alle 'problemen' opzoeken en herstellen. Er zit dus geen haast achter.

Waar zou het slangetje voor zijn?
 
Mijn luchtfilter moet in olie gedoopt worden voor montage.. daarna druppelt er altijd nog wel wat uit in mn luchtfilterhuis.
Meeste komt via slangetje naar buiten maar blijft ook klein beetje achter.
Daarnaast af en toe een druppel via het slangetje wat naar mn kleppendeksel gaat.
 
Waar zou het slangetje voor zijn?

Dat slangetje komt uit het luchtfilterhuis, dus is totaal iets anders dan de carterontluchting.
Is om de olie eruit te laten lopen, en daar zat die witte smurrie in.

wat is de stand van de benzine kraan?? ON, PRI of RES

Staat altijd op ON, tenzij dat ik op reserve zit.
 
Dat slangetje komt uit het luchtfilterhuis, dus is totaal iets anders dan de carterontluchting.
Is om de olie eruit te laten lopen, en daar zat die witte smurrie in.

Juist! Als de fabrikant al een speciaal slangetje monteert om olie en brandstofresten af te tappen, waarom zou er volgens jou dan een probleem zijn als je een heel klein beetje olie in je luchtfilterbak hebt?
Witte smurrie is niks anders dan olie met een beetje vocht (condens).

Nogmaals, je zoekt allemaal problemen bij je motorfiets die er helemaal niet zijn.
 
Heb jij een schuimfilter dat ingeolied moet worden?
Dan is de kans groot dat die blauwe olie in je luchtfilterkast luchtfilterolie is dat uit het filter is gedrupt.
Hoe heb je je filter gereinigd?
Heb je hem weer ingeolied met luchtfilterolie?
 
Dus als je zuigerveren op zijn of er een gat in je cylinderwand zit, dan kun je dat oplossen door het slangetje van de carterontluchting naar de grond te laten wijzen in plaats van op je luchtfilter aansluiten?

Dat de carterontluchting terugkomt in het luchtfilterhuis is verzonnen door de milieufreaks, als het kouder weer word of je erg korte ritjes hebt gemaakt.
Kan er drap en vocht uit de carterontluchting komen, de milieufreaks maakt het niks uit als dat in je luchtfilterkomt, maar ik denk daar zelf anders over.
Wat jij erover denkt moet je zelf weten.

Als de motor niet teveel olie gebruikt of rookgordijnen trekt of benzine zuipt zal het verder wel meevallen.

p.s. over een gat in je cilinder gesproken :?
Dit kan erg handig zijn om je boordgereedschap in te bewaren. :]
 
Hmmm, ja inderdaad, het is een schuimfilter. Die heb ik uitgewassen met water (omdat die ook stonk naar de benzine). Kwamen kleine bolletjes olie uit.
Het zag er opzich nog schoon uit, maar het is wel raar dat er zo'n grote plas olie uit kan komen.
 
Hmmm, ja inderdaad, het is een schuimfilter. Die heb ik uitgewassen met water (omdat die ook stonk naar de benzine). Kwamen kleine bolletjes olie uit.
Het zag er opzich nog schoon uit, maar het is wel raar dat er zo'n grote plas olie uit kan komen.
Daar hoort olie uit te komen.
Na wassen moet de filter opnieuw worden ingeolied.
Heb je dat gedaan?
 
Nee, nog niet (heb er ook nog niet mee gereden of het ding gestart).
Wat voor olie kan je daarvoor gebruiken? (of beter gezegd: welke is goedkoop, en doet z'n job goed?)
 
Terug
Bovenaan Onderaan