Warmtewisselaar FZR / GTS

scheffers

MF veteraan
7 jul 2003
16.037
85
Heren,

Heeft er iemand ervaring met het verwijderen van de warmtewisselaar van een FZR / GTS1000?

Ik lees tegenstrijdige verhalen... De een zegt, hij koelt; dus niet eraf, de ander zegt hij; zorgt dat de olie op tijd op temperatuur komt, dus overbodig...

Wellicht heeft er iemand ervaring?
 
Laatst bewerkt:
Een warmtewisselaar zorgt ervoor dat je blok beter (sneller) op bedrijfstemperatuur komt en blijft. Zonder zal je blok niet in de soep lopen maar hij heeft wel degelijk nut.
Op een showfiets zou ik me er niet zo druk over maken.
 
Laatst bewerkt:
Op mijn FZR1000 zit een losse oliekoeler en die zit daar zeker niet voor niets. De binnenste cilinders van het blok worden namelijk met een oliestraal extra gekoeld. Zou hem zeker niet zomaar verwijderen.
Waarom wil je hem eigenlijk verwijderen....?
 
Op mijn FZR1000 zit een losse oliekoeler en die zit daar zeker niet voor niets. De binnenste cilinders van het blok worden namelijk met een oliestraal extra gekoeld. Zou hem zeker niet zomaar verwijderen.
Waarom wil je hem eigenlijk verwijderen....?

Oliekoeker zit op de GTS zowiso niet...

Ruimte voor m'n uitlaten..
 
Blok is van de fzr en gts is (bijna) hetzelfde.
En nee een oliekoeler is geen warmtewisselaar. Heb alleen nog nooit een warmtewisselaar gezien op een fzr, vandaar...
 

Heb ooit het binnenwerk van 91er overgezet in carterset van 90er, paste prima.
Tot de warmte wisselaar....
Op een 90er zat gewoon oliefilter op de plek waar bij de 91er een warmtewisselaar en oliefilter zat.
Heb iets van wisselaar af laten draaien om het weer passend te krijgen...

Ik zou dus denken..... kan eraf.... echter niet wetenschappelijk onderbouwd :+ puur het gevoel..... maar dat gevoel zit er wel eens naast :X
 
Moet je de eerste serie FZR 1000 met exup hebben vanaf 1989 die hadden volgens mij alleen een oliefilterdop en bout en ik denk haast dat van een non exup fzr1000 of fz(r)750 het ook wel past maar pin me daar niet op vast want zo goed heb ik het niet bekeken.
 
O en over de warmtewisselaar op de fzr/gts die werkt 2 kanten op he. Zo lang de olie koeler is als de kvs dan wordt de olie opgewarmt maar zo gauw de olie heter is als de kvs en dat gaat al snel bij dit type blok met zijn kleine olie hoeveelheid er in dan wordt de olie gekoeld door de koelere kvs.
Zo werkt het bij koekblikken met automaat bak ook al decennia behalve bij de dafjes met variomatic :P
 
En wat wil je er mee zeggen? Wat is dan de functie ervan?

Die 2 tuutjes daar zitten koelwaterslangen op, tevens vloeit er olie doorheen.
Ik kan mij geen andere functie bedenken dan een warmte wisselaar?

Niet om eigenwijs te zijn ;) , als het een andere naam of werking heeft lees ik het graag. :Y
 
Heb zelf een FZR1000 Exup bj92 3GM zit een warmtewisselaar op.
1 dunne slang van de pijp links op het blok die op het huis van de thermostaat zit, en 1 dunne slang gaat er naar de radiateur aan de rechterkant.
 
olie koeler - niets meer en niets minder... (naam van het beestje) :+

samen met de onderzijde van het karter is dat de koeling voor de motorolie.. een deel wordt dus gekoeld door de koelvloeistof de rest door de rijwind onder het blok.

Heb het nog even opgezocht in de werkplaatshandboek van de gts, zodra de thermostaat open gaat, gaat de koelvloeistof eerst door de radiator en daarna door de oliekoeler en daarna gaat de kv door het blok. Overigens zit bij de GTS ook het oliefilter op de koeler geschroefd.
 
Oil cooler assambly *D
Vreemd dat je met je gedachte maar één richting op kunt denken, tot het "oh ja" momentje komt _O- (of het muntje valt ;) )
Nu klinkt het logisch, mede door het ontbreken van een oliekoeler in de vorm die mij het meest bekend voorkomt.

Maar nu terug op de vraag van TS, kan deze weggelaten worden? Het feit dat hij op de oudere non exup niet zat zou ik wederom gokken op ja....

Wederom in zijn geheel niet technisch onderbouwd natuurlijk :+

_O-

Oh en thanks voor de uitleg....
 
Laatst bewerkt:
Op mijn 87'er (= pre exup) FZR1000 zit ook een oliekoeler.
Moet je op deze blokken niet gaan weglaten, het is een wezenlijk onderdeel van de motorkoeling. Niet een extra koeling voor lange ritten en warme omstandigheden....
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan